Köpråd uppgradering från gtx 1080

Permalänk
Medlem

Köpråd uppgradering från gtx 1080

Hej!

Jag går i tankarna att uppgradera min gpu. Har alltid haft nvidia men har börjat sneglat lite på amd ändå. Det som får mig att tveka med amd är att min nuvarande skärm (pg278q) har g-sync. Så skulle jag gå över till amd antar jag att en ny skärm behöver införskaffas. Är också lite orolig om jag skulle gå över till amd om jag kommer ångra mig med tanke på DLSS & raytracing.

Budget är under 10k.

Nuvarande komponenter:
Cpu: i7-8700k
Ram: 16 GB DDR4
Psu: 750w

Har funderat på antingen rtx 4070 super, alternativt 7800xt.

Permalänk
Medlem

DLSS är grymt men FSR är bra det också. Raytracing är överskattat och jag hade gått på prestanda/krona på raster istället och skippat RT.
Oftast fungerar freesync även på gsync skärmarna men jag tror din är för gammal för det. Kan vara värt att stanna på Nvidia om du inte planerat nyköp av skärm inom kort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

DLSS är grymt men FSR är bra det också. Raytracing är överskattat och jag hade gått på prestanda/krona på raster istället och skippat RT.
Oftast fungerar freesync även på gsync skärmarna men jag tror din är för gammal för det. Kan vara värt att stanna på Nvidia om du inte planerat nyköp av skärm inom kort.

Freesync fungerar ej med "äkta gsync" utan det är endast nvidia kort som stödjer det. Nvidia och AMD fungerar (oftast) med skärmar som är markerad som Freesync och/eller gsync compatible.

Marknadsföringen kring gsync gör dock att det kan vara svårt att förstå skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Freesync fungerar ej med "äkta gsync" utan det är endast nvidia kort som stödjer det. Nvidia och AMD fungerar (oftast) med skärmar som är markerad som Freesync och/eller gsync compatible.

Marknadsföringen kring gsync gör dock att det kan vara svårt att förstå skillnaden.

Min skärm har Gsync-chip "äkta Gsync" men har fortfarande freesync-stöd. Det beror lite på skärm till skärm men då hans är från 2015 och jag gjorde en snabb googling så har jag inte bekräftat mer än "troligtvis".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min skärm har Gsync-chip "äkta Gsync" men har fortfarande freesync-stöd. Det beror lite på skärm till skärm men då hans är från 2015 och jag gjorde en snabb googling så har jag inte bekräftat mer än "troligtvis".

Intressant, första gången jag hör talas om att en skärm med gsync-chip också har stöd för freesync. vad är det för modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockra:

Hej!

Jag går i tankarna att uppgradera min gpu. Har alltid haft nvidia men har börjat sneglat lite på amd ändå. Det som får mig att tveka med amd är att min nuvarande skärm (pg278q) har g-sync. Så skulle jag gå över till amd antar jag att en ny skärm behöver införskaffas. Är också lite orolig om jag skulle gå över till amd om jag kommer ångra mig med tanke på DLSS & raytracing.

Budget är under 10k.

Nuvarande komponenter:
Cpu: i7-8700k
Ram: 16 GB DDR4
Psu: 750w

Har funderat på antingen rtx 4070 super, alternativt 7800xt.

4070 super jämförs med 7900 GRE (AMD kortet är ca 500kr billigare och presterar mer eller mindre likvärdigt utan RT men ca 20-25% sämre med RT aktiverat.

Angående DLSS så har även AMD deras frame gen på drivrutins nivå som faktiskt fungerar riktigt bra (och fungerar i mer eller mindre ALLA spel) dock inte att föredra i snabba spel som quake eller cs.

Skulle säga att allt handlar i slutändan om vilka spel du spelar/vill spela.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Intressant, första gången jag hör talas om att en skärm med gsync-chip också har stöd för freesync. vad är det för modell?

Alienware AW3423DW har jag. Denna har chip från Nvidia för Gsync. Bör således inte stödja freesync men den gör det ändå.
Alienware AW3423DWF saknar Gsync chip. Är compatible för både gsync och freesync.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alienware AW3423DW har jag. Denna har chip från Nvidia för Gsync. Bör således inte stödja freesync men den gör det ändå.
Alienware AW3423DWF saknar Gsync chip. Är compatible för både gsync och freesync.

Det är ju skitbra! Så har det inte alltid varit.
Det senare kände jag till sedan tidigare då det varit stora nyheter när det slog igenom. märkligt att det första inte fått något större nyhetsgenomslag då det är minst lika stort i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

DLSS är grymt men FSR är bra det också. Raytracing är överskattat och jag hade gått på prestanda/krona på raster istället och skippat RT.
Oftast fungerar freesync även på gsync skärmarna men jag tror din är för gammal för det. Kan vara värt att stanna på Nvidia om du inte planerat nyköp av skärm inom kort.

Ah okej. Hade min skärm haft stöd för freesync hade det kanske varit ett enklare val. Säg att jag väljer amd men sitter kvar på samma skärm, kommer avsaknaden av g-sync vara påtaglig tro? Köper annars fullt ut att det kanske är vettigare att kolla prestanda/krona.

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt sitta kvar på samma skärm hade jag kört nvidia. Att gå från gsync/freesync till utan är omöjligt för mig iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag går själv i samma tankar då jag sitter med samma CPU men med ett 1070ti som börjar kännas gammalt. Problemet är väl att var och varannat spel kommer fortfarande strypas av 8700k som inte håller jättebra idag i 1440p-upplösning.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4