Bygga nytt nätverk i ett hus med tre våningar - Ubiquiti?

Permalänk
Medlem

Bygga nytt nätverk i ett hus med tre våningar - Ubiquiti?

Vill bygga ett nytt nätverk. Men är rätt okunnig och vill mest att det ska vara driftsäkert och bara funka.
Har en vän som kan hjälpa mig med dragningar av nätverkskablar och installationen.

Tänker att jag förklarar funktionerna som jag önskar gällande nätverket.

Har en CTS som ligger i en central i hallen. Ett liknande skåp finns på 3:e våningen(separat bostad).

Våning 1:
CTS i mediacentral/mediaskåp på väggen i hall
Här har jag förberett ett 20 mm rör som går från mediacentralen till tv-rummet.
Förberett för ett nätverksuttag i tv-rummet eftersom jag vill ha trådat nät dit.
Vill ha Wifi också som är sammankopplat med nätverket på våning 2.

Våning 2
Förberett 2 st uttag, så att det ska bli trådat till dessa 2 uttag.
Wifi som är sammankopplat med nätverket på våning 1.

Våning 3
Denna våning får gärna vara separat. Men går det inte, så är det helt ok.
Förberett för 5 st trådade nätverksuttag här.
Wifi i form av en trådad puck i taket med PoE lösning eftersom jag inte vill montera eluttag där.
Tänker typ en Ubiquiti puck.

Nu till min fråga
Hur ska jag bygga upp nätverket och vad behöver jag för produkter? Förklara gärna så enkelt som möjligt och gärna med specifika produkter. Har tittat en del på Ubiquiti, så ev. tänker jag deras produkter alternativt något liknande.

Permalänk
Medlem

Räkna med åtminstone en eller flera APs per våningsplan beroende på hur det ser ut etc. och har du möjlighet att dra kabel till viktiga saker som streaming för boxar och TV-apparater så är det en bonus.

Tråda så mycket det går och behövs, kör resten över WiFi och gärna någon form av mesh system. T.ex. Ubiquiti system eller om du vill använda dig av något annat.

Permalänk
Medlem

Vad tror du om en Dream Machine SE?

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-unifi-cloud-ga...

8 portar med PoE borde räcka för dina behov? Såvida du inte vill bygga ut med switchar såklart, men beroende på exakt hur ditt hus ser ut och vart fiberuttaget sitter så kanske det räcker gott och väl med allt-i-en lösning?

Det blir väl minst 3 APs, en för varje våning, då har du 5 portar kvar att spela med

Permalänk
Medlem
Skrivet av AronS:

Vill bygga ett nytt nätverk. Men är rätt okunnig och vill mest att det ska vara driftsäkert och bara funka.
Har en vän som kan hjälpa mig med dragningar av nätverkskablar och installationen.

Tänker att jag förklarar funktionerna som jag önskar gällande nätverket.

Har en CTS som ligger i en central i hallen. Ett liknande skåp finns på 3:e våningen(separat bostad).

Våning 1:
CTS i mediacentral/mediaskåp på väggen i hall
Här har jag förberett ett 20 mm rör som går från mediacentralen till tv-rummet.
Förberett för ett nätverksuttag i tv-rummet eftersom jag vill ha trådat nät dit.
Vill ha Wifi också som är sammankopplat med nätverket på våning 2.

Våning 2
Förberett 2 st uttag, så att det ska bli trådat till dessa 2 uttag.
Wifi som är sammankopplat med nätverket på våning 1.

Våning 3
Denna våning får gärna vara separat. Men går det inte, så är det helt ok.
Förberett för 5 st trådade nätverksuttag här.
Wifi i form av en trådad puck i taket med PoE lösning eftersom jag inte vill montera eluttag där.
Tänker typ en Ubiquiti puck.

Nu till min fråga
Hur ska jag bygga upp nätverket och vad behöver jag för produkter? Förklara gärna så enkelt som möjligt och gärna med specifika produkter. Har tittat en del på Ubiquiti, så ev. tänker jag deras produkter alternativt något liknande.

Nu ser jag att du vill ha trådat på rätt många ställen och vill ha en rejäl set-up så mitt förslag kanske inte hjälper dig - men så här blev det för oss

Hade samma höga ambitioner som dig när vi köpte hus (2 våningar + källare, 310 m2 totalt) för två år sedan. Hade inte heller någon vidare kunskap, men ville lära mig, konstruera något framtidssäkert och snyggt. Sen blev min fru gravid igen, och med allt det innebär med flytt osv så räckte min energi bara till enklaste möjliga lösning som jag tänkte bygga på senare. Blev en Asus AX11000 - stor och i mitt tycke ful, men nog tusan täcker den hela huset efter att jag gömt den i ett högt köksskåp centrerat i huset. Ett hörn längst bort i källaren har lite problem med latens och så, men det är ju ändå några meter bort och betonggolv. Testade att köra Wi-Fi på min stationära dator också, trots att jag alla år innan bara kört trådat av princip, men det funkar kanon för mig. Mina behov av absolutaste top-notch-latens exakt överallt har dock minskat sedan jag fick barn. Jag kan däremot maxa min 500-lina nästan överallt.

Kriteriet att det bara ska funka fyller den också med råge, har aldrig haft problem som inte vart kopplade till bredbandsleverantören, den har tickat på i snart tre år. Jag ser dock att den har blivit mycket dyrare nu än den var då. Jag gav strax över 3000 för min och känner inte att jag behöver uppgradera innan den går sönder

Lycka till med nätverksbygget!

Permalänk
Medlem

Tack! Schyssta svar. Det uppskattas verkligen! Har vissa begränsningar just nu, vilket är mediacentralen som är något liten att klämma in en dream machine i. Här kommer en bild:

Haha skratta inte åt mina fina sladdar ut från skåpet. Högst "tillfällig" lösning som varade i ett helt år.

Här kommer lite mått:

Texten syns oerhört dåligt insåg jag nu i efterhand.
Måtten är följande:
Bredd: 28 cm
Höjd upp till CTS: 15 cm
Djup: 6,5 cm
Mediacentralen på 3.e våningen är lika stor, dock tas inte halva den upp av en CTS som den gör nere hos oss.

Hur hade ni löst det med bästa möjliga lösning? Vi behöver inte begränsa oss till Ubiquiti även om jag gillar deras produkter. Huvudsaken är att det ska vara enkelt och stilrent. Vi kan inte ha en tjock nod som hänger ner från taket på 3:e våningen, utan vi tänker ändå en puck som har bra täckning för att täcka hela 3:e våningen.
Idag kör vi 4 st Igloo Nimbo Mesh för hela huset.
Funkar inget vidare, då det blir oerhört dålig hastighet på 3.e våningen.

Permalänk
Medlem

I det där skåpet får du inte plats med mycket. Anlita en elektriker som vet hur man drar kablar snyggt. Du kan skapa en router central i ett förråd eller på en annan bättre plats. ROT-avdrag gäller och du får göra avdrag för dessa kostnader när du säljer huset.

Permalänk
Medlem

Två hushåll alltså, som antagligen inte ska vara i samma broadcast-domän (se varandras Chromecasts etc).

Om du får två IP-adresser
från ISP så är det antagligen trevligast att sätta två dumswitchar i skåpet med CTS:en. Patcha ut 2 x internet till en router var i respektive lägenhet och sedan tillbaka till switcharna som är till respektive lägenhet. Dubbeluttag på ett ställe i respektive lägenhet krävs för att kunna koppla tillbaka till respektive lägenhets switch. Strömförsörjningen till switcharna ser ut att bli knepig...

I den nedre lägenheten låter det som att det blir TV-rummet som får ha routern, 20 mm rör bör funka med minst två kablar.

Varje hushåll får administrativ kontroll över sitt nät, även om säkerheten är beroende på hushållet som har fysisk kontroll över inkommande anslutning. Sitter du bakom CG-NAT så kan du antagligen köra på den här lösningen.

Om du bara får en IP-adress
så är den enklaste lösningen en router som har två olika LAN (IP-subnät). Det går att fixa på routrar som har en inbyggd switch och där mjukvaran stödjer DSA i Linux. Alla routrar där det finns 3+ riktiga ethernet-interface (inte switch-portar) funkar definitivt.

Här blir frågan om man kan trycka in en router och två små dumswitchar i skåpet. Om inte så behöver man antagligen klabba med VLAN och en managerad switch, vilket suger komplexitetsmässigt. Om du får in allt i skåpet, koppla internet->router->två olika portar med olika LAN->två switchar->alla uttag i respektive lägenhet.

Jag hade tittat på om Edgerouter-X med stockmjukvara klarar att sätta upp detta utan VLAN. ER-X med OpenWrt bör klara det utan problem, men jag har inte testat så jag vet inte. Jag kör en APU2 med tre riktiga interface från Teklager med förinstallerat OpenWrt som enkelt hade fixat detta, men APU2/3/4 är end of life så kanske lite knepig att få tag på. Teklager tycks dock ha 4:or kvar. Både ER-X och APU:erna är tunna, så de kanske går att trycka in. Det finns ju även andra maskiner i ER-serien som är rätt tunna, men jag vet inget om dem.

Nackdelen med ett IP blir att den som har kontrollen över routern i skåpet har administrativ kontroll över hela nätverket (båda LANen).

Edit: Inser nu att skåpet på tredje våningen kanske är centrum i ett stjärnnät där. Det gör ju i så fall att man slipper en av switcharna i skåpet med CTS:en och kan ha den på tredje våningen i stället.