Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Precis man bör kunna köra 22.10 -> 23.04 -> 23.10 -> 24.04, men risker finns om man kör mjukvara som kräver LTS-release, så jag hade ändå väntat. Har 22.04 på mina servrar här i hemlabbet och har inte bråttom. Dock ska väl sägas att prestandan verkar mycket bättre i en del laster i 24.04, så jag förstår att det kliar i fingrarna: https://www.phoronix.com/review/ubuntu-2404-benchmarks

Risken är väl främst att om man kör mjukvara som kräver LTS-releaser så är risken överhängande att de inte gjort sina paket tillgängliga för 24.04 än. (Och det kan ju ta ett bra tag, vill jag minnas att jag sett tidigare gånger nya LTS-releases kommir ut.) Annars är det ju bara att avinstallera och installera programmen i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vilken surface Pro kör du på? Och upplever du något som inte funkar? Är lite sugen på att slänga in Ubuntu på min 7 pro.

Det är Surface Pro 7 jag har men den har en gammal bugg (samma bugg som även fanns på windows tidigare, men till slut åtgärdades via någon fix från intel) som gör att grafiken kan "fastna" med jämna mellanrum.

Jag lyckades till slut åtgärda buggen via en kernel-fix på Ubuntu 22.04 och 23.10

Testade nu om det var åtgärdat med 24.04, men nej - den verkar fortfarande vara kvar.

Om du ändå vill köra kan jag leta upp vad jag gjorde tidigare (har det sparat någonstans) - skicka PM så kan vi ta det där

Permalänk
Medlem

Det räcker med ett bra TripleA-spel så Linuxnissarna tillbaka i windows U can run, but never hide! /Microsoft

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur stabilt är Wayland i Ubuntu 24.04 LTS?

Sen likt många andra, så är jag också ute efter att köra Ubuntu helt utan Snaps.

Känns som att jag nu optimerat in mig i ett litet hörn med gamla 18.04 LTS, efter att 20.04 LTS var lite av en besvikelse för mig.

Wayland har varit stabilt sedan 20.04 Snap är trevligt, program uppdaterar sig snabbare i bakgrunden och det är lättare och byta version av ett program genom olika channels. Man får dock se upp med deras store för vissa program är inte officiella paketeringar av program. Då är det bättra att installera från officiella källor.

Permalänk
Medlem

Jag försökte installera Fedora på min Surface Laptop 3 förra veckan, men Mikromjuk har sabbat allt med en firmware uppdatering.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Imorgon 25 april släpps Ubuntu 24.04 LTS - Noble Numbat

<Uppladdad bildlänk>

För mig personligen har Ubuntu Desktop blivit mitt primära OS - jag använder det numera på flera Raspberry Pi 5, Macbook M1, Lenovo x13s (Arm baserad Laptop) Microsoft Surface pro mfl.

Kör man 24.04 Beta har man sedan igår kunnat uppdatera till den stabila versionen.

Finns att ladda hem för en mängd olika vanliga plattformar på denna länk

Och finns även för en mängd udda plattformar som Arm, Raspberry Pi, Risc-V, PowerPC mfl under denna länk

Har du lyckats få igång grafikaccelering på M1'an? Har väntat alldeles för länge med att installera Linux på min Mac Mini.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Har du lyckats få igång grafikaccelering på M1'an? Har väntat alldeles för länge med att installera Linux på min Mac Mini.

Ja, det fungerar efter en standardinstallation med Asahi

https://asahilinux.org/

Jag använder Ubuntu Asahi:

https://ubuntuasahi.org/

I dagsläget är det fortfarande Ubuntu 23.10 som gäller, här finns mer info om Ubuntu på Mac med M processor:

https://github.com/UbuntuAsahi/ubuntu-asahi

Permalänk
Medlem

Installerade på min Dell Latitude 5400 idag. Allt verkade fungera, men efter en omstart så vill inte min mus fungera efter en omstart. Behövde para ihop igen med datorn. Ska se hur det blir nästa gång. Utöver det så fungerar allt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja, det fungerar efter en standardinstallation med Asahi

https://asahilinux.org/

Jag använder Ubuntu Asahi:

https://ubuntuasahi.org/

I dagsläget är det fortfarande Ubuntu 23.10 som gäller, här finns mer info om Ubuntu på Mac med M processor:

https://github.com/UbuntuAsahi/ubuntu-asahi

Tackar! Nu har jag något skoj att göra i helgen.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det räcker med ett bra TripleA-spel så Linuxnissarna tillbaka i windows U can run, but never hide! /Microsoft

Det är ganska få spel som inte rullar fint på linux nuförtiden. Nästan alla nya spel som inte fungerar är beroende på anticheat system. Och det går göra sådan kompatibla med linux/proton.
Men de flesta nya "AAA" spel fungerar fint. Kolla in proton DB och se själv.

Skulle nog själv låta bli det spel som inte fungerar med linux istället för att böka till det med Windows. Har kör windows i VM för ett par program jag behövde till en utbildning som inte fanns till linux, men annars får det vara.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tja, kan väl förstå det om du sitter med 2 år gamla paket, mina är ju typ max 6 månader gamla.

Vill du verkligen köra 24.04 så går det väl att gå långa vägen och uppgradera version för version, va?

Tror nog de går gå direkt med, men får nog sitta lite still i båten... ingen panik liksom

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Datavetare

Blir att installera Ubuntu 24.04 på min trotjänare till laptop, Dell Latitude E7450. Den har haft perfekt Linux-stöd sedan den lanserades för 9 år sedan. Sitter en i7-5600U, men ändå fullt användbar ihop med Linux tack vare hyfsad SSD och 16 GB RAM. Ska försöka hinna med det ikväll. Då den redan kör 22.04LTS är det enkelt att uppgradera, men kanske blir nyinstallation ändå (har allt relevant i git på hemma-servern så återställning är enkelt).

Sen får det även bli ett lite större projekt att ta hemma-servern, som rullat 24/7 många år nu utan problem, från Ubuntu 18.04 till 24.04

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Explaining Computers går igenom grundsystemet i Ubuntu 24.04

Tänkte först att det var inbillning, tyckte font-rendering blivit sämre i denna version. Men EC nämner att man bytt ut standard-font och även han ansåg att den nya fungerar sämre i light-mode (vilket jag normalt kör). Det ser bättre ut i dark-mode, men endera har Windows/Mac blivit bättre eller så har tyvärr detta blivit sämre i Ubuntu

Bortsett från det verkar allt fungera riktigt bra. Håller även med EC kring att det verkar vara få nyheter i Ubuntu 24.04 och det är en bra sak. Känner inte att man behöver ändra massa saker, grunderna börjar sitta riktigt väl.

Verkar som utvecklare i allmänhet gillar Ubuntu. I senaste undersökningen från stack overflow är Ubuntu mer än tre gånger så populär som den näst mest använda distron. Kul att läsa att 27 % av utvecklarna använder Ubuntu som primär plattform professionellt.

Nu summerar det till över 100 % då man kunde fylla i flera primära plattformar, Windows 47 %, MacOS 33 % och Ubuntu 27 % var de klart största. D.v.s. de flesta har bara en primär plattform.

/ skrivet med Firefox i Ubuntu 24.04

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Explaining Computers går igenom grundsystemet i Ubuntu 24.04
https://youtu.be/KNK-tmMz618

Tänkte först att det var inbillning, tyckte font-rendering blivit sämre i denna version. Men EC nämner att man bytt ut standard-font och även han ansåg att den nya fungerar sämre i light-mode (vilket jag normalt kör). Det ser bättre ut i dark-mode, men endera har Windows/Mac blivit bättre eller så har tyvärr detta blivit sämre i Ubuntu

Bortsett från det verkar allt fungera riktigt bra. Håller även med EC kring att det verkar vara få nyheter i Ubuntu 24.04 och det är en bra sak. Känner inte att man behöver ändra massa saker, grunderna börjar sitta riktigt väl.

Verkar som utvecklare i allmänhet gillar Ubuntu. I senaste undersökningen från stack overflow är Ubuntu mer än tre gånger så populär som den näst mest använda distron. Kul att läsa att 27 % av utvecklarna använder Ubuntu som primär plattform professionellt.

Nu summerar det till över 100 % då man kunde fylla i flera primära plattformar, Windows 47 %, MacOS 33 % och Ubuntu 27 % var de klart största. D.v.s. de flesta har bara en primär plattform.

/ skrivet med Firefox i Ubuntu 24.04

Hinner inte kolla videon just nu, men när du jämför mot tidigare Ubuntu-versioner, jämför du och videon då mot 23.10 eller mot 22.04 LTS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Explaining Computers går igenom grundsystemet i Ubuntu 24.04

Tack! Förstår inte hur folk står ut med Gnome desktop? Vi är alla olika och ör egen del är det KDE Plasma alla dagar i veckan!

Så om någon annan tänker WTF så kolla/testa Kubuntu 24.04 LTS innan ni dissar. Finns fler desktops att välja på tex Cinnamon/XFCE/LXQt/etc. vilket är en av Linux styrkor - valfrihet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Tack! Förstår inte hur folk står ut med Gnome desktop?

Själv älskar jag Gnome Desktop tack vare alla Gnome Shell Extensions samt Gnome Tweaks.

Vanilla Gnome är jag däremot smått allergisk emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv älskar jag Gnome Desktop tack vare alla Gnome Shell Extensions samt Gnome Tweaks.

Vanilla Gnome är jag däremot smått allergisk emot.

Jag gillar också Gnome mycket mer än KDE. Däremot fungerade inte Gnome som jag ville i Ubuntu 24.04. Dash to panel ville inte fungera för mig och på låsskärmen syntes Ubuntu Dock

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv älskar jag Gnome Desktop tack vare alla Gnome Shell Extensions samt Gnome Tweaks.

Vanilla Gnome är jag däremot smått allergisk emot.

Det här ^ Tror eventuellt att det tillochmed var du som tipsade om dash to panel här för ett tag sedan? Har kört det på alla mina datorer sedan dess och kan nu inte köra utan det! Tar gnome från "meh" till en riktigt riktigt trevligt skrivbordsupplevelse

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag gillar också Gnome mycket mer än KDE. Däremot fungerade inte Gnome som jag ville i Ubuntu 24.04. Dash to panel ville inte fungera för mig och på låsskärmen syntes Ubuntu Dock

Tack för varningen! Dash to Panel är ett krav från min sida.

Börjar nästan snegla på Zorin OS, då de verkar köra samma uppsättning som jag tvingar in manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för varningen! Dash to Panel är ett krav från min sida.

Börjar nästan snegla på Zorin OS, då de verkar köra samma uppsättning som kag tvingar in manuellt.

Dash to Panel fungerade bra i början för mig, men även när den fungerade så fick jag upp Ubuntus docka på vänster sida även på låsskärmen. Vad är Zorin OS baserad på? Är det Debian eller något annat? Edit: Hittade, är Ubuntu baserad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för varningen! Dash to Panel är ett krav från min sida.

Börjar nästan snegla på Zorin OS, då de verkar köra samma uppsättning som kag tvingar in manuellt.

Ja, Zorin OS verkar vara typ det jag också vill ha, när det gäller taskbar eller vad man nu kan kalla det. Tack för tipset, får kolla upp det mer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dash to Panel fungerade bra i början för mig, men även när den fungerade så fick jag upp Ubuntus docka på vänster sida även på låsskärmen. Vad är Zorin OS baserad på? Är det Debian eller något annat? Edit: Hittade, är Ubuntu baserad

Sitter inte på ubuntu atm, men ubuntus docka bör du kunna inaktivera om du installerar gnome extension manager. Har för mig att den skall gå att kryssa ur där.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jo det går ju att mecka till det mesta men då terminalen ger mig ångest och jag inte vet något enkelt sätt att med gui ta bort snap som default och ersätta detta med flatpacks så föredrar jag en distribution som er mer av vad jag vill outofthebox.

BTW så kan det vara en av Linux största svagheter att så fort som man googlar hur man gör något så är 90 % av resultaten hänvisningar hur du går tillväga i terminalen. Jag vill kunna göra saker via ett gui tack!

Anledningen är ju att tillvägagångssättet via terminal generellt är detsamma för alla Linux-distributioner, medan GUI-tillvägagångssättet i princip alltid är olika beroende på vilken skrivbordsmiljö som används (och det finns massor av dom), så det blir väldigt många guider för att lösa ett problem.

Terminalen är ett mycket trevligt (när man väl lärt sig), universiellt språk som går att använda på alla Linux, UNIX, macOS och på senare år även Windows via WSL (har tidigare även gått via Cygwin, men det är ju tredjepart).
För mig är det by far det mest kraftfulla verktyg jag lärt mig använda, så jag kan definitivt rekommendera att lägga ner tiden, det ger enormt mycket tillbaka i effektivisering av arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Sitter inte på ubuntu atm, men ubuntus docka bör du kunna inaktivera om du installerar gnome extension manager. Har för mig att den skall gå att kryssa ur där.

Ja, det kunde jag. Men då slutade Dash to Panel att fungera helt. Även efter att jag slog på Ubuntus docka så blev det bara rött X bredvid Dash to Panel i Gnome extension manager

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pv2b:

Hinner inte kolla videon just nu, men när du jämför mot tidigare Ubuntu-versioner, jämför du och videon då mot 23.10 eller mot 22.04 LTS?

Jämför enbart med LTS-versioner. Ser mellanliggande versioner som publika beta-versioner för nästa LTS, använder inte dessa för något "vettigt".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av s0sdaf:

Anledningen är ju att tillvägagångssättet via terminal generellt är detsamma för alla Linux-distributioner, medan GUI-tillvägagångssättet i princip alltid är olika beroende på vilken skrivbordsmiljö som används (och det finns massor av dom), så det blir väldigt många guider för att lösa ett problem.

Terminalen är ett mycket trevligt (när man väl lärt sig), universiellt språk som går att använda på alla Linux, UNIX, macOS och på senare år även Windows via WSL (har tidigare även gått via Cygwin, men det är ju tredjepart).
För mig är det by far det mest kraftfulla verktyg jag lärt mig använda, så jag kan definitivt rekommendera att lägga ner tiden, det ger enormt mycket tillbaka i effektivisering av arbete.

Dessutom är det mycket enklare att kunna säga "kör apt-get install abcdef" än att ta fram inställningar steg för steg hur man klickar runt i ett GUI.

Det är dessutom inte ens Linux-specifikt, det är ju ofta mycket enklare att be någon skriva in ett kommando i kommandotolken på Windows än beskriva för personen i fråga hur man ska klicka fram något i någon specifik Windows-version, som t.ex. i det här inlägget jag skrev några dagar sedan.

Terminalen och kommandon matchar helt enkelt mycket bättre mot skriven text. Dokumentation för hur man ska göra saker i GUI:n tenderar att bli långa med många skärmdumpar i och mycket ledande på skärmen. Att det ofta är naturligare att göra saker i CLI:t på Linux än på Windows är ju positivt, inte tvärtom, enligt mig iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Jämför enbart med LTS-versioner. Ser mellanliggande versioner som publika beta-versioner för nästa LTS, använder inte dessa för något "vettigt".

Personligen kör jag sexmånadersversionerna på min egen PC hemma, då man gärna vill hänga med i utvecklingen lite bättre än om man kört LTS (men ändå vill köra något hyfsat mainstream), men på servrar eller på en jobbdator skulle jag nog också köra LTS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Dessutom är det mycket enklare att kunna säga "kör apt-get install abcdef" än att ta fram inställningar steg för steg hur man klickar runt i ett GUI.

Fast samtidigt så ser man många rekommendera att inte bara skriva in kommandon i terminalen som man inte förstår.

Det är definitivt ett problem med att GUI delar i linux är så spridda i funktionalitet och form vilket gör det som ett måste att använda terminalen och att förvänta sig att folk lär sig alla kommandon är bara något man kan förvänta sig från entusiast användare. Detta är också varför linux kämpar att få stor mainstream appeal, steam deck har visat att folk har inga problem att använda linux när användarupplevelsen är bra.

Största problemet är att när funktionalitet att ändra nått inte ens existerar i GUI så kan folk inte lösa problemet själv genom att klicka runt i olika settings menyer tills de hittar vad de behöver. Det blir ett krav att börja gräva runt på nätet efter en lösning på problemet och då är man potentiellt helt beroende på att sökmotorn lyckas hitta en kvalité guide/post som går igenom att lösa det man behöver göra på exakt samma sätt man behöver det löst och inte något som är lite annorlunda så man ändå måste börja gräva i kommando dokumentation.

Sen är oftast user experience med att göra nått med kommandon fruktansvärt dålig, bra exempel är att hålla på och ändra på file permissions i linux är extremt frustrerande, att använda chmod är absurt hur mycket enklare det skulle vara med ett UI som exempel. Visst det är ett system som är flexibelt och bra när man bara kan använda terminalen men det är samtidigt extremt begränsat i hur användarvänligt något kan vara.

Förstår varför det är så lite fokus i UI driven design dock, kvalité UI/UX design inte är lätt eller billigt så varför investera i det när man bara kan tvinga användarna att lösa det själva och ge de en lista av -X modifiers till ett kommando istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaidSoft:

Fast samtidigt så ser man många rekommendera att inte bara skriva in kommandon i terminalen som man inte förstår.

Det är definitivt ett problem med att GUI delar i linux är så spridda i funktionalitet och form vilket gör det som ett måste att använda terminalen och att förvänta sig att folk lär sig alla kommandon är bara något man kan förvänta sig från entusiast användare. Detta är också varför linux kämpar att få stor mainstream appeal, steam deck har visat att folk har inga problem att använda linux när användarupplevelsen är bra.

Största problemet är att när funktionalitet att ändra nått inte ens existerar i GUI så kan folk inte lösa problemet själv genom att klicka runt i olika settings menyer tills de hittar vad de behöver. Det blir ett krav att börja gräva runt på nätet efter en lösning på problemet och då är man potentiellt helt beroende på att sökmotorn lyckas hitta en kvalité guide/post som går igenom att lösa det man behöver göra på exakt samma sätt man behöver det löst och inte något som är lite annorlunda så man ändå måste börja gräva i kommando dokumentation.

Sen är oftast user experience med att göra nått med kommandon fruktansvärt dålig, bra exempel är att hålla på och ändra på file permissions i linux är extremt frustrerande, att använda chmod är absurt hur mycket enklare det skulle vara med ett UI som exempel. Visst det är ett system som är flexibelt och bra när man bara kan använda terminalen men det är samtidigt extremt begränsat i hur användarvänligt något kan vara.

Förstår varför det är så lite fokus i UI driven design dock, kvalité UI/UX design inte är lätt eller billigt så varför investera i det när man bara kan tvinga användarna att lösa det själva och ge de en lista av -X modifiers till ett kommando istället.

Folk säger att man inte bör skriva in slumpmässiga terminalkommandon man inte förstår. Samtidigt känner samma personer ofta inte något som helst problem med att ladda ner och installera hela program (som kan göra mycket mer än ett enda kommando) som de inte läst och förstått i sin helhet. Det är bra att förstå kommandona man kör, på samma sätt som det är bra att förstå knapparna man klickar på, men snarare är det viktiga att utvärdera varifrån informationen kommer.

Den som vill veta vad ett kommando gör har ofta väldigt bra manualsidor och inbyggd hjälp att tillgå. Vad en viss GUI-knapp gör kan vara betydligt svårare att ta reda på, den dokumentationen är ofta skriven av någon som inte förstår var knappen gör, utan bara omformulerar vad som står på knappen. Tyvärr.

Filbehörigheter är ett väldigt konstigt exempel. Filbehörigheter i Linux är supersimpla. Ägare, grupp, rätighetter för ägare/grupp/alla. Det är allt. Om du inte kör ACL:er vilket typ ingen gör. Filbehörigheter på Windows är extremt komplexa, varje fil har en komplex ACL som kan göra nästan vad som helst. Gå gärna in under "avancerad" i filbehörigheterna om du vill.

Behöver du göra något som du inte kan göra som en användare får du köra din filbläddarare som root, genom kommandot sudo dolphin t.ex. (Nautilus vägrar köra som root.) Då kan du peka-klicka dina behörigheter bäst du vill. Men jag hade inte rekommenderat det då du sannolikt bara kommer peta sönder behörigheterna. Behörigher behöver sällan ändras i ett normalt system.

Att försöka använda GUI för att ändra filbehörigheter på Windows är beydligt mer komplicerat om du inte har administratörsbehörigheter. Jag kan komma ihåg många gånger då GUI-verktygen inte fungerat för detta, utan man får ändå sitta med icacls och takeown på Windows, och det är betydligt mer komplext än chmod, chgrp och chown, som är superenkla att använda i jämförelse.

Det går så vitt jag vet inte att köra ett enstaka explorer-fönster som Administratör heller, finns fulhack som att köra notepad eleverat t.ex. men det hade ju ingen tagit på allvar om det inte vore Windows.

Sedan är ju inte Linux perfekt GUI-mässigt heller. Men grejen är att det är inte Windows heller. Så sent som igår skulle jag resetta lösenordet till en användare på en Windows 11-burk. Jag testade i "nya" kontrollpanelen, där fanns inte alternativet alls. Lusrmgr.msc som jag normalt hade använt funkar inte för att det är Windows Home. Men däremot funkar "gamla" kontrollpanelen. Jag skulle vilja påstå att det finns saker som Windows gör bättre i sitt GUI, och att olika Linux har sina brister. Inget är perfekt, men det känns ju orimligt att sätta en så hög ribba ingen kan nå till.

Det som skulle få fler att använda Linux är att datorer skulle komma med det förinstallerat. Bara den inbitne byter ut sitt OS. Det är nog ganska svårt att bryta den kommersiella dominansen dock, eftersom Microsoft håller datortillverkarna i exklusivitetsavtal. Pysslar man med alternativa OS så blir plötsligt Windows mycket dyrare. Problemet är inte att det är svårt att använda. Windows är också superkrångligt. Prova felsöka Windows Update någon gång, jämfört med att felsöka apt-get. Det första är nästan omöjligt, det andra är bara lite småklurigt. Men ingen reagerar på det för att man är van.

Jag skulle faktiskt vilja påstå att Linux på desktop är i dagsläget om något mer användarvänligt än Windows, om man kommer till systemet utan några förkunskaper alls. Det mesta som är klurigt beror på dåligt support från tredjepartsprogram, och att OS:et inte kommer förinstallerat och supporterat av datortillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Folk säger att man inte bör skriva in slumpmässiga terminalkommandon man inte förstår. Samtidigt känner samma personer ofta inte något som helst problem med att ladda ner och installera hela program (som kan göra mycket mer än ett enda kommando) som de inte läst och förstått i sin helhet. Det är bra att förstå kommandona man kör, på samma sätt som det är bra att förstå knapparna man klickar på, men snarare är det viktiga att utvärdera varifrån informationen kommer.

Den som vill veta vad ett kommando gör har ofta väldigt bra manualsidor och inbyggd hjälp att tillgå. Vad en viss GUI-knapp gör kan vara betydligt svårare att ta reda på, den dokumentationen är ofta skriven av någon som inte förstår var knappen gör, utan bara omformulerar vad som står på knappen. Tyvärr.

Filbehörigheter är ett väldigt konstigt exempel. Filbehörigheter i Linux är supersimpla. Ägare, grupp, rätighetter för ägare/grupp/alla. Det är allt. Om du inte kör ACL:er vilket typ ingen gör. Filbehörigheter på Windows är extremt komplexa, varje fil har en komplex ACL som kan göra nästan vad som helst. Gå gärna in under "avancerad" i filbehörigheterna om du vill.

Behöver du göra något som du inte kan göra som en användare får du köra din filbläddarare som root, genom kommandot sudo dolphin t.ex. (Nautilus vägrar köra som root.) Då kan du peka-klicka dina behörigheter bäst du vill. Men jag hade inte rekommenderat det då du sannolikt bara kommer peta sönder behörigheterna. Behörigher behöver sällan ändras i ett normalt system.

Att försöka använda GUI för att ändra filbehörigheter på Windows är beydligt mer komplicerat om du inte har administratörsbehörigheter. Jag kan komma ihåg många gånger då GUI-verktygen inte fungerat för detta, utan man får ändå sitta med icacls och takeown på Windows, och det är betydligt mer komplext än chmod, chgrp och chown, som är superenkla att använda i jämförelse.

Det går så vitt jag vet inte att köra ett enstaka explorer-fönster som Administratör heller, finns fulhack som att köra notepad eleverat t.ex. men det hade ju ingen tagit på allvar om det inte vore Windows.

Sedan är ju inte Linux perfekt GUI-mässigt heller. Men grejen är att det är inte Windows heller. Så sent som igår skulle jag resetta lösenordet till en användare på en Windows 11-burk. Jag testade i "nya" kontrollpanelen, där fanns inte alternativet alls. Lusrmgr.msc som jag normalt hade använt funkar inte för att det är Windows Home. Men däremot funkar "gamla" kontrollpanelen. Jag skulle vilja påstå att det finns saker som Windows gör bättre i sitt GUI, och att olika Linux har sina brister. Inget är perfekt, men det känns ju orimligt att sätta en så hög ribba ingen kan nå till.

Det som skulle få fler att använda Linux är att datorer skulle komma med det förinstallerat. Bara den inbitne byter ut sitt OS. Det är nog ganska svårt att bryta den kommersiella dominansen dock, eftersom Microsoft håller datortillverkarna i exklusivitetsavtal. Pysslar man med alternativa OS så blir plötsligt Windows mycket dyrare. Problemet är inte att det är svårt att använda. Windows är också superkrångligt. Prova felsöka Windows Update någon gång, jämfört med att felsöka apt-get. Det första är nästan omöjligt, det andra är bara lite småklurigt. Men ingen reagerar på det för att man är van.

Jag skulle faktiskt vilja påstå att Linux på desktop är i dagsläget om något mer användarvänligt än Windows, om man kommer till systemet utan några förkunskaper alls. Det mesta som är klurigt beror på dåligt support från tredjepartsprogram, och att OS:et inte kommer förinstallerat och supporterat av datortillverkaren.

Fast är inte alla kommandon man ser i en guide "slumpmässiga terminalkommandon man inte förstår" om du bara har ett problem och google leder dig till en random guide som ligger i toppen på search results som har en lista av kommandon man ska köra? Menar du att varje person ska sätta sig och gå igenom dokumentationen för varje kommando som används? Hur realistiskt tror du det är att hända? Håller definitivt med om att flesta har 0 säkerhet i hur de använder sina datorer oavsett vilket OS man kör. Den enda gången du kan göra det "säkert" för en vanlig användare är om du totalt låser ner allt så INGET kan hända men då blockerar man även vanlig användning. Både UAC och root begränsningar har noll betydelse om folk bara klickar på accept eller skriver in root lösen utan att tänka på det och jag vill argumentera att det inte är något som vi kan ändra på, det är bara så det är.

Vad en GUI knapp gör är inte klart om GUI är dåligt designat helt klart, men ett kompetent UI som är välstrukturerat gör det klart vad knappen gör (och i värsta fall så finns det saker som mouse-over tooltips för UI element som kan ge mer kontextuell info)

Anledningen till att jag använde filbehörigheter som exempel är för jag nyligen sprang på det själv, när dokumentationen börjar snacka om "Octal Notation" och man måste börja läsa tables med listar om vilken sifferkombination gör vad så är det definitivt inte simpelt. Jag försökte först göra det genom filhanteraren som följde med (var Nemo tror jag) och där fanns en knapp som säger "Open as Root" men den gör ingenting när man trycker på den så funkade inte alls. Sen när jag började greja med att få SMB shares auto-mountad för specifika användare på startup så blev det ännu mer problem med rättigheter och mecka runt i fstab.

Notera dock att även om det låter som att jag ibland får det att låta som windows är nått perfekt exempel och linux bara är kasst så är det inte min poäng. Det finns MASSOR av saker windows gör väldigt dåligt, deras splittrade settings menyer är perfekt exempel på att det finns mycket kassa saker i windows med. Det betyder inte att man ska ge linux nån blank-check att också göra kassa saker bara för att windows gör det, när något är kasst så är något kasst och det ska pekas ut att behöva förbättras.

Linux har blivit bättre och bättre helt klart men det ger fortfarande mycket känslan av att saker inte behöver få GUI's utvecklade för alla gör det i terminalen ändå, det känns åtminstone som det har börjat ändras med hur många distros försöker bli mer och mer användarvänliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |