Problem med 7800xt i linux mint

Permalänk
Medlem

Problem med 7800xt i linux mint

Hej,

som det står i rubriken, har problem med mitt grafikkort i Linux Mint.
Försöker att installera Diablo 4 och får upp meddelandet att grafikkortet är inte installerat.
Har AMD Radion 7800 xt. Vet någon kan man installera eller måste jag sitta 5 dagar att få igång?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Din Linux kärna är för gammal för ett sånt nytt kort. 5.15 släpptes för flera år sen. I mint update manager så ska det finnas en meny där du kan välja att installera en nyare kernel. Kernel 6.5 (eller kanske även 6.8) borde väl finnas där antar jag. Gör en Timeshift backup innan du installerar en ny kernel så du kan återställa systemet om något går fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Din Linux kärna är för gammal för ett sånt nytt kort. 5.15 släpptes för flera år sen. I mint update manager så ska det finnas en meny där du kan välja att installera en nyare kernel. Kernel 6.5 (eller kanske även 6.8) borde väl finnas där antar jag. Gör en Timeshift backup innan du installerar en ny kernel så du kan återställa systemet om något går fel.

Hejsan,

tack för hjälpen. Fick igång spelet med BigLinux. Testade lite igår och ser ut att det fungerar som det ska.
Ska testa lite mer under veckan. Kernel som jag använder är 6.1.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB