Permalänk

Solaris x86 på AMD

Jag har köpt och laddat ner Solaris 9 x86.
Jag har bränt de tre image-filerna till varsin cd. Men när jag försöker boota laptopen med skivan i så blir det fel.
SunOS Secondary Boot startar men stannar sedan...

Felmeddelandet är så här (förkortat):

"Boot panic: trap type 0, error 0 at 13bd7f"

När jag provar att boota på min P4 så fungerar det fint. Den verkar inte gilla min bärbara AMD

Visa signatur

// Daniel

Permalänk
Medlem

Vad är det för laptop?
Har du senaste BiOS uppdatering?

Permalänk

Det är en HP Pavilion ze1000 series
Jag vet faktiskt inte om det nyaste BIOS är installerat... Vet inte ens vad det är för moderkort/BIOS i den...

Visa signatur

// Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dodervang
Det är en HP Pavilion ze1000 series
Jag vet faktiskt inte om det nyaste BIOS är installerat... Vet inte ens vad det är för moderkort/BIOS i den...

Uhm, vad gäller mobo/bios till burken kan du nog glömma allt annat än att kolla på tillverkarens (HP) site.
Kolla vilken BIOS-version du har nu, kolla sedan på http://www.hp.com/ ("support & drivers" på förstasidan) vad det senaste BIOSet till den burken är. Dock måste du veta exakt vad det är för modell då, inte bara vilken serie.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Solaris för Intel har inte i närheten av lika bra hårdvarastöd som Linux och *BSD. Så har man otur så är det kört. Gäller att kolla hårdvarustödet innan.

Om du inte redan provat det -- skippa web start och boota från nästa CD i stället (inte lika snyggt GUI, men kan lösa en del problem).

Permalänk
Medlem

Solaris på x86 är inte så hett. Det allra bästa är att köra det på en riktig Sun-burk. Jag vet att mitt svar inte hjälper dig precis, men det är ett välkänt faktum att Solaris på x86 inte är värt besväret.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com