Permalänk

Kylpasta Arctic MX-6 4g.

Har förstått att denna är den bästa i serien. Hur många grader svalare emot vanlig kan de bli med denna?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med vanlig? Skiljer väl inte så mycket mellan olika kylpastor . Kanske 3-5 grader skiljer från mx6 och någon av de sämre.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är upp till 1,5'C men det beror på vad du kyler. MX-4 sägs vara bättre på varma ytor, MX-6 på hetare. Båda har väl vettiga priser nu vad jag kan se, MX-4 är lite billigare. MX-6 är lite mer lättflytande. Båda verkar uppfylla långtidskraven likvärdigt.

Man ska vara medveten om att kylpasta leder värme väldigt mycket sämre än koppar, men värst är luft. Så hela iden med kylpasta är att få bort luften. Därför är det viktigt att få en så tunn hinna som möjligt, men som ändå fyller upp utrymmet mellan ytan som skall kylas och kylaren. Det sägs att kylarytan görs svagt konvex för att trycka ut pastan jämt från centrum och ut mot kanterna. Vid monteringen är därför ett jämt och korrekt kylartryck minst lika viktigt som valet av pasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Har förstått att denna är den bästa i serien. Hur många grader svalare emot vanlig kan de bli med denna?

Det är inga nämnvärda skillnader mellan de större märkenas kylpasta, då syftar jag främst på ex. Noctua, Cooler Master, Thermal Grizzly, Arctic, mfl.

Ta den som är mest prisvärd "just nu", nedsatt osv.

MX-4 kostar 69 kr på Inet, samtidigt som MX-6 går för 99 kr, den är inte 50% effektivare

https://www.inet.se/produkt/5320948/arctic-kylpasta-mx-4-4g
https://www.inet.se/produkt/5324190/arctic-mx-6-4g

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Skillnaden är upp till 1,5'C men det beror på vad du kyler. MX-4 sägs vara bättre på varma ytor, MX-6 på hetare. Båda har väl vettiga priser nu vad jag kan se, MX-4 är lite billigare. MX-6 är lite mer lättflytande. Båda verkar uppfylla långtidskraven likvärdigt.

Man ska vara medveten om att kylpasta leder värme väldigt mycket sämre än koppar, men värst är luft. Så hela iden med kylpasta är att få bort luften. Därför är det viktigt att få en så tunn hinna som möjligt, men som ändå fyller upp utrymmet mellan ytan som skall kylas och kylaren. Det sägs att kylarytan görs svagt konvex för att trycka ut pastan jämt från centrum och ut mot kanterna. Vid monteringen är därför ett jämt och korrekt kylartryck minst lika viktigt som valet av pasta.

Det har gjorts massa tester och mer är inte sämre, däremot är för lite väldigt dåligt.

Sen är jag rätt säker på att mx4 är mer lättflytande än mx6. Rekomenderar f.ö mx4 just för att den är så enkel att applicera.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en tub med Arctic Silver 5 från typ 2011 som presterar grymt bra, användes sist 2022 när jag monterade min nuvarande kylare

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det har gjorts massa tester och mer är inte sämre, däremot är för lite väldigt dåligt.

Sen är jag rätt säker på att mx4 är mer lättflytande än mx6. Rekomenderar f.ö mx4 just för att den är så enkel att applicera.

Har läst samma, det jag läste också var mx4 till cpu och mx6 till gfx kort

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Ta vilken pasta du vill skillnaderna ärnså marginella generellt att det faller innom feltoleranserna för extern påverkan.

Jag kör fortfarande på min 10-15 nånting år gamla mx2 pasta och inte haft några problem med den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows