Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantburk:

Aningen inkonsekvent att bara kräva det för nya bilar samtidigt som man tilllåter ”livsfarliga” äldre bilar att rulla vidare. Antingen är det avgörande för säkerheten eller så är det inte det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Aningen inkonsekvent att bara kräva det för nya bilar samtidigt som man tilllåter ”livsfarliga” äldre bilar att rulla vidare. Antingen är det avgörande för säkerheten eller så är det inte det.

Det är faktiskt ganska konsekvent, regeln är "finns utrustningen ska den fungera", inte "utrustningen ska finnas".
Det är massor med saker som inte finns på äldre bilar som måste fungera på nyare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

Jag tror inte att du behöver vara särskilt orolig. Fortsätt bara använda 2G och 3G i första hand och strunta i TechSveriges skrämselpropaganda, så blir åtminstone endera 2G eller 3G kvar under överskådlig tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av keepAliveFree:

Jag tror inte att du behöver vara särskilt orolig. Fortsätt bara använda 2G och 3G i första hand och strunta i TechSveriges skrämselpropaganda, så blir åtminstone endera 2G eller 3G kvar under överskådlig tid.

Du har inte läst artikeln som vanligt, för det lutar mer åt att gamla ecall-system undantas från besiktningen. 3G blir garanterat inte kvar, finns noll anledning att behålla det. 2G kanske om kvarvarande användare är tillräckligt villiga att betala vad det kostar att driva det vidare.

Men det är antagligen jävligt mycket billigare att byta ut utrustningen som ändå snart dör på egna meriter.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

USSD över IMS höjden av ineffektivitet (4756 B för att skicka 5)?
https://www.linkedin.com/posts/valentin-mi%C4%8Di%C4%87-8b893...

SMS över IMS också ineffektivt (828-967 B för att skicka 1-140):
https://nickvsnetworking.com/sms-over-ip-message-efficiency-k...

Vi har 2G och 3G med USSD och SMS över MAP, 2G- och 3G-tal och eCall som fungerar. Vi hade 4G-data över EPC med CSFB, innan vi drabbades av 5GC och dumdata.

Hur länge behöver vi vänta med att kora 5G till århundradets teknikfiasko?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Hur länge behöver vi vänta med att kora 5G till århundradets teknikfiasko?

Man får nog ge det iallafall 76 år innan man kan vara helt säker.

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

Det finns undantag i EU-förordning 2015/758, artikel 1, punkten 1c:
1.Denna förordning ska tillämpas på fordon i kategorierna M1 och N1 enligt definitionerna i punkterna 1.1.1 och 1.2.1 i del A i bilaga II till direktiv 2007/46/EG samt på 112-baserade eCall-system i fordon, komponenter och separata tekniska enheter som konstruerats och tillverkats för sådana fordon. Den är inte tillämplig på följande fordon:
a) Fordon som tillverkas i små serier och som godkänts i enlighet med artiklarna 22 och 23 i direktiv 2007/46/EG.
b) Fordon som godkänts i enlighet med artikel 24 i direktiv 2007/46/EG.
c) Fordon som av tekniska orsaker inte kan förses med en lämplig aktiveringsmekanism för eCall, vilket fastställs i enlighet med punkt 2.
2.Kommissionen ska ges befogenhet att anta delegerade akter i enlighet med artikel 8 för att fastställa vilka klasser av fordon i kategorierna M1 och N1 som av tekniska orsaker inte kan förses med en lämplig aktiveringsmekanism för eCall, baserat på en studie som utvärderar kostnaden och nyttan och som kommissionen utför eller låter utföra och med beaktande av alla relevanta säkerhetsaspekter och tekniska aspekter. De första av sådana delegerade akter ska antas senast den 9 juni 2016.

men det kan knappast vara tillämpligt utan nytt typgodkännande.

Det går nog fortare om Sverige lämnar EU ...

Men som sagt 2G och 3G blir kvar om vi fortsätter använda det tillräckligt mycket ...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av keepAliveFree:

Men som sagt 2G och 3G blir kvar om vi fortsätter använda det tillräckligt mycket ...

Det tåget har redan gått, det är inte mer än 1 procent av mobiltrafiken som går över 2G/3G idag. Det är i praktiken tomma nät man stänger ned, för att ge plats åt de som faktiskt används.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det tåget har redan gått, det är inte mer än 1 procent av mobiltrafiken som går över 2G/3G idag. Det är i praktiken tomma nät man stänger ned, för att ge plats åt de som faktiskt används.

Trafik är väl bandbredd? Jag tänker att det klart det inte överförs nära samma datamängder för att näten och deras kapacitet är långt lägre

Senast jag var på Rusta var det bara 3G som fungerade i den affären, detta är alltså precis vid en av Sveriges största städer och motorvägar

Inte alls bara döda nätverk som försvinner

Sen kan frekvensutrymmet över tid användas till 5G så det blir ännu bättre, problemet är att det idag finns få enheter som kan utnyttja detta

Tror det hade varit bättre med att släcka bara 2G först och vänta lite till

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Trafik är väl bandbredd? Jag tänker att det klart det inte överförs nära samma datamängder för att näten och deras kapacitet är långt lägre

Senast jag var på Rusta var det bara 3G som fungerade i den affären, detta är alltså precis vid en av Sveriges största städer och motorvägar

Inte alls bara döda nätverk som försvinner

Sen kan frekvensutrymmet över tid användas till 5G så det blir ännu bättre, problemet är att det idag finns få enheter som kan utnyttja detta

Tror det hade varit bättre med att släcka bara 2G först och vänta lite till

Det spelar inte så stor roll hur man mäter, 2022 gick 81% av samtalsminuterna över 4G och trenden är svår att snacka bort.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Aphex ser ut som att det började 2017 och då gissar jag på att då började man få ut telefoner som klarade VoLTE och 4G nätet var förberett för detta. Sedan har det bara rullat på och nu är det nästan inga kvar på 2G och 3G näten längre.

Det är antagligen larm, en del äldre IoT och en del annat mindre intressant för den vanliga konsumenten som ligger kvar på dessa nät, men nu får dom lov att fixa den biten. Det går inte att snylta längre på 2G och 3G för det stängs av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Aphex ser ut som att det började 2017 och då gissar jag på att då började man få ut telefoner som klarade VoLTE och 4G nätet var förberett för detta. Sedan har det bara rullat på och nu är det nästan inga kvar på 2G och 3G näten längre.

Det är antagligen larm, en del äldre IoT och en del annat mindre intressant för den vanliga konsumenten som ligger kvar på dessa nät, men nu får dom lov att fixa den biten. Det går inte att snylta längre på 2G och 3G för det stängs av.

Det finns telefoner släppta innan 2017, däremot var det då som våra svenska operatörer började med VoLTE.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det spelar inte så stor roll hur man mäter, 2022 gick 81% av samtalsminuterna över 4G och trenden är svår att snacka bort.

<Uppladdad bildlänk>

Det är fortfarande över 10% på 3G och flera miljarder minuter på bägge… svårt att de att det skulle bli problemfritt att stänga dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är fortfarande över 10% på 3G och flera miljarder minuter på bägge… svårt att de att det skulle bli problemfritt att stänga dessa

I dagsläget är det ju delvis så att de samtal som trots allt går över 2G eller 3G görs på platser där 4G saknar täckning, så även om det är en mindre andel så är det en viktig andel. Det känns som att 5G främst byggs ut där 4G redan finns, operatören jag har (Tele2) har visserligen urusel 5G-utbyggnad än så länge men det är ändå ganska ofta jag i skog, mark eller skärgård trillar ner på 3G eller 2G.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

@Pirum men om operatörerna vet det antar jag att man kommer lämna kvar 2G och 3G just på dessa platser för att därefter bygga ut och förbättra täckningen. Dom kan nog se i sina system med statistik och vilka problemområden som finns, däremot blir det säkert så att man officiellt tar bort GSM 2G 3G osv och jag gissar på att man inte behöver garantera och lova att det fungerar.

Det är lite som med analog telefoni som avvecklats på många platser, jag känner till flera äldre människor som fortfarande har det kvar trots att det officiellt är avstängt i området. Nu är det för att dom sitter med markkabel hela vägen och så länge som det funkar och dom betalar så får dom antagligen ha kvar det enligt Telia. Dom vet också att det är mest äldre människor som vill ha kvar det för dom kan inte byta bort det mot ny teknik av en eller annan anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Pirum men om operatörerna vet det antar jag att man kommer lämna kvar 2G och 3G just på dessa platser för att därefter bygga ut och förbättra täckningen. Dom kan nog se i sina system med statistik och vilka problemområden som finns, däremot blir det säkert så att man officiellt tar bort GSM 2G 3G osv och jag gissar på att man inte behöver garantera och lova att det fungerar.

Det är lite som med analog telefoni som avvecklats på många platser, jag känner till flera äldre människor som fortfarande har det kvar trots att det officiellt är avstängt i området. Nu är det för att dom sitter med markkabel hela vägen och så länge som det funkar och dom betalar så får dom antagligen ha kvar det enligt Telia. Dom vet också att det är mest äldre människor som vill ha kvar det för dom kan inte byta bort det mot ny teknik av en eller annan anledning.

Känns som att man borde göra 2g först och bygga ut de gamla tv-frekvenserna med bra täckning, sen när det är utbyggt stänga 3g och så vidare

Långsam förbättring och förändring

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Det är fortfarande över 10% på 3G och flera miljarder minuter på bägge… svårt att de att det skulle bli problemfritt att stänga dessa

..för två år sedan. 3G-sändare har plockats ner successivt under den tiden och om användarna fortsatt flytta till 4G och samtals-appar i samma takt som antyddes då, borde det inte vara nämnvärt fler än ni här i tråden som fortfarande berörs.

Och vad mera, från idag har vi lite mer än ett och ett halvt år kvar tills 2G stänger ner och den sista 3G-sändaren byts ut i december 2025. Om den rollatorfarten känns ohanterbar, så förstår jag inte hur man någonsin klarade av att anamma mobil telefoni från första början.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

3G är ju helt kört, ska man tvunget behålla något på övertid är det 2G då det har så mycket bättre taltäckning, och ändå har rudimentär data.

Det jag vill veta är också ungefär när 4G beräknas avvecklas?

Om en bil har en rimlig livslängd på 20 år, så bör ju eCall som installeras i dagens modeller vara antingen förberett för 5G, alternativt förberett för att enkelt och billigt byta "eCall-modul" vid behov. När de äldre eCall-bilarna tillverkades fanns ingen standard för eCall via 4G, så inte konstigt att biltillverkarna inte stödde det - men att de gjorde det svårt/omöjligt att uppgradera systemet är ju knasigt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av medbor:

Känns som att man borde göra 2g först och bygga ut de gamla tv-frekvenserna med bra täckning, sen när det är utbyggt stänga 3g och så vidare

Långsam förbättring och förändring

Det har man ju redan gjort; 700- och 800-banden har utrymts för göra plats för mobilnät. Får se vad som händer med 600-bandet framöver.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

3G är ju helt kört, ska man tvunget behålla något på övertid är det 2G då det har så mycket bättre taltäckning, och ändå har rudimentär data.

Det jag vill veta är också ungefär när 4G beräknas avvecklas?

GSM är drygt 30 år. Så om 4G lever i 30-35 år är det 15-20 år kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Senast jag var på Rusta var det bara 3G som fungerade i den affären, detta är alltså precis vid en av Sveriges största städer och motorvägar

OT men detta är så irriterande. Det gäller nästan alla varuhus i de här "standardlådorna" till hus, Rusta, Elgiganten, Jula, ÖoB osv... det är alltid noll mobiltäckning så fort man gått 10 m in i butiken.

Hur svårt ska det vara att bara ha något som vidarebefordrar signaler?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

OT men detta är så irriterande. Det gäller nästan alla varuhus i de här "standardlådorna" till hus, Rusta, Elgiganten, Jula, ÖoB osv... det är alltid noll mobiltäckning så fort man gått 10 m in i butiken.

Hur svårt ska det vara att bara ha något som vidarebefordrar signaler?

/hulle.

Det brukade vara svårt då det tidigare krävde tillstånd från PTS.
Numera räcker det med att operatören godkänner det.
Här är en som har utrustning för det: https://www.sweboost.se/

Vägverket har ju t.ex. fixat de flesta tunnlar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W