Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion om du vill att din tv ska starta och stänga av automagiskt, lätt att installera och få igång. Vet inte hur du lyckats missa programmet då det rekommenderas överallt där folk pratar just om LG som monitor.

Samt har du några bilder på inbränningar? har liksom inte att många fått problem med just inbränning med c2 som skärm, varken här eller på reddit. Har som jag skrev inte någon inbränning alls varken från taskbar o.s.v, vist har jag gjort lite inställningar för att hjälpa till och se till att man inte alltid har exakt samma statiska objekt på samma plats t.ex. att inte han någon bakgrunds bild, så skönt med oled då det blir totalt svart så.

Jag kör på att byta bakgrundsbild var 10;e minut, döljer aktivitetsfältet och flyttar runt fönstren lite. Sen har jag 100 nits i ljusstyrka, vilket funkar i alla sammanhang.

Känner mig inte särskilt orolig för inbränningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

@Mocka man lever enbart en gång för att ha så många tankar....nu kör jag 27" MSI QD-OLED, ingen fläkt, refresh körs automatiskt när man stänger av skärmen när man nått upp till 4+ timmar, har 2st USB och USB-C 90W för laddning, priset kan hålla med nu gick denna på 12k, inväntar dock Samsungs motsvarande variant (G60SD) då jag eventuellt kan få den för bra pris.

Haha du har givetvis rätt, men jag skyller min oro på stigande ålder Just ja, glömde USB-C 90W för laddning och enkel anslutning till laptop. 12k för 27? Har du den nya MSIn som släpptes nyligen? Att refresh körs när man stänger av skärmen är ju grymt! Enda kruxet jag kan komma på vore om det hände mitt i ett möte under en arbetsdag

Skrivet av Snusious:

@Mocka det där med Gsync och freesync är inget du behöver tänka på heller. Det är bara bekymmer för skärmar innan typ 2019. Adaptiv synk är en standard som fungerar på dagens skärmar.

Bra poäng, tack för det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om det kommer i storleken 24-25" så kan det bli intressant. Jag tycker 27" är för stort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kör på att byta bakgrundsbild var 10;e minut, döljer aktivitetsfältet och flyttar runt fönstren lite. Sen har jag 100 nits i ljusstyrka, vilket funkar i alla sammanhang.

Känner mig inte särskilt orolig för inbränningar.

Skönaste med Companion app är ju automatiskt sleep/standby när du är inaktiv. Så fort du rör musen så väcks skärmen igen - precis som en vanlig datorskärm m.a.o.

Utan den applikationen hade jag aldrig orkat leva med en TV som primärskärm

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Nej, fortfarande inte intresserad av OLED när det kommer till desktop skärm. Känner inte för att betala extra för sämre text-skärpa och mer ojämnt slitage.

Slitage/ inbränning påstår alla tillverkare att de "löst" men jag är fortfarande tveksam, har sett för många exempel på OLED monitors som har påtagligt sämre bild redan efter ett år. För det höga priset så skall det vara perfekt bild i många år för mig!

Kanske text-skärpan är olika beroende på vilken typ av OLED som används men de jag har sett var sämre än IPS/VA när man sitter vid desktop.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Skönaste med Companion app är ju automatiskt sleep/standby när du är inaktiv. Så fort du rör musen så väcks skärmen igen - precis som en vanlig datorskärm m.a.o.

Utan den applikationen hade jag aldrig orkat leva med en TV som primärskärm

Jag kör primärt på svart skärmsläckare och standby ifall jag skulle glömma stänga av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Jag vill inte att det i "princip" är ett icke-problem, jag väntar tills det även i praktiken är ett icke-problem.
En datorskärm har mycket oftare statiska element på skärmen jämfört med en TV (där jag inte har några problem med att välja en OLED).

Det kommer ju även en del nya tekniker som är mycket lovande och inte dras med samma nackdelar som OLED.

Fast ska du vara så pass nojig så har ju även LCD och LED risk för inbränning. Longevity Burn-In Test Updates And Results From 100 TVs

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Inte aktuellt

Sitter på en trevlig 32:9skärm 49” som jag förväntar mig håller 5-10år till.
Inbränning vet jag inte om det är ett problem längre men det jag snappat upp är hur text visas beroende på strukturen.
75% av tiden vid datorn jobbar jag och läser text. Skulle inte det fungera ypperligt så bryr jag mig inte om andra kvaliteter skärmen må ha.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kört en CX55 länge nu och allt spelande gick över till den på direkten!

Omöjligt för mig att ens se åt en LCD till spelande, sedan dess. Saknar en till skrivbordet, för bekvämlighets skull, och var inne på en av de nya 32 - 240HZ OLED's (väntat förevigt på dem) men vete tusan, ifall jag nöjer mig med en liten 32'a egentligen. Lutar nu åt en 42 C4. De har iaf fått upp den till 144hz och det räcker gott, åt mig

Permalänk
Medlem

Uppgraderade min main skärm till en MSI QD-OLED härom veckan efter att ha använt en IPS-skärm i nästan 10 år. Kommer aldrig kunna gå tillbaka! Helt otroligt vad mycket bättre färgåtergivningen är och svarstiden märks definitivt av, särskilt i FPS-spel.

Hade en del saker jag var orolig över, t.ex ljusreflektioner pga blank yta kontra matt, att ljusstyrkan skulle vara ett problem, inbränning och allt annat som har med dessa skärmar att göra. Men helt ärligt har ingenting varit ett problem för mig. Inbränningen är ju självklar då jag bara haft skärmen i knappt 2 veckor, men ljusstyrkan och reflektioner är verkligen inget problem för mig. Då sitter jag ändå i ett rum med två fönster i söder- och västerläge. Men det är nog en smaksak. Sjukt nöjd!

Gällande MSI:s (och kanske andra tillverkare?) OLED Protect funktion där det dyker upp ett meddelande mitt under en session så kan man ställa in den på 16h istället för 4h. Stänger man även av skärmen i samband med att stänga av datorn kör den protection-programmet innan den stängs av. Har hittills inte blivit störd av pop-up rutan en enda gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Haha du har givetvis rätt, men jag skyller min oro på stigande ålder Just ja, glömde USB-C 90W för laddning och enkel anslutning till laptop. 12k för 27? Har du den nya MSIn som släpptes nyligen? Att refresh körs när man stänger av skärmen är ju grymt! Enda kruxet jag kan komma på vore om det hände mitt i ett möte under en arbetsdag

yes, bara köpa från NetOnNet så har man 3 månaders öppet köp.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13083962

MSI är även aktiva i Reddit forumet och släppte för någon dag sedan ny firmware som löste en del små problem, många är nöjda just nu.
https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/s/cv95DJWF4P

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Det låter ju riktigt kasst, tur att det inte är så på alla.

Vilken har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fast ska du vara så pass nojig så har ju även LCD och LED risk för inbränning. Longevity Burn-In Test Updates And Results From 100 TVs

Retention väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Vet inte hur det är med olika tillverkare men min Alienware dök mycket riktigt meddelandet upp efter 4h som du nämner... Men jag valde "gör det nästa gång skärmen går i standby läge" ngt i den stilen. Sen visa inte detta meddelande igen. Var ett år sedan så jag minns inte exakt men det var något i denna stil. Har i varje fall inte sett röken av meddelandet sedan dess.

Så medan det kanske stämmer med andra tillverkare så är det helt felaktigt när det gäller Alienware iaf. Dvs man blir inte alls störd var 4e timme om man inte vill.

Läser du sedan i manual så kommer det stå att du bör köra drn var 4e timme. Troligen har den ingen automatisk som körs vid standby som tv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InAction:

Har vi nått OLED-skärmar till dator än som inte är ansträngande för ögonen? Både min Samsung S22 mobiltelefon (AMOLED) och laptop (OLED) tröttar ut mina ögon enormt och har synligt flimmer i vissa lägen, jag kan inte sänka ljusstyrkan på laptopen p.g.a. extremt flimmer. Jag använder IPS till min stationära dator och kan sitta en hel arbetsdag utan trötta ögon. Laptopen tar typ en timme innan det känns som jag crunchat i ett dygn. Min LG TV (OLED) är enda undantaget för OLED som är behagligt. Är det köpa dyrt som gäller?

Är det någon här som haft liknande besvär men som hittat en bra OLED-datorskärm som inte orsakar dessa problem? Nästan alla OLED-skärmar jag kollat på är som att kolla in i en ficklampa och så fort ljusstyrkan justeras ballar de ur.

Hm, har du testat OLED-skärmar (med "skärm" menar jag enbart datorskärm) med samma resultat alltså?
Jag har inte själv testat OLED-skärmar, men är under uppfattningen att TV och datorskärmar brukar vara i princip flimmerfria, med enbart en liten dipp på kanske 5% ljusstyrka vid uppdateringsfrekvensen, och i övrigt inget flimmer överhuvudtaget.

På mobiler brukar OLED flimra rejält däremot, inte märkbart för de flesta, men för känsliga och även objektivt sett flimrar de. Jag kör själv LCD på mobilen fortfarande pga det.

RTINGS är en av flera sidor som testar flimmer i alla sina tester.
Där brukar alla OLED-TVs se ut såhär (bild från LG C3):

Kollade upp några av de OLED-baserade skärmar de testat nu också.
Kollade in 5 modeller jag kände igen namnet på (slumpvalda i övrigt):

Alla de 5 har samma resultat på flimmertestet som TV:n ovan.
Däremot så har många (till synes alla) OLED-baserade skärmar problem med VRR-flimmer i mörkare scener. Skärmen som har bäst betyg på det bland OLED (PG34WCDM) fick 7.3/10, med texten:

Citat:

This monitor has noticeable VRR flicker with changing frame rates. Although it isn't as bad as some other OLEDs, it's still distracting and bothersome, especially if you're sensitive to it. It's most noticeable in dark scenes, but you can still see it in dark parts of bright scenes. VRR flicker happens with changing frame rates, but it isn't so much of an issue with consistent frame rates.

Av den anledningen kör jag (tyvärr) utan VRR på min LG C1. Det stör mer än det hjälper för mig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Körde min LG B7 55" som skärm ganska länge, men blivit mindre nu pga olika anledningar.
Största anledningen till OLED var iaf kontrasten o svärtan, det ser verkligen oändligt mycket bättre ut än IPS att jag kan leva med risken att kanske möjligtvis få inbränningar om några år. Ser iaf just nu nada inbränningar vid normal användning trots en sju år gammal panel som jag rockat på högsta ljusstyrkan större delen av tiden, men med svart tema överallt då. Rädslan för inbränningar är överdriven imo, speciellt när man då istället väljer att sitta med kontrastlösa paneler.

Skrivet av BengansBlogg:

Nej, fortfarande inte intresserad av OLED när det kommer till desktop skärm. Känner inte för att betala extra för sämre text-skärpa och mer ojämnt slitage.

Slitage/ inbränning påstår alla tillverkare att de "löst" men jag är fortfarande tveksam, har sett för många exempel på OLED monitors som har påtagligt sämre bild redan efter ett år. För det höga priset så skall det vara perfekt bild i många år för mig!

Kanske text-skärpan är olika beroende på vilken typ av OLED som används men de jag har sett var sämre än IPS/VA när man sitter vid desktop.

Textskärpa har aldrig varit ett problem för mig iaf med min OLED, o då har jag väldigt bra syn också. Men jag ser att det kan vara ett problem på lågupplösta OLED-paneler, men går du på 4K så skulle jag säga det är ett ickeproblem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Om det kommer i storleken 24-25" så kan det bli intressant. Jag tycker 27" är för stort.

Litet skrivbord?
För att få en 27" lika stor (liten?) i synfältet som 24" krävs bara att man flyttar den c:a 7-8 cm bakåt.

(27" på 66.8 cm är lika stor som 24" på 59.5 cm.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, har du testat OLED-skärmar (med "skärm" menar jag enbart datorskärm) med samma resultat alltså?
...

Tack för detaljerat svar. Jag har huvudsakligen testat laptopskärmar och någon enstaka datorskärm som stått som visningsexemplar i butik, men det var ett tag sedan. Jag får ta en koll nästa gång jag har vägarna förbi en kedja med stort utbud och se om det är bra. Min uppfattning överlag är att skärmarna brukar vara ljusa och färgstarka men ganska "intensiva", trevliga för kortare perioder som film och spel men hemska att jobba med under en dag.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Litet skrivbord?
För att få en 27" lika stor (liten?) i synfältet som 24" krävs bara att man flyttar den c:a 7-8 cm bakåt.

(27" på 66.8 cm är lika stor som 24" på 59.5 cm.)

Den huvudsakliga orsaken är en synskada som dels orsakar synsvaghet, jag måste sitta nära för att få bra skärpa även med linser eller glasögon, och dels så kallat tunnelseende vilket gör att jag nästan helt saknar perifert seende. Så en fysiskt större skärm som man flyttar längre bak skulle ändå innebära att jag fick dålig skärpa. Jag har såklart testat hos andra men det funkar helt enkelt dåligt. Jag förstår dock funderingen om man inte har historien bakom. Men jag tänker också att om de kan göra 24"-skärmar med andra tekniker så borde det funka med OLED också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Köpte min LG oled 27” (gs, inte gr) för nariga 5700kr direkt från LG. Är orimligt jäkla nöjd med den, och pga det ”låga” priset så behandlar jag den som vilken skärm som helst.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | ASUS GeForce RTX 4070 12GB GDDR6 ProArt OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Corsair RM850x 850W v3 | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Fractal Design North Svart TG

Permalänk

Njae, laptopen är oled, telefonen är oled och mitt lilla ps vita är oled. Datorn blir det inte mycket färgsprakande innehåll på iaf så har behållt en VA-skärm på 144hz. Duger. Teve tittar jag sällan på och det är nån gammal knappt platt lcd från 2012. Duger också de få gångerna jag använder den.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InAction:

Tack för detaljerat svar. Jag har huvudsakligen testat laptopskärmar och någon enstaka datorskärm som stått som visningsexemplar i butik, men det var ett tag sedan. Jag får ta en koll nästa gång jag har vägarna förbi en kedja med stort utbud och se om det är bra. Min uppfattning överlag är att skärmarna brukar vara ljusa och färgstarka men ganska "intensiva", trevliga för kortare perioder som film och spel men hemska att jobba med under en dag.

Är det inte bara att ljusstyrkan står högt ställd då? Det vore visserligen sant för LCD också isåfall.
Speciellt om de kör demos i HDR-läge och kör demoslingor som är så färgstarka och ljusa som möjligt så lär det se intensivt ut, men det säger ju inte mycket om hur det blir när man kör rimliga inställningar med vanligt innehåll.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Kör också en C2a, men med stora inbränningsproblem. Ljusstyrkan beror ju helt på din omgivning. Jag sitter omgiven av fönster så kör på 90% för att se något på skärmen. Kan verkligen inte rekommendera en OLED-TV som skärm. Bara en dålig kombo, framför allt en LG som inte går igång automatiskt utan måste startas via fjärrkontroll.

Kör ni OLED-TV så är tipset att använda en enkel färg som bakgrund, inga bilder. Oavsett så från ni inbränningar från Taskbar. Omöjligt att komma ifrån.

Jag har en CX 77 som skärm. Använd den i ett par år nu och har inga som helst inbränningar. Så att hävda att det är "omöjligt" att komma ifrån är rent trams. Dessutom om man läser de trådar här på SweC som handlar om OLED av de som faktiskt äger en OLED verkar inbränningar synnerligen ovanligt. Tråkigt för er som drabbats så klart, men verkligen inte representativt för den stora skaran.

Permalänk
Medlem

När det kommer mer humana priser så.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Inväntar LG´s nya paneler Q1-2 2025.
Vill gärna ha 40-45 tum 3840x2160
alternativt 5120x2160 med minst 144Hz.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte en LG C3 42" på BF 2023 och har kört den som skärm till datorn sedan dess. Kommer inte gå tillbaka till IPS någon mer gång.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det inte bara att ljusstyrkan står högt ställd då? Det vore visserligen sant för LCD också isåfall.
Speciellt om de kör demos i HDR-läge och kör demoslingor som är så färgstarka och ljusa som möjligt så lär det se intensivt ut, men det säger ju inte mycket om hur det blir när man kör rimliga inställningar med vanligt innehåll.

Problemet är att vissa OLED-skärmar får starkare flimmer när man sänker ljusstyrkan. Min laptop är nog det värsta exemplet jag sett, allt utom 100% är oanvändbart. Jag ska testa mucka med inställningarna nästa gång jag är inne och se hur illa det är på datorskärmarna. Det låter som att det inte är så farligt längre.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InAction:

Problemet är att vissa OLED-skärmar får starkare flimmer när man sänker ljusstyrkan. Min laptop är nog det värsta exemplet jag sett, allt utom 100% är oanvändbart. Jag ska testa mucka med inställningarna nästa gång jag är inne och se hur illa det är på datorskärmarna. Det låter som att det inte är så farligt längre.

Jo, men just den sortens flimmer är den som mig veterligen inte finns på TV och vanliga datorskärmar.

Det låter som om laptop-skärmen du har drivs på liknande sätt som mobilskärmarna, medan de "stationära" skärmarna drivs på samma sätt som TV-apparater. De förstnämnda flimrar när ljusstyrkan inte är max (och ibland även då, framför allt på mörkare nyanser), medan flimret i de sistnämnda inte påverkas av ljusstyrkan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, men just den sortens flimmer är den som mig veterligen inte finns på TV och vanliga datorskärmar.

Det låter som om laptop-skärmen du har drivs på liknande sätt som mobilskärmarna, medan de "stationära" skärmarna drivs på samma sätt som TV-apparater. De förstnämnda flimrar när ljusstyrkan inte är max (och ibland även då, framför allt på mörkare nyanser), medan flimret i de sistnämnda inte påverkas av ljusstyrkan.

Vilka mobiler är det som har det? Har aldrig sett det själv.

Permalänk

Kör dubbla lg oled flex 42" gött med 16 miljoner pixlar i arbetsyta 😍