Airtec Pro Type1 – batteridrivet alternativ till tryckluft på burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

ESD skydd är överdrivet. Har använt dammsugare många gånger innan och inga av dator komponenter har gått sönder. Sen använder jag inte det endast till att blåsa bort damm inne i datorn.

Nej det är inte överdrivet bara för att Du inte haft oturen att ha sönder något, världen funkar inte så.

Jag jobbar med inbyggd elektronik och ESD är på riktigt, end of discussion.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

ESD skydd är överdrivet. Har använt dammsugare många gånger innan och inga av dator komponenter har gått sönder. Sen använder jag inte det endast till att blåsa bort damm inne i datorn.

För oss som jobbat på multinationellt företag och gått esd utbildning så är detta näst intill upprörande läsning.
Problemet är inte att saker går sönder på studs eller det dyker upp en brinnande buske utan du kan skapa ett latent fel som kan märkas ett år senare.
Tänk dig att jag tar en stor bit av din lunchmacka - det kommer fortfarande vara en lunchmacka enligt alla definitioner men du ser ju att en stor bit av materialet är borta.
Samma sak med din komponent fast du behöver ett svepelektronmikroskop för att se tuggan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

ESD skydd är överdrivet. Har använt dammsugare många gånger innan och inga av dator komponenter har gått sönder. Sen använder jag inte det endast till att blåsa bort damm inne i datorn.

Jag skulle säga att det är ett svårt ämne.

Man kan resonera att krockkuddar och säkerhetsbälte i bilar också är överdrivet - utifrån perspektivet att man inte krockat själv.
Det blir fram till den punkten i praktiken onödiga säkerhetsåtgärder.
Men som vi känner till med statistiskt underlag så vet vi att de här säkerhetsfunktionerna ger en hel del skydd.

Tanken bakom ESDskydd är väl rätt lik egentligen.
Men det som gör det svårt är att vi vanliga dödliga sällan har särskilt bra statistiskt underlag att utgå ifrån när det kommer till ESDskador. Hur mycket det hjälper är väldigt svårt att värdera för lekmän (som mig själv).
Då blir det väl lätt som du är inne på - det enda man faktiskt har att utgå ifrån är vad man själv upplevt.

Det jag själv valt att gå på är väl hur folk som jobbar med ESDskydd profesionellt agerar och lär. Jag tar rygg på dem helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

För oss som jobbat på multinationellt företag och gått esd utbildning så är detta näst intill upprörande läsning.
Problemet är inte att saker går sönder på studs eller det dyker upp en brinnande buske utan du kan skapa ett latent fel som kan märkas ett år senare.
Tänk dig att jag tar en stor bit av din lunchmacka - det kommer fortfarande vara en lunchmacka enligt alla definitioner men du ser ju att en stor bit av materialet är borta.
Samma sak med din komponent fast du behöver ett svepelektronmikroskop för att se tuggan.

Hur illa är det med att blåsa rent datorn med vanlig kompressor skulle du säga? Är det lika illa som dessa luftblåsare som saknar ESD-skydd?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@reaperishere
Det är luften som är laddad med statiska partiklar mm

Är nästan värre att blåsa rent med tryckluft från kompressor eller sådan här luftblås med motor då man måste ha speciella munstycken som avjoniserat luften.

Tryckluft på burk är att rekommendera.

Chassifläktar, cpu fläkten mfl, blåser alltså statiskt laddad luft på komponenterna hela dagarna?

Borde inte det vara något problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nej det är inte överdrivet bara för att Du inte haft oturen att ha sönder något, världen funkar inte så. Jag jobbar med inbyggd elektronik och ESD är på riktigt, end of discussion.

Samtidigt på sweclockers:

"Spelkonsoler, laddningsporten på mobiltelefoner, systemkamera, laptops, all möjlig elektronik väntar helt enkelt på att få blåsas ren."

Inet:
"Perfekt för rengöring av känsliga tekniska enheter som datorer, konsoler, TV-apparater och servrar samt apparater som fläktar, filter och radiatorer."

Frågan är: Vem blåser vem? Dimman, sweclockers eller elektronikföretagen som säljer denna vara.

Permalänk
Medlem

Kanske vore idé med en uppföljning där Sweclockers testar hur hög spänning som luftflödet kan skapa?
Krävs säkert avancerad mätapparatur (lånad), teknisk klurighet och organisationsförmåga men det finns ju på redaktionen.

Samarbete med Högskola eller Tech-företag?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av saxxon:

Chassifläktar, cpu fläkten mfl, blåser alltså statiskt laddad luft på komponenterna hela dagarna?

Borde inte det vara något problem?

@saxxon

Nej det är inget problem då det är så pass stora ytor och låg hastighet.

Det är när luft med partiklar blåses/suges med högre hastighet i lite längre smalare rör då esd uppstår.

Det märks att ni inte har så stor koll så det är bara att fråga på.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Samtidigt på sweclockers:

"Spelkonsoler, laddningsporten på mobiltelefoner, systemkamera, laptops, all möjlig elektronik väntar helt enkelt på att få blåsas ren."

Inet:
"Perfekt för rengöring av känsliga tekniska enheter som datorer, konsoler, TV-apparater och servrar samt apparater som fläktar, filter och radiatorer."

Frågan är: Vem blåser vem? Dimman, sweclockers eller elektronikföretagen som säljer denna vara.

@TuHack

Haha vill de få folk att köpa mer ny hårdvara 😁😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@saxxon

Nej det är inget problem då det är så pass stora ytor och låg hastighet.

Det är när luft med partiklar blåses/suges med högre hastighet i lite längre smalare rör då esd uppstår.

Det märks att ni inte har så stor koll så det är bara att fråga på.

Mvh

Men partiklar med luft blåses ju genom ett rör med tryckluft på burk också ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Men partiklar med luft blåses ju genom ett rör med tryckluft på burk också ?

@reaperishere

Tryckluft på burk är inte luft med partiklar utan en komprimerad/flytande gas som kokar vid låg temp och skapar tryck och är fri från partiklar som skapar esd.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur illa är det med att blåsa rent datorn med vanlig kompressor skulle du säga? Är det lika illa som dessa luftblåsare som saknar ESD-skydd?

kompressor är lugnt. Därimot är dammsugare döden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@reaperishere

Tryckluft på burk är inte luft med partiklar utan en komprimerad/flytande gas som kokar vid låg temp och skapar tryck och är fri från partiklar som skapar esd.

Mvh

Fast även om tryckluft på burk är ren. Så borde det vara ett problem med ESD i vilket fall som helst.
Då man blåser och det yr upp en massa dampartiklar från alla komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Samtidigt på sweclockers:

"Spelkonsoler, laddningsporten på mobiltelefoner, systemkamera, laptops, all möjlig elektronik väntar helt enkelt på att få blåsas ren."

Inet:
"Perfekt för rengöring av känsliga tekniska enheter som datorer, konsoler, TV-apparater och servrar samt apparater som fläktar, filter och radiatorer."

Frågan är: Vem blåser vem? Dimman, sweclockers eller elektronikföretagen som säljer denna vara.

Inte för att vara sån men, vad jag vet är det inte många ingenjörer eller högre utbildade som jobbar på varken Sweclockers eller Inet

Har personligen råkat blåsa ett antal oskyddade OP-amps när jag transporterat elektronik mellan ESD-säkert labb och icke ESD-säker arbetsplats 50m bort.

De flesta komponenter är tillverkade för att tåla ett antal tusen volt vid en superkort ESD-urladdning, men det finns gränser. Att inte mer elektronik "gått sönder" av ESD-skador är just för att de flesta har riktigt bra inbyggt ESD-skydd. Du hittar exempelvis inte en enda vettig USB-produkt som inte har ESD-skydd på ingången. Gäller det mesta i kabelväg som folk kan pilla på

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Kan man sätta dit ett ledande munstycke som man sedan "jordar" till chassit för att leda bort och jämna ut om laddningar uppstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

kompressor är lugnt. Därimot är dammsugare döden

Jo dammsugaren vet man ju sen länge. Men det har lyfts åsikter här om kompressorers säkerhet där folk hävdat att även dessa skjuter iväg laddade partiklar? Jag har kört med kompressor i tron om att det är just lugnt. Har både en stor och en liten handhållen kompressor men en sån här blåspryl vore smidigare. Vettefan om det är värt pengarna att hosta upp 1500:- för en ESD-säker maskin. Är kompressorerna säkra i det avseendet så får jag leva med att bära ut datorerna i skjulet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saxxon:

Fast även om tryckluft på burk är ren. Så borde det vara ett problem med ESD i vilket fall som helst.
Då man blåser och det yr upp en massa dampartiklar från alla komponenter.

@saxxon

esd som vi pratar om bildas när partiklar åker/virvlar omkring i ett trångt rör och laddas upp, det du nämner kommer inte in i röret.

Mvh

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med denna. Bra till löv, datorer, värmepumpar, element och lite allt möjligt. Skulle köpa kompressor men tar ganska mycket plats. Behöver jag pumpa däck gör jag det på macken nån kilometer bort.

Nån ESD bryr jag inte mig om. Pajjar min dator från 2011 så skitsamma..

Permalänk
Medlem

Jag har en speciell kristall runt halsen som skall skydda både mot tigerattacker och ESD. Eftersom jag inte blivit attackerad av en tiger sedan jag köpte den så fungerar den garanterat även mot ESD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har den här och är extremt nöjd.

<Uppladdad bildlänk>

compu cleaner

Har en sådan också, använder den till allt.
Blåser rent sladdnästet under datorbordet, datorer, tangentbordet, lådor utan att plocka ur, samma med skåp, drinkvagnen, lister, akustiska panelen, fjäderlampan, datorstolen, soffan.
Städar mitt datarum genom att använda den som en lövblåsare som tar ut allt skit i hallen.
Tar bort damm, hår från kläder.
Senast idag blåsta jag upp ballonger med den...

Visst dammet flyger runt, men eftersom det är så kul och går snabbt gör jag det ofta och då blir det inte så mkt kvar.
Nackdelen med tryckluft är att det är dyrt, så används väldigt sparsamt på strategiska ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

[...] det är bara att fråga på.

Mvh

Skriver du det där "Mvh" för hand varje gång i varje inlägg, eller har du ett skript som lägger in det automatiskt?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Skriver du det där "Mvh" för hand varje gång i varje inlägg, eller har du ett skript som lägger in det automatiskt?

@Kyraal

Hehe jag skriver det för hand

Skål och trevlig helg.

Permalänk
Medlem

Köpte denna på Kjell & Co för nått år sedan. Är 100% nöjd än idag!

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/laptop-tillbehor/rengoring/plexgear-cc1000-kombinerad-luftdammare-och-luftpump-p65905

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag köpte IT Dusters CompuCleaner Xpert 550W under en av inets stream/drops i vintras.
Super nöjd, så skönt att slippa använda luft på burk. Är en fröjd att städa datorerna nu

När väl min går sönder, så det blir det skaffa en ny.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Skrämmande att se så många använda dessa till att blåsa bort damm i datorn på detta forum.

Fast inte min huvudvärk.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Men vad spännade ändå!

Det är så många här som testat en av de här blåsarna för dator med motor. Många verkar nöjda.
Men hur står de sig mot varandra?
Den från kjell och company - ger den samma flås å blås som Airtec Pro Type1?
Ger compucleaner med sladd mer flås kanske?

Jag tror ganska få känner till det här.

Är det någon som testat flertalet och hittat en favorit kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som sätt och väntade under hela klippet på att dom skulle visa när dom testar den tex göra rent i en datorlåda, bara där vart jag besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Skrämmande att se så många använda dessa till att blåsa bort damm i datorn på detta forum.

Fast inte min huvudvärk.

Mvh

Kanske du som blåser upp hur stor risken att något ska hända är? Verkar ju uppenbarligen vara så.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Kanske du som blåser upp hur stor risken att något ska hända är? Verkar ju uppenbarligen vara så.

Den fungerar ju precis som en dammsugare och dammsugaren härjar ju folk på att inte använda i en dator.

Dammsugaren suger in luft och blåser ut precis som denna blower och esd skapas.

Folk verkar inte förstå?
Nu lägger jag ner detta då jag varnat.