Spontant tänker jag att det kan vara ett bra verktyg för att organisera saker?
Jag tänker spontant på alla människor som bara sparar saker direkt på skrivbordet eller inte ändrar namnet på filer. I en ideal framtid med AI direkt i OS skulle denna då kunna hjälpa till att organisera saker i mappar, eller åtminstone ge förslag på sortering och namngivning av filer. Denna funktionen skulle då lära sig baserat på skannat dokumentinnehåll och användarens beteendemönster över tid.
Jag tror inte Copilot nödvändigtvis kommer kunna medföra mycket för den inbitna PC-användaren (likt entusiaster här på SweClockers), i alla fall på kort sikt. Däremot kan jag säkert klura ut ett dussintal användningsområden för gemene man, ni vet den där personen man får hjälpa att rensa datorn för de laddat ned saker till höger och vänster, eller pillat på saker de inte borde för någon video på YouTube gjorde det
Är väll där den behövs som mest. Hur ofta går man inte och söker genom google för dumma inställningar som är så gömda att de behövs guider för att hitta de.
Funkar den här som den borde ska man bara kunna säga, "gör min muspekare större" och woops så går den upp en storlek.
Mitt tangentbord glappar lite och dubbelklickar. "Kan du sänka känsligheten för tangenterna" woops så har den sänkt hastigheten på hur snabbt ett knapptryck uppfattas.
Åh nej, jag vill inte ha en inställning som jag aktiverade för ett par månader sedan för att ett spel buggade, men kommer inte ihåg vad jag ändrade "Kan jag få en lista på inställningar som ändrats på datorn den senaste månaden?" En lista kommer fram, var rätt mycket, men vet att inställningen hade något med nvidia att göra. "Visa Nvidia inställningar som ändrats senaste månaden?"
Eller söka filer som inte har perfekt namn. Har man många filer på datorn blir utforskarens sök funktion väldigt värdelös fort. Kan inte hitta filer även om jag söker rakt i mappen den är i bara för att den har _ mellan orden. Så om co-pilot kan förstärka det med blir det ju en jättevinst. Den kanske till och med kan lära sig att kolla efter saker med liknande betydelse. Vill hitta videon som heter "Pluto" inget resultat... Co-pilot men finns en video vid namn "Pluton" kan det var den? Eller som man börjar låta den analysera videos och bilder i datorn. "Hitta bilden där jag tar en selfie bredvid musse pigg" får då fram bilden med det fina söknamnet 34rby3.jpg.
Ni har båda rätt, har inte tänkt i sådana banor. Är kanske för att jag har koll på var muspekaren kan bli större (japp, har den större, prova ni med) och att jag döper namnen rätt oftast rätt. Men just bildsökning skulle vara rätt smidig att använda sig av. Så man enkelt kan hitta sin speciella bild.
Vi får se hur det fungerar och mest intressant är nog om det får bli lokal AI utan kontakt med MS på en vanlig CPU. Då kan det bli ON på den, annars blir det OFF. Räcker med att man loggar in i Windows och använder Onedrive.
Eller när jag tänker efter kanske de redan vet allt om mig, och det inte MS vet vet ju Google ändå
7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P