Socialdemokraterna vill införa ID-krav på sociala medier

Permalänk
Medlem

Demokratin nedmonteras nu i snabb takt. Du får inte demonstrera anonymt, du får inte skriva anonymt etc. Snart stoppar de väl nån chip i häcken på oss så vi inte får tänka anonymt också.

Väldigt farligt väg detta. Speciellt när mega-corperationer kan kasta ut dig från Pay-Pal, Swish, Banker etc. om du inte tänker "rätt" idag. Tragisk oavsett om man är höger eller vänster...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Utan att lägga någon värdering i förslaget i sig, men hur exakt hindrar detta din yttrandefrihet mer än att du behöver stå för vad du häver ur dig? Folk tenderar att vara snabba på att säga att man får stå för sina handlingar och dess konsekvenser, men detta gäller tydligen inte vad man häver ur sig på internet?

Har man inte "bollarna" att stå för sin obekväma åsikt känns det rätt tvivelaktigt hur stark/övertygad man är om den åsikten.

Det behöver väl inte vara en obekväm åsikt?
Internet är fullt av idioter. Både folk som säger saker de inte borde säga och folk som angriper folk med andra åsikter än deras egna. Det är fullt rimligt att vilja vara anonym i dagens politiska klimat.

Permalänk
Medlem

Känns ändå inte som en helt dålig idé. Vi har ju bevis på att partier i riksdagen medvetet försöker vilseleda och manipulera genom sociala medier så något måste ju göras.

Sen kanske det här inte är den "bästa" idén, men diskussionen är viktig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så vem ska äga kopplingen, och vem ska kunna knyta ihop ett anonymt konto med den riktiga identiteten? Hur säkerställer man att denna information aldrig kan komma på villovägar? Hur säkerställer man att man inte senare inför nya lagar som breddar nyttjanderättigheten, och så vidare?

När det gäller nivåsystemet, så är risken stor att folk kommer blockera allt från nivå 1 och kanske även nivå 2, vilket gör det mycket svårare för viktig information som inte passar i vanliga kanaler att nå fram. Om man anser att åsiktskorridorerna är starka idag, så lär de bli ännu starkare med en sådan här lösning.

Jag vet inte. Jag är inte den som ska lösa det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Känns ändå inte som en helt dålig idé. Vi har ju bevis på att partier i riksdagen medvetet försöker vilseleda och manipulera genom sociala medier så något måste ju göras.

Då är det väl bättre att om det kan kopplas till en politiskt aktiv person att den personen anmäls istället för kollektiv bestraffning?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om man tycker Socialdemokraternas förslag är bra kan man titta på Kina för att förstå vad som händer när politiker styr internet.
Där styr staten vilken propaganda som får framföras och kineserna är digitala slavar under poängsystem.
Staten bryr sig inte heller om narkotikaförsäljning som sker till utlandet, bla fentanyl till USA.

Permalänk
Medlem

Otroligt att så många, t.om. på ett teknikforum, verkar vara OK att snabbt gå mot ett totalitärt samhälle. Slippery slope som snabbt skenar och tillsammans med flera tidigare lagändringar håller på att gröpa ur rättssäkerheten och tilltron mot medmänniskor i vårt samhälle.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av FubbHead:

Nej, det är det verkligen inte, och det sorgliga är att precis en sådan kommentar är vad ett troll skulle fälla.

Det är en ganska markant skillnad mellan att "stödja Ryssland, Trump eller SD" och att vara ett nättroll i de absolut flestas mening. Det sistnämnda är en medveten handling att sprida osanning, så tvivel med rena lögner och förvränga det fria ordet. Sammanträffande nog så är de metoder de förstnämnda gärna använder sig av.

Vem ska bestämma vad som är desinformation då.. Jag tycker det är viktigare att alla lär sig vara källkritiska än att någon anser sig ha rätt att flagga desinformation.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur menar du att internet inte är fritt om inför id-krav?
Jag är väl fri att säga och skriva vad jag vill ändå?

Jag tror du missar poängen; påverkansoperationer är ett faktum och sker dygnet runt.
Vissa av dem är öppna andra mer dolda.
Jag tror att folk skulle inte vara så hätska och hatiska om man på något sätt kan spåra upp avsändaren.

På internet har de flesta glömt bort devisen "tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker"

Påverkanskampanjer sker hela tiden och har alltid gjort. Internet gör det lättare att nå stort och snabbt bara. Då är det bra att införa sånna grejer som Elon ville med att flagga statsfinansierad media och Georgien gjorde med att flagga utlandsfinansierade medior. Flagga ursprung är inte samma som att säga det är fel info. Liksom irländskt kött kan va lika bra som svenskt bara längre sträcka.

Då kan vi köra total omfattande bevakning på allt i hela världen även vilken fetish folk har. Vissa grejer vill man ha egen integritet för. Ibland balanserar man mellan att ventilera eller diskutera, och minimera risken för en cancelled karriär. Det förstnämnda blir bättre anonymt så länge man inte livnär sig på det.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

Var det inte en myt? Har hört den förr men inte lyckats hitta något konkret. Var dock ett tag sedan jag letade

Kulturarbetarnas socialdemokratiska förening och en enskild riksdagsledamot förordade det för att de inte skulle "invadera och infektera vår mentala miljö", inte S som helhet.
Står på wikipedia

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Påverkansoperationer... Jag tycker Svenska journalister sysslar med exakt samma sak. Det går inte att förlita sig på våra medier till 100% oavsett så det gäller ju att jämföra och skapa sin egna uppfattning. Varför införa Bank-id för att förhindra något som detta? Det funkar bra som det gör nu och lösningen på ett problem kommer bli gnistan till ett nytt problem. Tycker detta forum är minst sagt intressant och jag lika väl som många andra respekterar alla åsikter och tankar. Tycker dock oerhört synd om de som hamnar utanför samhällets väggar pga att allt kräver bankid mer eller mindre (dvs äldre)

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 7900XT MBA | Amd Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer III 420mm | Asus Strix X670E-F Gaming Wifi | Corsair Vengeance 2x16Gb 6000Mhz | Corsair MP600 XT 2Tb | Sata SSD 500gb | Sata SSD 1Tb | Corsair RM750e | Fractal design North XL | LG Ultragear 32GP850 | Corsair Strafe RGB | Steelseries Prime Wireless | Sennheiser 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Fast det finns ju ingen trollfabrik

Finns massvis på hela internet som gömmer sig bakom skärmen och är oförmögna att ta ansvar för sitt agerande.

Att vissa organiserar detta är inte orimligt eller förvånade.

Skrivet av Pågenbröd:

Exakt.

Vänstern är fan mästare på att vinkla nyheter och vi betalar för det.. SVT.

Det är ju alltid synd om högern även att media är majoriteten höger, ägs av högerpartiska. Jag har inga problem med det, men att SVT är så vänster är ju bara löjligt men ett uttalande som typiskt kommer från ytterhögern. Så fort SVT inte tar upp ytterhögerns värderingar är det automatiskt "vänster".

Skrivet av flashen:

Killgissar på att alla partier har eller har haft "trollfabriker" i olika utsträckningar, kålsupare allihopa

Det finns alltid någon annan.
Så länge det inte finns tydliga och rimliga bevis så är det bara gissningslek. Faktum är att jag struntar i vad det var för parti, men SD och alla partier borde verkligen ta det på allvar och rannsaka sig själva. SD gör det sällan, det är alla andras fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Var det inte en myt? Har hört den förr men inte lyckats hitta något konkret. Var dock ett tag sedan jag letade

Det finns en sektion om det på Wikipedia. Det var inte S som ville förbjuda paraboler, bara en av deras riksdagsledamoter, och det var inget som någonsin togs upp i riksdagen.

Permalänk
Medlem

Minns när Blizzard försökte införa detta på sina forum för en sådär 15 år sedan.
VDn fick gå ut med ursäkt tillsist så intressant att se om detta ger rejäla bakslag för S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Det behöver väl inte vara en obekväm åsikt?
Internet är fullt av idioter. Både folk som säger saker de inte borde säga och folk som angriper folk med andra åsikter än deras egna. Det är fullt rimligt att vilja vara anonym i dagens politiska klimat.

Det behöver det inte, men den jag citerade använde den beskrivningen.

Och nej, det är inte fullt rimligt ens i dagens politiska klimat då jag vågar hävda att dessa "angrepp" sker till största del av just anonyma "tomtar", väldigt många färre skulle häva ur sig en massa dynga om de behövde stå för det. Ser vi till t ex Facebook är varenda kommentarsfält nedlusat med "fake-konton" som har ett enda syfte att driva en viss agenda, må den vara politisk eller religiös.

Och som som sagt, har man inte bollarna att stå för sin "övertygelse" är det extremt tveksamt över hur stark den övertygelsen verkligen är.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Aphex:

Kulturarbetarnas socialdemokratiska förening och en enskild riksdagsledamot förordade det, inte S som helhet.
Står på wikipedia

Ah, det låter bekant tror jag. Det dementerades friskt för en herrans massa år sedan fick jag för mig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Var det inte en myt? Har hört den förr men inte lyckats hitta något konkret. Var dock ett tag sedan jag letade

Nä, ingen myt. Även om dom inte drev frågan hårt eller seriöst. Men det var iaf en pågående diskussion där det sågs som ett problem att svenskar kunde ta del av utländska program. Folk kunde bli påverkade av osunda idéer från andra länder.
På den tiden var det ju USA som var osunda enligt vårt kära statsbärande parti, Ryssland/Sovjet sågs inte som nåt problem på den tiden...

Sen kom ju modemen på 90-talet. "Köp ett modem, köp ett problem" som nån sosse tyckte.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Jag är så gammal att jag minns att S på 80-talet ville förbjuda paraboler (för tv) så att folk inte skulle kunna titta på utländska program. Sossarna har alltid sett de som problematiskt när folk inte gör och tycker som sossarna med tillbehör (SVT...) vill.

Redan förra valet ville Sossarna förbjuda Meme's.

Någonting med katter, jag såg aldrig dessa meme's, men dessa var tydligen Sossarnas värsta fiende.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Utan att lägga någon värdering i förslaget i sig, men hur exakt hindrar detta din yttrandefrihet mer än att du behöver stå för vad du häver ur dig? Folk tenderar att vara snabba på att säga att man får stå för sina handlingar och dess konsekvenser, men detta gäller tydligen inte vad man häver ur sig på internet?

Har man inte "bollarna" att stå för sin obekväma åsikt känns det rätt tvivelaktigt hur stark/övertygad man är om den åsikten.

Tror du behöver läsa på om hur själv censur uppkommer och vad det leder till. Du har bara +50 års studier att gå igenom.

Du kan ju läsa på om hur tystnadskultur fungerar samtidigt eftersom du tyckas ha missat flertalet exempel på hur folk inte vågar anmäla trakasserier och fel på diverse företag.

Dom senaste exemplen var ju i och för sig bara nu här i april-maj så säker lätt att missa.......

Permalänk
Medlem

Trollfabrik... De vill skapa nya lagar/regler för att någon trollar dem.

Välkommen till internet S, det tog en stund.

Går det här igenom så får man flytta från landet på riktigt, att det ens når en diskussion är helt ofattbart.

Permalänk

Bra förslag. Ett fritt internet innebär näthat. Kanske ett "white net" hade kunnat skapas som är opt out. Att för att kunna nå utanför det verifierbara internet så måste man skicka en ansökan till sin isp.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det kan vara problem med att inte få vara anonym. Vi har sett folk i Sverige bli karaktärsmördade, blivit av med jobb för att de talade ut om något som bröt mot politikers och medias narrativ trots att de ofta har visat sig ha rätt. Samtidigt är jag så trött på alla fejkkonton men det är främst utländska, just nu pro-palestinska.
När det gäller att sprida politiskt budskap är generellt media mer åt vänster i Sverige och de har fler "keyboardwarriors". De som är till vänster bland mina vänner är väldigt aktiva på nätet med politiska åsikter medan de till höger sköter sig själva och delar sina åsikter sällan. Alla kommer väl ihåg att man inte kunde tala med Åkesson och det var tabu att bjuda in honom till studio. Alla SD:are skulle rensas på facebook bland sina vänner etc.. åsiktskorridoren var stark. Anonymitet är viktigt.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vem bestämmer vad "rent mjöl" är? En diktator eller en frihetskämpe?

Skrivet av lonewolfshade:

Problemet som dom som använder sådana naiva uttryck alldrig tycks förstå är att det inte är dom som bestämmer vad rent mjöl i påsen är.

Sent ska vi inte tala om det faktum att rent mjöl i påsen förändras över tid och ser helt olika ut beroende på vilken gruppering du frågar vad "rent mjöl i påsen" betyder.

Skrivet av dool:

Fast ibland ställer folk som inte har rent mjöl i påsen till problem för andra, och de som drabbas kan behöva berätta om det anonymt.

Jämför med e som lever under skyddad identitet. De har nåt att dölja.

Det bestäms så klart på ett demokratiskt sätt. D.v.s. det bästa sättet vi har.

Att det förändras över tid är ju inget problem, det gäller ju allt.

I och med att alla kommer behöver använda samma sätt, och ingen kommer att kunna missbruka det(med nog kontroll) blir förutsättningarna samma för alla.

Permalänk
Testpilot

Bra!
Inte en dag försent i min mening.

Tycker Sydkorea är ett praktexempel att följa här, där SNID krävs för de flesta online-plattformar. Hatbrott, medveten spridning av falsk information och fuskande i onlinespel spåras mycket enklare och ett rättfärdigat straff kan delas ut (i Sydkorea kan du faktiskt få böter, till och med fängelse, för att skapa/nyttja fusk i onlinespel).

Såklart går det att argumentera för att en korrupt stat kan vända detta mot dig (se; Kina). Men tycker övergripande att fördelarna utväger nackdelarna, åtminstone i ett demokratiskt västland likt Sverige.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Detta är bara början. Vänta tills man kommer behöva identifiera sig för att logga in på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Känns ändå inte som en helt dålig idé. Vi har ju bevis på att partier i riksdagen medvetet försöker vilseleda och manipulera genom sociala medier så något måste ju göras.

Sen kanske det här inte är den "bästa" idén, men diskussionen är viktig just nu.

Lite cyniskt kan man väl säga att politik handlar om just det och att alla partier gör så för att få röster.

Men ja, diskussionen är viktig och intressant.

Jag är glad att det här har dykt upp så att diskussionerna inför EU-valet hettar till och blir relevant.
Hellre det än att dom ska sitta och mala om "sjukvården, klimatet och skolan".

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Den meningen förstörde för partiet resten av mitt liv iaf, nu är det bara 6 partier kvar att välja. Vi skall icke ha sånt här i Sverige. Eller ens EU för den delen.

Det är samma parti som haft 1984-Ylva i kommissionen (uppdraget är förvisso teoretiskt inte partipolitiskt) som saknar all form av teknisk kompetens, så jag vet inte riktigt vad som har ändrats i den delen. Det måste ha brunnit i skallen på Nikka när han försökte förklara för henne varför hon hade fel med hennes digitala hund som skulle lukta sig till barnporr och annat. Möjligen har de pratat ihop sig där nere i Bryssel. Den ena försöker införa förbud mot all kryptering och den andra försöker arbeta fram krav på europeiskt BankID för att få uttrycka sig på nätet överhuvudtaget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Tror du behöver läsa på om hur själv censur uppkommer och vad det leder till. Du har bara +50 års studier att gå igenom.

Du kan ju läsa på om hur tystnadskultur fungerar samtidigt eftersom du tyckas ha missat flertalet exempel på hur folk inte vågar anmäla trakasserier och fel på diverse företag.

Dom senaste exemplen var ju i och för sig bara nu här i april-maj så säker lätt att missa.......

Det finns flertalet sätt man kan kringgå detta på företag etc genom diverse olika ombud etc, ganska stor skillnad på det och sitta och häva ur sig en massa dynga på nätet man vet att man aldrig behöver ta ansvar för.

Nu råkar detta gälla Sociala Medier och inte Internet i allmänhet. Oj, blev du visst tvungen att ta ansvar för att du satt och var hatisk mot någon på Facebook och inte kunde ha x antal olika konton? Man kan fortfarande vara anonym "utåt" men ditt konto är kopplat till DIG så du får ta ansvar för skiten.

Så skall du göra jämförelser, håll dem relevanta.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå tanken med det och absolut kan det skydda folk från anonymt hat med mera.
Men andra sidan är ju att det är ännu ett steg mot mer kontrollerad yttrandefrihet och låsning av media. Vilket inte är så positivt.

Personligen hade jag aldrig röstat på ett parti som vill trycka en sådan fråga.

Permalänk
Medlem

Det har ju hittats droger i riksdagen, tänker att det är en grundkomponent i att komma fram med så här dåliga förslag.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vi kan börja med dig, skanna ditt pass och lägg upp här.

Skulle inte ha problem med att ha mina sociala medier konton knytna till bank ID eller liknande. Gör väl dessutom kapningar svårare. Skanna mitt pass och lägga upp här är väl inte samma sak.

Visa signatur

Main: AMD 5900X | Gigabyte Aorus ultra X570 | MSI RTX 3080 10GB Suprim X | Corsair RM 1000x | Corsair 32 gb 3600MHz | Samsung 980 PRO 1 TB | Fractal Design Meshify S2.

Extra: 8086K @ 5.1GHz | ASUS ROG Z390F | EVGA GTX 1080FTW | Corsair RM750x | Corsair 32GB 2666MHz | Samsung M.2 960 1TB