Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

* Valfrihet, du kan välja vilken leverantör du vill.

* Du slipper vara bunden till en 5G routertillverkare

Njae..va?

I fibrerna så kan det ju ofta vara begränsat till vilka ISP som har deals med den som grävde ner den eller whatever.

Men mitt mobilband är inte beroende av just den medskickade routern. Funkar även i telefonen.

Men visst, säkert möjligt att det kan vara sådana begränsningar, precis som med kablat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Testpilot
Skrivet av freezeaim:

Hallå alla!

Så, vi fick nyss ett rätt så bra erbjudande från Tre...

Om du spelar onlinespel som kräver stabil uppkoppling och/eller låg latens, då skulle jag säga håll dig till fast lina.
Men om bara surfar, kollar filmer/serier eller spelar mindre kritiska spel, då kommer allt ned till priset för respektive. Kolla även över det finstilta i 5G-abonnemanget, exempelvis efter klausuler för maximal användning per dag eller över en månad (obegränsad är sällan obegränsad).

Skrivet av Tina Gerson:

Aldrig i livet, som att byta bort vattenkranen mot flaskvatten.

Ärligt talat skulle jag överväga det bytet i dagsläget

Ligger på promillen för gränsvärdet när det kommer till kalk i vattnet. Kranar kloggar igen snabbt som ögat, fått porslin och glas förstört trots diskmaskinsalt, och krasst sagt är smaken inte den bästa överlag (undviker aktivt att dricka utan någon form av tillsats, likt saft eller en citronskiva).

Sorry för off-topic!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om du spelar onlinespel som kräver stabil uppkoppling och/eller låg latens, då skulle jag säga håll dig till fast lina.
Men om bara surfar, kollar filmer/serier eller spelar mindre kritiska spel, då kommer allt ned till priset för respektive. Kolla även över det finstilta i 5G-abonnemanget, exempelvis efter klausuler för maximal användning per dag eller över en månad (obegränsad är sällan obegränsad).

Ärligt talat skulle jag överväga det bytet i dagsläget

Ligger på promillen för gränsvärdet när det kommer till kalk i vattnet. Kranar kloggar igen snabbt som ögat, fått porslin och glas förstört trots diskmaskinsalt, och krasst sagt är smaken inte den bästa överlag (undviker aktivt att dricka utan någon form av tillsats, likt saft eller en citronskiva).

Sorry för off-topic!

Tipps:

https://www.youtube.com/watch?v=roc07gU82SA&t=152s

Köp en Callidus

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Njae..va?

I fibrerna så kan det ju ofta vara begränsat till vilka ISP som har deals med den som grävde ner den eller whatever.

Men mitt mobilband är inte beroende av just den medskickade routern. Funkar även i telefonen.

Men visst, säkert möjligt att det kan vara sådana begränsningar, precis som med kablat.

Visst kan du köpa en 5G router som inte är bunden till en operatör, men då kostar det rätt mkt och trodde målet var TS var att spara pengar.
Med fiber så har du ofta en valfrihet att välja vem du vill. Visst finns det några nätägare som erbjuder bättre deals med några operatörer, men det står dig fritt att välja i de flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Visst kan du köpa en 5G router som inte är bunden till en operatör, men då kostar det rätt mkt och trodde målet var TS var att spara pengar.

Med fiber så har du ofta en valfrihet att välja vem du vill. Visst finns det några nätägare som erbjuder bättre deals med några operatörer, men det står dig fritt att välja i de flesta fall.

Jo, jag läste det där med routern som tvärtom. Men routern kan ju dock inte sägas kosta något i de flest fall. Man "får" den ju med abonnemang oavsett den behövs eller inte. Och ofta är det billigast att just hoppa på ett sånt startpaket. Billigare än att fortsätta på ett dessutom, tyvärr. Och så växer elektronikskrotberget med det. Fast vill man ha ett öppet billigt alternativ till router så går det ju att fixa det med lite mer krångel bara. Men förutom till frekvent användning av tillfälliga kontant-bredband tex känns det inte som en lite onödig investering ändå eller?

Möjligt att det är vanligast. Men som sagt, finns många nät där det, även om det finns några att välja mellan, är väldigt begränsat urval de har förhandlat fram. Eller bort kanske man ska säga snarare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Jo, jag läste det där med routern som tvärtom. Men routern kan ju dock inte sägas kosta något i de flest fall. Man "får" den ju med abonnemang oavsett den behövs eller inte. Och ofta är det billigast att just hoppa på ett sånt startpaket. Billigare än att fortsätta på ett dessutom, tyvärr. Och så växer elektronikskrotberget med det. Fast vill man ha ett öppet billigt alternativ till router så går det ju att fixa det med lite mer krångel bara. Men förutom till frekvent användning av tillfälliga kontant-bredband tex känns det inte som en lite onödig investering ändå eller?

Möjligt att det är vanligast. Men som sagt, finns många nät där det, även om det finns några att välja mellan, är väldigt begränsat urval de har förhandlat fram. Eller bort kanske man ska säga snarare.

Jag köpte en 4G-router (480kr) och datakort för 99kr/månad (100GB gräns)

Vill jag ha obegränsat datakort så kostar det 229/månad

Ganska markant lägre än fiber i alla fall, men såklart en helt annan typ av nätverk också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om du spelar onlinespel som kräver stabil uppkoppling och/eller låg latens, då skulle jag säga håll dig till fast lina.
Men om bara surfar, kollar filmer/serier eller spelar mindre kritiska spel, då kommer allt ned till priset för respektive. Kolla även över det finstilta i 5G-abonnemanget, exempelvis efter klausuler för maximal användning per dag eller över en månad (obegränsad är sällan obegränsad).

Ärligt talat skulle jag överväga det bytet i dagsläget

Ligger på promillen för gränsvärdet när det kommer till kalk i vattnet. Kranar kloggar igen snabbt som ögat, fått porslin och glas förstört trots diskmaskinsalt, och krasst sagt är smaken inte den bästa överlag (undviker aktivt att dricka utan någon form av tillsats, likt saft eller en citronskiva).

Sorry för off-topic!

?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av atego:

?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Från tidigare inlägg:

Tipps:

https://www.youtube.com/watch?v=roc07gU82SA&t=152s

Köp en Callidus för ditt vatten

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av atego:

Från tidigare inlägg:

Tipps:

https://www.youtube.com/watch?v=roc07gU82SA&t=152s

Köp en Callidus för ditt vatten

Ah!

Kikade in Callidus, tyvärr vet jag inte om det är möjligt att installera då jag bor i hyreskomplex. Skulle behöva en lösning jag kan fästa direkt på kranen utan att behöva göra åverkan under diskhon eller på rörledningar – eller så får jag fortsätta köpa sockerfri saft tills jag har annat boende

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag köpte en 4G-router (480kr) och datakort för 99kr/månad (100GB gräns)

Vill jag ha obegränsat datakort så kostar det 229/månad

Ganska markant lägre än fiber i alla fall, men såklart en helt annan typ av nätverk också

Ja det räcker säkert även för spelande för många. Det jobbigast med de där gränserna är bara den krypande obehagskänslan när man streamar, eller än värre man funderar på om man råkat glömma pausa efter man lämnat bygget. "Stänga av plattorna, stänga av serien." Sen brukar det också vara drygt dyrt att fylla på bara lite extra data efter de ordinarie rätt billiga är slut.

229 låter som ett rätt bra pris även om det skulle vara "obegränsat" istället för obegränsat. Men att behöva skicka ett meddelande eller gå in på någon sida och aktivera mer är inte hela världen, om det inte är mitt under spel då.

Ja. Är man mobil ofta så kan det vara ett vettigt förstahandsval av kompromisser med den anledningen också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ja det räcker säkert även för spelande för många. Det jobbigast med de där gränserna är bara den krypande obehagskänslan när man streamar, eller än värre man funderar på om man råkat glömma pausa efter man lämnat bygget. "Stänga av plattorna, stänga av serien." Sen brukar det också vara drygt dyrt att fylla på bara lite extra data efter de ordinarie rätt billiga är slut.

229 låter som ett rätt bra pris även om det skulle vara "obegränsat" istället för obegränsat. Men att behöva skicka ett meddelande eller gå in på någon sida och aktivera mer är inte hela världen, om det inte är mitt under spel då.

Ja. Är man mobil ofta så kan det vara ett vettigt förstahandsval av kompromisser med den anledningen också.

Detta var med tre, fanns också 299 om man ville ha deras 5g-router, men jag köpte en billig 4G med batteri istället

Permalänk
Medlem

Finns inget att snacka om mer än att behålla fiber anslutningen. Är du ute och reser ofta så är väl 5G bättre att ha.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att jag kör 5ghz till TVn är för att Ethernet-porten är begränsad till 100 mbs... Helt sinnes.
Med wifi får man mycket bättre hastigheter tack och lov.

Permalänk
Medlem

Är 5G mer stabilt än coax-internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Är 5G mer stabilt än coax-internet?

Nej.

Förutsätter att Coax-nätet i huset inte blivit skadat på något sätt så klart.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej.

Förutsätter att Coax-nätet i huset inte blivit skadat på något sätt så klart.

Vem vet. Har återkommande problem med packet loss.

Permalänk
Medlem

Skulle personligen aldrig byta från fiber till 5G för allt smör i Småland.

Dock bytte min mor och hennes man från fiber till 5G, dom tyckte det kändes onödigt dyrt med fiber. Gick kanske 5-6månader innan dom bytte tillbaka till fiber. Det fungerade jättebra typ 90% av tiden, men under vissa kvällar 16-22, när jag antar att alla var hemma och surfade så gick det som sirap.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vem vet. Har återkommande problem med packet loss.

Felanmäl till ISP:n som i sin tur får felsöka. Det är inte normalt.

Känns lite off topic för denna tråd dock, så bäst vore att skapa en ny tråd om du vill diskutera detta vidare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q