uppsägningstid innan anställning , vad gäller ?

Permalänk
Medlem

uppsägningstid innan anställning , vad gäller ?

hej,

Har fått ett erbjudande till en fastanställning där AG sätter uppsägningstiden till 5 månader. Start August.
Vad är det som gäller ang. uppsägningstiden om jag nu skriver under nästa vecka men får under tiden innan jag ens börjar tjänsten ett bättre erbjudande ? Det kan väl inte vara 5 månader ?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Ingen provanställning?

5 månader är väldigt lång tid rent allmänt också...

Permalänk
Medlem

Du har rent praktiskt inte uppsägningstid innan du tillträtt tjänsten för det går inte att tillämpa. Dock kan det ju tänkas att de bllr ganska sura så tänk efter före innan du bränner broar

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Har arbetsgivaren kollektivavtal? I så fall är det det som står där som gäller.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av tombman:

Det kan väl inte vara 5 månader ?

Rent principiellt gäller uppsägningstiden även innan tjänsten påbörjats. Dock tycker rimligen de flesta arbetsgivare det är bättre du kontaktar dem omedelbums istället för att säga upp dig första dagen på jobbet, så det finns lite spelrum även om det är tjorvigt för båda parter.

Vad gäller uppsägningstiden saknas en hel del detaljer. Är det en svensk arbetsköpare, finns kollektivavtal, vilken anställningsform gäller? Fem månaders uppsägningstid direkt från anställning låter absurt långt så frågan är om du inte missuppfattat något i sammanhanget?

Skrivet av leadc4ge:

Du har rent praktiskt inte uppsägningstid innan du tillträtt tjänsten för det går inte att tillämpa.

Avtalet kan vara ingånget även om tjänsten ännu inte påbörjats. Jämför med om arbetsköparen skulle vilja backa efter påskrivet avtal.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

hej,

Har fått ett erbjudande till en fastanställning där AG sätter uppsägningstiden till 5 månader. Start August.
Vad är det som gäller ang. uppsägningstiden om jag nu skriver under nästa vecka men får under tiden innan jag ens börjar tjänsten ett bättre erbjudande ? Det kan väl inte vara 5 månader ?

Det låter lite konstigt. Normalt sett har man 1 månads uppsägningstid under de första två åren i arbete, 2 månader under arbetsår två till fyra osv. Kan skilja lite beroende på vilket avtal som legat till grund. Hade jag varit du hade jag frågat om ett förtydligande

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Avtalet kan vara ingånget även om tjänsten ännu inte påbörjats. Jämför med om arbetsköparen skulle vilja backa efter påskrivet avtal.

Hypotetiskt fall, i de fleata anställningsavtal står tillträdelsedatum som den dag man börjar jobba där. Om OP inte har lön redan nu aå antar jag att så är fallet. Och då är det inte uppsägningstid som är aktuellt.

Det som potentiellt är aktuellt kqn vara skadeståndsanspråk pga kontraktsbrott. Om OP har 5 månaders uppsägningstid så är det kanske såpass kvalificerad tjänst att arbetsgivaren bryr sig. Annars har de varken tid eller ork att tvinga ngn som inte vill vara där att jobba. Men räkna inte med att komma på intervju nästa gång.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

hej, tack för svaren ,
för att förtydliga : svensk Arbetsgivare med kollektivavtal ( unionen ) och 6 månader visstid med fast anställning därefter. Start i Augusti.
Ag vill att jag skriver under asap, jag har dock som sagt andra erbjudanden. Så sura miner blir det tyvärr hur jag än gör dvs ber om mer betänketid eller säga upp mig innan jag ens börjar .

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har arbetsgivaren kollektivavtal? I så fall är det det som står där som gäller.

Individuella överenskommelser gäller väl före kollektivavtal?

Finns det KA och där i står det t.ex. 3 månaders uppsägningstid men din arbetsgivare sätter 5 månader. Då skulle jag ifrågasätta för att få en förklaring samt att det bör komma upp till förhandling om du känner att det kan vara aktuellt mot ersättning.

Permalänk
Medlem

Det låter inte som att det är superkvalificerad tjänst m, typ vd eller marknadschef, så då gör du som du vill och så tar du komsekvenserna i termer av badwill om de dyler upp. Monetär kompensation för avtalsbrott eller liknande kommer inte vara aktuellt. Dessutom känns 5 mpnaders uppsägningstid omoraliskt och för my ket till din nackdel.

Alternativr begör 6 månaders ömsesidig provanställning, som du kan avsluta och gå på dagen i princip

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

hej,

Har fått ett erbjudande till en fastanställning där AG sätter uppsägningstiden till 5 månader.

är det 5 månader ömsesidigt?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tombman:

hej,

Har fått ett erbjudande till en fastanställning där AG sätter uppsägningstiden till 5 månader. Start August.
Vad är det som gäller ang. uppsägningstiden om jag nu skriver under nästa vecka men får under tiden innan jag ens börjar tjänsten ett bättre erbjudande ? Det kan väl inte vara 5 månader ?

Skrivet av tombman:

hej, tack för svaren ,
för att förtydliga : svensk Arbetsgivare med kollektivavtal ( unionen ) och 6 månader visstid med fast anställning därefter. Start i Augusti.
Ag vill att jag skriver under asap, jag har dock som sagt andra erbjudanden. Så sura miner blir det tyvärr hur jag än gör dvs ber om mer betänketid eller säga upp mig innan jag ens börjar .

Tycker det behövs tydligare och mer välskriven beskrvning.
I första inlägget står det "Fastanställning, 5 månader uppsägningstid"
I andra inlägget står det "Visstidsanställning 6 mån, därefter fastanställning", dock inget om uppsägningstiden.

Det är inte bara Provanställning enligt kollektivavtalet 6 mån, därefter fastanställning med uppsägningstid 5 mån?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

hej, tack för svaren ,
för att förtydliga : svensk Arbetsgivare med kollektivavtal ( unionen ) och 6 månader visstid med fast anställning därefter. Start i Augusti.
Ag vill att jag skriver under asap, jag har dock som sagt andra erbjudanden. Så sura miner blir det tyvärr hur jag än gör dvs ber om mer betänketid eller säga upp mig innan jag ens börjar .

Det är såklart trist med sura miner men känner att de inte har rätt att bli sura före avtal är undertecknat sålänge du inte lovat vitt och brett muntligen. Viktigaste känner jag är att du inte undertecknar förrän du är säker på vad du vill och om du bestämmer dig för att nappa på ett annat erbjudande försök då att snabbt och tydligt förmedla dina intentioner.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Individuella överenskommelser gäller väl före kollektivavtal?

Verkar råda tveksamheter där:
"Det går att avtala om längre uppsägningstid. Kollektivavtal har till exempel ofta längre uppsägningstid beroende på ålder och anställningstid, ofta tre månader. Längre uppsägningstider än dessa kan vara oskäliga avtalsvillkor"

Källa:
https://verksamt.se/personal-rekrytering/uppsagning-uppsagnin...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det känns spontant som att du blandar ihop begreppen, kan du inte ladda upp en kopia på avtalet?

5 månaders uppsägningstid är väldigt långt och näst intill oskäligt, är de kollektivavtalsanslutna tvivlar jag på att det står 5 månader i kollektivavtalet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Be om mer betänktetid hade jag sagt för att slippa eventuella problem, fram tills du signerat gäller inget men när du signerat ett avtal så gäller det och då har du uppsägningstid "förmodligen" fr.om din första arbetsdag? Det kanske unionen kan svara på bäst.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Be om mer betänktetid hade jag sagt för att slippa eventuella problem, fram tills du signerat gäller inget men när du signerat ett avtal så gäller det och då har du uppsägningstid "förmodligen" fr.om din första arbetsdag? Det kanske unionen kan svara på bäst.

Så länge man har provanställning så ska däremot inte uppsägningstiden gälla. Då ska man kunna gå på dagen om man önskar det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Så länge man har provanställning så ska däremot inte uppsägningstiden gälla. Då ska man kunna gå på dagen om man önskar det.

Det beror på, får han fast anställning direkt så finns ju ingen provanställning men annars stämmer ju det du säger.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Be om mer betänktetid hade jag sagt för att slippa eventuella problem..

förmodligen det ända rätta att göra.

Skrivet av Sarato:

Så länge man har provanställning så ska däremot inte uppsägningstiden gälla. Då ska man kunna gå på dagen om man önskar det.

Det är 6 månader provanställning och sedan fast . Jag har inte kontraktet tillgänglig men den förhandlade uppsägningstiden på 5 månader ( vilket ger mig en aning dålig magkänsla) bör väl gälla f.o.m. datumet när anställningen övergår till en fast. Men det är det jag inte vet. Men visst, det är väl bara ringa till facket ( eller arbetsgivaren ) .

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Skrivet av tombman:

förmodligen det ända rätta att göra.

Det är 6 månader provanställning och sedan fast . Jag har inte kontraktet tillgänglig men den förhandlade uppsägningstiden på 5 månader ( vilket ger mig en aning dålig magkänsla) bör väl gälla f.o.m. datumet när anställningen övergår till en fast. Men det är det jag inte vet. Men visst, det är väl bara ringa till facket ( eller arbetsgivaren ) .

Fråga hade jag sagt kring det fet markerade, generellt när det är 6 månaders provanställningar så gäller det ju för båda parterna som en slags "försäkring" dvs är dom inte nöjd med dig så kan dom säga upp dig utan anledning och samma för dig, är du inte nöjd kan du sluta på dagen basically.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Har haft arbetsplatser som erbjudit 2 veckor uppsägning under prövoanställning och sedan 1 månad uppsägning efter det (Ej kollektivavtal), har då sagt att jag skulle vilja ha 1 månad uppsägning under prövoanställning och 2 / 3 månader uppsägning vid tillsvidare

Fråga om de kan tänka sig gå ner till 3 ömsesidig

Permalänk
Skrivet av leadc4ge:

Du har rent praktiskt inte uppsägningstid innan du tillträtt tjänsten för det går inte att tillämpa. Dock kan det ju tänkas att de bllr ganska sura så tänk efter före innan du bränner broar

Fel. Är avtalet påskrivet så gäller uppsägningstid. Är det provanställning så kan det vara upp till en månad.

Vore jag ansvarig chef så hade jag dock bara låtit medarbetaren gå. Finns ingen anledning att slösa pengar och tid på upplärning av någon som ändå ska sluta.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte du ska skriva på om du inte är säker på att ta jobbet. Det är dålig stil är min personliga åsikt och innebär sannolikt att arbetsgivaren behöver göra om hela processen. Jag är chef och har anställt flertalet personer genom åren. På företaget (ett väldigt stort företag) har jag bara hört talas om att detta har hänt en gång. Givetvis bränner du ju dina broar med den arbetsgivaren.
Om det inte är detta jobbet du verkligen vill ha är det väl bättre att du hoppar av processen och går vidare med de jobben du verkligen vill ha?
Angående uppsägningstiden så är den säkert förhandlingsbar. Inom "min bransch" är det antingen kollaktivavtalets 1-2 beroende på anställningstid alternativt kan det avtalas 3 månader. I princip alla jag anställt har haft tre månader innan de kunnat börja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krockmannen:

Fel. Är avtalet påskrivet så gäller uppsägningstid. Är det provanställning så kan det vara upp till en månad.

Vore jag ansvarig chef så hade jag dock bara låtit medarbetaren gå. Finns ingen anledning att slösa pengar och tid på upplärning av någon som ändå ska sluta.

Jag håller med om ditt andra stycke, men inte ditt första stycke. Hur tänker du att en arbetsgivare ska kunna agera på att en tilltänkt anställd inte dyker upp första dagen? Det finns inget att göra och ingen som kommer enforca något. (Förutom att notera i svarta boken. Och med undantag för högprofilrekryteringar där ett bolag kan ta ryktesskada)

Och vill man hårddra det så har man som anställd ingen tvingande uppsägningstid efter att man påbörjat sitt jobb heller. Det är bara att gå hem och se lönen sluta komma. Man kan dock inte förvänta sig goda vitsord och det vore ett bedrövligt beteende. Men prove me wrong!

Men visst det beror på hur kontraktet skrivits. Se denna kanske https://www.svtplay.se/dokument-inifran-skamlos

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Skrivet av leadc4ge:

Jag håller med om ditt andra stycke, men inte ditt första stycke. Hur tänker du att en arbetsgivare ska kunna agera på att en tilltänkt anställd inte dyker upp första dagen? Det finns inget att göra och ingen som kommer enforca något. (Förutom att notera i svarta boken. Och med undantag för högprofilrekryteringar där ett bolag kan ta ryktesskada)

Och vill man hårddra det så har man som anställd ingen tvingande uppsägningstid efter att man påbörjat sitt jobb heller. Det är bara att gå hem och se lönen sluta komma. Man kan dock inte förvänta sig goda vitsord och det vore ett bedrövligt beteende. Men prove me wrong!

Men visst det beror på hur kontraktet skrivits. Se denna kanske https://www.svtplay.se/dokument-inifran-skamlos

Det är nog ytterst sällsynt att en arbetsgivare går vidare med det men det finns tillfällen där om en medarbetare uteblir och arbetsgivaren kan peka på direkta skador, ex. förlust av konsultarvoden där medarbetaren skulle bemannat en helpdesk hos en kund och där man nu med kort varsel inte har någon annan att sätta in. I alla fall så fanns det en sådan klausul i bemanningsavtalet förr. Nu vet jag inte, tror det har förkortats och förenklats en del.

Men i praktiken blir det nog snarare ett "Dra åt helvete" och så finns det en arbetsgivare mindre att söka sig till när man nästa gång står till arbetsmarknadens förfogande.

Vore jag TS skulle jag säga upp mig så snart det bara går. Sköta det så snyggt och ärligt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

förmodligen det ända rätta att göra.

Det är 6 månader provanställning och sedan fast . Jag har inte kontraktet tillgänglig men den förhandlade uppsägningstiden på 5 månader ( vilket ger mig en aning dålig magkänsla) bör väl gälla f.o.m. datumet när anställningen övergår till en fast. Men det är det jag inte vet. Men visst, det är väl bara ringa till facket ( eller arbetsgivaren ) .

Provanställningen går alltid först, så du har 14 dagar enligt LAS. LAS går alltid först för din del (om det är till din fördel), däremot för arbetsgivarens del så har de 5 månaders uppsägningstid för dig. Så kör hårt, om du har provanställning som du säger så har du LAS på din sida för 14 dagars uppsägningstid.

(Men har du SÄVA som du skrev lite om i ett av inläggen så gäller annat)

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

Provanställningen går alltid först, så du har 14 dagar enligt LAS. LAS går alltid först för din del (om det är till din fördel), däremot för arbetsgivarens del så har de 5 månaders uppsägningstid för dig. Så kör hårt, om du har provanställning som du säger så har du LAS på din sida för 14 dagars uppsägningstid.

(Men har du SÄVA som du skrev lite om i ett av inläggen så gäller annat)

Vid uppsägning från arbetstagarens sida kan det även vara en månad beroende på kollektivavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krockmannen:

Vid uppsägning från arbetstagarens sida kan det även vara en månad beroende på kollektivavtal.

Stämmer, men om han nu säger att det är 5 månader så får vi lita på det. Även om det låter helt galet

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Du borde kontakta rekryteraren för det andra företaget och påpeka att du redan har ett erbjudande men ser mycket hellre att ta processen vidare skyndsamt.

Permalänk

Ofta är det 2st olika uppsägningstider, en för arbetsgivaren och en för den anställda. Där den anställda har betydligt kortare uppsägningstid.
Att börja med 5 månades uppsägningstid så undrar jag vad för jobb TS har sökt?
Sedan angående uppsägningstid så är det ofta inte ett tvång. Alltså tiden är den minsta tid som någon är tvingad. Vill båda att någon ska gå tidigare så kan de gå att lösa, akassor är dock inte förschysta i detta om personen tänker stämpla istället för att direkt gå till ett nytt jobb.

Jag är uppvuxen på ställe där morfar, far och son jobbade hela livet hos exakt samma företag, de bodde också i samma hus eller nya på samma mark. Utvecklingen idag har gått att folk byter precis allt för det minsta möjliga, jag har sett så många nyanställda tacka nej precis innan de har börjat, då de har fått ett bättre erbjudande. Ibland är det företaget som de var anställda hos som erbjöd bättre, ibland något annat.