Frågor om språkinställningar i Win 10 Pro.

Permalänk

Frågor om språkinställningar i Win 10 Pro.

Tja!

Skulle byta visningspråket i Win 10 Pro från engelska till svenska. Märkte att det fortfarande var många program som fortfarande var på engelska efter bytet. Varför då?

/D

Permalänk
Medlem

Språkinställningarna i windows gäller bara programmen som kommer med windows. Sen kan dina andra program du har på datorn läsa ditt språkval och i vissa fall byta till det, förutsatt att programmet är gjort med en svensk översättning. Det kan också vara så att vissa program endast känner av språkval vid installation, och om du byta efter det så behöver du gå in i inställningarna för det programmet och ändra själv.

Men det är långt ifrån alla program som det följer med svensk översättning iom att vi i Sverige varken är en sån stor målgrupp, samt är generellt duktiga på engelska. Så programmerarna slösar inte tid med att göra en svensk översättning när engelska funkar lika bra för det mesta.

Permalänk

Skulle skrivit det men det var egentligen bara de medföljande programmen jag reagerade på för det är en helt ny installation av Win. Finns knappt några andra program inlagda än. Detta var var på en kompis dator, själv har jag inte kört med svenska i Windows sedan Win 98 så jag har aldrig sett den halvtaskiga översättningen innan. Har för mej att det fanns svenska installationer förr för Windows.

Har jag fel?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

I MS Store bör du ha språkpaket/visningsspråk som kan behöva "uppdateras" alternativt behöver du installera det själv.
MS är helt värdelöst på att göra allt så enkelt/bra som möjligt tyvär.

jag själv har egen ISO med två språk integrerade och MS egna appar är konsekvent jävla värdelösa på att byta språk tyvär.

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste är nog att installera om med rätt version från början om en nyinstallation strular.
Använd verktyget för att skapa ett installationsmedia.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

I MS Store bör du ha språkpaket/visningsspråk som kan behöva "uppdateras" alternativt behöver du installera det själv.
MS är helt värdelöst på att göra allt så enkelt/bra som möjligt tyvär.

jag själv har egen ISO med två språk integrerade och MS egna appar är konsekvent jävla värdelösa på att byta språk tyvär.

Nu är jag inte med riktigt...

Menar du att jag ladda ner en mer fullständig version än den jag kan ta ner via "inställningar" i Windows? Har ju sett språkpaket på nätet förut som man kan ladda ner men jag trodde det var samma version som de hade via "inställningar".

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av daspunner:

Nu är jag inte med riktigt...

Menar du att jag ladda ner en mer fullständig version än den jag kan ta ner via "inställningar" i Windows? Har ju sett språkpaket på nätet förut som man kan ladda ner men jag trodde det var samma version som de hade via "inställningar".

Oklart hur jag ska formulera mig men Inställningar är såklart rätt väg att gå men appar och språk kan behöva uppdateras och det görs via MS Store. Du kan leta upp "lokaliseringsspråk för <språk>" om det inte installerats automatiskt.