Ångrar du detta som programmerare?
Tjo igen! Nyligen såg jag denna video från meme-seniorprogrammeraren Fireship om "10 saker erfarna programmerare ångrar":
Nu är jag själv långt ifrån något av senior och öht en junior, men jag reflekterade själv över de 10 sakerna som han gick igenom.
Här är de så du slipper titta. Men reflektera gärna i vilken utsträckning ångerpunkterna stämmer in på dig:
1. "Jag önskar att jag hade skrivit färre kodrader"
- Själv skrev jag få kodrader i början när Webbutvecklingsutbildningen började eftersom jag hade mindre koll. Flera månader framåt så skrev jag många kodrader men mycket onödig upprepning och hade inte riktigt anammat DRY och även det systematiska strukturtänket som finns inom ramverk och dylikt. Numera är det mer strukturerat men fortfarande en hel del kommentarer vilket är mest för att själv påminna mig själv. Den uppfattning jag fått när jag delat med mig kod på detta nätforum är att jag skriver oerhört "dåligt" vad gäller läsbarheten(?) trots att jag knappt skrivit någon datastrukturalgoritm eller annan form av komplicerad algoritm. I princip all min kod är deklarerade variabler, loopar, if-satser och funktioner som samverkar med andra funktioner (spagettikod(?)). När jag tittat i källkod i diverse Open Source-projekt så fattar jag knappt själv vad som händer - och då brukar de ha mycket färre kodrader än jag per fil - så tydligen är jag inte bara "dålig" på att skriva läsbar kod utan också på att läsa & förstå andras kod. Det är som att jag kan skriva ett språk (eftersom koden fungerar relativt buggfritt(?)) som jag själv kan läsa och förstå men jag kan inte läsa någon annan som "kan" samma språk!
2. "Jag önskar att jag hade börjat koda/programmera tidigare"
- Själv började jag koda på riktigt 2022 när jag var 33 år gammal. Det är vad det är. På gott och ont.
3. "Jag önskar att jag hade slutfört fler av mina projekt"
- Jag har bara ett påbörjat hobbyprojekt - utanför studierna - som jag inte slutfört (ännu(?)) vilket jag kanske kommer att avsluta någon gång i framtiden. Oavsett så var det det hobbyprojektet där jag fick introduceras för modulanvändning inom JavaScript så det kom ändå något gott från det. Ett riktigt hobbyprojekt jag har tänkt att implementera till "sjösättningsstadiet" är ett procedurbaserat PHP-ramverk som fungera likt Laravel med .htaccess-fil som skickar allt till en och samma index.php-fil och sedan sköts resten en mapp under public_html-mapp av säkerhetsskäl. Tanken med det är för att göra något som jag faktiskt kommer att få nytta av samt "for the memes" för varför ha procedurbaserat ramverk när typ alla är klassbaserade?
4. "Jag önskar att jag hade erhållit en kandidatexamen i Datavetenskap"
- Här säger Fireship något som jag själv reflekterat över som är en känslig tå att kliva på: 'Är du verkligen en programmerare om du inte ens kan skriva ett lågnivåspråk som t.ex. C eller Assembler?' Därför jag kallar mig för "kodare" och inte "programmerare" ännu. I mitt fall är ju nätverkstekniken mer relevant att förstå då jag skriver kod för nätverk (klienter och servrar) och här förstår jag fortfarande inte hela vägen från hur ett enskilt paket ser ut innan det lämnar servern eller klienten och sedan färdas genom DNS:er och sedan genom eventuella brandväggar, routrar, switchar, in i en mottagarenhet, mottagarenhetens eventuella brandväggar och skydd, för att sedan tolkas och eventuellt renderas av webbläsaren/slutanvändaren.
5. "Jag önskar att jag hade köpt BTC när det först dök upp"
- Mer en meme-grej i mina ögon än något seriöst inom programmeringsvärlden. Jag hoppade aldrig på tåget när det väl tog fart så det är var det är och blev som det blev för min del och kryptovalutor. På gott och ont.
6. "Jag önskar att jag hade lärt mig skriva kod i C"
- Denna kommer tillbaka till nummer 4. Det är ju aldrig för sent för att lära sig något nytt. Just Socket-programmering tror jag kan vara "matnyttigt" för mig som ska skriva kod som ska användas av nätverksbaserade hård- och mjukvaror?
7. "Jag önskar att jag inte hade använt JavaScript till allting"
- Här måste jag ändå ödmjukt tacka Webbutvecklingsutbildningens programschema som inkluderat många olika fler "språk" än enbart JavaScript: PHP, MySQL, C#.NET, CSS och HTML. Anta ett en YH-utbildning kanske bara hade introducerat JS som ReactJS, sedan Drizzle för ORM/databaser och NodeJS som serverkod och det blev det. Nu fick jag äran att först lära mig mycket grundläggande (och ändå inte tillräckligt) PHP, JS, CSS, C#.NET & HTML för att sedan fördjupa mig i bland annat ReactJS, VueJS, LaravelPHP, TailwindCSS, NodeJS, ExpressJS, MongoDB, MySQL/MariaDB och C#.NET ASP.NET Core MVC med EF Core.
8. "Jag önskar att jag hade spenderat mindre tid på Leetcode och liknande kodutmaningar"
- Här hade jag turen att jag aldrig hoppade på Leetcode eller liknande algoritmkodutmaningar utan enbart Advent of Code förra året där jag fick ett ordentligt uppvaknande om jag verkligen inte riktigt förstår mig på datastrukturer och algoritmer. Om jag arbetar med databaser bör jag väl kunna skriva min egen "förenklade" version av ett B+ Tree?
9. "Jag önskar att jag hade prioriterat min hälsa tidigare"
- Här har jag haft tur med att jag känner väl till riskerna med långvarigt stillasittande och har nära till gym och bra promenadslingor att nyttja. Som egenföretagare på distans så kan jag även planera för att motionera mycket regelbundet för att motverka långvarigt stillasittande.
10. "Jag önskar att jag aldrig hade lärt mig att skriva kod från början"
- Lite meme-avslut på en annars bra tankeväckande video tycker jag. Jag har än så länge varit försiktig med vad jag hänger på webben för att undvika "memefiying edgelords" (t.ex. Fireship's egen troligen sönderbottande Discord) platser online, både Discords, Slacks och diverse nätforum. T.ex. har jag inte postat ett enda inlägg på StackOverflow för jag vet vad som väntar på en där om din fråga inte redan har svarats redan för 10+ år sedan. Jag tycker det är roligt att koda/programmera samtidigt som jag INTE vill lägga någon större personlighet stolthet i det. Jag vill koda ihop något roligt och/eller praktiskt och sedan gå vidare med livet/vardagen. Jag vill inte bli "snobbig", "elitisk" eller tycka jag är något på grund av det - trots att det kanske blir mitt framtida yrke så vill jag ej "identifiera" med det. Inte ens om min kod skulle börja rädda människoliv så vill jag göra någon grej av det. Därför undviker jag alla tramsdiskussioner om vad som är det bästa ramverket, den bästa databastypen, vem som löst AOC'25 snabbast med sitt helt egna programmeringsspråk (har jag kvar mitt mentala ärr från fjolåret? ) och så vidare. Istället tänker jag på det skandinaviska perspektivet på jobb helt enkelt: 'Jag jobbar för att få leva väl - inte leva för att enbart jobba'.
Något annat du ångrar som (senior)programmerare?
Mvh,
WKL.
"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"