TV-tillverkare vill visa reklam när du pausar spel

Permalänk
Medlem

Så skönt att ha en Pi-hole DNS uppsatt för just dessa typer av skit grejer. Reklam har sin plats, jag whitelistar sidor som behöver reklam. Men när dem gör så här, då ser jag till att blockera. Jag har ju redan betalat en gång för makapären...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Redaktion
Redaktör

Känns ibland som att TV-tillverkarna har en tävling i vem som snabbast kan implementera sämst funktioner.

Permalänk
Medlem

Tänkte osökt på Idiotrepubliken (2006), där han sitter och tittar på sin storbilds-tv som har en ram av reklamrutor runt huvudinnehållet.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Vi är redan där.

Även om du använder HDMI, så länge du är uppkopplat med din Smart-TV via Wifi och t.ex. inkopplat med TV producentens server, så skickas små snuttar av det du tittar på till deras servrar för analys, riktat profilering och reklam.

Permalänk
Skrivet av dussin:

Tänkte osökt på Idiotrepubliken (2006), där han sitter och tittar på sin storbilds-tv som har en ram av reklamrutor runt huvudinnehållet.

https://i.ytimg.com/vi/hj7c0J_V1L8/hqdefault.jpg

Den filmen blir mer och mer en dokumentär för var dag som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Förr eller senare blir det väl standard i alla TVapparater. Då står man väl där utan val till sist.
Eller det är iaf svårt att veta vad man får efterhand. TVn kan komma utan detta och dyka upp i en senare uppdatering. Flertalet maskiner har väl det här förberett sedan många år - men inte aktiverat.

Det här svaret nedan är antagligen ganska intressant. Jag gissar på att Chromatic inte kände till den fantastiska funktionen i förväg.

Jag kommer slänga ut TV’n den dagen om det inte finns en workaround, den är inte direkt livsavgörande idag då det finns så mycket annat man kan göra.

Hade det varit för 30 år sen, då hade jag förmodligen accepterat det. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Vi är redan där.

Även om du använder HDMI, så länge du är uppkopplat med din Smart-TV via Wifi och t.ex. inkopplat med TV producentens server, så skickas små snuttar av det du tittar på till deras servrar för analys, riktat profilering och reklam.

Har du en källa på detta?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Har du en källa på detta?

Är också intresserad av hur och varför och hur en tjänsteleverantör skulle få en TV skicka tillbaka en snuttar av deras egna material för analys...av vaddå? Låter som någon spottat ut de där små sakerna som doktorn ordinerade....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

Den filmen blir mer och mer en dokumentär för var dag som går.

Den är väl inspelad i den amerikanska södern ca 2035

Permalänk
Medlem

Hade inte velat ha det om jag fick TVn gratis och dessutom fem tusen extra i månaden som kompensation.

Jag betalar gladeligen för att slippa reklam.
Jag köper hellre en film till fullpris även om den är i VHS-kvalité än att behöva se reklam.

Den dagen det är standard på alla apparater så står det inte längre en TV i mitt hem.

Tänker på en bekant som för många år sedan gnällde på all reklam i omgivningen, detta är långt innan det fanns smartphones. Vill minnas att han gick på avenyn och sa till sitt sällskap att han kollade mest i marken för att slippa se all reklam uppsatt överallt. Precis då trampade han på reklam som trillat ner på marken så han fick se den ändå.
Idag skrattar man åt det med tanke på hur mycket mer det blivit. Frågan är, ska man egentligen göra det? Varför blir det sakta men säkert accepterat att våra sinnen fylls med marknadsföring, politisk propaganda eller vad det nu än är. Fyller man skallen med sopor så stinker det snart i huvudet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet. Då sitter jag hellre kvar på en stenålders-TV. Kommer detta på alla nya apparater framöver så blir det ingen ny alls, såvida det inte går hacka bort skiten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Snart kommer de utforska möjligheten att strömma in reklam i våra drömmar.
Reklam har verkligen tagit fart på senare år. snart trumfar dom nog vanlig tv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dlq84:

Det är 2024 nu, inte 1995. Kollar man i forumet så har folk massvis med olika problem med Windows.

2024 och ändå är det överdrivet krångligt att få en Linux dist att göra något såpass enkelt som att få Minecraft (MultiMC) att rulla utan att behöva installera sjuttio olika dependencies, eller spendera timmar på forum och leta efter metoder att arbeta runt ett problem

Har senaste 5~ åren försökt gå över till Linux mer än ett dussintal gånger när det kommer till det dagliga operativsystemet. Testat allt från Pop!_OS, Manjaro, Arch, Kali, Ubuntu, Ubuntu LTS, Mint och Zorin — i slutändan har jag alltid gått tillbaka till Windows, för det har bara fungerat i förhållande.

Nu ska det nämnas att jag primärt använder mina datorer för spel och studier, i viss mån foto- och videoredigering. Jag vet inte hur många timmar jag fått lägga på att få igång Proton/Wine korrekt, eller bara allmänt fått felsöka när jag följt en installationsguide för t.ex. en spel-launcher och det ändå inte fungerar. Eller när vissa spel bara vägrar köras p.g.a. anti-fusk.

Linux har absolut kommit en bra väg, Steam Deck ihop med SteamOS är ett perfekt exempel. Men det är långt kvar innan jag på riktigt kan tänka mig att använda Linux exklusivt i skrivbordsmiljö. Det är fortfarande alldeles för pilligt med banala saker, och det hjälps inte av att man fortfarande lär förlita sig alldeles för mycket på terminalen kontra att köra saker i det grafiska gränssnittet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Har du en källa på detta?

Inte den du svarade till, men jag trodde i ärlighetens namn att det var allmänt känt att en del gjorde detta. Men visst, källa:

https://www.ftc.gov/business-guidance/blog/2017/02/what-vizio...

Betyder absolut inte att all gör det, men köper du en billig TV så håller de definitivt på. Det är ingen hemlighet för specifikt Vizio, de har massor av sidor där de säljer tillgång till den informationen:

https://platformplus.vizio.com/data-analytics

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hehe, personligen skulle jag aldrig koppla upp en TV mot internet. helt plötsligt får man en uppdatering som ändrar användarvillkoren utan att man kan vägra och sedan börjar de trycka reklam på en. Fan, låt vissa apparater vara korkade... HDMI ska definitivt enbart vara signal-överförare, inte ett protokoll för reklam. Det är ju helt sjukt.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Vi är redan där.

Även om du använder HDMI, så länge du är uppkopplat med din Smart-TV via Wifi och t.ex. inkopplat med TV producentens server, så skickas små snuttar av det du tittar på till deras servrar för analys, riktat profilering och reklam.

Inte om man tackat nej till det. Sen om de faktiskt hedrar beslutet vet jag inte.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

En tv som får för sig att helt på egen hand byta kanal och börja försöka trycka ner reklam i halsen på mig för att jag pausar något skulle inte få behålla sin internetuppkoppling länge.

Det är fasiken redan illa nog att samsung satt en dedikerad knapp direkt till Rakuten på fjärrkontrollen till tvn jag har som man råkar komma åt av misstag ibland.

Jag tillhör nog en minoritet som faktiskt använt Rakuten. Men där är det helt okey enligt mig, dvs reklam i utbyte mot gratis film/tv.

Där har jag dock ett val, dvs kollar jag på en film via Rakuten så är jag helt med på att jag får reklam.

Men att tvn skulle visa reklam när jag spelar Xbox och tex pausar för att läsa en guide eller av annan anledning pausar så ser jag inga som helst fördelar med att tvn skulle byta kanal för att visa reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Inte den du svarade till, men jag trodde i ärlighetens namn att det var allmänt känt att en del gjorde detta. Men visst, källa:

https://www.ftc.gov/business-guidance/blog/2017/02/what-vizio...

Betyder absolut inte att all gör det, men köper du en billig TV så håller de definitivt på. Det är ingen hemlighet för specifikt Vizio, de har massor av sidor där de säljer tillgång till den informationen:

https://platformplus.vizio.com/data-analytics

Tack för länken!

Jag har lite svårt att tro att det skulle ske inom EU. Jag har svårt att se att det skulle vara lagligt här. Det vore dock intressant att veta hur mycket det olika märkena spionerar på oss.Jag är inte helt glad i min LG i detta avseende, även om jag nog tror att LG inte skickar särskilt mycket om man inte godkänner det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Tack för länken!

Jag har lite svårt att tro att det skulle ske inom EU. Jag har svårt att se att det skulle vara lagligt här. Det vore dock intressant att veta hur mycket det olika märkena spionerar på oss.Jag är inte helt glad i min LG i detta avseende, även om jag nog tror att LG inte skickar särskilt mycket om man inte godkänner det.

Jag har också funderat över det där med GDPR. Det jag tror att tillverkarna kommer undan med är att TVn inte samlar in någon information som kan spåras till dig personligen. Det de mest vill ha är statistik över vad du ser på för att generera ”tittarsiffror”, och då behöver de inte nödvändigtvis veta vem du är. De kan ju exempelvis välja att inte spara IP-adressen.

Men visst kan det vara så att LG och Samsung och de andra håller sig mer i skinnet här än i USA. Vizio, som spionerar mest och har detta med spioneriet som sin hela affärsidé, finns vad jag vet inte alls i Europa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag har också funderat över det där med GDPR. Det jag tror att tillverkarna kommer undan med är att TVn inte samlar in någon information som kan spåras till dig personligen.

Jag har svårt att tro att informationen inte skulle klassas som personuppgift. IP nummer kan ju geolokaliseras och samköras med andra uppgifter. Sen har ju TV:n ofta tillgång till personlig information såsom kontoinformation (t.ex. e-postaddress för netflix/prime/hbomax/etc inloggning).

Även om de anonymiserar uppgifter så är det ju motbjudande om man inte åtminstone blir informerad om att de spionerar på en.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Reklamarna våldför sig redan nu på mina sinnen. Sista jag behöver är ett reklamintro med skräniga gitarrer och en över speedad gen-z som skriker på dubbel volym så fort jag pausar ett spel.