bygga dator, köpa en komponent i taget i några månader, köpråd av delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Ja vill bara veta vad jag behöver för att min CPU och resten av datorn också såklart ska fungera så bra som möjligt med tanke på hur många tusen man lägger ner på datorn.

Vad är skillnaden på ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI(2690:-) och ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI(1999:-)

förutom priset då mellan dom just nu.

finns ju ett utryck att dyrare är bättre men är det verkligen så? kan/är den för 1490 vara lika bra som den för 2690?

Du har redan fått lite svar som är bra, men vill förtydliga lite att om man nu köper in sig på AM5 så kommer man nog inte gräma sig om man lägger lite extra på moderkortet då man troligen kommer ha kvar det till både nästa processor och grafikkort.

7800X3D är å andra sidan en premiumprocessor som man troligen inte gärna byter ut och slänger bort, så att lägga mer på moderkortet för att få in en bättre processor senare är kanske mindre intressant. 7800X3D överklockar dessutom inte så bra och är inte så känslig för snabbheten på RAM, då X3D cachen fylls innan den går till RAM.

Så ett A620 moderkort duger, du har dock uttryckt ett intresse för att kunna ha flera SSD'er och den möjligheten är inte så stor på A620 moderkort iaf inte under 1490:- och då kan det vara lika gott med ett B650 moderkort.

B650E moderkortet är dock "bara" 700Kr mer än Asus & MSI-korten för 1999Kr och ger PCIE 5.0 på grafikkortsplatsen. Du har ingen nytta av det idag, men både Nvidia & AMD planerar använda sig av det i sina nästa serier grafikkort och av att döma hur PCIE 4.0 kontra 3.0 fungerar så gissa jag att vill man ha ett grafikkort som inte är i toppsegmentet av dom nya så kommer PCIE 4.0 var en belastning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Vänta tills vi kommer till grafikkortet senare

I all välmening, så ville jag bara påpeka att du behöver vara kritisk till de sajter som utgår från en referens och sen viktas resterande produkter och modeller efter referensen. Ofta bakas allt möjligt ihop till någon form av "sanning" som inte alls behöver stämma överens till vad du har tänkt att använda datorn till.
Använd gärna data, men skapa parametrarna för viktningen av medelvärdet själv.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Det blir ganska irrelevant med dessa prestandasiffror när RT inkluderas rakt av. Även om exempelvis RTX 4070 är betydligt bättre på RT så är det knappast ett kort man tittar på om man vill ha en vettig spelupplevelse. För raytracing krävs high-end så enkelt är det, såvida man inte tycker det är mysigt att köra på 16 fps i 4K.
Det är också anledningen till att de seriösa som exempelvis Gamers Nexus har RT som en parantes i sina tester av kort i de billigare prissegmenten.

TechPowerUp har med RT som en del av prestandan, ja men den utgör en ganska liten del, då de flesta spel inte har RT som tillval ens. Jag har även fått höra att dom inte tar med RT öht, vilket inte heller stämmer.
TechpowerUp baserar dessa siffror på deras svit av spel som är ganska stor och uppdaterar siffrorna relativt ofta, så siffrorna från maj förra året stämmer ju såklart inte överens med idag.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du har redan fått lite svar som är bra, men vill förtydliga lite att om man nu köper in sig på AM5 så kommer man nog inte gräma sig om man lägger lite extra på moderkortet då man troligen kommer ha kvar det till både nästa processor och grafikkort.

7800X3D är å andra sidan en premiumprocessor som man troligen inte gärna byter ut och slänger bort, så att lägga mer på moderkortet för att få in en bättre processor senare är kanske mindre intressant. 7800X3D överklockar dessutom inte så bra och är inte så känslig för snabbheten på RAM, då X3D cachen fylls innan den går till RAM.

Så ett A620 moderkort duger, du har dock uttryckt ett intresse för att kunna ha flera SSD'er och den möjligheten är inte så stor på A620 moderkort iaf inte under 1490:- och då kan det vara lika gott med ett B650 moderkort.

B650E moderkortet är dock "bara" 700Kr mer än Asus & MSI-korten för 1999Kr och ger PCIE 5.0 på grafikkortsplatsen. Du har ingen nytta av det idag, men både Nvidia & AMD planerar använda sig av det i sina nästa serier grafikkort och av att döma hur PCIE 4.0 kontra 3.0 fungerar så gissa jag att vill man ha ett grafikkort som inte är i toppsegmentet av dom nya så kommer PCIE 4.0 var en belastning.

Intressant det du skriver för du har helt rätt för "bara" 700kr mer och få den ännu mer framtidssäker om jag får förstår det rätt?

kollade lite mer på ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI moderkortet det för 2690:- det som skrämmer mej just på den är recensionerna som folk har skrivit att det är många som har stora problem med drivrutinerna för att få igång nätverket när de ska installera windows, kanske är det inte så stort problem som det verkar och de "överdriver" vet inte men finns det andra modorkort som ger PCIE 5.0? försökte googla lite men hittade inget tydligt i denna djungel

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

I all välmening, så ville jag bara påpeka att du behöver vara kritisk till de sajter som utgår från en referens och sen viktas resterande produkter och modeller efter referensen. Ofta bakas allt möjligt ihop till någon form av "sanning" som inte alls behöver stämma överens till vad du har tänkt att använda datorn till.
Använd gärna data, men skapa parametrarna för viktningen av medelvärdet själv.

Ja tack du har rätt det är lätt att stirra sig blind på alla data om olika produkter här och länkar osv jag ska ta med mej det när vi kommer till grafikkortet för tycker jag moderkort är jobbigt att förstå så vänta bara tills vi kommer till grafikkorten haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Intressant det du skriver för du har helt rätt för "bara" 700kr mer och få den ännu mer framtidssäker om jag får förstår det rätt?

kollade lite mer på ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI moderkortet det för 2690:- det som skrämmer mej just på den är recensionerna som folk har skrivit att det är många som har stora problem med drivrutinerna för att få igång nätverket när de ska installera windows, kanske är det inte så stort problem som det verkar och de "överdriver" vet inte men finns det andra modorkort som ger PCIE 5.0? försökte googla lite men hittade inget tydligt i denna djungel

Jag stötte på liknande problem nyligen med ett MSI Z790 och jag är övertygad att det är Microsoft som jävlas om man installerar Windows utan internet.
Det var dock enkelt fixat genom att ladda ner drivrutinerna från moderkortets hemsida på ett USB-minne i en annan dator och sedan flytta USB och installera. (En av många anledningar till att ha en annan fungerande dator i närheten när man bygger och inte bara en mobiltelefon)
Alla B650E och X670E har stöd för PCIE 5.0 för grafikkort, jag tror det är en grej för Z790 också, men det kan nog variera hos Intel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag stötte på liknande problem nyligen med ett MSI Z790 och jag är övertygad att det är Microsoft som jävlas om man installerar Windows utan internet.
Det var dock enkelt fixat genom att ladda ner drivrutinerna från moderkortets hemsida på ett USB-minne i en annan dator och sedan flytta USB och installera. (En av många anledningar till att ha en annan fungerande dator i närheten när man bygger och inte bara en mobiltelefon)
Alla B650E och X670E har stöd för PCIE 5.0 för grafikkort, jag tror det är en grej för Z790 också, men det kan nog variera hos Intel.

Ja såg det nu att man kan ladda en drivrutin när man väljer var windows kan installeras, verkar inte svårt alls att installera där.

frågan är ju fortfarande om det är "värt" 700kr extra för en funktion som inte används än? menar så här köper jag ett grafikkort nu och den använder ändå inte PCIE 5.0 så kanske när det är aktuellt så finns det ändå kanske PCIE 6.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart ARGB (ville bara ha svart egentligen men köpte fel så vart med RGB men skitsamma haha)

WIFI behöver jag egentligen inte just nu men tänker för framtiden kanske är bra att ha det endå när man ändå köper ett nytt? vill kunna installera flera SSD i framtiden på det.

Pris på moderkort runt max 2k är det dumsnålt eller rimligt?

kanske någon av dessa? är det en bra början?
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Gigabyte B650 Gaming X AX

Hjälp mej gärna med förslag på moderkort skulle uppskatta det!

Kan välja att helt enkelt inte koppla i RGB kabel alt. klippa av det hah

Angående moderkort, gigabyte och asus har 1 extra m.2 ssd plats. För wifi, asus har en dongel vilket är bättre för signal ifall man har datorn på ett olämpligt ställe, medans det samtidigt är störigt eftersom den behöver lite plats och faller ned. Men behöver inte vara inkopplat såklart ifall du har ethernet.

Skrivet av etnica33:

Är det inte bättre att spara istället?

Nästa CPU/gpu generationer kommer ju i slutet på året.

Om man nu inte måste…

Tror t.o.m AMD redan under sommaren, men de kommer garanterat vara dyrare. Möjligen någon rea till black friday, men är ju en bit dit. Tror inte nuvarande blir märkbart billigare. Och nu hade ju de cpu, men samma gäller moderkort.

Skrivet av kmkm:

Vänta tills vi kommer till grafikkortet senare

Till nästa år? I år förväntas typ bara rtx 5090, troligen för 25-30k och inte ens i lager.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att följa vad du redan har, då det står i flera inlägg.

Svaren här inte enbart riktat till TS utan även för andra som tänker i samma banor:

Det är fullt möjligt och t o m ekonomiskt fördelaktigt.
Plocka komponenterna när det är erbjudanden.
Allt är inte på erbjudande samtidigt, men har man tålamod ska det gå bra.
Dels får man tag på sakerna billigare och dels blir det en form av avbetalning genom att det inte blir allt på en gång i en klumpsumma.

Vill dock inte måla in sig i ett hörn där man låst sig vid något som sen innebär en stor begränsning, risken för det finns alltid om man inte köper allt samtidigt.
En del saker hänger tätare ihop än andra, inte minst CPU-moderkort-minne. Sen ska ju chassit också passa för det.
Logiskt är kanske att börja med chassit, för att ha något att bygga i, men det är inte nödvändigt att det kommer först.

Har själv också en liknande idé, som nog mer råkat bli så från början och sen fortsatt. Det är saker där det inte händer så mycket revolutionerande särskilt snabbt:
-Fick ett helt nytt och oanvänt chassi av en kompis, FD R5, som nu visserligen inte är senaste modell men ändå tillräckligt modernt.
-Var riktigt bra erbjudande på en H170i-vattenkylning, som passar för det chassit (420 mm).
-Köpte ett rejält nätagg till riktigt bra pris.
-Tgb & mus har jag redan bra, även ny mus.
-Flertalet nya M.2 NVMe-diskar som ev kommer att kunna fungera som sekundär disk.
-Ska också ev börja planera kring fläktar.

Kan sen bli dags för resten av prylarna när nya plattformar och grafikkort kommer, ev senare i år. Väntar även fortfarande på lämplig skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Kan välja att helt enkelt inte koppla i RGB kabel alt. klippa av det hah

Angående moderkort, gigabyte och asus har 1 extra m.2 ssd plats. För wifi, asus har en dongel vilket är bättre för signal ifall man har datorn på ett olämpligt ställe, medans det samtidigt är störigt eftersom den behöver lite plats och faller ned. Men behöver inte vara inkopplat såklart ifall du har ethernet.

Tror t.o.m AMD redan under sommaren, men de kommer garanterat vara dyrare. Möjligen någon rea till black friday, men är ju en bit dit. Tror inte nuvarande blir märkbart billigare. Och nu hade ju de cpu, men samma gäller moderkort.

Till nästa år? I år förväntas typ bara rtx 5090, troligen för 25-30k och inte ens i lager.

Nej Grafikkortsinköpet lär komma inom 3 månader är tanken då ska vi djupgå i denna djungel på de kort som finns i prisklassen 7-8k är tanken iaf men kanske är det för låg kostnad?

och ska jag vara ärlig så är inte några hundralappar hit och dit avgörande jag kommer köpa de delarna som gör det så bra som möjligt inom en rimlig prisklass förstås. ja RGB lär inte kopplas in (försökte citera dina inlägg så fint du gjorde och delade upp det men lyckades inte haha)

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Lite svårt att följa vad du redan har, då det står i flera inlägg.

Svaren här inte enbart riktat till TS utan även för andra som tänker i samma banor:

Det är fullt möjligt och t o m ekonomiskt fördelaktigt.
Plocka komponenterna när det är erbjudanden.
Allt är inte på erbjudande samtidigt, men har man tålamod ska det gå bra.
Dels får man tag på sakerna billigare och dels blir det en form av avbetalning genom att det inte blir allt på en gång i en klumpsumma.

Vill dock inte måla in sig i ett hörn där man låst sig vid något som sen innebär en stor begränsning, risken för det finns alltid om man inte köper allt samtidigt.
En del saker hänger tätare ihop än andra, inte minst CPU-moderkort-minne. Sen ska ju chassit också passa för det.
Logiskt är kanske att börja med chassit, för att ha något att bygga i, men det är inte nödvändigt att det kommer först.

Har själv också en liknande idé, som nog mer råkat bli så från början och sen fortsatt. Det är saker där det inte händer så mycket revolutionerande särskilt snabbt:
-Fick ett helt nytt och oanvänt chassi av en kompis, FD R5, som nu visserligen inte är senaste modell men ändå tillräckligt modernt.
-Var riktigt bra erbjudande på en H170i-vattenkylning, som passar för det chassit (420 mm).
-Köpte ett rejält nätagg till riktigt bra pris.
-Tgb & mus har jag redan bra, även ny mus.
-Flertalet nya M.2 NVMe-diskar som ev kommer att kunna fungera som sekundär disk.
-Ska också ev börja planera kring fläktar.

Kan sen bli dags för resten av prylarna när nya plattformar och grafikkort kommer, ev senare i år. Väntar även fortfarande på lämplig skärm.

Det jag har nu är:
AMD Ryzen 7 7800X3D
Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart ARGB

Javisst är det så sen kan jag tycka att denna analys av varje del för att komma fram till ett "bra" köp ger mycket kunskap också som man inte skulle få annars och jag lär mej väldigt mycket, visst man kan göra det lätt för sig och låta någon annan välja exakt vad man ska köpa men inte min grej

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Nej Grafikkortsinköpet lär komma inom 3 månader är tanken då ska vi djupgå i denna djungel på de kort som finns i prisklassen 7-8k är tanken iaf men kanske är det för låg kostnad?

Jag läste fel, trodde det var någon annan person som gav tipset att su skulle vänta med gpu tills nästa lansering.

Just nu är det troligen mellan 6950xt och 4070 super ifall köper nytt och inte andrahand

Permalänk
Medlem

Undviker personligen gigabyte numera, varit nöjd med dem förr i tiden men jag har haft strul med GPU-kylare senaste åren.

Asus TUF är bra nedsatt B650 på inet och komplett, även med wifi. Kolla baksidan på utgångarna, antalet M.2-platser. Annars kvittar det typ vilket moderkort du kör på.

Permalänk
Medlem

Det står just nu mellan dessa:
ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI

Och

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI

Jag tänkte lägga beställningen på söndag på någon av dessa.

Är det värt 690kr mer på den andra för att få PCIE 5.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Det står just nu mellan dessa:
ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI

Och

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI

Jag tänkte lägga beställningen på söndag på någon av dessa.

Är det värt 690kr mer på den andra för att få PCIE 5.0?

Beror på hur länge du skall behålla datorn. Gpuer maxar ju inte ens pcie 4 ännu så pcie 5 är minst 2 generationer bort om dem inte börjar öka bandbredden för korten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Ja såg det nu att man kan ladda en drivrutin när man väljer var windows kan installeras, verkar inte svårt alls att installera där.

frågan är ju fortfarande om det är "värt" 700kr extra för en funktion som inte används än? menar så här köper jag ett grafikkort nu och den använder ändå inte PCIE 5.0 så kanske när det är aktuellt så finns det ändå kanske PCIE 6.0?

Du kommer nog vara glad över att ha PCIE 5.0 när det är 6.0 som är bäst också, det vore annars som att sitta på PCIE 2.0 med ett 4.0-grafikkort idag ungefär. Men visst 700Kr är ändå 700Kr, jag ser dock ingen anledning att inte då även spara 500Kr på ett
ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI 1999:-
över ett
ASUS PRIME B650M-A WIFI II 1490:-

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du kommer nog vara glad över att ha PCIE 5.0 när det är 6.0 som är bäst också, det vore annars som att sitta på PCIE 2.0 med ett 4.0-grafikkort idag ungefär. Men visst 700Kr är ändå 700Kr, jag ser dock ingen anledning att inte då även spara 500Kr på ett
ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI 1999:-
över ett
ASUS PRIME B650M-A WIFI II 1490:-

Ja du har helt rätt inte läge att vara dumsnål heller liksom. man vill ju ändå att datorn ska hålla några år och ha möjligheten till uppgradering, vem vet hur det är om några år.

Tack för jämförelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du kommer nog vara glad över att ha PCIE 5.0 när det är 6.0 som är bäst också, det vore annars som att sitta på PCIE 2.0 med ett 4.0-grafikkort idag ungefär. Men visst 700Kr är ändå 700Kr, jag ser dock ingen anledning att inte då även spara 500Kr på ett
ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI 1999:-
över ett
ASUS PRIME B650M-A WIFI II 1490:-

Skrivet av kmkm:

Ja du har helt rätt inte läge att vara dumsnål heller liksom. man vill ju ändå att datorn ska hålla några år och ha möjligheten till uppgradering, vem vet hur det är om några år.

Tack för jämförelsen

Max transfer rate pcie 4 är 62gb/s
4090 är väl typ 20 och 5090 är runt 27 enligt rykte

Så inte ens med 6090 kommer pcie 4 x16 begränsa.

Det är enbart gpuer med x4 lanes som har massiva problem med äldre gen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Max transfer rate pcie 4 är 62gb/s
4090 är väl typ 20 och 5090 är runt 27 enligt rykte

Så inte ens med 6090 kommer pcie 4 x16 begränsa.

Det är enbart gpuer med x4 lanes som har massiva problem med äldre gen

Som jag har förstått så just nu spelar det ingen roll alls. helt bortkastade pengar om man säger så

men om säg 4-5år kanske det är en fördel att ha PCIE 5.0?
Har jag missuppfattat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Max transfer rate pcie 4 är 62gb/s
4090 är väl typ 20 och 5090 är runt 27 enligt rykte

Så inte ens med 6090 kommer pcie 4 x16 begränsa.

Det är enbart gpuer med x4 lanes som har massiva problem med äldre gen

Följer det trenden så kommer RTX5070Ti/RX8800XT vara på PCIE 5.0 x8 och 5060Ti/8750XT på PCIE 5.0 x4.
4090, 5090 & 6090 är troligen toppsegmentet vilket jag exkluderade.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Följer det trenden så kommer RTX5070Ti/RX8800XT vara på PCIE 5.0 x8 och 5060Ti/8750XT på PCIE 5.0 x4.
4090, 5090 & 6090 är troligen toppsegmentet vilket jag exkluderade.

De kör väl alltid 2x gen innan byte på lägre tiers? Och sen finns det ingen vinst med pcie 5 ännu egentligen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Som jag har förstått så just nu spelar det ingen roll alls. helt bortkastade pengar om man säger så

men om säg 4-5år kanske det är en fördel att ha PCIE 5.0?
Har jag missuppfattat det?

Omöjligt att säga. Men du behöver inte mer än PCIe 3.0 i dag och det lanserades typ 2010 eller något. Man kan inte spå framtiden genom att titta på historien men en liten fingervisning tycker jag det ger.

Permalänk
Medlem

Då var moderkortet klart, jag slog till på ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI orkade inte vänta tills på söndag så slog till istället nu.

Så uppdatering detta har jag inköpt:
AMD Ryzen 7 7800X3D
Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart ARGB
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI

Då tänkte jag att nästa steg blir att köpa en SSD till detta ovan.

då är första frågan innan jag går vidare, hur stor den ska vara? tänkte 2tb är det klokt att slå till på det direkt och ha allt på denna eller är det smart att ha 2ssd direkt, en "mindre" för OS eller bara köra en partion av 2tb disken? eller räcker 1tb att börja med? men känns som den kommer bli full direkt efter alla spel man kommer installera för moderna spel tar ju många gb.

Vad anser ni?

Budget tänkte jag för SDD runt max 1800kr kanske, rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Då var moderkortet klart, jag slog till på ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI orkade inte vänta tills på söndag så slog till istället nu.

Så uppdatering detta har jag inköpt:
AMD Ryzen 7 7800X3D
Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart ARGB
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI

Då tänkte jag att nästa steg blir att köpa en SSD till detta ovan.

då är första frågan innan jag går vidare, hur stor den ska vara? tänkte 2tb är det klokt att slå till på det direkt och ha allt på denna eller är det smart att ha 2ssd direkt, en "mindre" för OS eller bara köra en partion av 2tb disken? eller räcker 1tb att börja med? men känns som den kommer bli full direkt efter alla spel man kommer installera för moderna spel tar ju många gb.

Vad anser ni?

Budget tänkte jag för SDD runt max 1800kr kanske, rimligt?

Najs.

Ja 1800 kr räcker ju till en bra 2TB eller kanske precis en bra 1TB och en sämre 2TB. Vad av de alternativ som är bäst är kanske efter individuellt behov (hade själv kört på en 2TB bra).
Inte så nödvändigt att köra extra partitioner nu för tiden (imo).

Att kolla på till den bättre disken:
TLC nand (kolla TLC vs QLC).
Att den har DRAM cache.
Detta är saker som innebär hög TBW (livslängd) och snabba hastigheter. Sen blir det nog att köra PCIe gen4, gen5 fortfarande väldigt dyrt 😅.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Kör 2 tb direkt, att skilja på Windows med en separat partion är ju stenålderstänk.

Finns egentligen ingen vinst med det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Najs.

Ja 1800 kr räcker ju till en bra 2TB eller kanske precis en bra 1TB och en sämre 2TB. Vad av de alternativ som är bäst är kanske efter individuellt behov (hade själv kört på en 2TB bra).
Inte så nödvändigt att köra extra partitioner nu för tiden (imo).

Att kolla på till den bättre disken:
TLC nand (kolla TLC vs QLC).
Att den har DRAM cache.
Detta är saker som innebär hög TBW (livslängd) och snabba hastigheter. Sen blir det nog att köra PCIe gen4, gen5 fortfarande väldigt dyrt 😅.

Tack! ska djupdyka lite i ssd djungeln och kolla runt vad marknaden erbjuder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kör 2 tb direkt, att skilja på Windows med en separat partion är ju stenålderstänk.

Finns egentligen ingen vinst med det

Ja lutar mer åt det faktiskt att köpa en 2tb direkt och behöver man mer så finns det ju plats för 2 till på moderkortet har jag nu lärt mej

Ja stenåldern är väl ungefär så min nuvarande dator känns just nu så haha.

Har någon ett bra tips på en prisvärd 2tb ssd? förstår att hastigheten är olika också på läs och skriv hastigheter är det nån gräns där man ska kolla på som gör skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Tack! ska djupdyka lite i ssd djungeln och kolla runt vad marknaden erbjuder

Här är ett litet axplock av "the usual suspects" (TLC och dram).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkm:

Ja lutar mer åt det faktiskt att köpa en 2tb direkt och behöver man mer så finns det ju plats för 2 till på moderkortet har jag nu lärt mej

Ja stenåldern är väl ungefär så min nuvarande dator känns just nu så haha.

Har någon ett bra tips på en prisvärd 2tb ssd? förstår att hastigheten är olika också på läs och skriv hastigheter är det nån gräns där man ska kolla på som gör skillnad?

PCIe 3 och pcie 4 är likvärdiga fortfarande för dagligt bruk. 3500-6000 i hastighet så är du golden med hög TBW

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Här är ett litet axplock av "the usual suspects" (TLC och dram).
https://komponentkoll.se/bild/nZoUj.png

Tack! är det egentligen nån skillnad på dessa? kollade runt lite och försökte läsa lite om dom här men alla verkar väldigt likvärdiga?

Mennån av dessa här kanske?

Kingston Fury Renegade 2TB

WD Black SN850X 2TB Gen 4

dessa två har liknande läs och skrivhastigheter visst finns billigare såg jag men med mycket lägre hastighet typ ifrån 3000

Varför finns det så många att välja på

Mitt tålamod testas inför val av grafikkortet sen...