Permalänk
Medlem

Loggning i mobilt bank ID

Vid ett bankbedräger, kan det loggas på min mobil, utan att jag sjölv har använt QR eller PIN på den, ?
Hur säkert är att skanna Qr. ? Banken hänvisar till sin loggning, som bevis, att det är jag som godkjänt överföringar.
kan det vara bedragaren som gjort dem, och det loggas som att det är jag.?

Tillägg, glömde nämna att bedragaren använde AnyDesk programmet, kan det ha påverka hans möjlighet till att påverka
loggninen ?

Permalänk
Medlem

Bankens loggar bör innehålla från vilken IP som signaturen kom ifrån. Jag tänker då ifall ditt bankID är kapat och någon har kommit över dina certifikat. Det tyder i så fall på att du har något virus på din telefon.
Skanningen av QR-koden är det säkraste sättet att använda bankid på och är också krav sedan första maj.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hur menar du? Du kan se din historik i BankID-appen med datum, tid, plats med GPS, om det var signering eller identifiering etc.

Ja, det är säkert att skanna QR-koderna. Ingenting godkänns förrän du godkänner.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Vid ett bankbedräger, kan det loggas på min mobil, utan att jag sjölv har använt QR eller PIN på den, ?
Hur säkert är att skanna Qr. ? Banken hänvisar till sin loggning, som bevis, att det är jag som godkjänt överföringar.
kan det vara bedragaren som gjort dem, och det loggas som att det är jag.?

Komplicerade frågor att svara på.

"Vid ett bankbedräger, kan det loggas på min mobil, utan att jag sjölv har använt QR eller PIN på den, ?"

Från och med 1 Maj är "säker start" tvingande i Bankid, så efter det måste man antingen scanna QR-kod eller starta applikationen på mobiltelefonen med hjälp av en speciell länk. Någon måste godkänna med PIN eller Biometri, detta kan vara du eller någon som har tagit kontroll över din mobiltelefon över internet.

"Banken hänvisar till sin loggning, som bevis, att det är jag som godkjänt överföringar. kan det vara bedragaren som gjort dem"

Omöjligt att veta men också omöjligt att utesluta.

", och det loggas som att det är jag.?"

Ja, om ditt bankid har använts så är det loggat som "du".

Permalänk
Medlem

För att en angripare ska kunna godkänna något i din bankid så behöver dom Lösen eller fingeravtryck.

En QR kod är egentligen bara en länk, scannar du en QR kod i bankid så gäller det vara uppmärksam på vad du godkänner. Har du en infekterad enhet så är det fullt möjligt att du har godkänt något helt annat än vad du faktiskt trott att du har gjort.

Har däremot en bedragare dina lösenord och tillgång till din mobil(bankid) så kan dom precis som du godkänna allt.

Fighter mot banker är aldrig kul, dom erkänner aldrig fel och delar sällan ut loggar. Visst kan du dra det juridiskt men det blir extremt dyrt fort för dig och bankerna har ingen brist på pengar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hur menar du? Du kan se din historik i BankID-appen med datum, tid, plats med GPS, om det var signering eller identifiering etc.

Ja, det är säkert att skanna QR-koderna. Ingenting godkänns förrän du godkänner.

Har blockerat nyttjandet av GPS för BankID på min iPhone. Gillar inte att dom ska kunna se vart jag är vid en eventuell signering med hjälp av GPS.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Har blockerat nyttjandet av GPS för BankID på min iPhone. Gillar inte att dom ska kunna se vart jag är vid en eventuell signering med hjälp av GPS.

Bra idé! Jag hade för mig att det krävdes, men då stänger jag av det jag också! Tack för tipset!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Har blockerat nyttjandet av GPS för BankID på min iPhone. Gillar inte att dom ska kunna se vart jag är vid en eventuell signering med hjälp av GPS.

Då vill du säkert veta att tjänster som använder BankID även skickar ditt IP till dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Då vill du säkert veta att tjänster som använder BankID även skickar ditt IP till dem

Jo förstås. Inte som att jag väljer att dölja det på något sätt, går ej att välja bort det. Men GPS kan jag aktivt välja bort och då gör jag det. Rent krasst sätt kan jag sitta på VPN varje gång jag nyttjar BankID och ha annat IP om jag så vill, men inget jag har tankar om.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Har blockerat nyttjandet av GPS för BankID på min iPhone. Gillar inte att dom ska kunna se vart jag är vid en eventuell signering med hjälp av GPS.

Så en smart bedragare kan inte godkänna

Skrivet av nu1mlock:

Hur menar du? Du kan se din historik i BankID-appen med datum, tid, plats med GPS, om det var signering eller identifiering etc.

Ja, det är säkert att skanna QR-koderna. Ingenting godkänns förrän du godkänner.

Så en smart bedragare kan inte godkänna