Snabbkoll: Är FPS eller upplösning viktigast i spel?

Permalänk
Medlem

Först ser jag till att jag har minst 60 FPS låst sen börjar jag fiffla med inställningarna för att maximera lull-lull.

Permalänk
Medlem

På ett sätt båda.

Lirar alltid native vilket på ett sätt betyder som att det går först men så har jag min fps target (skärmens uppdateringsfrekvens) och justerar eventuellt grafikinställningarna för att nå upp dit.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sedan VRR gjorde intåg i spelen så har jag blivit mindre känslig för låg fps. Kan lätt stå ut med 30fps VRR om det inte är ett allt för actionfyllt spel då det ändå känns som att det flyter på. föredrar dock 60+ med VRR om det är lite mer fart i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Spelbarhet före snygghet. När spelbarhet finns, kan man börja pilla med högre grafikinställningar.

Jag som även supporterar ett äldre spel är gruvligt trött på alla "JAG HAR MINFAN GTX 4090 MEN ER SPELGRAFIK SUGER JU FÖR DEN LAGGAR" - typer ...

Skönt att inte vara ensam om det FPS är viktigt, så jag kan lätt gå några hack neråt i skärmupplösningen. Grafiken gör inte spelet. Det är innehållet som gör spelet. Se bara på DOOM (1993) och DOOM II (1994). Båda spelen är otroligt populära än i dag, tack vare innehållet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ofta kan man skruva på någon grafikinställning som har minimal påverkan på kvalitén som t.ex. ställa ner LOD distance eller upplösningen på skuggor ett snäpp och därmed få betydligt högre FPS med nästan samma kvalité. Räcker inte det kör jag DLSS/FSR3.

FPS är nog minst viktigt för mig, men jag spelar mest strategi, simulator och rollspel där man inte behöver 360 FPS.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Upplösning är 100% viktigast för mig. Native eller inget alls. Går min FPS ner till under 60 så är det inget att ha, då börjar jag sänka grafikinställningar. Skulle det fortfarande inte hjälpa så spelar jag inte spelet.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Låt mig gissa, du får ont i magen,huvudet och kräks när det går under 60 fps?
Sen menar du kanske konsolkramare, jag tror inte ordet konsollkramare finns.

Man vill kräkas när man spelar ett snabbt spel under 60 fps ja, ser ju för jävligt ut.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

För mig är det ett mysterium hur någon ens kan uppfatta mer än (och nu tar jag till högt) 50 delbilder per sekund. Jag såg flimmer på 60-talet då de visade film med projektor, då var det 16 bildrutor per sekund, men jag tror det var att elnätets och därmed projektorlampans 50hz inte gick jämnt med filmens 16, så det var kanske de där 2hz skillnad mellan 50 och 3x16 jag störde mig på och inte filmen. Eller kanske de hade filmat i halvfart för att få längre tid på rullen?
Film i 24 rutor/sek går helt ryckfritt, det var ju så på t.ex biograferna tills.. 90-talet? längre?
Så vad är det jag missar? Hur kan fps vara viktigt när det är så högt som 60 redan?
Finns det nån sorts guide för en trög gammal gubbe som mig som helt seriöst inte förstår det här med hur fps kan vara så viktigt? Man har en reaktionstid på ungefär en sekund, hur kan det då göra skillnad när en bildruta i 60hz visas i 0.016 sekunder? Det hinner gå ca.60 rutor innan man reagerat.
Jag har aldrig lyckats förstå det där.

Permalänk
Medlem

respons uber alles

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Låt mig gissa, du får ont i magen,huvudet och kräks när det går under 60 fps?
Sen menar du kanske konsolkramare, jag tror inte ordet konsollkramare finns.

Alla är känsliga för olika saker. Jag skulle aldrig klara av något lägre än 120 fps. Däremot ser jag ingen skillnad när jag kör native vs. FSR quality medan andra ser det direkt etc.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Man försöker väl med både och eller? Varför fanns inte det som alternativ?

Permalänk
Medlem

40fps vrr på playstation och 60fps på pc… sen vill jag ha resten av prestandan för maximalt ögongodis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

För mig är det ett mysterium hur någon ens kan uppfatta mer än (och nu tar jag till högt) 50 delbilder per sekund. Jag såg flimmer på 60-talet då de visade film med projektor, då var det 16 bildrutor per sekund, men jag tror det var att elnätets och därmed projektorlampans 50hz inte gick jämnt med filmens 16, så det var kanske de där 2hz skillnad mellan 50 och 3x16 jag störde mig på och inte filmen. Eller kanske de hade filmat i halvfart för att få längre tid på rullen?
Film i 24 rutor/sek går helt ryckfritt, det var ju så på t.ex biograferna tills.. 90-talet? längre?
Så vad är det jag missar? Hur kan fps vara viktigt när det är så högt som 60 redan?
Finns det nån sorts guide för en trög gammal gubbe som mig som helt seriöst inte förstår det här med hur fps kan vara så viktigt? Man har en reaktionstid på ungefär en sekund, hur kan det då göra skillnad när en bildruta i 60hz visas i 0.016 sekunder? Det hinner gå ca.60 rutor innan man reagerat.
Jag har aldrig lyckats förstå det där.

Det har att göra med att datorgrafik visar diskreta "bildrutor" medan analog film fångar allt som hände under tiden kamerans slutare var öppen. Om du t.ex. filmar en bil som kör förbi fort blir den bara ett suddigt streck på en film, medan datorgrafik producerar en skarp bild av bilen i varje bildruta.

Man har försökt simulera det med motion blur men det blir ändå inte samma sak, det skulle krävas flera bildrutors eftersläp för att simulera en slutare i en kamera på det sättet.

Jag tyckte också 60 FPS räckte gott och väl, men sedan skaffade jag en 170 Hz skärm och nu ser jag tydligt skillnad åtminstone upp till 100-120 FPS. Sen är det ju inte så att 60 FPS plötsligt blivit ospelbart, men jag ser helt klart skillnaden. Bara att flytta muspekaren i Windows ger en helt annan känsla vid högre Hz.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heliopause:

Film i 24 rutor/sek går helt ryckfritt, det var ju så på t.ex biograferna tills.. 90-talet? längre?
Så vad är det jag missar? Hur kan fps vara viktigt när det är så högt som 60 redan?
Finns det nån sorts guide för en trög gammal gubbe som mig som helt seriöst inte förstår det här med hur fps kan vara så viktigt? Man har en reaktionstid på ungefär en sekund, hur kan det då göra skillnad när en bildruta i 60hz visas i 0.016 sekunder? Det hinner gå ca.60 rutor innan man reagerat.
Jag har aldrig lyckats förstå det där.

Reaktionstid har inget med saken att göra. Och reaktionstid på en sekund är bara om du är rejält oförberedd, 200 ms är närmare det vanliga. Om reaktionstid var det viktiga skulle alltså 5 fps vara tillräckligt för de flesta, och jag tror du håller med att det inte är så.

Film är inspelat med rörelseoskärpa som hjälper till att minska effekten av låg bildfrekvens, så 24 fps i spel är inte alls samma sak som 24 fps på film, utan du behöver klart högre fps i spel för att få motsvarande flyt.

Därtill tillkommer faktorn att det är du som styr, och hjärnan förväntar sig att bilden ska röra sig i samband med att du rör musen, inte långt senare. Med 24 fps är input lag på 5 bildrutor redan över 200 ms, så allting känns fördröjt och långsamt, vilket ju inte är en känsla som kan uppstå på film.

Och för den sakens skull så är 24 fps på OLED, där det verkligen är "äkta" 24 fps utan någon extra blur från en långsam panel, långt ifrån ryckfritt. Jag klarar inte av att kolla så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Film i 24 rutor/sek går helt ryckfritt, det var ju så på t.ex biograferna tills.. 90-talet? längre?
Så vad är det jag missar? Hur kan fps vara viktigt när det är så högt som 60 redan?

Film och Spel kan inte jämföras alls när det gäller fps, film använder tekniker som motion blur gör att bilden flyter på bra även i 24 fps, om du tittar på varje individuella frame i en film där något rör på sig så ser du att det inte är en skarp bild utan det är flera frames kombinerad att se bra ut när det rör sig.

Spel har också motion blur men hur de teknikerna används fungerar inte på samma sätt så kan inte jämföras och många stänger av det för det är oftast dåligt implementerat (används dock ofta för att dölja spel med väldigt låg fps) men på grund av hur spel renderar varje individuella frame så gör det att låg framerate märks mycket lättare. Med det sagt så varierar det mycket från person till person vad som man uppfattar som "hackigt" eller liknande.

Det är också nått som man tränas på, om man sitter och spelar något på hög framerate en längre period (när jag säger längre period menar jag månader/år) sen börjar köra det i 30 så kommer i majoriteten antagligen känna hur mycket sämre det flyter, desto högre fps desto svårare att märka skillnaden dock. Beror även på speltypen, third person rpg's exempelvis märker man betydligt mindre när man har lägre fps medans fps spel som säg counter-strike kommer man märka det mycket enklare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

För mig är det ett mysterium hur någon ens kan uppfatta mer än (och nu tar jag till högt) 50 delbilder per sekund. Jag såg flimmer på 60-talet då de visade film med projektor, då var det 16 bildrutor per sekund, men jag tror det var att elnätets och därmed projektorlampans 50hz inte gick jämnt med filmens 16, så det var kanske de där 2hz skillnad mellan 50 och 3x16 jag störde mig på och inte filmen. Eller kanske de hade filmat i halvfart för att få längre tid på rullen?
Film i 24 rutor/sek går helt ryckfritt, det var ju så på t.ex biograferna tills.. 90-talet? längre?
Så vad är det jag missar? Hur kan fps vara viktigt när det är så högt som 60 redan?
Finns det nån sorts guide för en trög gammal gubbe som mig som helt seriöst inte förstår det här med hur fps kan vara så viktigt? Man har en reaktionstid på ungefär en sekund, hur kan det då göra skillnad när en bildruta i 60hz visas i 0.016 sekunder? Det hinner gå ca.60 rutor innan man reagerat.
Jag har aldrig lyckats förstå det där.

Möter du en annan gubbe med 1 sekunds reaktionstid men som lirar i 120fps och du 60fps så kommer han hinna skjuts dig innan du skjuter honom om ni är lika vassa på att sikta.
Rör du musen fort så kommer det vara svårare att stanna siktet på rätt ställe med ökade latenser och färre tillfällen siktet registreras på skärmen framför dina ögon. Om musens uppdateringsfrekvens är 1000Hz så hade det bästa varit om skärmen också hade det. Samma sak med renderingstiderna av de bilder som grafikkortet skickar till skärmen. Rör du en mus snabbt på skärmen fram och tillbaka så kommer du till och med på en 240Hz-skärm se det som att den hackar fram. Anledningen är att vi inte ser i bilder per sekund.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

Det är klart det beror en del på vad det är för spel, men generellt säger jag - jag är inkörd på Doom på en 486-33. 25 fps är plenty.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Man kör ju så klart på native upplösning. Men kan fuskas med uppskalningsteknik.

Kan man inte nå en spelbar fps så lägger man spelet på hyllan tills att man kan nå en bra fps.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Spel har också motion blur men hur de teknikerna används fungerar inte på samma sätt så kan inte jämföras och många stänger av det för det är oftast dåligt implementerat (används dock ofta för att dölja spel med väldigt låg fps) men på grund av hur spel renderar varje individuella frame så gör det att låg framerate märks mycket lättare. Med det sagt så varierar det mycket från person till person vad som man uppfattar som "hackigt" eller liknande.

Jag behöver inte jättehög FPS men jag måste ha motion blur i spel annars ser det hackigt ut för mig. Även i 120 fps+. Mer så på dagens ursnabba skärmar. CRT for the win om motion clarity var det enda som räknades, tyvärr är dom ju sämre på allt annat. Inte minst vikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

För mig är det ett mysterium hur någon ens kan uppfatta mer än (och nu tar jag till högt) 50 delbilder per sekund. Jag såg flimmer på 60-talet då de visade film med projektor, då var det 16 bildrutor per sekund, men jag tror det var att elnätets och därmed projektorlampans 50hz inte gick jämnt med filmens 16, så det var kanske de där 2hz skillnad mellan 50 och 3x16 jag störde mig på och inte filmen. Eller kanske de hade filmat i halvfart för att få längre tid på rullen?
Film i 24 rutor/sek går helt ryckfritt, det var ju så på t.ex biograferna tills.. 90-talet? längre?
Så vad är det jag missar? Hur kan fps vara viktigt när det är så högt som 60 redan?
Finns det nån sorts guide för en trög gammal gubbe som mig som helt seriöst inte förstår det här med hur fps kan vara så viktigt? Man har en reaktionstid på ungefär en sekund, hur kan det då göra skillnad när en bildruta i 60hz visas i 0.016 sekunder? Det hinner gå ca.60 rutor innan man reagerat.
Jag har aldrig lyckats förstå det där.

Film i 24 är ryckfritt? Verkligen inte. Märks väldigt mycket när saker rör sig snabbt horisontellt t.ex.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

FPS är nästan alltid viktigare. Det är inte film eller TV, spel spelas och att aktivt spela med låg framerate känns dåligt helt enkelt

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag kör ALDRIG på högre grafik än low i inställningarna. Ser spelet ut som en påse kattskit på low har dom misslyckats. Jag vill ha mina minst 120fps, annars rör jag inte spelet. Och ja, jag kör 1080.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

För mig är det ett mysterium hur någon ens kan uppfatta mer än (och nu tar jag till högt) 50 delbilder per sekund. Jag såg flimmer på 60-talet då de visade film med projektor, då var det 16 bildrutor per sekund, men jag tror det var att elnätets och därmed projektorlampans 50hz inte gick jämnt med filmens 16, så det var kanske de där 2hz skillnad mellan 50 och 3x16 jag störde mig på och inte filmen. Eller kanske de hade filmat i halvfart för att få längre tid på rullen?
Film i 24 rutor/sek går helt ryckfritt, det var ju så på t.ex biograferna tills.. 90-talet? längre?
Så vad är det jag missar? Hur kan fps vara viktigt när det är så högt som 60 redan?
Finns det nån sorts guide för en trög gammal gubbe som mig som helt seriöst inte förstår det här med hur fps kan vara så viktigt? Man har en reaktionstid på ungefär en sekund, hur kan det då göra skillnad när en bildruta i 60hz visas i 0.016 sekunder? Det hinner gå ca.60 rutor innan man reagerat.
Jag har aldrig lyckats förstå det där.

Prova spela på en 120+hz skärm med 120+fps. Håll tillgodo

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

4K med allt på max, drar benchmarks och justerar kvaliteten tills jag når 60fps.
Kör vissa spel i 3200x1800.
Slår sedan av allt fps/gpu overlay och koncentrerar mig på spelet och inte siffror.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Måste gå att driva spelet i 100 fps 1080. Allt annat anpassas därefter.
I slutändan är jag alltid glad om systemet slipper gå i 100% belastning, främst för ljudnivån men även strömförbrukningen.
Generellt drar mitt 3070 160watt med undervoltning. Vilket är stort i jämförelse med standard 220watt. Då är det dessutom högre klockat än standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Skönt att inte vara ensam om det FPS är viktigt, så jag kan lätt gå några hack neråt i skärmupplösningen. Grafiken gör inte spelet. Det är innehållet som gör spelet. Se bara på DOOM (1993) och DOOM II (1994). Båda spelen är otroligt populära än i dag, tack vare innehållet.

Förvisso, men samtidigt har vissa spel en tydlig fokus på Worldbuilding och vackra miljöer. Så ibland blir det lite tufft att välja, men då får man göra det man måste först, och senare ta en visuell promenad efter att ha växlat på Ultra...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klart det "beror på" för alla, för att dra det extrema vill varken någon "spela" på 1p eller 1fps.

Men jag antar att ni menar över standarden som är 1080p 60fps. Pixlar då, till 1440p, i princip i alla spel förutom möjligen csgo.

Men i vissa skjutarspel så hellre 1440p 300fps än 4k, medans på cities skylines hellre 4k än över 30fps.

Permalänk
Medlem

Det finns inte något bestämt svar på den här frågan. När det gäller fps beror det helt på spel och vad man spelar med. Låg fps är inte lika märkbart med kontroller.

Som med mycket inom gaming är det många överreaktioner. Är 30 fps fullt spelbart med kontroller i många spel? Absolut! Jag spelade t ex Alan Wake 2 på PS5 i 30 fps, och med handen på hjärtat: jag hade verkligen inga (inga!) problem med det. Spelet är ganska långsamt. Tycker inte det var så många visuella defekter heller. Visuella defekter kan inte bara ha med fps att göra.

Permalänk
Medlem

Bägge två.