Strul med Western Digital 80Gb SE

Permalänk
Medlem

Strul med Western Digital 80Gb SE

Som ämnesraden antyder så har jag lite problem med en av mina Western Digital Caviar WD800JB 80Gb Special Edition.

I Event Viewer får jag lite skumma poster samtidigt som disken "låser sig" några sekunder. Lite irriterande när man kör mp3:or från den disken och ljudet försvinner i nån sekund samtidigt som posterna i Event Viewer uppstår.

[edit]Tror det har hänt fem gånger under de få minuter det har tagit mig att skriva detta inlägg[/edit]

Har även hänt att disken inte hittats av windows vid uppstart. Nu senast så hittades inte heller brännaren som sitter som slave på samma ide-kanal. Detta får mig att misstänka att det kanske kan vara något med moderkortet eller kanske ide-kabeln som j*vlas. Försökte köra en "Error checking" på den igår men efter ett tag verkade "Error checking" ha låst sig som tidigt som ovanstående poster visade sig i Event Viewer.

Dessa problem började för nån vecka sedan men dessförinnan har disken funkat perfekt sen jag köpte den i början av året.

OS: Windows 2000 SP2/SP4
Moderkort: Asus A7V266-E (KT266A)

Någon som har nån idé om vad som kan vara problemet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kan ju vara i princip vad som hellst som orsakar det felet, men har det bara plötsligt uppstått är det ju inte omöjligt att hårddisken håller på att gå sönder eller att det blivit fel i filsystemet. Bästa är ju om du kan testa den i någon annan dator!

Permalänk
Medlem

Är det nForce 2 kretsar på kortet?

Western Digital och nForce 2 kretsar fungerar inte bra ihop. Står på många sidor.

Utdrag från Datorbutiken:

"Western Digitals hårddiskar fungerar ej tillfredställande med moderkort som har nForce2-chipset. Detta fel yttrar sig på Western-diskar med varierande firmware-version, det går därför ej entydigt att peka på specifika modeller. Det kan alltså fungera i vissa fall, men risken att det inte gör det är för stor för att vi skall kunna rekommendera denna kombination. Ovanstående gäller även moderkort med VIA KT133A och 686B chipsets."

Permalänk
Medlem

Nope, står KT266 längre upp, så då ska de ju funka. Men det där problemet hade jag med på en 40gb western. Ibland hittade den inte hårddisken, ibland hittade den hdn, men det var fel storlek, registret gick ner sig helt plus att den lät för j***ligt, som den var på väg att pajja.

Permalänk
Medlem

Har ägnat eftermiddagen åt lite felsökning. Plockade över disken till andra datorn (Asus Cusl2 (i815E) win2k sp2) och körde WD Data Lifeguard Diagnostics under windows. Kopierade även en del filer för att test samt backup. Inga som helst problem. Så disken kan vi nog utesluta iaf, som tur är. Testade även deras dos-version av dlgdiag men det hängde när det egentligen ska detektera diskar. Lite skummt för det har funkat tidigare.

Stoppade in den i primära datorn igen, med en annan ide-kabel, och det första som händer när jag öppnar utforskaren är samma sak igen. Inte ide-kabeln det berodde på heller alltså... Ska testa att plocka bort brännaren som sitter på samma kabel och fortsätta testa. Om problemen fortsätter så blir jag väl tvungen att möblera om lite bland diskarna och ansluta denna disk till promise-controllern...

Edit: Genom att plocka bort min "coaster factory" aka acer-brännare verkar problemen ha upphört Har ändå tänkt köpa mig en vettig brännare så....

Visa signatur