Microsoft smyger in reklam i startmenyn för Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fedora, utan tvekan. En bra avvägning mellan tidslinjen för nya releaser så att man har det senaste, och ändå god stabilitet.

Jag skulle också välja Fedora KDE spin (istället för standard Gnome) om man är mest van vid Windows, det är lätt att känna igen sig.

Okej ska bli kul testa. Stort tack

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

Var bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Okej ska bli kul testa. Stort tack

https://fedoraproject.org/spins/kde/download

Denna?

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Det borde vara tvång enligt lag att speltillverkare utvecklar sina spel för alla stora platformar, Windows, Mac och Linux.

Hur man dödar indiescenen 101.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

DonotSpy11 funkar bra också.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fedora, utan tvekan. En bra avvägning mellan tidslinjen för nya releaser så att man har det senaste, och ändå god stabilitet.

Jag skulle också välja Fedora KDE spin (istället för standard Gnome) om man är mest van vid Windows, det är lätt att känna igen sig.

Skrivet av gbgjocke:

Okej ska bli kul testa. Stort tack

Har för mig att det är Fedora som krånglar som mest efter uppdateringar och uppgraderingar. Eller är det Manjaro?

Själv skulle jag rekommendera Linux Mint Cinnamon för de som är vana med Windows, och EndeavourOS för de som vill testa/använda Arch.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hejja Gaben! Fixa så linux är standarden för spel snabbare så man kan kasta microsoft och windows på skrothögen! Börjar bli bra jäkla trött på greedy F-ers som på alla sätt och vis försöker luska till sig korvören. Räcker det inte med att jag betalar dyrt för OSet? De försökte ju redan tidigare med reklam i utforskaren (!) men lyckligtvis backade de på den punkten. Vidrigt är vad det är.

Vem, ärligt, betalar för Windows? Går ju nästan inte att betala för det.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hakeemzo:

EU, do your thing!

Utveckla ett eget EU-operativsystem ;).

Äe - i ärlighetens namn så är det väl en möjlighet för användare att titta på alternativ om microsofts OS inte är känns så rätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Gå över till den goda sidan!

Det mesta i spelväg, minus ring 0-anti cheat, fungerar utmärkt på Linux. Jag har kör min spelmaskin med Linux senaste året, och det funkar finfint - ibland bättre än Windows (vilket testats t.ex här).

Man kan behöva titta på protondb.com och öga av rekommenderade launch options i Steam, och det är bra att ha insikten att man måste lära sig något nytt.

Att säga att "det mesta i spelväg fungerar utmärkt på Linux" är tyvärr ganska missvisande. Statusen på protondb.com är som bäst en fingervisning eftersom hur väl ett visst spel funkar kan skifta väldigt snabbt.

Många av de populäraste spelen har anti-cheat (även de mindre invasiva varianterna) som tekniskt sett har officiellt stöd för Linux, men där detta sedan inte implementerats av spelet och inte heller funkar genom Wine/Proton.

Kort sagt, stödet är betydligt bättre än för några år sedan men är fortfarande ganska långt ifrån konsekvent fullt stöd.

Med det sagt föredrar jag Linux på jobbdatorn och alla mina servrar och nätverksutrustning. När det gäller spel har dock Windows fortfarande definitivt en plats.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Antar att det gäller nån gratis Windows version med reklam? 😳

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Vem, ärligt, betalar för Windows?

De som inte är mån om sin integritet, de som inte bryr sig, och de som är tvingade att använda Windows på grund av deras skola eller jobb (om de inte får en via skolan eller jobbet, såklart). Tyvärr används Windows som det enda acceptabla operativsystemet i många kommuner.

Jag tycker fler ska ta efter Försäkringskassan och en delstat i Tyskland som har gått helt över till Linux och FOSS-lösningar. Att delstaten fasar ut Windows är dock ingen nyhet. Det skrevs om detta för snart 3 år sen. Försäkringskassan gick helt över till Element, Nextcloud och Jitsi Meet förra året. Så när ni ska ha ett videosamtal med Försäkringskassan någon gång, var då lugna; allt ni ger dom hamnar på deras egna servrar och inte någon annanstans, och allt är då även förhoppningsvis tvåvägskrypterat - som det ska vara!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går dock att stänga av detta i inställningarna, så det är iallafall relativt enkelt att undvika dessa även om man inte byter ut startmenyn.

Men hur länge kommer Microsoft att tillåta att man gör så?

Tills dess är det något som många användare inte kommer att göra, eller ens kommer att veta om att det går att ändra på. Det kommer att vara upp till oss som redan agerar gratis IT-support åt våra släktingar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Antar att det gäller nån gratis Windows version med reklam? 😳

Eftersom Windows inte är ett gratis operativsystem (man måste betala för skiten efter en viss period eller nått sånt, om man har laddat hem ISO-filen från deras webbsida), så gäller det även när man har gett Microsoft pengar. Jag kan dock ha fel, men eftersom det är Microsoft det handlar, så skulle jag bli väldigt förvånad om reklamen endast gäller för ej aktiverade Windows-system.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En läcka visar hur Microsoft ska lägga in annonser under rekommendationsfältet.

Läs hela artikeln här

Vart i bilden är reklamen för jag ser ingenting?

Recommended Apps går väl stänga av sedan Win11s födsel?

Gällande Linux, dagen Linux finns i en stabil main-distro som alla kör och kan köra Adobe och 100% av alla spel som finns även de med Kernel Anticheat så kommer jag kanske byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Och som spelutvecklare så säger jag Nej till sådana idiotiska förslag.

Det gör du säkert. Men jag som konsument vill ha valfrihet så jag säger att lagstiftningen definitivt ska tygla spelutvecklare.
Det är inget som ni korrigerar själva så behovet av en styrande hand är skriande.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det låter väldigt märkligt. Både min Dell Latitude 5400 och en HP Elitebook 8470p ligger på typ 2-3% vid idle.
För mig fungerade inte 4G modemet överhuvudtaget i den senaste Ubuntu utgåvan när jag testade det för något år sedan, Wi-Fi var det typ 50/50 om den skulle fungera eller inte. I Windows fungerar båda alldeles utmärkt.

Ja jag bör tillägga att stänger jag av WSL så sjunker cpuanvändningen rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Och som spelutvecklare så säger jag Nej till sådana idiotiska förslag.

På grund av att det är mer jobb?

Skrivet av Datanisse:

DonotSpy11 funkar bra också.

Alternativt ShadowWhisperer/Remove-MS-Edge för att ta bort Edge helt och hållet från systemet, och sen köra Raphire/Win11Debloat för att ta bort allt bloatware och annan skit som Microsoft har petat in, till exempel inaktivera telemetri. Efter dessa 2 installerar man Safing Portmaster och beundrar hur mycket som blir blockerat.

Jag startade Windows 11 virtuellt (nedladdad version från microsoft.com, så inget olagligt) för kanske 20 minuter sen, där jag har gjort just det jag berättade ovan. Än så länge har 41 anslutningar blockerats och ökar ständigt. Och jag har endast låtit skiten vara igång i bakgrunden! Inte gjort ett dyft mer än att öppnat Firefox, gömt saker i verktygsfältet och sen stängt ner webbläsaren!

Jag har inte testat DoNotSpy11 och kommer nog inte göra det då källkoden är stängd. Använder inte ens O&O ShutUp10++ på grund av samma anledning. Man vet inte vad som lurar i bakgrunden gällande spårning.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Gällande Linux, dagen Linux finns i en stabil main-distro som alla kör och kan köra Adobe och 100% av alla spel som finns även de med Kernel Anticheat så kommer jag kanske byta.

Okej, stort tack för informationen! Jag ska vidarebefordra det på direkten till Linus Torvalds.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Nästa steg - mikrotransaktioner för att nyttja grundläggande funktioner i OS:et (såsom"1000x Cut and paste - $3.00", "500x Rename files - $1.50", "25x Connect to new network - $5.00" m.m.).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Det gör du säkert. Men jag som konsument vill ha valfrihet så jag säger att lagstiftningen definitivt ska tygla spelutvecklare.
Det är inget som ni korrigerar själva så behovet av en styrande hand är skriande.

Ja, du har valfriheten att INTE spela. Att konsumera konstnärliga verk är ingen rättighet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Och som spelutvecklare så säger jag Nej till sådana idiotiska förslag.

Det enda vi önskar att att ni ägnar en tanke åt Steam Proton-stöd, och att ni inte rullar ut ett idiotiskt ring 0 anticheat. Tack

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Det gör du säkert. Men jag som konsument vill ha valfrihet så jag säger att lagstiftningen definitivt ska tygla spelutvecklare.
Det är inget som ni korrigerar själva så behovet av en styrande hand är skriande.

Låter dyrt.
Det skulle dessutom slå hårt mot indie-utvecklarna som inte har resurserna att porta sina spel till varenda plattform.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Vem, ärligt, betalar för Windows? Går ju nästan inte att betala för det.

Jag gjorde? Kostar typ 2500-3000kr eller något för riktig licens, för 2000kr får du OEM versionen (="För endast en dator/hårdvarukonfiguration") på dustin t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Vem, ärligt, betalar för Windows? Går ju nästan inte att betala för det.

Hoppas du menar det motsatta.

Min Dell XPS 13 Developer Edition med Ubuntu var minst 500:- billigare än utgåvan med Windows förinstallerat.

Bara för att du inte ser prispåslaget för OEM-licensen, så betyder det inte att Windows är gratis.

Tyvärr är utbudet av bärbara datorer utan Windows starkt begränsat, såvida man inte köper nedlåsta datorer med macOS eller ChromeOS.

Enda gången Windows faktiskt var gratis, var på mindre Netbooks och Tablets. Dessa har dock Microsoft effektivt dödat med Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Låter dyrt.
Det skulle dessutom slå hårt mot indie-utvecklarna som inte har resurserna att porta sina spel till varenda plattform.

Dom får väl söka ett bidrag till det då. Finns det en vilja så finns det en väg.
Jag tycker att sådant där skall lösas. Jag gillar inte att det alternativ jag ska ha för ett är hyffsat smidigt spelande ska bestå av en aktör. Det är inte konstigt att Microsoft har en sådan särställning som dom har när alla lägger minsta möjliga kraftansträngning för mesta möjliga avkastning.

Ur ett företags synpunkt så det jättebra när man bara behöver utveckla sin produkt för en platform, än bättre om det inte finns några konkurrenter över huvudtaget.
Men det är inte bra för konkurrensen och det är inte bra för utvecklingen. Monopol är inget som vi eftersträvar, eller hur? Och för att motverka sådant så krävs det lagstiftning. Marknaden löser inte sådant själv, tvärtom så gör dom allt som kan för att åstadkomma en särställning som gynnar enbart dom själva.

En av grund idéerna med kapitalismen är ju att du ska ha valmöjligheter och att du skall få den bästa produkten till det bästa priset. Tyvärr så faller det inte ut som tänkt i verkligheten och den enda möjliga vägen för att uppnå något liknande är genom just lagstiftning.
Se lagstiftning som din vän istället för din fiende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ja, du har valfriheten att INTE spela. Att konsumera konstnärliga verk är ingen rättighet.

Det kan man kanske tycka. Men nu är det som så att det är ingen rättighet för företag att vara verksamma inom en marknad. Alla dessa olika marknader som vi har runt om i världen är reglerade och det är bara för företagen att anpassa sig om dom vill ha tillgång till en marknad.

Jag tycker inte att alternativet är att avstå att spela utan tvärtom så tycker jag att problemet skall lösas genom lagstiftning. JAG som konsument ska ha valfriheten, inte företaget. Jag ska inte behöva stryka på foten för att varken du eller ett företag har en snål syn på saken.
Dom här marknaderna är inte till för företagen, dom är till för konsumenterna. Så då får man reglera marknaderna så att dom passar just konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Låter dyrt.
Det skulle dessutom slå hårt mot indie-utvecklarna som inte har resurserna att porta sina spel till varenda plattform.

De får väl bundla sina spel med Wine eller CrossOver? Tycker att många spel rullar fint under macOS och GNU/Linux redan idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Okej, stort tack för informationen! Jag ska vidarebefordra det på direkten till Linus Torvalds.

Tog du åt dig personligen? Var fler personer innan mig som pratade om Linux.

Permalänk
Medlem

Betalar jag ~2000kr för mjukvara förväntar jag mig att den ska vara reklamfri...

Permalänk
Medlem

Blir snart 2x30 sekunder reklamfilm innan man kan använda funktioner i Windows!
Här är man duktig och betalar för sig och så får man detta?
Betala för att få reklam..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]