En 3D-scen består i grund och botten av ett antal trianglar som är definierade med tre punkter och ett regelverk för hur pixlarna däremellan skall se ut.
Grafikkortets roll är att implementera regelverket 1) snyggt och 2) snabbt, och dessa är oftast motpoler. Ju snyggare desto långsammare, ju snabbare desto fulare.
Äkta eller falskt saknar därför mening i sammanhanget kan jag tycka, det handlar om snyggt vs snabbt. Om algoritmerna samlas under begreppet "shaders" eller "upscalers" kan kvitta tycker jag. Det är resultatet som räknas.
DLSS & co är därmed intressanta i den mån de lyckas höja hastigheten utan att sänka snyggheten, och det tycker jag DLSS lyckas med rätt ofta (Har ingen erfarenhet av FSR).
Det är till och med så att den extra hastigheten man får gör att man kan slå på "mer snygghet" än man annars hade kunnat. Att man tappar lite upplösning kan vara en nettofördel om man exempelvis kan få bättre ljussättning istället.
Tack vare DLSS och RR kan jag exempelvis köra Cyberpunk med path tracing, vilket jag tycker är det snyggaste sättet även jämfört med att köra det i dubbla upplösningen utan path tracing.