Skrivet av Otori:
Nu kan jag för lite om effektiviteten i elmotorer, men det som skulle uppskattas av mig är längre räckvidd och mindre effekt.
Varför ska en elbil behöva göra 0-100 på under 4s?
Kan man inte göra en mindre motor, som drar mindre el, och därmed kommer längre på samma batteripack?
En ICE-motor har typiskt sin maximala effektivitet vid ~70 % av peak-effekt. Den typ av elmotorer som används i elbilar har tydligen (fick läsa på om det, har dålig koll på tekniken här...) sin topp vid ~30 % av peak-effekt.
Så ur den anledning finns en poäng att använda rätt kraftiga elmotorer, framförallt blir regenerering mer effektiv med större motorer då det oftare handlar om större effekt vid inbromsning (om man nu inte kör som om man befinner sig på LeMans...).
Det kanske delvis förklarar varför man ser så många elbilar med ICE-mått mätt galet många hästkrafter. Men känns ändå rätt suboptimalt att normalkonfiguration ska ha så hög effekt. Uppenbarligen är det dåligt för säkerheten, elbilar är iblandade i betydligt mer olyckor.
Precis som den amerikanska undersökning jag länkade ovan har liknande slutsats gjorts i Schweiz
"Electric cars cause around 50 % more collisions with self-inflicted damage on the road than conventional passenger cars, and the high-performance ones even more than twice as many."
"The risk here is not in reducing speed, but rather in accelerating. The so-called overtapping effect is often underestimated. Electric cars have a very high torque, which is immediately noticeable when the pedal is pressed, so that there is often unintended and jerky acceleration that is no longer controllable. This effect is likely to be the cause of increased damage frequency, among other things. In an initial crash in which a Tesla driver supposedly presses the pedal only briefly and loses control due to the strong acceleration. As a result of the rollover and the impact, there is sever damage to the underbody of the car, which brings up the next topic: the underbody."
Hur mycket effekt man kan få ut är långt mer en effekt av storleken på batteriet än något annat. Sen behöver saker som hjulupphängning, däck, bromsar, etc dimensionernas efter peak-effekt. Även där är det galet att ha massor med effekt som förval, det kräver dyrare bromsar och däckdimensioner som ger högre pris och sämre räckvidd.
Fördelen med elbilar är att man rätt enkelt kan begränsa effekten och än mer effekt-kurvan med programvara. Tror/hoppas man framåt kommer kunna något över de enklaste modellerna utan att automatiskt få 400-500 hp på köpet.
Massor med hästkrafter kan absolut vara kul, i rätt bil och när man själv valt att ta kostnaden det medför i försäkring, reservdelar, etc. Men känns bara korkat att trycka in "svensson-åk" bara för att det går, statistiken ovan visar att det inte heller gynnar säkerheten på vägarna.