Behöver läsa något. Någon som har ett tips på en utbildning?

Permalänk
Medlem

Behöver läsa något. Någon som har ett tips på en utbildning?

Hej!

Jag skulle gärna läsa något nu i höst, kanske börja förbereda redan nu. Vet inte om någon haft lust att ge tips. Jag står och väger mellan något IT-relaterat och något mer hantverkaryrke som elektriker/snickare/trädgårdsmästare. Utgångspunkten är att jag lär mig något användbart som går utöver folks allmänbildning och som kan vara eftertraktat om man är duktig på det.

Man: 35 år, Göteborg
Jobbat de senaste 8 åren i bevakningsbranschen och tröttnat på det. Har tidigare gjort högskoleprovet två gånger, 1,3 och 1,65 i resultat, men dessa testresultat har gått ut och jag missade att anmäla mig inför våren, så det är först till hösten jag hade kunnat höja chansen att komma in någonstans via det. Mina gymnasiebetyg snittade strax över VG i allt då jag var ganska lat på gymnasiet, vet inte vad det motsvarar idag. Bytte från natur till samhäll på gymnasiet så skulle behövt Matte 4 samt Fysik B om jag velat läsa någon ingenjörsaktigt.

Har haft ganska dålig ekonomi senaste åren och arbetat långt över 300 timmar varje månad, men har nu möjlighet att studera igen och bara behöver arbeta en 45-60 timmar i månaden helger/kvällar(utan csn) under studierna, men ändå klara min ekonomi. Målet med utbildning är som sagt att komma bort från bevakning, vara lite kreativ och faktiskt utföra något varaktigt men även att kanske tjäna lite mer.

Hade gärna skaffat mig ett arbete där jag inte är ständigt styrd och övervakad utan mer prestationsbaserad, att jag utför mina uppgifter. Gärna något där man lär sig en kunskap och helst inte anställd i den offentliga sektorn om det inte är att man arbetar som konsult.
(Det jag jobbat med senaste 8 åren har varit väldigt mycket: Kom i tid till arbetet, bevaka något i 12 timmar på samma plats, får ej lämna platsen, gå hem från arbetet.) Inte jätte sugen på att jobba 08.00-17.00 varje dag på en kontorsplats.

Längden på utbildningen spelar inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Har du kikat något på Audionom? Det är ett relativt praktiskt yrke men utan det kroppsliga slitage som hantverkaryrket ger. Går att vara anställd och egenföretagare/konsult, du kan jobba med människor(barn, vuxna eller äldre) och/eller miljöer. Framförallt om du väljer att bli egenföretagare eller konsult kan du styra dina arbetstider till när det passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klutte:

Hej!

Jag skulle gärna läsa något nu i höst, kanske börja förbereda redan nu. Vet inte om någon haft lust att ge tips. Jag står och väger mellan något IT-relaterat och något mer hantverkaryrke som elektriker/snickare/trädgårdsmästare. Utgångspunkten är att jag lär mig något användbart som går utöver folks allmänbildning och som kan vara eftertraktat om man är duktig på det.

Man: 35 år, Göteborg
Jobbat de senaste 8 åren i bevakningsbranschen och tröttnat på det. Har tidigare gjort högskoleprovet två gånger, 1,3 och 1,65 i resultat, men dessa testresultat har gått ut och jag missade att anmäla mig inför våren, så det är först till hösten jag hade kunnat höja chansen att komma in någonstans via det. Mina gymnasiebetyg snittade strax över VG i allt då jag var ganska lat på gymnasiet, vet inte vad det motsvarar idag. Bytte från natur till samhäll på gymnasiet så skulle behövt Matte 4 samt Fysik B om jag velat läsa någon ingenjörsaktigt.

Har haft ganska dålig ekonomi senaste åren och arbetat långt över 300 timmar varje månad, men har nu möjlighet att studera igen och bara behöver arbeta en 45-60 timmar i månaden helger/kvällar(utan csn) under studierna, men ändå klara min ekonomi. Målet med utbildning är som sagt att komma bort från bevakning, vara lite kreativ och faktiskt utföra något varaktigt men även att kanske tjäna lite mer.

Hade gärna skaffat mig ett arbete där jag inte är ständigt styrd och övervakad utan mer prestationsbaserad, att jag utför mina uppgifter. Gärna något där man lär sig en kunskap och helst inte anställd i den offentliga sektorn om det inte är att man arbetar som konsult.
(Det jag jobbat med senaste 8 åren har varit väldigt mycket: Kom i tid till arbetet, bevaka något i 12 timmar på samma plats, får ej lämna platsen, gå hem från arbetet.) Inte jätte sugen på att jobba 08.00-17.00 varje dag på en kontorsplats.

Längden på utbildningen spelar inte så stor roll.

Det är och kommer vara brist på ingenjörer, så eftersom du tar upp det som ett alternativ tänker jag att det är något du skulle kunna fundera på. Det finns ju möjlighet att till hösten börja läsa ett basår för att läsa upp behörigheten (eller bastermin beroende på vad som finns och vad du saknar) - basår finns ju även på distans. Pratar vi ingenjörsyrken så krävs det ingen civilingenjörsutbildning utan det är mycket goda möjligheter även för högskoleingenjörer (3-årig utbildning), vilket också avspeglar sig i lönerna som inte skiljer så mycket mellan dessa 3-åriga och 5-åriga utbildningar (vill man går det ju även att komplettera med en masterutbildning senare). Inom ingenjörsutbildningarna så är det som sagt en bred brist men kanske speciellt om man tittar inom elkraft/energi/automation/maskinteknik/processingenjör och liknande. Sedan tänker jag förstås också att utbildningar mot IT-säkerhet och AI bör vara rätt bra områden om man är mer intresserad åt detta håll (kanske man är om man hänger på detta forum ).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Har du kikat något på Audionom? Det är ett relativt praktiskt yrke men utan det kroppsliga slitage som hantverkaryrket ger. Går att vara anställd och egenföretagare/konsult, du kan jobba med människor(barn, vuxna eller äldre) och/eller miljöer. Framförallt om du väljer att bli egenföretagare eller konsult kan du styra dina arbetstider till när det passar.

Tack! Men känns lite för nischat för mig att arbeta med hörhjälpmedel till människor. Saken är den att jag både är sugen på att arbeta extremt mycket, men också sugen på att inte arbeta alls. Beror på arbetet och ifall jag lär mig något eller bara är instängd i 08.00-17.00. En yrkestitel som audionom låter som att det är lite för nära att arbeta offentligt då jag utgår från att det mesta kommer från skattepengar. Jag hade heller inte velat bli sjuksköterska/psykolog/läkare, inte ens när jag var yngre.
Om jag skulle beskriva det så är charmen i hantverkaryrken mer att man lär sig något som är användbart till allt möjligt, jag skulle t.ex kunna snicka på en egen sommarstuga/brygga/bygga möbler etc. Eller som Elektriker installera egna saker(börjat lite med odling och växtbelysning).
Charmen med IT relaterat, så är det att jag tror det kan finnas en möjlighet beroende på kunskap/anställning/uppdrag och sätta sina egna arbetstider.

Skrivet av haijen:

Det är och kommer vara brist på ingenjörer, så eftersom du tar upp det som ett alternativ tänker jag att det är något du skulle kunna fundera på. Det finns ju möjlighet att till hösten börja läsa ett basår för att läsa upp behörigheten (eller bastermin beroende på vad som finns och vad du saknar) - basår finns ju även på distans. Pratar vi ingenjörsyrken så krävs det ingen civilingenjörsutbildning utan det är mycket goda möjligheter även för högskoleingenjörer (3-årig utbildning), vilket också avspeglar sig i lönerna som inte skiljer så mycket mellan dessa 3-åriga och 5-åriga utbildningar (vill man går det ju även att komplettera med en masterutbildning senare). Inom ingenjörsutbildningarna så är det som sagt en bred brist men kanske speciellt om man tittar inom elkraft/energi/automation/maskinteknik/processingenjör och liknande. Sedan tänker jag förstås också att utbildningar mot IT-säkerhet och AI bör vara rätt bra områden om man är mer intresserad åt detta håll (kanske man är om man hänger på detta forum ).

Tack. Ja kanske, en ingenjörs utb här i gbg skulle innebära att jag läste upp fysik b och matte 4 på egen hand och sen sökte in våren 2025 eller hösten 2025. Det blir fyra år från start utbildningsmål. Förstår sitsen jag satt mig i rent tidsmässigt, mitt velande handlar ju mest vad som skall sökas. Hantverkar yrken går det att påbörja lite närsomhelst, speciellt om man hittar lärlingsplats. När det gäller utbildningar så verkar det finnas allt från sådana man betalar för själv och kan börja relativt ofta, till YH utbildningar eller mer formaliserade universitetsutbildning som pågår i tre års tid minst.

Permalänk
Medlem

Kan kraftigt rekommendera YH! Gick även jag från säkerhetsbranchen ("tekniker" för Verisure i 7 år) och valde att börja plugga, började som Elektronikingenjör, men insåg att jag inte riktigt vill sitta framför ett skrivbord hela dagarna.

Slutade med att jag bytte till Elkraftsingenjör och har nu snart jobbat ett år på Alstom där jag hade min sista LIA och tjänar idag efter skatt runt samma summa som jag hade innan skatt på Verisure.

Är utan tvekan toknöjd med mitt val och fördel med YH är just tiden (2 år) även om det inte är en "äkta" ingenjörs utbildning.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det är rätt få yrken, och ännu färre ifall du är junior, där det inte är fasta arbetstider som gäller. Den här idén om att få en hög med uppgifter att göra under en dag/vecka i den takt man vill bara man blir klar är ett minst sagt ovanligt upplägg. Igen, speciellt om du är junior.

Lär dig ett yrke och starta eget efter ett par år, då kan du styra din tid som du vill. Hitta något som du tycker är roligt att pyssla med istället för att jaga enhörningar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Automation är både praktiskt och kontorsarbete iaf, verkar vara relativt stor brist på duktiga

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25