Efter att ha tittat på blockdiagram så är jag inte säker på att alla dina SSDer sitter direkt mot CPUn nu heller. Som jag skrivit innan, bara för att du har 28 banor så betyder det ju inte att de används till just de sakerna du kopplat in, utan de har sina "specifika platser" de är kopplade mot. Så skulle inte förvåna om någon av dina M.2 som sitter på moderkortet går via chipsettet.
Hade du kunnat skriva moderkort och CPU så hade det underlättat.
Vad jag vet så har ingen konsumentplattform mer än 2 stycken M.2 (dagens intel har bara 1, Arrow Lake ser ut att det är 2) som är direktkopplade mot CPUn. Vilket betyder att övriga är kopplade via moderkortets chipset.
Angående adaptern:
Har moderkortet 2 stycken 16x PCI-e uttag, så är normalt 16 banor från CPUn kopplade till det översta uttaget, men sätter man något i båda uttagen så kommer de att dela på de 16 banorna, vilket ger att de får 8 banor var från CPUn.
Då kan du med en M.2 adapter få direkt koppling mot CPUn, om man är villig att halvera den totala bandbredden till grafikkortet (vilket i många fall inte ger någon större prestandaförlust om man inte sitter med extremt grafikkort).
Så antingen använder du M.2 uttagen på moderkortet och accepterar att en SSD vid tillfällen går lite långsammare eller så använder du en M.2 adapter för att få direkt CPU anslutning till alla SSDer men i sin tur halverar bandbredden till grafikkortet (vilket i de flesta fallen knappt märks, annars några procents prestandaförlust med extrema grafikkort).
PCI-e skalning för RTX 4090: https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-4090-pc...
EDIT:
Angående halvera bandbredden till grafikkortet, så tittar du ett RTX 4060 (Ti), RX7600 (XT), eller liknande som bara har 8x PCI-e så spelar ju detta ingen roll, en en M.2 adapter så får du då nytta av alla PCI-e banor från CPUn annars så kommer 8 banor att vara obrukade oavsett. Finns ju förresten ett RTXC4060 med inbyggd M.2 uttag bara för att. https://www.sweclockers.com/test/37661-snabbtest-asus-geforce...