Permalänk

Dra nätverk i 40-tals Villa?

Hej.
Nu går tankeknölarna varma.
Men nu behöver jag råd.

Vi funderar på att köpa en villa. Det är indraget fiber i vardagsrummet.
Nu funderar jag på hur man går tillväga för att få i alla fall ett uttag per plan.
Det finns inga gamla tele/tv rör att dra kabel i. (Inte som vi kan hitta i alla fall)
Det är en tegelvilla sent 40-tal. 2 plans inkl källare.

Nu önskar jag massor av tips och trix för att göra detta så bra som möjligt.
Tack för all hjälp!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dra kabel i kabellister, trådlöst eller via elnätet?
Jag röstar för att dra kabel i kabellister

Permalänk
Medlem

Jag har 50 tals villa, orkade inte dra nätverk överallt, så det blev en monster gaming router istället, funkar överallt. 3 ms.
Asus rapture.

Får 120 FPS i vr (1.7-2.4 Gbps) genom 3 rum, så - guud stuff.

Permalänk
Medlem

Snyggast är nog att kolla om man kan dra kabel i väggarna på ett hyfsat enkelt sätt. Tex via vinden. Annars borra genom tak och använda kabel lister.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har kunnat dra nätverk delvis via de ventilationsrör som finns i murstocken , allt ner till gamla pannrummet och sen upp igen till routern med en switch därnere , är det s ventilation och byggt för olja eller ved är det troligt det finns samma , börja inte borra vilt i dem dock för det är säkert som hoss oss eternitrör (asbest) (kåken är från 50 talet)

Men för resten satsade jag med på wifi, rejäla asus doningar med ai mesh som kan köra dedikerad 5ghz backhaul , fungerar utmärkt får ut nästan 1 gbit ute på meshnätet mot routern / enheterna på tråd

Testade eluttagsadaptrar men de var skit , gick hur segt som helst ,

Permalänk

Jag har träfasad så jag lossade en lock-bräda och drog kabel från källaren (där jag har inkommande fiber ) till andra våningen och vinden under den. Har sedan en switch srående i källaren resp. på andra våningen varifrån jag distribuerar ut nätverk dit jag vill ha det.

De så kallade kattvindarna är också smidiga att dra kabel i.

Jag har efterhand som vi har renoverat huset lagt in nya rör för nätverk för att underlätta dragning till nya rum.

Permalänk
Medlem

Jag har dragit utmed golvlisterna. På ett ställe plockat av dörrfodren och puttat in kabeln i glipan mellan karm och vägg, sedan skruvat tillbaka dörrfodret, syns ingenting där. Borrat genom väggen från rum till rum i hörn och intill dörrar. Följer avloppsröret ner i garaget.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Jag har 50 tals villa, orkade inte dra nätverk överallt, så det blev en monster gaming router istället, funkar överallt. 3 ms.
Asus rapture.

Får 120 FPS i vr (1.7-2.4 Gbps) genom 3 rum, så - guud stuff.

Vad kör du för Mesh?

Skrivet av mahava:

Jag har kunnat dra nätverk delvis via de ventilationsrör som finns i murstocken , allt ner till gamla pannrummet och sen upp igen till routern med en switch därnere , är det s ventilation och byggt för olja eller ved är det troligt det finns samma , börja inte borra vilt i dem dock för det är säkert som hoss oss eternitrör (asbest) (kåken är från 50 talet)

Men för resten satsade jag med på wifi, rejäla asus doningar med ai mesh som kan köra dedikerad 5ghz backhaul , fungerar utmärkt får ut nästan 1 gbit ute på meshnätet mot routern / enheterna på tråd

Testade eluttagsadaptrar men de var skit , gick hur segt som helst ,

Vad kör du för nått då?
Idag är det radiatorer. Så frågan är vad dem kört innan. Men det kanske alltid finns vent i skorstenar?

Skrivet av ByteBitten:

Jag har träfasad så jag lossade en lock-bräda och drog kabel från källaren (där jag har inkommande fiber ) till andra våningen och vinden under den. Har sedan en switch srående i källaren resp. på andra våningen varifrån jag distribuerar ut nätverk dit jag vill ha det.

De så kallade kattvindarna är också smidiga att dra kabel i.

Jag har efterhand som vi har renoverat huset lagt in nya rör för nätverk för att underlätta dragning till nya rum.

Ja nu är det ju tyvärr inte träfasad

Permalänk
Medlem

Behöver du tråddraget överallt? Gjorde en rejäl resa i samband med totalrenovering och då var det en nobrainer att dra kabel. Flyttat till annat nu (byggt 2002) sedan 6 månader och börjar starkt ifrågasätta om jag behöver dra kablage överallt. Det lutar åt att bara dra kablage till kameror, flytta inkommande fiber + en dator (Plex mm). Resten fortsatt trådlöst. Det fungerar tillräckligt bra och noll gnäll från kids vad gäller stabilitet och hastighet.

Jag kör 1 st UniFi UDM SE + 2 st U6E (inne) + 1 st U6 Mesh ute + blandade Bullet-kameror.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Kabelkanaler samt en ordentlig lång betong borr så löser du det blir en väldans massa jobb men är det som blir snyggast, gjort det flertalet gånger vid uppsättning av utomhus kameror som enligt kund promt ska sitta på fel sida av huset.

Skrivet av JoOngle:

Jag har 50 tals villa, orkade inte dra nätverk överallt, så det blev en monster gaming router istället, funkar överallt. 3 ms.
Asus rapture.

Får 120 FPS i vr (1.7-2.4 Gbps) genom 3 rum, så - guud stuff.

Vänta nu, vad har fps med detta å göra? =p är väll bara fördröjning och bitrate som är relevant när man kör vr trådlöst? =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om fibern kunde komma in så går det antagligen att komma ut igen, som alternativ till att dra kabel inne i huset genom väggar och genom golv/tak. Dörrfoder, trösklar och fönsterkarmar som alternativ för att komma in igen, eller in på vinden och ner om det är enklare. Det finns speciell utomhuskabel som är fukt- och UV-beständig men ger ifrån sig otrevliga gaser när den brinner och därmed är olämplig för allt utom mindre sträckor inomhus.

Ska man dra inomhus så är det ju rätt tråkigt i ett sådant hus om det inte är i samband med renovering, när man kan byta trösklar, golv- tak- och dörrlister till sådana som har plats för kabel, eller dra i nygjord tilläggsisolering. Kabelkanaler kan bli rätt ok, men det är ett jäkla meck och tråkigt nästa gång man ska tapetsera.

Hur som helst är det ju helt beroende på hur huset ser ut i detalj och personlig smak på hur mycket åverkan man vill göra, samt vilket behov av uttag man anser sig ha.

Permalänk
Medlem

Som andra skriver behöver man inte dra kabel överallt men det är bra med kabel till de funktioner som är viktiga. Ofta vad gäller hus eller större utrymmen, flera våningar osv behöver man ett stamnät med kabel, som därefter övergår till flertalet accesspunkter. Då får man ofta ett bra LAN där farten är hög och bra täckning på WiFi.

Hur mycket kabel man vill dra, hur man gör dragningarna osv är olika från fall till fall. Ofta går det att hitta en lösning som fungerar. Det som kräver mest kapacitet idag är spel samt streaming. Vad gäller just streaming så kan det nästan krävas kabel om man vill få högsta möjliga kvalite och störningsfritt eftersom det finns appar och tjänster som mäter detta och automatiskt anpassa sig efter kapaciteten som finns etc. Kablar kan dras utanför fastigheten mellan våningar, det kan finnas gamla rör man kan nyttja, det går att dra i ventilation osv.

Permalänk
Medlem

Det är vatten radiatorer, kanalerna används som frånluft men en / två ethernet gör nog varken av eller till för ventilationen 🙂

Permalänk

Hur tänker man om man ska gå via vinden?
Vad ska man leta efter där?
”Borde” det finnas kabeldragningar från vind till källare eller det är håligheter?

Ursäkta alla frågor. Men en del svar väcker fler frågor.
Och tack för alla svar såklart

Permalänk
Skrivet av mahava:

Det är vatten radiatorer, kanalerna används som frånluft men en / två ethernet gör nog varken av eller till för ventilationen 🙂

Nog inte helt med på hur du menar.
Jag tror det är självdrag i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Nog inte helt med på hur du menar.
Jag tror det är självdrag i huset.

Jo jag menar jag har också självdrag, men det sitter ventiler i nästan alla rum som används av självdraget för utgående luft, de går ut till kanaler i murstocken som går upp i skorstenen och ut, i dem har jag dragit ethernet alltså , bara matat på sladd genom rören det finns i vårt hus som luckor på vinden till de olika kanalerna så kunde efter massa mek dra och vända sladdar uppe på vinden så de går ner till källaren är jag har en switch, och sen vänt upp en sladd som går upp till vinden igen och ner till rummet där fiberdosa mm sitter

Ser lite kul ut kanske att det går ethernet in genom ventilerna uppe i taket men med lite list ser det helt ok ut om än lite udda, därav inte gjort så i alla rum

På 50 tals hus är det vad jag förstår inte en ovanlig lösning med denna typ av kanaler, andra hus vi tittade på från perioden hade liknande (de är också smidig för annat iom man kan bättra på ventilation i badrumen var enkelt genom bara sätta en styrd fläkt tex samt också om sommaren bättra på lite , så huset har väl nu egentligen delvis forcerad frånluft

Permalänk

Jag skulle rekommendera homeplug. Kör det i min lägenhet samt har det kopplat mellan hus och bastuhus hos mina föräldrar. Väldigt stabilt och tappar ingen hastighet.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk

Dra öppet på vind och dålda utrymmen och spåra in rör i övriga rum. Så gör jag. Fungerar fint i murade väggar och plankväggar. Större utmaning i reglade väggar med isolering i. Passa på om du ändå ska måla om eller tapetsera.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Väldigt osannolikt att dina väggar är i betong eller tegel, du har nog bara ett hus (snart?) med tegelfasad och vanlig reglad stomme ovanpå grunden/källaren. Vägarna är förmodligen ihåliga med minimal isolering alltså.

Det kan vara en bra idé att bara öppna väggar där du också ska låta elektrikern installera ny el.

Permalänk
Medlem

1. Minikanaler eller i värsta fall mindre matarkanaler om Du passar på att dra mer samtidigt.
2. Fräsa ut i väggen, förlägga mindre VP-rör(<16mm), dra kabel, spackla, måla.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Väldigt osannolikt att dina väggar är i betong eller tegel, du har nog bara ett hus (snart?) med tegelfasad och vanlig reglad stomme ovanpå grunden/källaren. Vägarna är förmodligen ihåliga med minimal isolering alltså.

Det kan vara en bra idé att bara öppna väggar där du också ska låta elektrikern installera ny el.

Jaså? Förvisso inte troligt att det är betong som i en gjuten platta, men småhus med stomme i tegel eller framförallt lättbetong är vanligt förekommande. Nu brukar dock mäklare vara rätt dåliga på byggnadsteknik o dyl så det kan stå enbart betong i annonsen när det egentligen är lättbetong. Än mer usla på att skriva ut vad det är brukar de vara när det är blå lättbetong... All lättbetong är dock inte sådan, utan det finns även lättbetong som inte orsakar radon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jaså? Förvisso inte troligt att det är betong som i en gjuten platta, men småhus med stomme i tegel eller framförallt lättbetong är vanligt förekommande. Nu brukar dock mäklare vara rätt dåliga på byggnadsteknik o dyl så det kan stå enbart betong i annonsen när det egentligen är lättbetong. Än mer usla på att skriva ut vad det är brukar de vara när det är blå lättbetong... All lättbetong är dock inte sådan, utan det finns även lättbetong som inte orsakar radon.

Vid den åldern är det nog relativt ovanligt med stomme i tegel. Lättbetongen som du syftar på hade kommit på 40-talet så det förekommer, då man får sitta med radon.

Poängen är dock att utan ritningar eller kunskap om konstruktionen (inspektion) så kan man inte säga så mycket. Fasaden behöver inte vara original och är ofta bara dekorativ utanpå exempelvis trästomme.

Har man ett sten eller lättbetonghus utan ordentliga ång/fuktspärrar och isolering har man ju i längden andra problem än kabeldragning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Hur tänker man om man ska gå via vinden?
Vad ska man leta efter där?
”Borde” det finnas kabeldragningar från vind till källare eller det är håligheter?

Ursäkta alla frågor. Men en del svar väcker fler frågor.
Och tack för alla svar såklart

Man kan ju dra lite hur man vill på själva vinden och sedan ner i någon garderob. Och ut vid golvlisten och sedan är det förhoppningsvis inte allt för långt till där man vill ha uttaget. Finns det igen garderob, i hörnet på rummet eller kanske bakom något skåp så blir det bara en kort bit list där uppe.

Om man har haft vedpanna så finns det plats i skorsten.

Permalänk
Medlem

Via vind eller källare är ju bästa sättet, om det går så finns det golvlister med plats för några CAT6 bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vid den åldern är det nog relativt ovanligt med stomme i tegel. Lättbetongen som du syftar på hade kommit på 40-talet så det förekommer, då man får sitta med radon.

Poängen är dock att utan ritningar eller kunskap om konstruktionen (inspektion) så kan man inte säga så mycket. Fasaden behöver inte vara original och är ofta bara dekorativ utanpå exempelvis trästomme.

Som sagt, det finns annan lättbetong än blå också, t ex från Siporex, men det måste man utröna för det specifika huset.

Jag är uppvuxen i ett hus med trästomme och spiktegelfasad så du behöver inte undervisa mig om förekomsten av "dekorativ" tegelfasad. Det jag vände mig emot var påståendet att det närmast automatiskt skulle vara någon typ av trästomme.

Permalänk
Medlem

Sen finns det lättbetong och lättbetong också, måste inte vara radon, och mängd varierar också, kan bero på vilken grushög de tog materialet ifrån i princip , vår kåk har radon på typ 380 bq men bara på undervåningen, övervåningen är ca 80

Gällande hitta så ja de syns, sen kunde jag få ritningar exakt på hur de gick från kommunen faktisk, begärde ut alla papper som fanns på kåken (tips göra det på ett objekt du är intresserad av, det är allmäna handlingar och då får du alla bygglov osv också, vet inte om alla är lika tillmötesgående men i kommunen här så samla de verkligen ihop allt de hade samt fick nummer på lite saker som bara fanns fyssikt som jag kunde kolla på hoss bibloteket) och då ingick detaljerade ritningar som hade varje kanal utsatt bland massor annan bra info

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Sen finns det lättbetong och lättbetong också, måste inte vara radon, och mängd varierar också, kan bero på vilken grushög de tog materialet ifrån i princip

Gällande hitta så ja de syns, sen kunde jag få ritningar exakt på hur de gick från kommunen faktisk, begärde ut alla papper som fanns på kåken (tips göra det på ett objekt du är intresserad av, det är allmäna handlingar och då får du alla bygglov osv också, vet inte om alla är lika tillmötesgående men i kommunen här så samla de verkligen ihop allt de hade samt fick nummer på lite saker som bara fanns fyssikt som jag kunde kolla på hoss bibloteket) och då ingick detaljerade ritningar som hade varje kanal utsatt bland massor annan bra info

Ja, det var det jag menade. Siporex innehåller inte alunskiffer, som är orsaken till att blå lättbetong ger ifrån sig mer eller mindre radon pga ett visst innehåll av uran (som sönderfaller långsamt där radon blir en produkt). Det är också alunskiffret som ger den blåaktiga färgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som sagt, det finns annan lättbetong än blå också, t ex från Siporex, men det måste man utröna för det specifika huset.

Jag är uppvuxen i ett hus med trästomme och spiktegelfasad så du behöver inte undervisa mig om förekomsten av "dekorativ" tegelfasad. Det jag vände mig emot var påståendet att det närmast automatiskt skulle vara någon typ av trästomme.

Vid den tiden är nog bara Siporex du kan vara säker på att den är utan radon.

Poängen var att TS inte beskrivit konstruktionen så du får gärna läxa upp både mig och TS, även om jag nu inte uttryckte mig som att det automatiskt måste vara trästomme. Hur sannolikt det är beror givetvis också på var i landet det byggdes, inte bara när.