Rekordtunn Ipad Pro får M4-krets

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

iPad gen 10 har ju funnits ett tag nu, vilket är synd, men den är ju inte dålig som konsumtionsenhet.
Du får inte en dålig padda oavsett vilken du väljer: frågan är mer vad du villhöver ha och hur mycket du vill lägga. Air kommer nog vara bättre att spela på med sin fetare processor, om det är något du gör. Jag skulle dock starkt avråda från att skaffa en mycket bättre modell än du behöver i hopp om att det kommer funktioner som inte finns i iPadOS idag. Som flera andra skrivit är iPad sen många år huvudsakligen begränsad av sitt system, inte av hårdvaran.

Sant att det du skrev ”Jag skulle dock starkt avråda från att skaffa en mycket bättre modell än du behöver i hopp om att det kommer funktioner som inte finns i iPadOS idag.”

Det som är problemet idag är minnet på 32gb som gör att jag inte längre kan uppdatera iPad OS om jag inte tar bort appar eller annat som kan frigöra minne. 64gb känns i snålaste lagret om man tänker att jag ska ha den nya iPad i säg minst 5 år från när jag inskaffar den. Från iPad 8gen till 10e så borde det duga för lite surf kolla youtube, serier och som ett extra bank id enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har ägt fler surfplattor än vad jag har hjärnceller kvar. Inte en enda har låtit och inte varit passivt kyld. Det finns säkerligen någon sådan surfplatta som vissa surface, men jag räknar dem ej som surfplattor.

Vad svarar du på?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vad svarar du på?

Att alla surfplattor är passivt kylda och tysta. De enda undantag räknar jag ens inte som surfplatta utan det är något klumpigt som vissa större surface, industriplatta etc.

Permalänk
Skrivet av Wreixc:

Sant att det du skrev ”Jag skulle dock starkt avråda från att skaffa en mycket bättre modell än du behöver i hopp om att det kommer funktioner som inte finns i iPadOS idag.”

Det som är problemet idag är minnet på 32gb som gör att jag inte längre kan uppdatera iPad OS om jag inte tar bort appar eller annat som kan frigöra minne. 64gb känns i snålaste lagret om man tänker att jag ska ha den nya iPad i säg minst 5 år från när jag inskaffar den. Från iPad 8gen till 10e så borde det duga för lite surf kolla youtube, serier och som ett extra bank id enhet.

Som vanligt med Apple-enheter är basmodellerna inte riktigt bra nog. Som jämförelse investerade jag i 256GB-modellen när jag köpte iPad till min son för ett litet tag sen. Då har han plats nog att ladda ner en del filmer, och operativsystemet kommer alltid ha utrymme nog under datorns livstid.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som vanligt med Apple-enheter är basmodellerna inte riktigt bra nog. Som jämförelse investerade jag i 256GB-modellen när jag köpte iPad till min son för ett litet tag sen. Då har han plats nog att ladda ner en del filmer, och operativsystemet kommer alltid ha utrymme nog under datorns livstid.

Historisk sett har detta varit ett stort problem. Vi pratar mobiltelefoner med endast 16GB lagring osv.
Men just nu idag om vi bortser från laptops så ser jag inga direkt uppenbara brister i grundmodellen. Det enda är att jag vill ha en större skärm och vissa vill ha en mindre, det är en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Där ett problem är plats.
En laptop är stor och klumpig, en surfplatta väldigt smidigt att ta med sig ut. Men om surfplattan ej löser det man behöver göra ute, så blir det bara mer klumpigt att både bära med sig en laptop och en surfplatta.
Dessutom är priserna så höga så ytterst få har råd med en iPad Pro och en bättre laptop.

Det stora hindret jag ser är ej dubbel externskärmsupport, det är detta som hindrar mig från att köpa en egen iPad pro. Programvaror, övrigt funktionalitet. Ja, det mesta gör man i webbläsaren idag.
Det pratas om dåligt interface för att ha flera program öppet samtidigt bredvid varandra, men det borde Apple kunna fixa enkelt.

Paddan är bara smidigare så länge du inte behöver tangentbordet till. Med tangentbordet är det som en klumpig laptop. Det är bara värt det som komplement till touch-gränssnittet.

Tänker du bara sitta med webbläsaren borde en Chromebook vara en betydligt mer lämplig produkt för dig.

Permalänk
Medlem

Mobil/surfplatta priser har blivit riktigt jävla skämt. Inte bara för Apple och utan på android också.
Min senaste surfplatta var Galaxy Tab S8 Wi-Fi 128Gb och kostade endast 3480:- med Tab S6 inbyte.

Matpriser stiger så exploderar allmänheten om för dyrt. Men mobil/surfplatta överpriser är det ingen som bryr sig om.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Mobil/surfplatta priser har blivit riktigt jävla skämt. Inte bara för Apple och utan på android också.
Min senaste surfplatta var Galaxy Tab S8 Wi-Fi 128Gb och kostade endast 3480:- med Tab S6 inbyte.

Matpriser stiger så exploderar allmänheten om för dyrt. Men mobil/surfplatta överpriser är det ingen som bryr sig om.

Du kan fortfarande få en iPad från $349 (plus VAT), vilket är ett otroligt bra pris. Men svenska kronan suger rejält sen ett tag tillbaka så priset till konsument här i Sverige blir högt. Inte tillverkarens fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att alla surfplattor är passivt kylda och tysta. De enda undantag räknar jag ens inte som surfplatta utan det är något klumpigt som vissa större surface, industriplatta etc.

Det är jag helt enig med dig om. Förstod inte riktigt varför du citerade mig så tänkte att det var bäst att fråga om jag hade missat något.

Permalänk
Medlem

Slår till på en Pro 13”, byter ut min gamla Pro M2 12.9”.

Nu får man invänta iPhone 16 Pro samt Apple Watch 10. Roligt med prylar 👍😁

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag köpte en iPad Pro 2018 med 256 GB och penna för 15500 kr.

Idag kostar nya motsvarande, också med 256 GB, 20790 kr. Hmm. Och om man ska vara rimlig var 256 GB en uppgradering, så en 512 GB idag blir 23590 kr, och ger inte fulla specen CPU/RAM som den från 2018. Usch.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag köpte en iPad Pro 2018 med 256 GB och penna för 15500 kr.

Idag kostar nya motsvarande, också med 256 GB, 20790 kr.

15.500 kronor 2018 motsvarar i år 19.718, lägg på skräp-valutan på det också så framstår den idag som ett kap givet att du nu får M4 och OLED skärmen!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Slår till på en Pro 13”, byter ut min gamla Pro M2 12.9”.

Nu får man invänta iPhone 16 Pro samt Apple Watch 10. Roligt med prylar 👍😁

Man blir sugen men det tar emot så himla mycket att betala deras ockerpriser för mer kapacitet. Vill ha minst en halv tb.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har en Ipad Air med A14 kretsen, d.v.s. versionen innan M1 kom till Ipad Air. Har rätt många Apple-prylar, men måste säga att Ipad:en är den jag har svårast att riktigt känna "detta är vad denna är bäst på"...

Det jag använt den mest till är nog att spela på. Finns rätt många bra spel på mobil, men tycker de ofta är lite väl plottriga på mobilen medan de fungerar långt bättre på Ipad.

Läst lite böcker på den också, men tycker datorböcker och liknande egentligen fungerar bättre att läsa direkt på datorn.

Vad använder ni Ipad till?

När jag är hemma: Surfa i soffan, spela en del (framförallt pusselspel funkar bra), sortera bland privata mail (dock går jag till datorn för att skriva längre svar). Lite bankgrejer. När jag reser: precis allt. Reser normalt med jobbets laptop och min egen iPad, och då får den göra allt.
Ett av Jobs bättre citat är det där om att iPaden är en bil medan Macen är en lastbil (skall nog tolkas som en F150 eller den storleken, inte en 24-meters). Man kan inte göra allt med en iPad som man kan med en Mac eller annan dator, men det finns mycket man kan göra enklare och mer bekvämt på en iPad.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Matpriser stiger så exploderar allmänheten om för dyrt. Men mobil/surfplatta överpriser är det ingen som bryr sig om.

För att man kan vänta med att köpa ny mobil eller surfplatta. Det är svårare att vänta med att köpa mat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Blir en 13” Pro 5G med 1TB om man inte blir totalt rånad på steget upp till 2TB. Vill åt den större mängden RAM, men har tur och slipper momsen på denna. Annars vore det helt otänkbart att som privatperson betala denna pjäs.

Dock, det stora frågetecknet är väl om Apple uppdaterar iPad OS så att det är värt det. Sitter på en iPad Air M1 256GB med 5G idag. Vill mest åt den fläskigare skärmen, plus att det är OLED. Editerar mina synthar med platta, stöd för extern skärm blir välkommet.

Ett helt Mac OS är inte nödvändigt, men en vassare filhantering vore trevligt. Sen är det obegripligt uselt att ens hälsodata från Apple Watch inte kan visas på skärmen, utan att man är låst till iPhone där. Resten av integrationen med klockan är det inte så noga med om dom nu värnar om låsningen till telefonen. Det sägs att vi äntligen ska få en vettig kalkylator till iPad nu, det är mer än på tiden.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

Sen är det obegripligt uselt att ens hälsodata från Apple Watch inte kan visas på skärmen, utan att man är låst till iPhone där. Resten av integrationen med klockan är det inte så noga med om dom nu värnar om låsningen till telefonen. Det sägs att vi äntligen ska få en vettig kalkylator till iPad nu, det är mer än på tiden.

Jag har all min hälsodata från Apple Watch i Hälsa-apparen på iPad. Men du kanske menade att man ska kunna använda Apple Watch med iPad helt utan en iPhone? Det håller jag verkligen med om.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har all min hälsodata från Apple Watch i Hälsa-apparen på iPad. Men du kanske menade att man ska kunna använda Apple Watch med iPad helt utan en iPhone? Det håller jag verkligen med om.

Se där! Har jag missat, jag gav nog upp lite för tidigt pga hela idén om att kunna använda Apple Watch utan iPhone, som man borde. Nu till mina gamla motionspass

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

Se där! Har jag missat, jag gav nog upp lite för tidigt pga hela idén om att kunna använda Apple Watch utan iPhone, som man borde. Nu till mina gamla motionspass

Det kan nog ha varit för att det inte fanns någon Hälsa-app innan iPadOS 17 som släpptes förra året. Men numera finns den och all data finns med.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sweisdapro:

inte för att vara sån, men remarkable har både touch och stöd för tangentbord

Du har helt rätt, tänkte fel här. Remarkable har naturligtvis touch, tänkte specifikt på stöd för "smooth scroll" och liknande som lite känns som en självklarhet.

Kände inte till att det finns tangentbord, men i.o.f.s. inte så förvånande givet att det finns en virtuell sådant i enheten.

Nåväl, även med detta är det ingen surfplatta eller någon laptop. Utan det är något annat än både en Ipad och en Surface Pro

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har helt rätt, tänkte fel här. Remarkable har naturligtvis touch, tänkte specifikt på stöd för "smooth scroll" och liknande som lite känns som en självklarhet.

Kände inte till att det finns tangentbord, men i.o.f.s. inte så förvånande givet att det finns en virtuell sådant i enheten.

Nåväl, även med detta är det ingen surfplatta eller någon laptop. Utan det är något annat än både en Ipad och en Surface Pro

Håller helt med dig där

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Apple verkar garantera stöd i 5 år för sina enheter, för Ipad har väl ändå den typiska livslängden legat på 8-9 år snarare än 6-7?

Även datorerna verkar generellt få stöd i nivå med Ipad, men borde väl knappast förvåna någon att de sista generationerna av Intel-baserad Mac:ar kommer få kortare stöd när man gått över till något annat. Intel-macarna verkar ändå hålla betydligt längre än sista generationen PowerPC baserade enheter.

Angående AMD: blandar du inte ihop plattformarna nu? NPUn är väl en del i den SoC som används för mobila enheter. AMD själva har ju sagt att Strix Point "will be shipping 2024", jämför det med nuvarande Hawk Point som var "shipping Q4 2023" och färdiga produkter gick att köpa från mid/late Q1 2024. Det som förväntas släppas efter sommaren än desktop/server versionen av Zen5.

Vidare verkar Strix Point starta på 48 TOPS, den enhet du pratar om (70 TOPS från NPU) är Strix Halo som AMD själva säger kommer skeppas 2025. Så kan mycket väl bli en release efter sommaren, fast sommaren 2025. Och vet inte hur jämförbar Strix Halo är mot något man kan stoppa in i en Ipad, eller ens mot M3 Max, givet att TDP för Strix Halo är 125 W (CPU+GPU i M3 Max drar som mest 65-70 W och plattformen kommer vara 1,5 år gammal när Strix Halo finns på marknaden).

Tror man nästan kan garantera att i alla fall Qualcomm kommer ha passerat 70 TOPS nästa sommar. Verkar som man kommer ha en årlig uppdatering av Snapdragon Elite precis som man väldigt länge haft för "vanliga" Snapdragon. Finns också rykten att Apple kommer korta release-cykel-tiden på M-kretsarna till att vara samma 12 månader som A-kretsar. Var ju mindre än ett år mellan M2 Pro/Max och M3 Pro/Max, men det lär ha varit ett specialfall (och var lite mer än ett år mellan M2 och M3).

Allt pekar på att nästa "prestanda-race" kommer vara på NPU-sidan, så whatever släpps nu kommer vara rejält akterseglat bara om 2-3 år på just den punkten.

Lite svårt att se hur en Ipad ska få full utväxling på 4+6 CPU-kärnor, sett andra som nämt att utanför benchmarks är det frågan hur mycket det tillför. Möjligen är det värdefullt för de som använder Ipad Pro för videoredigering (men även där pratas det om hur viktig både GPU och NPU är för krävande uppgifter).

Däremot är prestanda per kärna i prestandakärnorna absolut kritiskt till hur bra en enhet som primärt förlitar sig på touch fungerar. Hur responsivt något känns är väldigt beroende på hur omedelbar responsen är, det i sin tur är något som är rätt prestandakrävande med ett modernt UI samtidigt som det tyvärr är prestandakrävande på ett sätt som i praktiken bara kan hanteras av en möjligen två CPU-kärnor (är rätt mycket motsatsförhållande mellan latens och throughput, är hög latens OK finns ofta sätt att på något sätt sprida jobbet).

Sen har väl ändå det mesta pratet kring M-serien handlat om datorer? Apple har ju ett problem med Ipad i att även om volymerna fortfarande är hyfsat höga har de varit fallande under flera år. Och pekplattor utanför Ipad är väl väldigt mycket en nisch-pryl idag? Så Apple måsta göra något för att lyfta intresse för Ipad.

Inser att jag inte är den tänka målgruppen för Ipad Pro så kan inte avgöra hur bra eller dålig den produkten är i sitt tänka segment. Någon som har input?

Rykten säger att mobila Zen 5 kommer lanseras i oktober. Jag har inte sett något rykte som sagt att Strix Halo ska lanseras sommaren nästa år. Var har du läst det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Man blir sugen men det tar emot så himla mycket att betala deras ockerpriser för mer kapacitet. Vill ha minst en halv tb.

Hehe ja det är väldigt dyra prylar 😁

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är inte jättelänge sen Craig Federighi själv stod på scen och ett gigantiskt "No." "föll ner från taket" bakom honom som svar på den frågeställningen.

Jag skulle också säga att från lanseringen av Macar baserade på Apple Silicon-kretsarna är detta också ett mycket mindre problem. Vi ville ju först och främst åt batteritiden och prestandan, och den har vi nu.

Apple bli fragamenterat, underhåll 2 st OS . Som dessutom börja likna varandra. Hänger man på tangentbord och mus på en iPad så får den nästa samma funktionalitet som en Mac.

Permalänk
Skrivet av klein:

Apple bli fragamenterat, underhåll 2 st OS . Som dessutom börja likna varandra.

Ärligt talat: Apple är ett av världens största företag. Det vore väl tusan om de inte kunde klia sig på magen och klappa sig på huvudet samtidigt, eller?

Dessutom har de inte 2 OS. De har macOS, och dess kusin iOS, och alla muteringar av iOS: iPadOS, watchOS, tvOS, visionOS... (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Apple_operating_systems).

Skrivet av klein:

Hänger man på tangentbord och mus på en iPad så får den nästa samma funktionalitet som en Mac.

Det är väl det som är grejen: Den får en massa bra funktionalitet, men den blir definitivt ingen Mac. Frågan är å andra sidan om man vill det: En stor del av ipadOS' goda egenskaper kommer ju från att det likt iOS är sandboxat och att det är väldigt svårt att ens med vilje ställa till det för sig på ett sätt som inte kan återställas genom att i värsta fall radera en app och installera om den, men det finns hemskt få sätt för applikationer att dela data med varandra på ett effektivt sätt. macOS ger dig istället som andra Unixar allt du behöver för att bygga en fotkanon ifall du verkligen vill. Båda vinklingarna har för- och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Varför är Ipads OLED skärm bättre än Iphones tex? Visst tandem OLED har fördelar som hållbarhet men utöver det. Varför är dom så stolta över screen brightness när det är samma som deras telefoner ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ärligt talat: Apple är ett av världens största företag. Det vore väl tusan om de inte kunde klia sig på magen och klappa sig på huvudet samtidigt, eller?

Dessutom har de inte 2 OS. De har macOS, och dess kusin iOS, och alla muteringar av iOS: iPadOS, watchOS, tvOS, visionOS... (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Apple_operating_systems).

Exakt, det är primärt UI som är skillnaden mellan macos och ios-varianterna att jämföra med att välja en annan fönsterhanterare till linux.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Varför är Ipads OLED skärm bättre än Iphones tex? Visst tandem OLED har fördelar som hållbarhet men utöver det. Varför är dom så stolta över screen brightness när det är samma som deras telefoner ?

Problemställningen som jag förstått saken är att få ”XDR”-nivåer av ljusstyrka över en större skärmpanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Varför är Ipads OLED skärm bättre än Iphones tex? Visst tandem OLED har fördelar som hållbarhet men utöver det. Varför är dom så stolta över screen brightness när det är samma som deras telefoner ?

Återstår att se när vi får mer djuplodande recensioner, men detta är första oled-skärmen med två lager ute på marknaden.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Exakt, det är primärt UI som är skillnaden mellan macos och ios-varianterna att jämföra med att välja en annan fönsterhanterare till linux.

Du får jättegärna förklara hur du kommit fram till detta, för jag ser det ärligt talat inte riktigt mer än att de i stora delar har samma kärna…
Det är definitivt distinkta operativsystem, skulle jag säga.