Hastighet sjunker 20.30-03.30 varje dag

Permalänk
Medlem

Hastighet sjunker 20.30-03.30 varje dag

Open Infra / Telia 250/250Mbit.

Har börjat inträffa en extremt spännade sak. Rätt exakt 20.30 till 03.30 varje dag så torskar jag runt 50% av min hastighet downstream.
Jag har dubbelkollat att det inte är något hemma hos mig som ligger och belastar linan under speedtesten.

Det måste ju vara -någonting- som händer i nätet. Just att periodiciteten är i stort sett exakt 20.30 och 03.30 gör ju att det inte känns "random".

Någon insatt som har någon som helst aning om vad detta kan bero på?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BasseBaba:

Open Infra / Telia 250/250Mbit.

Har börjat inträffa en extremt spännade sak. Rätt exakt 20.30 till 03.30 varje dag så torskar jag runt 50% av min hastighet downstream.
Jag har dubbelkollat att det inte är något hemma hos mig som ligger och belastar linan under speedtesten.

Det måste ju vara -någonting- som händer i nätet. Just att periodiciteten är i stort sett exakt 20.30 och 03.30 gör ju att det inte känns "random".

Någon insatt som har någon som helst aning om vad detta kan bero på?
<Uppladdad bildlänk>

Kanske någon i din nod som kör någon bastant backup varje dag 2030-0330 och käkar upp allt utrymme i de gemensamma delarna av nätet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Open Infra / Telia 250/250Mbit.

Har börjat inträffa en extremt spännade sak. Rätt exakt 20.30 till 03.30 varje dag så torskar jag runt 50% av min hastighet downstream.
Jag har dubbelkollat att det inte är något hemma hos mig som ligger och belastar linan under speedtesten.

Det måste ju vara -någonting- som händer i nätet. Just att periodiciteten är i stort sett exakt 20.30 och 03.30 gör ju att det inte känns "random".

Någon insatt som har någon som helst aning om vad detta kan bero på?
<Uppladdad bildlänk>

Hade liknande problem med Telia (250/250) för 4 år sedan med markant mycket sämre hastighet efter kl 18. Enligt Telia var det självklart inget som orsakades från deras sida utan låg på mig. Eftersom ingen förbättring skedde trots flera felanmälningar så bytte jag till en annan leverantör och har sedan dess inte haft några problem alls, trots att jag bor på sammam adress, använder samma router, inställningar etc. Tror att det handlade om att Telia hade/har överbelastningnsproblem.

Permalänk
Medlem

Jag är nog också inne på "någon kör tunga backuper" spåret.

Är det villafiber? flerfamiljshus? hurt många hushåll så fall?