Helgsnack: Vilka datorskrönor har du hört genom åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Amiga hade speciell HW som möjliggjorde multitasking medan konkurrenten Atari ST saknade sådan HW. Det handlade enbart om design av programvaran (proof: innan Linux droppade stödet för mk68k kunde man köra det på alla datorer med 68k+MMU).

Däremot hade Amigan HW-acceleration för flera saker som Atari ST saknade!

En annan är Amdahls lag bara är ett problem p.g.a. av "lata programmerare". Om det faktiskt vore sant skulle 8 st 4 GHz CPUer verkligen vara identiskt en CPU på 32 GHz! Amdahls lag, är tyvärr en "riktig" lag, inte bara en observation som Moores "lag".

Kan prata lite ur röven här men jag skulle tro att amigans OS mutitaskar med hjälp av ett timer interrupt från cia chip, vilket betyder extra hårdvara. Kan inte tillräckligt om Atari för att veta om den har något liknande. Vertikal blank interrupt lär den ju ha och det borde man ju kunna bygga time slices av.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Triggervarning:

Motståndet i esd-armband är till för att skydda komponenter.

Hm. Är det till för att skydda användaren mot att bli en ledare till jord alltså? Bör det inte begränsa ev ESD-strömmar till (för krestarna) säkra nivåer också, om man är jordad och kretsen laddad?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Gamla skrönor jag fortfarande må bemöta emellanåt är att det inte kan finnas "virus" (de menar med det all form av skadlig kod) i apples produkter.

Det där med fps över 60hz. Jag har jämfört vid flera tillfällen och jag ser ingen skillnad alls på 60 och 120. "Men ser du inte att det.." -Nej, jag förstår inte vad de tittar på som ser nån skillnad, jag har verkligen försökt. För mig ser det identiskt lika ut. Så om nån frågar mig säger jag det är detsamma vilken hz det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

"Med VPN kan din ISP inte spionera på dig"

Typ sant, din ISP ser då bara en ström data till en enda server - din VPNs-server. Däremot så ser din VPN-leverantör vad du gör på nätet. VPN kan inte skydda dig från den typen av risk om du inte har VPN hela vägen till mottagaren, annars måste ju datat dekrypteras någonstans. Frågan är om du litar på den som driver den tjänsten.

Jag skulle säga att jag litar mer på att Bahnhof inte tjuvkollar på min data än något anonymt brevlådeföretag i Panama, t.ex, men andra kan ju göra en annan bedömning, beror väl på vad man vill skydda sig mot.

Jag har inte full koll på VPN men säg tex Mullvad VPN, inte skulle de rapportera till myndigheter även om jag beställde en Kalashnikov i veckan från någon skum sida i Polen? De känns troligare att tex Tele2 skulle kunna göra en sådan "anmälan". Eller bygger hela VPN-hysterin på en överdriven rädsla för övervakning av storebror?

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Att du behöver ECC minne till en hemma/hobbyserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm. Är det till för att skydda användaren mot att bli en ledare till jord alltså? Bör det inte begränsa ev ESD-strömmar till (för krestarna) säkra nivåer också, om man är jordad och kretsen laddad?

Precis. Råkar du nudda vid starkström med din andra hand ska du inte vara kopplad till jord i den första.

Den farliga potentialskillnaden är mellan kroppen och komponenten. Ett motstånd mellan kroppen och jord hjälper inte med det. Är kretsen för långt ifrån jord så hjälper inte motståndet nämnvärt. Kroppen har rätt högt motstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Däremot är möjligheterna för avancerade användare att lösa fel när de väl uppstår är betydligt bättre på Linux. Alla har väl säkert stött på en Windows-PC som vägrar installera uppdateringar och ett kryptiskt fel på formen 0x8042069 eller liknande, där de faktiska lösningarna är nergrävda under berg med skräp och sfc /scannow, och de inbyggda loggfilerna är i princip oläsbara. Jag upplever själv att min dator är lättare att använda efter bytet. apt-get är en dröm i jämförelse. Bara som ett exempel på att det inte är svart eller vitt.

Det där är ju också en myt. Om man är läskunnig och har problemlösningsförmåga kan man lösa problem även på Windows. Det är olika operativsystem med olika för- och nackdelar helt enkelt.

Skrivet av pv2b:

Jag skulle säga att jag litar mer på att Bahnhof inte tjuvkollar på min data än något anonymt brevlådeföretag i Panama, t.ex, men andra kan ju göra en annan bedömning, beror väl på vad man vill skydda sig mot.

I vissa länder är ju dock ISP:erna väldigt glada i att lämna ut information om sina användare, så där finns det en poäng med att använda VPN. Det är väl dock den enda poängen med att som privatperson köra en VPN. Även med VPN kan man bli spionerad på på nätet, och man har ingen koll på om den VPN man kör plötsligt bestämmer sig för att sprida data om dig.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

"Säkerhetsbälte är bara woke, jag har kört utan hela livet och överlevt."

Det farliga är det sista du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

ESD _är_ farligt för komponenter. Hade inte alla moderna kretsar haft inbyggda ESD-skydd så hade du inte realistiskt kunnat montera en dator för hand. Dessa skydden är dock inte hundraprocentliga, så det är mer tur/otur om det blir någon skada eller ej. Eftersom det är tillsynes slumpmässigt om något tar skada eller ej så är det väldigt lätt att få en felaktig uppfattning. Människor är väldigt bra på att dra felaktiga slutsatser om korrelation.

Folk får det att framstå som ett ofrånkomligt domedagsscenario som garanterat kommer att inträffa. Det är en liten risk och folk gör en på tok för stor grej av det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Stämmer om minnet är flaskhalsen men var sällan det enligt min erfarenhet 😊

Har erfarenhet av effekten av både för lite ram minne och för mycket ram minne från Win 95 tiden.

En bekant var hemma hos mig och blev förvånad över att min PC startade så snabbt, hans ord "Oj! Hemma så startar jag datorn, går ut i köket och brygger kaffe. Då brukar vi bli klara samtidigt."
Han hade då 4 MB Ram i PC'n, samtidigt så hade jag två 128 MB ram liggande. Erbjöd att han kunde få dom för en billig peng.

Åkte hem till bekant'en för att sätta i minnen, när jag var på väg att öppna hans PC så gick han för att sätta på kaffe, jag fick bytt minnena, satt ihop PC'n och startat upp den. Vid inloggningsskärmen så hojtade jag efter han med orden "Du får skriva in ditt passord". Jag glömmer nog aldrig hans min och reaktion, han trodde först att jag djävlades med han...

Minnena som jag hade liggande var från början tänkt för min egna PC, tyvärr så var 6 x 128 MB (768 MB) alldeles för mycket för Win 95 att hantera, min erfarenhet var en sönderskriven hårddisk och en allmänt extremt långsam PC. Anntar att jag även kunde gått ner till 5 x 128 MB, men ville inte riskera något med den obalans det skulle ge minneskontrollern.

512 MB var ändå rätt enormt på Win 95 tiden.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Folk får det att framstå som ett ofrånkomligt domedagsscenario som garanterat kommer att inträffa. Det är en liten risk och folk gör en på tok för stor grej av det.

Nja, ofrånkommligt har jag aldrig hört någon beskriva det som. Däremot är det en del som reagerar stark när folk säger att man inte behöver använda något skydd för "det har ju minsann aldrig hänt mig". Jag tycker nog det är onödigt att ta risker. Inte minst med tanke på priset på komponenter idag. Däremot är det osannolikt att något dör om man råkar göra något enstaka misstag. Men varför vara onödigt oförsiktig?

Permalänk
Medlem

"Macar är så minneseffektiva, 8 GB RAM motsvarar 16-32 GB RAM hos en PC!"

Den myten dyker upp allt som oftast, framförallt avseende M-serien.

Av någon skum anledning verkar inte Apple själva dela den med tanke på att Mac Studio kommer med 32 GB RAM som standard samtidigt som det i många år uppgraderats just RAM i Macar, såväl 680x0 som PowerPC för att snabba upp programvaror såsom Photoshop.

Skulle jag själv skaffa en Mac idag hade det blivit minimum 32 GB RAM i den för att köra den uppsättning jag brukar ha igång (Photoshop, VMWare med 1-2 eller fler VM, GIMP, Premiere, webbläsare etc).

Apropå Windows 95 och 512 MB RAM: Jag har för mig att 9x rent generellt hade svårigheter att hantera mer än 64 MB. Ville man ha mer minne än så var det OS/2 eller Windows NT t.ex som gällde.

Runt 1995 installerade MacWorld 512 MB RAM och testade. De startade så många program de kunde, tror de lyckades nå runt 200 MB i användning då. Det är som att bestycka en dator med 512 GB idag...

Permalänk
Medlem

Lämnar man en CD skiva i datorns CD-ROM för länge, kan den bli skadad pga avmagnetisering.

Spelar man för mycket NES/(dendy) blir TVn skadad - ljusstyrkan kommer att sjunka drastiskt. Särskilt om man spelar "Duck hunt" liknande spel med den optiska pistolen.

Skriv(bränn)annordningen i en CD-brännare är avtagbar.

Permalänk
Medlem

"Datorer behöver inte mer än 640 KB RAM " Bill Gates.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Kan prata lite ur röven här men jag skulle tro att amigans OS mutitaskar med hjälp av ett timer interrupt från cia chip, vilket betyder extra hårdvara. Kan inte tillräckligt om Atari för att veta om den har något liknande. Vertikal blank interrupt lär den ju ha och det borde man ju kunna bygga time slices av.

68000 saknade MMU. Medan 68010 , 68020 och 68030 hade stöd för MMU. Utan MMU så är det svårt med virtuellt minne . AmigaOS var dock multitraskade, det var dom ganska ensam om på den tiden för hemdatorer. Atari ST hade sitt TOS, som inte var var multitaskade. Man kunde köra "appa" under Atari märket men det var inte riktig multitaskning. Senare kom även MiNT ( Mint Is Not TOS ) ( Linux Is Not UNIX ) , som gjorde att man kunde multitaska. Det gick att köra Minix och OS/9 på Atarin, som båda var multitaskade OS.

Eftersom jag körde BBS på den tiden, så exprimenterade jag mycket med olika multitaskade lösningar på Atarin.

Permalänk
Medlem

Amgående esd

Skrivet av DevilsDad:

ESD _är_ farligt för komponenter. Hade inte alla moderna kretsar haft inbyggda ESD-skydd så hade du inte realistiskt kunnat montera en dator för hand. Dessa skydden är dock inte hundraprocentliga, så det är mer tur/otur om det blir någon skada eller ej. Eftersom det är tillsynes slumpmässigt om något tar skada eller ej så är det väldigt lätt att få en felaktig uppfattning. Människor är väldigt bra på att dra felaktiga slutsatser om korrelation.

Byggde PC på 90-talet och har bränt ett antal minnen genom esd.
Det finns ju en anledning att industriarbetsplatser har esd-skydd.

Visste faktiskt inte att nyare kretsar ofta har skydd mot det, så är alltid paranoid när jag hanterar dyr elektronik.
Det är inte direkt en stor uppfostring att spånga på sig ett armband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nja, ofrånkommligt har jag aldrig hört någon beskriva det som. Däremot är det en del som reagerar stark när folk säger att man inte behöver använda något skydd för "det har ju minsann aldrig hänt mig". Jag tycker nog det är onödigt att ta risker. Inte minst med tanke på priset på komponenter idag. Däremot är det osannolikt att något dör om man råkar göra något enstaka misstag. Men varför vara onödigt oförsiktig?

Jag menar att det räcker med att bara inte vara oförsiktig så klarar man sig. Gå all in med armband och dyl är overkill. Som sagt: målas upp som en mycket större risk än det faktiskt är.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Byggde PC på 90-talet och har bränt ett antal minnen genom esd.
Det finns ju en anledning att industriarbetsplatser har esd-skydd.

Visste faktiskt inte att nyare kretsar ofta har skydd mot det, så är alltid paranoid när jag hanterar dyr elektronik.
Det är inte direkt en stor uppfostring att spånga på sig ett armband.

Jobbar med ASIC-utveckling och har hört det nämas ESD-skydd på chipet ett par gånger. Vi gör inget jättespecielt på system-nivån så är rätt säker på att det är standard. Dessutom får man en hel del träffar om man söker på "on chip esd protection"

Skrivet av Trihxeem:

Jag menar att det räcker med att bara inte vara oförsiktig så klarar man sig. Gå all in med armband och dyl är overkill. Som sagt: målas upp som en mycket större risk än det faktiskt är.

Att ha ett armband är verkligen inte att gå "all in". I proffesionella värkstäder har de matta (under komponenterna), golvmatta, speciella skor etc. Och allt är sammankoplat.

Med det sagt så använder jag själv sällan armband. Det finns andra sätt att vara försiktig på. Men tycker verkligen inte det på något vis är "overkill" med armband. Det är ett smidigt sätt att se till att man har samma potential som chassit. Det är lätt att göra misstag och ett armband är ett billigt och smidigt sätt att dramatiskt minska risken för skador.

Permalänk
Medlem

Till och med i denna tråden är det svårt att skilja på myter, okunskap och rent trollande..
Men i alla fall några saker som man hört till leda:

ESD skydd kvittar, det är sant att inte allt går sönder direkt när man jobbar utan ESD skydd, men ESD skador är ett verkligt problem.

Man måste ha ECC för att köra ZFS, det är klart att det är en fördel att ha ECC för att dra nytta av ZFS, men en bitflip i RAM betyder inte automatiskt att all din data blir korrupt. Såg en bra video som förklarade det väldig väl, kommer tyvärr inte ihåg var.
Värt att nämna är väl att någon här på swec dessutom ansåg det normalt att scrub hittar massa fel på en ZFS pool. Nej, det är inte normalt. Kolla din hårdvara.

RAID eller NAS med RAID är backup, kan grupperas med ZFS och ECC. Vet man att RAID inte är backup så har man även backup på sin ZFS pool..

Fenomenet att folk köper en extern hårddisk, som ofta innehåller det billigaste som går att uppbringa och sen lägger sina viktiga filer där utan att ens ha en kopia på datorn och sen kallar det backup. Skrämmande och leder till ständiga förluster av data.

Myten att man behöver enorma mängder RAM i en vanlig PC för lite surf och enklare program. Körde min Thinkpad X41 med 4GB RAM i många år. Märkte faktiskt inte skillnad alls när jag lyfte ur en 2GB modul och slängde i 8 istället. Från 4 till 10 gig ram gjorde absolut ingen skillnad alls vid surf, lite enklare program eller användning av t ex Zoom under pandemin. Att operativsystemet använder allt minne betyder inte att det är slut.
Skillnad var på tiden med mekaniska diskar och små minnesmängder, började datorn swappa på allvar sjönk prestandan till några procent av normalt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JockeSw:

Jag har inte full koll på VPN men säg tex Mullvad VPN, inte skulle de rapportera till myndigheter även om jag beställde en Kalashnikov i veckan från någon skum sida i Polen? De känns troligare att tex Tele2 skulle kunna göra en sådan "anmälan". Eller bygger hela VPN-hysterin på en överdriven rädsla för övervakning av storebror?

Du skriver att du inte har koll på VPN, så här är en liten snabbkurs;

VPN är rätt enkelt. Det är en krypterad anslutning mellan din dator och en server någonstans i världen. När du ska skicka trafik till Internet skickar du inte trafiken direkt från din egen IP-adress hemma, du paketerar istället in din förfrågan med kryptering och skickar den till VPN-servern över den krypterade anslutningen. VPN-servern dekrypterar sedan paketet, byter ut IP-adressen mot sin egen IP-adress och skickar sedan trafiken vidare. VPN-servern skickar också eventuella svar till dig över denna krypterade anslutning.

Konsekvensen är att den som övervakar din internettrafik bara kommer att se att du utväxlar trafik till en VPN-server, inte till den riktiga destinationen. De kommer också inte kunna se vem du kommunicerar med eller om vad, om de inte lyckas knäcka krypteringen, vilket är väldigt svårt, i princip omöjligt.

Vissa tror att underrättelsemyndigheter har tillgång till topphemlig teknik för att knäcka kryptering, men det är ren spekulation. Även om denna teknik existerar är den sannolikt fortfarande väldigt dyr att använda brett, och kommer bara användas för att komma åt specifikt intressanta individer. Och är du specifikt intressant för en underrättelsetjänst finns det enklare sätt för dem att hålla koll på dig. Så vi kan utgå från att krypteringen är oknäckbar för den här diskusionens syfte.

Däremot är det relativt lätt att se vilka siter du kommunicerar med, på olika sätt, även om tekniken där går mot att göra även detta svårare och svårare.

Eftersom din trafik dekrypteras av VPN-servern, och VPN-servern vet vem du är (de har åtminstone din IP-adress) så är ju tradeoffen att din ISP inte kan se din trafik längre, däremot kan din VPN-server göra det. Det mesta av trafiken du skickar mot Internet är ändå krypterad med HTTPS eller liknande, så du kan utgå från att din ISP ändå inte kan se innehållet i din kommunikation, även utan VPN.

En egenskap VPN:et har är alltså att ändra vem det är som har möjlighet att se vem som kan se siterna du besöker. Litar du mer på en ISP, eller på ett brevlådeföretag i Panama med okända ägare? Är man konspiratoriskt lagd så kan man absolut inte utesluta att VPN-tjänster drivs av underrättelsemyndigheter.

En annan egenskap VPN:et har är att göra dig svårare att identifiera på nätet. Vissa hemmaanslutningar byter inte IP-adress på flera år, vilket gör dig väldigt enkel att identifiera utifrån din IP-adress. Om någon t.ex. kan koppla ett inlägg från din riktiga IP-adress till ditt riktiga namn, och sedan sett att samma IP-adress använts för något annat senare, så kan man koppla ihop dessa, i alla fall att de kommer från samma anslutning / hushåll. Men hur stort detta problemet är varierar. Vissa anslutningar byter IP-adress mycket mer ofta, eller i vissa fall med CGNAT delar till och med många hushåll på samma IP. (Och även med CGNAT kan att individuellt hushåll identifieras om även din source port loggas, vilket många siter dock inte gör, vilket försvårar brottsutredningar. Driver du en publikt exponerad site som loggar IP, logga source port också!)

Utifrån den informationen får du göra en egen bedömning av vem du känner är mer benägen att spionera på din trafik och vad riskerna är, och det är inte ens en teknisk fråga utan en fråga om förtroende för de som levererar tjänsterna i fråga. Det kan mycket väl vara så att det finns VPN-företag du litar på mer än din ISP. Och det kan också vara så att du vill försvåra att dina olika aktiviteter knyts tillsammans med din IP-adress. Eller om du värdesätter att kunna kringgå geografiska begränsningar.

Men ja, generellt tror jag att delar av VPN-företagens marknadsföring utgår från en slags övervakningshysteri, men jag kan se att VPN-marknadsföring i allmänhet blivit mindre dålig med åren även om här fortfarande finns brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du skriver att du inte har koll på VPN, så här är en liten snabbkurs;

VPN är rätt enkelt. Det är en krypterad anslutning mellan din dator och en server någonstans i världen. När du ska skicka trafik till Internet skickar du inte trafiken direkt från din egen IP-adress hemma, du paketerar istället in din förfrågan med kryptering och skickar den till VPN-servern över den krypterade anslutningen. VPN-servern dekrypterar sedan paketet, byter ut IP-adressen mot sin egen IP-adress och skickar sedan trafiken vidare. VPN-servern skickar också eventuella svar till dig över denna krypterade anslutning.

Konsekvensen är att den som övervakar din internettrafik bara kommer att se att du utväxlar trafik till en VPN-server, inte till den riktiga destinationen. De kommer också inte kunna se vem du kommunicerar med eller om vad, om de inte lyckas knäcka krypteringen, vilket är väldigt svårt, i princip omöjligt.

Vissa tror att underrättelsemyndigheter har tillgång till topphemlig teknik för att knäcka kryptering, men det är ren spekulation. Även om denna teknik existerar är den sannolikt fortfarande väldigt dyr att använda brett, och kommer bara användas för att komma åt specifikt intressanta individer. Och är du specifikt intressant för en underrättelsetjänst finns det enklare sätt för dem att hålla koll på dig. Så vi kan utgå från att krypteringen är oknäckbar för den här diskusionens syfte.

Däremot är det relativt lätt att se vilka siter du kommunicerar med, på olika sätt, även om tekniken där går mot att göra även detta svårare och svårare.

Eftersom din trafik dekrypteras av VPN-servern, och VPN-servern vet vem du är (de har åtminstone din IP-adress) så är ju tradeoffen att din ISP inte kan se din trafik längre, däremot kan din VPN-server göra det. Det mesta av trafiken du skickar mot Internet är ändå krypterad med HTTPS eller liknande, så du kan utgå från att din ISP ändå inte kan se innehållet i din kommunikation, även utan VPN.

En egenskap VPN:et har är alltså att ändra vem det är som har möjlighet att se vem som kan se siterna du besöker. Litar du mer på en ISP, eller på ett brevlådeföretag i Panama med okända ägare? Är man konspiratoriskt lagd så kan man absolut inte utesluta att VPN-tjänster drivs av underrättelsemyndigheter.

En annan egenskap VPN:et har är att göra dig svårare att identifiera på nätet. Vissa hemmaanslutningar byter inte IP-adress på flera år, vilket gör dig väldigt enkel att identifiera utifrån din IP-adress. Om någon t.ex. kan koppla ett inlägg från din riktiga IP-adress till ditt riktiga namn, och sedan sett att samma IP-adress använts för något annat senare, så kan man koppla ihop dessa, i alla fall att de kommer från samma anslutning / hushåll. Men hur stort detta problemet är varierar. Vissa anslutningar byter IP-adress mycket mer ofta, eller i vissa fall med CGNAT delar till och med många hushåll på samma IP.

Utifrån den informationen får du göra en egen bedömning av vem du känner är mer benägen att spionera på din trafik och vad riskerna är, och det är inte ens en teknisk fråga utan en fråga om förtroende för de som levererar tjänsterna i fråga. Det kan mycket väl vara så att det finns VPN-företag du litar på mer än din ISP. Och det kan också vara så att du vill försvåra att dina olika aktiviteter knyts tillsammans med din IP-adress. Eller om du värdesätter att kunna kringgå geografiska begränsningar.

Men ja, generellt tror jag att delar av VPN-företagens marknadsföring utgår från en slags övervakningshysteri, men jag kan se att VPN-marknadsföring i allmänhet blivit mindre dålig med åren även om här fortfarande finns brister.

Vilket kanonbra svar! Många tack!

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Det där är ju också en myt. Om man är läskunnig och har problemlösningsförmåga kan man lösa problem även på Windows. Det är olika operativsystem med olika för- och nackdelar helt enkelt.

Det var exakt det jag sade. Men det är mycket enklare att, t.ex., felsöka problem med apt än det är att felsöka problem med Windows Update som ett specifikt exempel. Uppdateringsmekaniskmerna i Windows är komplexa, och loggarna är väldigt svårlästa och kräver mycket mer detaljkunskaper för att förstå, samtidigt som mycket av informationen om hur det fungerar inte är allmänt känt.

Sen är det säkert saker som är enklare att felsöka på Windows än på Linux. Myten är att Linux är svårare, det kan stämma ibland, men stämmer inte generellt. Ofta är Linux till och med mycket enklare, som specifikt i exemplet att felsöka problem med uppdateringar.

Skrivet av Phod:

I vissa länder är ju dock ISP:erna väldigt glada i att lämna ut information om sina användare, så där finns det en poäng med att använda VPN. Det är väl dock den enda poängen med att som privatperson köra en VPN. Även med VPN kan man bli spionerad på på nätet, och man har ingen koll på om den VPN man kör plötsligt bestämmer sig för att sprida data om dig.

Ja precis så, om det är värt att använda VPN utgår från riskerna man själv identifierar. Situationen är annorlunda om man bor i Sverige eller om man bor i ett auktoritärt land, eller någonstans mitt imellan. Det finns även risker *med* att använda ett VPN, för i vissa länder är det olagligt att använda sådana, så VPN-användandet i sig kan utgöra ett brott och sätta dig i kläm. Finns inget universalsvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zirgo:

Linux är annorlunda, varken svårare eller enklare än Windows för en slutanvändare.

Det där är en typisk myt.
Försökte installera 3 olika USB WIFI adapter på en modern dator med Linux.
Googlade många timmar och det ena efter det andra var otroligt komplicerat och inget fungerade.
Har använt Linux både i jobb och privat.
Jag gav upp.

Edit:
I min iver så misslyckas jag svara på inlägget från: @pv2b

Tråkigt att du hade problem med dina WiFi-adaptrar, svårt att säga varför det inte funkade för dig.

Men jag tror du missuppfattade vad jag ville säga. Det finns så klart fall där det är svårare att göra något på Linux, eller svårare att göra något på Windows, men det finns också fallet där motsatsen är sant.

Det finns inga OS som är helt strulfria. Inte ens något som marknadsförs som idiotvänligt som ChromeOS eller macOS kan du utgå från att hårdvaran bara funkar om du kopplar in den, eller ens går att fungera alls. Ofta slutar ju däremot felsökningen med "det fungerar inte och kommer aldrig att fungera", medan på Linux är väl den bortre gränsen för vad som är möjligt längre bort och därmed svårare att nå.

Det jag vill säga är det inte sant att Linux *generellt* är svårare att använda än Windows. Det finns motsatta fall också, särskilt gammal hårdvara. Ska du installera Windows 11 på en dator som är några år gammal så är det sannolikt att den inte stödjer din hårdvara för att den är lite gammal och Microsoft har väldigt uppskruvade hårdvarukrav. Där kan man ibland kringgå dessa begränsningar (med reservation för att det kan sluta fungera för detta när som helst i en påtvingad uppdatering, eftersom hårdvaran inte är supporterad) men stödjs av en Linuxdistro out of the box.

Vad som är enklare eller svårare beror på, myten är att det är generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag menar att det räcker med att bara inte vara oförsiktig så klarar man sig. Gå all in med armband och dyl är overkill. Som sagt: målas upp som en mycket större risk än det faktiskt är.

Har man inte råd med ett armband för typ 100kr eller liknande så har man väl inte råd med en dator som är nyare än 10 år gammal heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Du skriver att du inte har koll på VPN, så här är en liten snabbkurs;

VPN är rätt enkelt. Det är en krypterad anslutning mellan din dator och en server någonstans i världen. När du ska skicka trafik till Internet skickar du inte trafiken direkt från din egen IP-adress hemma, du paketerar istället in din förfrågan med kryptering och skickar den till VPN-servern över den krypterade anslutningen. VPN-servern dekrypterar sedan paketet, byter ut IP-adressen mot sin egen IP-adress och skickar sedan trafiken vidare. VPN-servern skickar också eventuella svar till dig över denna krypterade anslutning.

Konsekvensen är att den som övervakar din internettrafik bara kommer att se att du utväxlar trafik till en VPN-server, inte till den riktiga destinationen. De kommer också inte kunna se vem du kommunicerar med eller om vad, om de inte lyckas knäcka krypteringen, vilket är väldigt svårt, i princip omöjligt.

Vissa tror att underrättelsemyndigheter har tillgång till topphemlig teknik för att knäcka kryptering, men det är ren spekulation. Även om denna teknik existerar är den sannolikt fortfarande väldigt dyr att använda brett, och kommer bara användas för att komma åt specifikt intressanta individer. Och är du specifikt intressant för en underrättelsetjänst finns det enklare sätt för dem att hålla koll på dig. Så vi kan utgå från att krypteringen är oknäckbar för den här diskusionens syfte.

Däremot är det relativt lätt att se vilka siter du kommunicerar med, på olika sätt, även om tekniken där går mot att göra även detta svårare och svårare.

Eftersom din trafik dekrypteras av VPN-servern, och VPN-servern vet vem du är (de har åtminstone din IP-adress) så är ju tradeoffen att din ISP inte kan se din trafik längre, däremot kan din VPN-server göra det. Det mesta av trafiken du skickar mot Internet är ändå krypterad med HTTPS eller liknande, så du kan utgå från att din ISP ändå inte kan se innehållet i din kommunikation, även utan VPN.

En egenskap VPN:et har är alltså att ändra vem det är som har möjlighet att se vem som kan se siterna du besöker. Litar du mer på en ISP, eller på ett brevlådeföretag i Panama med okända ägare? Är man konspiratoriskt lagd så kan man absolut inte utesluta att VPN-tjänster drivs av underrättelsemyndigheter.

En annan egenskap VPN:et har är att göra dig svårare att identifiera på nätet. Vissa hemmaanslutningar byter inte IP-adress på flera år, vilket gör dig väldigt enkel att identifiera utifrån din IP-adress. Om någon t.ex. kan koppla ett inlägg från din riktiga IP-adress till ditt riktiga namn, och sedan sett att samma IP-adress använts för något annat senare, så kan man koppla ihop dessa, i alla fall att de kommer från samma anslutning / hushåll. Men hur stort detta problemet är varierar. Vissa anslutningar byter IP-adress mycket mer ofta, eller i vissa fall med CGNAT delar till och med många hushåll på samma IP. (Och även med CGNAT kan att individuellt hushåll identifieras om även din source port loggas, vilket många siter dock inte gör, vilket försvårar brottsutredningar. Driver du en publikt exponerad site som loggar IP, logga source port också!)

Utifrån den informationen får du göra en egen bedömning av vem du känner är mer benägen att spionera på din trafik och vad riskerna är, och det är inte ens en teknisk fråga utan en fråga om förtroende för de som levererar tjänsterna i fråga. Det kan mycket väl vara så att det finns VPN-företag du litar på mer än din ISP. Och det kan också vara så att du vill försvåra att dina olika aktiviteter knyts tillsammans med din IP-adress. Eller om du värdesätter att kunna kringgå geografiska begränsningar.

Men ja, generellt tror jag att delar av VPN-företagens marknadsföring utgår från en slags övervakningshysteri, men jag kan se att VPN-marknadsföring i allmänhet blivit mindre dålig med åren även om här fortfarande finns brister.

Kan också tilläggas att en svensk internetleverantör omfattas av tystnadsplikt och krav på att informera om säkerhetsbrister, personuppgiftsincidenter et cetera enligt lagen om elektronisk kommunikation.

Ett brevlådeföretag och särskilt ett baserat utanför EU, skulle potentiellt kunna sälja din data till vem som helst utan att du får veta det. Läs därför avtalet noga och håll tummarna för att de inte ljuger.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

[quote postid="20431576" userid="285875" name="pv2b"]

Men jag tror du missuppfattade vad jag ville säga. Det finns så klart fall där det är svårare att göra något på Linux, eller svårare att göra något på Windows, men det finns också fallet där motsatsen är sant.

Jag uppfattade bara att Windows och Linux är lika bra för en normal användare.
Vilket långt ifrån min verklighet.

Jag har också goda erfarenheter från Linux, när jag satt ihop något litet projekt så behövs ett strömavbrott för att stoppa det hela.
Det bara rullar på.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Vill minnas att någon sa till mig som liten att om du trycker på eller håller in Esc-knappen kan du stänga av datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Vill minnas att någon sa till mig som liten att om du trycker på eller håller in Esc-knappen kan du stänga av datorn

men tangentbord med inbyggda power och sleep knappar... det var skit det när man råkade klicka fel... inaktiverade alltid det om det gick. inaktiverar alltid mina strömknappar också...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Installera mer RAM om du vill göra datorn snabbare

Men den stämmer idag. Alla moderna OS använder outnyttjat minne som cache nu, Linux är dessutom riktigt bra på det. Jag har 128 GB RAM och ligger något i cachen så laddar det nästan omedelbart. Oanvänt minne är bortslösat minne.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Igår bootade jag min trasiga gamla laptops ssd i ett usb-chassi på en flera generationer nyare plattform (intel 4000 laptop -> intel 7000 desktop)

Fick installera två drivrutiner från tillverkarens hemsida, men wifi och allt utom ljudet funkade redan

Man måste inte installera om windows, nästan någonsin