Permalänk
Medlem

Ingen Bild efter flytt till nytt chassi

Jag bytte till ett nytt chassi igår för bättre luftflöde men efter allt var inkopplat får jag ingen bild. Skärmen reagerar på att datorn startar upp men säger "No Signal". Alla fläktar går och belysning osv är igång(GPU, CPU, Chassi). Nu har jag gått genom och försökt utesluta vad felet kan vara men det kvarstår.

Mitt system:

  • Asus B350 Prime Plus - Moderkort

  • Ryzen 5600 - CPU

  • MSI RTX 3070 - GPU

  • Cooler Master 850W Gold - PSU

  1. Re-seatade GPU - Det är svårt att få det att sitta riktigt bra känns det som men det har inte varit något problem tidigare

  2. Drog ur alla onödiga kablar. SATA chassi-headers(reset sw osv)

  3. Plockade ur CMOS-batteriet för att resetta BIOS(insåg dock i efterhand att det är en dum idé då 5600 kräver nyare version av BIOS. Jag har kvar min gamla 1600x så jag kan testa att stoppa i den.)

  4. Plockade ut PSU och dubbelkollade så kablarna mellan moderkort/GPU satt i ordentligt

Nästa steg är väl att breadboarda moderkortet och hoppas att det inte är något som blivit rökt. Jag var extra noga med att kolla så att det inte var några standoffs som kom i kontakt med moderkortet då det bara har 6 skruvhål. Jag tänker att jag skall plocka ut RAM-stickorna också och testa med enbart en sticka. Moderkortet har inga diagnostiska verktyg vad jag vet så inget som piper eller LEDs som ger någon indikation på vad felet kan vara.

Någon som har några fler tips? 🙇‍♂️

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Om du inte får bild men allt annat verkar funka skulle jag testa olika varianter på att koppla in skärmen.
Har du flera uttag? Kan du testa skifta mellan HDMI eller DP? Du verkar ha nån konstig adapter där vid grafikkortet - kan du köra utan den?

Och dubbelkolla att alla kablar verkligen sitter rätt och inte bara hårt
(ingen ihopblandning av 8pin för CPU och 8pin för PCI-E osv - kan verka uppenbart, men det går att missa! baserat på din bild är det nog rätt redan, men dubbelkolla )

Skrivet av bobbyem:

[li]Plockade ur CMOS-batteriet för att resetta BIOS(insåg dock i efterhand att det är en dum idé då 5600 kräver nyare version av BIOS. Jag har kvar min gamla 1600x så jag kan testa att stoppa i den.)[/li]

Hmm vad menar du?
När du plockar ut batteriet så glömmer den alla inställningar i BIOS (tex klockan, och alla val du gjort för bootdisk, överklockning osb), men själva BIOS-versionen är den samma.
Dvs du ska inte behöva gå tillbaks till en äldre CPU plötsligt.
Du har väl stoppat i batteriet igen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om du inte får bild men allt annat verkar funka skulle jag testa olika varianter på att koppla in skärmen.
Har du flera uttag? Kan du testa skifta mellan HDMI eller DP? Du verkar ha nån konstig adapter där vid grafikkortet - kan du köra utan den?

Och dubbelkolla att alla kablar verkligen sitter rätt och inte bara hårt
(ingen ihopblandning av 8pin för CPU och 8pin för PCI-E osv - kan verka uppenbart, men det går att missa! baserat på din bild är det nog rätt redan, men dubbelkolla )

Hmm vad menar du?
När du plockar ut batteriet så glömmer den alla inställningar i BIOS (tex klockan, och alla val du gjort för bootdisk, överklockning osb), men själva BIOS-versionen är den samma.
Dvs du ska inte behöva gå tillbaks till en äldre CPU plötsligt.
Du har väl stoppat i batteriet igen?

Tack för förtydligande! Var inte helt med på vad resetta-BIOS innebar.

Goda nyheter, jag breadboard-ade moderkortet, satte i min gamla CPU och bara en RAM-sticka och den startade(den märkte att jag bytt CPU så det sa mig att BIOS inte gått tillbaka till gamla versionen som du var inne på). Jag testade med min nya CPU och den funkade med, gick igenom alla RAM-stickor och hade någon konstighet med en av dem som bara verkade vara att den inte satt i helt bra.

Jag är ganska säker på att felet är att GPU-n inte satt i ordentligt. Ytterbrickan på kortet sticker ut mer än en centimeter nedanför moderkortet när det är isatt hela vägen och jag tror att stand-offsen är för låga för att tillgodose det. Skall se om jag har rätt nu när jag stoppar in allt i nya chassit. Är glad att inget verkar ha dött då jag inte riktigt har råd att köpa mer delar.

Tack för att du tog dig tid att kika och skriva, Roger!

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Aha kan mycket väl vara så enkelt! jag borde kanske nämnt det också, men du var ju på det spåret redan...
(Jag förstår dock inte var du menar med "Ytterbrickan på kortet sticker ut mer än en centimeter nedanför moderkortet när det är isatt hela vägen och jag tror att stand-offsen är för låga för att tillgodose det"?)

Kollar jag igen på bilden så verkar det som inte skruvat i grafikkortet alls, och att det verkar luta nedåt en hel del.
Se till att säkra kortet på alla sätt innan du testar igen (både i slotten och skruvarna)
pusha kortet lite uppåt när du tajtar skruvarna så kan det minska "sag" lite...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aha kan mycket väl vara så enkelt! jag borde kanske nämnt det också, men du var ju på det spåret redan...
(Jag förstår dock inte var du menar med "Ytterbrickan på kortet sticker ut mer än en centimeter nedanför moderkortet när det är isatt hela vägen och jag tror att stand-offsen är för låga för att tillgodose det"?)

Kollar jag igen på bilden så verkar det som inte skruvat i grafikkortet alls, och att det verkar luta nedåt en hel del.
Se till att säkra kortet på alla sätt innan du testar igen (både i slotten och skruvarna)
pusha kortet lite uppåt när du tajtar skruvarna så kan det minska "sag" lite...

Det verkar som att det var grafikkortet som inte hade kontakt nog, jag tycker det är svårt att få det att sitta ordentligt det är så stort och bökigt. När jag väl hade fått signal och kortet satt på plats lät jag det sitta i och fick dra och sätta i chassi-kablar och annat med det i, lätt frustrerande att få i alla små header-kablar och annat men nu funkar allt som det skall.

Jag bytte från ett gammalt Fractal Define R3 till ett Monotech 903 Air Max och det blev ju en rejäl skillnad i ljudnivå men det var ju väntat, hoppas delarna håller längre med bättre luftflöde iaf

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,