ShowCase: Sladdar – eller inga sladdar?

Permalänk
Melding Plague

ShowCase: Sladdar – eller inga sladdar?

Nya datorkomponenter gör det möjligt att skippa sladdarna och enkelt bygga elegantare datorer. Emil Hansson bjuder på en överblick.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Väntar envist på en gemensam SMIDIG standard för inkoppling av frontpanelen.
Absurt sjukt att sättet vi har idag har varit så klappkasst sedan tidernas begynnelse.

Vi har lyckats med ATX-power, CPU 4-pin, USB-headers osv, men fan inte med att koppla in startknapp, reset, lite dioder.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Inga sladdar på ovansidan och lättåtkomliga ssd vill jag ha. Inga sladdar på ovansidan av moderkortet och alla sata ssd bakom med alla kablar för allt som ett skatebo. Ja då väljer jag hellre kablar på ovansidan.
Jag gillar heller inte att man ibland får ta lös kylaren för att kunna byta ram eller ena m2 ssd, men det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Är kluven, klart det är snyggt och stilrent men det ser lite livlöst ut Så jag säger hellre snyggt dragna kablar än inga kablar

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Smidiga sladdar räcker fin-fint för mig. Produkter som inte har utbytbara batterier kommer aldrig bosätta sig på mitt datorbord.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Tycker det ser lite tomt ut utan sladdar :<

Permalänk
Medlem

Funktion är nummer ett. Bryr mig inte ett dugg hur det ser ut inuti så kabeldragningen är bara viktig ur ett luftflödesperspektiv, de ska inte vara i vägen för kylningen helt enkelt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tycker också det ser lite tomt ut. Men luftflödet lär bli bättre.

Permalänk
Medlem

Jag gillar konceptet, men ser hellre att något liknande standardiseras i ATX/PCI-SIG istället för en massa olika proprietära lösningar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Saknar det där råttboet av röd/gul/svarta kablar som man fick stuva undan under cd läsaren i bästa fall ... Eller inte..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Testpilot

Mindre sladdar till folket!

Nu till att lösa så RAM installeras under CPU-sockeln istället för jämte den 😁 Fast kanske går att lösa med installation på baksidan också, har nya CAMM-RAM I åtanke för det!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väntar envist på en gemensam SMIDIG standard för inkoppling av frontpanelen.
Absurt sjukt att sättet vi har idag har varit så klappkasst sedan tidernas begynnelse.

Vi har lyckats med ATX-power, CPU 4-pin, USB-headers osv, men fan inte med att koppla in startknapp, reset, lite dioder.

Det där kan man skriva under på, hur många gånger som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Väntar envist på en gemensam SMIDIG standard för inkoppling av frontpanelen.
Absurt sjukt att sättet vi har idag har varit så klappkasst sedan tidernas begynnelse.

Vi har lyckats med ATX-power, CPU 4-pin, USB-headers osv, men fan inte med att koppla in startknapp, reset, lite dioder.

Isåfall vore det ju trevligt med ett sätt som fortfarande är flexibelt. Jag vill inte ha några blinkande dioder när diskarna jobbar t ex. I vissa chassin vill jag inte ens ha power on-LED. Har tejpat över den i mitt chassi, i standby blinkar den ju upp halva lägenheten när man försöker sova.
Men visst vore det skönt med ett standardiserat sätt att bara plugga in en grej.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Känns som det kommer bli svårare med kompabilitet då endast vissa chassin har cutouts för det här. Föredrar nog mer standard lösningar.

Men jag förstår om man endast är ute efter det estetiska.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av THB:

Väntar envist på en gemensam SMIDIG standard för inkoppling av frontpanelen.
Absurt sjukt att sättet vi har idag har varit så klappkasst sedan tidernas begynnelse.

Vi har lyckats med ATX-power, CPU 4-pin, USB-headers osv, men fan inte med att koppla in startknapp, reset, lite dioder.

Det finns en lösning, även om det inte är jättevanligt bland chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det finns en lösning, även om det inte är jättevanligt bland chassin.

https://cdn.hardforum.com/data/attachment-files/2018/10/164116_Front_Panel_Plug.png

Vet inte om det är något allvar bakom, eller om det ska vara så ?

Men mobbar du nu ?

För det står under ditt Nick att du är Proffsmobbare ★

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Saknar det där råttboet av röd/gul/svarta kablar som man fick stuva undan under cd läsaren i bästa fall ... Eller inte..

Helt rätt, det ska vara ketchup och senap!

För att vara en tråkmåns så är jag en såndär person som hellre kör slutet chassi än chassi med glassida, så röstar på det som är smidigast att bygga och underhålla 🤷

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

"Been there done that" i min humla...

https://youtu.be/8ZFrfiUzUNY?si=2ZNCTqgQ2bJRdJrz

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Saknar det där råttboet av röd/gul/svarta kablar som man fick stuva undan under cd läsaren i bästa fall ... Eller inte..

Du skulle älska min dator. Eller inte.

Inget fel på det här väl?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väntar envist på en gemensam SMIDIG standard för inkoppling av frontpanelen.
Absurt sjukt att sättet vi har idag har varit så klappkasst sedan tidernas begynnelse.

Vi har lyckats med ATX-power, CPU 4-pin, USB-headers osv, men fan inte med att koppla in startknapp, reset, lite dioder.

Åh gud, du har så rätt... Hur har vi inte fixat något bättre för det än...

Permalänk
Medlem

Lösningen för GPU är den viktigaste jag hade velat ta över till vanliga moderkort. Den förstör ofta luftflöde, utrymme och estetik. Kontakten kan sitta kvar på framsidan och dras fram i genomföringshål - precis som vi redan gör för CPUn.

Permalänk
Medlem

irrelevant

Så länge luftflödet inte hindras i nämnvärd grad av ett par kablar och så länge de inte ligger emot något fläktblad så bryr jag mig inte. Chassit har inte fönster så: meh.

Däremot tycker jag lite synd om de som VILL ha det "städat och fint" i chassit - snacka om att segla i motvind med tanke på vilket bry det verkar vara enligt artikeln.

Att ändra funktion på chassi och moderkort för att blidka någons estitik känns dumt, hoppas det inte får fäste.
Vi har ett sätt att lösa det nu som fungerar bra för de flesta.
Kul om man köper nytt moderkort om ett par år och sedan kan man inte använda existerande chassi för att kablar ska dras in på baksidan och det kommer man inte åt i chassit - nej tack.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Sladdar eller inte, i mina system syns de ändå inte!

sladdar eller inte, har ingen som helst betydelse.

Bygger alltid en stängd och så tyst dator som möjligt.
Inga synliga störande RGB, inga blinkande lampor eller annat sådant bajs.

Snabbt, kraftfullt, osynligt och tyst ska det vara allt annat är onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väntar envist på en gemensam SMIDIG standard för inkoppling av frontpanelen.
Absurt sjukt att sättet vi har idag har varit så klappkasst sedan tidernas begynnelse.

Vi har lyckats med ATX-power, CPU 4-pin, USB-headers osv, men fan inte med att koppla in startknapp, reset, lite dioder.

¨Med lian li Evo är det bara en sladd ner, inte som dem andra chassierna massa o splittade

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om sladdavsaknaden kräver någon proprietär icke-standardiserad specialare så tar jag hellre sladd, tack.

Vore trevligt att slippa plugga strömkablar i grafikkortet, men bara om det ersätts av 100% standardiserat stöd i morderkotet, som ALLA tillverkare använder.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väntar envist på en gemensam SMIDIG standard för inkoppling av frontpanelen.
Absurt sjukt att sättet vi har idag har varit så klappkasst sedan tidernas begynnelse.

Vi har lyckats med ATX-power, CPU 4-pin, USB-headers osv, men fan inte med att koppla in startknapp, reset, lite dioder.

Ja tack, det vore mycket välkommet. Vet inte hur många gånger det har blivit svordomar pga felvänd diodanslutning t.ex.

I princip är det enbart när jag ska koppla dessa otyg som jag behöver leta fram en manual för moderkortet. Ibland är det tydligt markerat, och exempelvis Asus mellankopplingsplugg är trevlig, men oftast är det pannlampa + svordomar och ibland pincett när det är riktigt trångt och jävligt att komma åt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Ärligt talat tycker jag att det var skitsnyggt. Något sådant vill jag ha vid nästa uppgradering.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Du skulle älska min dator. Eller inte.

<Uppladdad bildlänk>

Inget fel på det här väl?

Klassisk look, eller kanske vintage?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Jag vill ha separata sladdar för sånt som ska leverera en mängd effekt. Vill inte ha hög effekt genom kretskort som mestadels lever på lägre effekter.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mar3ld:

Jag vill ha separata sladdar för sånt som ska leverera en mängd effekt. Vill inte ha hög effekt genom kretskort som mestadels lever på lägre effekter.

Kan visserligen hålla med, men exakt samma ström kommer ju gå antingen från strömsladdarna till VRM eller från den nya strömkontakten på moderkortet till VRM -- och den vägen är alltid genom grafikkortets PCB.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200