Amiga 1200T: Vilken PSU rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Amiga 1200T: Vilken PSU rekommenderas?

Jag har en Amiga 1200 tower utrustad med ett BlizzardPPC och ett Blizzard Vision som bara står. Jag hade inte tid att använda den så mycket på den tiden men jag minns att nätdelen inte riktigt räckte till för accelerator- och grafikkortet .
Så jag undrar om någon har ett bra tips på en vettig kompatibel psu?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Kan ditt tower ta ett PC-agg? AT eller ATX?

Svårt att svara på vad som funkar då 1200 Tower är en mod, och tror det fanns olika kit att köpa?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ja, det får nog plats ett från PC-världen.
Jag har dock läst att ATX inte är att föredra då de ligger på fel spänning.
Tornet är från Mikronic. Infinitiv A1200

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Det är nog AT som gäller. Det blir inte lätt att få tag på en sådan idag. Förr i tiden kunde de gå att hitta på returbutiker och liknande men de tiderna är nog förbi sedan länge. Jag tror inte att man behöver ha så höga krav på maximal output, bara det är AT.

Snygg avatar förresten. Psygnosis FTW!

Permalänk
Medlem

Det säljs ju faktiskt Towers för A1200 fortfarande och de använder ATX. De kanske har kommit förbi problemen med ATX?

Se t.ex. https://amigastore.eu/en/584-blackbox-1200-mk-ii.html

Permalänk
Rekordmedlem

Alla "Amiga-spänningar" finns i en atxnätdel men frågan är nog mer om de kan ge tillräckligt med ström på framförallt -12V matningen för de brukar vara klena på en modern pcnätdel. sedan kanske acceleratorkortet också ställer egna krav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skulle också till på att det är - 12V linan som är bromsbelägget på moderna agg iom att äldre datorer använder denna rätt flitigt vilket moderna datorer inte gör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad används -12V för i en A1200 då? Serieporten och ljudet kanske? All logik borde väl gå på 5V

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Vad används -12V för i en A1200 då? Serieporten och ljudet kanske? All logik borde väl gå på 5V

Jo, i PC-sammanhang är det väl i stort sett bara till serieporten, samt att PCI-standarden stipulerar att det ska finnas i bussen. Det sägs väl att några ljudkort använder det, typ.

Det vore väldigt otippat om de aktuella expansionskorten här använde -12VDC.

Om det alls går att boota Amigan med expansionskorten i, och strömförsörjningskabeln är av sådan natur att det går att få en tångamperemeter runt den individuella -12VDC-tråden, är det ju en smal sak att mäta den faktiska förbrukningen. Om inte, så kan man ju göra antagandet att korten inte använder -12VDC, plocka ur dem, och mäta förbrukningen utan dem.

Innan man startar upp en gammal nätdel, och dessutom lastar den hårt, bör man försöka reformera kondingarna i den, och givetvis också kolla att utspänningarna inte är helt åt helvete. Hur omsorgsfull man är med det är förstås direkt proportionellt mot hur rädd man är om sina grejer.

Undrar också i mitt stilla sinne om det inte finns någon märkning med ratings för de olika spänningarna på Amigans original-PSU? I sådana fall räcker det ju med att välja ett nätagg som kan leverera mer än originalagget på -12VDC-linan.

Gällande att använda gamla AT-agg sedan innan sekelskiftet man inte har någon aning om hur länge de legat på hyllan icke spänningssatta, så skulle jag definitivt byta ut alla elektrolytkondingar som rimligen kan antas utsättas för rippelströmmar värda namnet först (läs: allt som är involverat i själva kraftdistributionen).

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Efter lite letande på nätet så kan det vara timingfel i moderkortet som ställer till det. Det behöver inte vara PSUn. A1200 timing bugs

Passade på att fota PSUn, här är texten på den, den bör ju räcka en bit.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Efter lite letande på nätet så kan det vara timingfel i moderkortet som ställer till det. Det behöver inte vara PSUn. A1200 timing bugs

Passade på att fota PSUn, här är texten på den, den bör ju räcka en bit.
https://ocv.se/media/images/bestec.jpg

Hmm, det finns många varningstecken på den där märketiketten.

- CE-loggan har inte de rätta proportionerna/typsnittet.
- Dålig engelska.
- Min franska är inte den bästa, men den på nätagget är ännu sämre.
- Man har sannolikt till och med tryckt fel spänning, och korrigerat med dymo istället för att kosta på aggen nya etiketter...

Det går säkert att hitta mer.

Det där är sannolikt ett skräpagg av rang. Jag hade absolut inte litat på att det orkar med de uttag det påstås vara dimensionerat för. Rent allmänt blir nätdelar också sämre med åldrande.

Kan du ta några skarpa foton på hur det ser ut invändigt? Dels kan man se om kondingar smällt, dessutom kan man bilda sig en uppfattning om uppbyggnad och komponentval. Notera att det kan finnas livsfarlig restladdning i primärkondingarna. Lyft bara av "huven", lämna själva kretskortet monterat på sin plåt. Pilla inte på kretskortet.

Personligen hade jag inte velat mata hårdvara jag var rädd om med det nätagget. Föreslår att du byter ut det till något av lite högre kvalitet i vilket fall som helst. 0.5A kan nog de flesta moderna nätagg leverera på -12V-linan också.

Med det sagt kan det väl inte skada att göra de där timingfixarna också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det räcker inte med ett ersättnings aggregat för 1200? annars at->atx converter? Givetvis har jag inte granskat effekten du behöver för dina komonenter men inser att det är bra med en modern ersättare