Vattenkylning from beyond the grave! (Socket 771)
Jag får väl börja med en shout-out till nyhetsbreven, utan dessa hade jag nog inte hittat tillbaka hit.
På operationsbordet väntar två Dell Precision 690 av 2006 års modell. De är 1/3 av ett gammalt CAE-kluster. De skrotades ut 2013 efter att ha gått på undantag som extradatorer i några år.
Efter att jag kvitterat ut dem fick de varsin SSD disk och den ena fick ett GTX 660. Det modesta valet av grafikkort motiverades av tre faktorer, 1) Jag hade inte koll på strömförbrukningen, 2) Jag hade inte spelat spel på många år och visste inte vad jag kunde förvänta mig ändå och, 3) Jag var inte säker på att kortet ens skulle fungera med ett redan då gammalt moderkort. Det fanns också konsumentprogramvaror som inte fungerade med originalkortet vilket drev på bytet innan större budget kunde säkras.
I övrigt är det original 8x 2GB DDR2 FB-DIMM, 2x Xeon L5130 med två kärnor var på 2.0GHz. Ett Quadro FX3450 sitter kvar i ena maskinen. Båda är av den enklare bestyckningen med 750W PSU, utan RAM riser och utan dubbla grafikkortplatser.
Vad händer nu?
Jag behöver hålla liv i åtminstone en av maskinerna. Nostalgi, tillgång till DVD-ROM, och mitt eget höga nöje. Den höga ljudnivån har tidigare väckt tankar om vattenkylning. Samtidigt är det ett tillfälle att se över bestyckningen medan delar ens går att hitta.
Amazon och Ebay får bekänna färg. 8x 4GB DDR FB-DIMM, det är max för vad som går utan det större 1kW PSU och RAM riser, och 2x Xeon X5365 (4 kärnor, 3.0GHz) är förhoppningsvis på väg hem. Några enkla kylblock är också på väg för vilka jag kommer behöva bygga egna fästen. Befintliga CPU-kylare är passiva och luftflöde ombesörjs ljudligt av en 150mm fläkt. Utrymmen för RAM och instickskort betjänas av varsin 120mm fläkt. En mindre fläkt, 60 eller 80mm, skapar cirkulation runt hårddiskarna. Chipset-kylning är passiv men sitter i vinddraget.
Ja, det ska dammsugas. Snurrdiskarna ska ut vad det lider. Några kondensatorer ser ut att vilja bytas också. Den stora kåpan i botten döljer RAM och CPU:er och styr luftströmmen från den större fläkten.
De "nya" CPU:erna har TDP på 150W och maxförbrukning på 206W och jag har ingen aning om hur man dimensionerar ett vattenkylsystem. Räcker en pump till två kylblock? I serie? Är det vettigare att köpa två färdiga slutna system med pump-on-block (och bygga 771-adapter)? Jag har ett sånt i en modernare nyckelfärdig maskin och jag har inte en susning om vad som styr det. Hur många watt kan man räkna med per 120mm radiator? Min i7-10700F-bestyckade lekmaskin med TDP på 65W klarar sig med en 120mm radiator, samtidigt ser jag uppgifter på att effekter uppåt 300W ska kunna hanteras med högre varvtal. Jag vill ju att det ska vara tyst.
GTX 660 (TDP 140W) ska kunna dra runt 300W så över 700W (GPU+2xCPU) är redan paxade. Räcker 750W?? Nu är det ingen spelmaskin som ska gå på max, men ändå.
FB-DIMM har kylflänsar så jag vet inte vilken vattenburen kylning som passar här. Skulle väl mest vara för livslängden.
Många förvirrade tankar. Jag vet att det är gamla grejer som är skrot i mångas ögon, tack för visad hänsyn.
Vill bli datornörd igen