Dator från Inet, hittar ej wifi, ser ut som stryk på skärmen
Hej,
Just hämtat hem denna dator från Inet. Är inte bra på datorer, är min första custombyggda och betalade inet för att allt skulle funka.
ASUS Prime B650M-A WIFI II
Inet Infoblad
Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 1TB
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident
AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB
DeepCool AK400 Zero Dark
PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound
Seasonic Focus GX 750W
Kolink Observatory HF Mesh Svart
Jag laddade ned windows från microsoft på en USB sticka och försökte installera själv. Den fastnade dock på att den inte hittar wifi och säger att den måste ha internet innan vi kan gå vidare. Gick varken med routern eller mobilen att få den hitta wifi. Jag använde då shift+F10 och i command prompten kunde jag då Bypass Out-of-the-Box-Experience (OOBE) Internet Requirement och kunde då slutföra windowsinstallationen vilket gick bra.
Grafiken ser ut som ngt från 1998, (har satt displayport i grafikkortsplatsen) och den hittar inget internet ännu. Min icke-vetenskapliga magkänsla säger mig att moderkort grafikkort mm inte pratar med varandra och det typ inte finns några drivrutiner installerade?
Kontaktade inet som sa att drivrutinerna skulle ju absolut vara installerade men att jag ändå bör ladda ned LAN och WIFI drivrutiner på moderkortet för att få uppkoppling. Sedan rek de mig att göra en DDU och avinstallera alla drivrutiner och installera dem på nytt? jag ska dessutom ladda ned alla drivrutiner på en USB tyckte de och installera om dem?
Detta känns komplicerat för mig, är på jobbet nu, har ni några tips, ideer eller kloka ord så tar jag gärna emot dem.