Permalänk

1½ h av brott hemma, vi skulle haft datorlaboration vid 13 men det gick ju inte, så det blev att åka hem och göra det hemma.

Permalänk
Medlem

20 minuter här i Uppsala. Å jag jobbar på Max
Allt blev knäpptyst, jävla tur att vi inte hade rusch, går inte att göra nån mat alls utan ström.

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem

Här varade avbrottet i 2 timmar, fruktansvärt irriterande att inte kunna göra nånting. Nu är allt igång igen iaf och jag kan laga mat

JenzA: Klart man måste starta om hela tiden om man kör Windows, andra operativsystem startar man bara om när man byter kärna eller nåt sånt.

Visa signatur

"Murphys law is recursive. Washing your car to make it rain doesn't work"

Permalänk

Tror Örebro klarade sig helt...

Varför är alla så fixerade vid uptime?
Är det nån slags nördmuskelmätare?

Går burken ner så kan man väl göra nåt annat? Ta en höstpromenad.. tända lite ljus om det är mörkt... värst vad alla får panik lätt...

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Här kom det nästan precis igång igen. har varat några timmar.

Permalänk

Fick tillbaka strömmen cirka 16.00. Den gick 12.37 (det stod alla klockorna i skolan stilla på iaf...)

Sabbade ca 55 dagars uptime på två datorer, plus att de har fått nya IP-adresser, vilket ställer till lite problem...

Tror dock att det finns de som har det ganska mycket värre än vad jag har det...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Strömlöst knappt en timme här.

Datorn var ju naturligtvis avstängd när man kom hem (det var iofs väntat). Startar den och när windows håller på att laddas stannar den och disken låter rätt illa. Stoppar i disketten med IBM DFT (en positiv sak med att sitta med gamla datorn; floppy) och kör DFT. DFT hittar ju naturligtvis skadade sektorer på systemdisken.

Tur i oturen är väl att det var min fabriksreparerade 75GXP:a som strulade. Garantin på den gick ut för ca. en månad sedan....

Jag har *** haft mer datorproblem senaste veckan än jag haft på tre år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

40 min ca här. Men jag sitter ju på KREABs nät :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Var utan stöm i ca 4½ timma här utamför Helsingborg.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Var utan ström i några timmar, båda servrarna låg nere under tiden (från 12:30 till 17-något
(syns här: http://equinox.homelinux.net/internal/mrtg/load-day.png )

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk

Jag saknade ström först i skolan ca 45 min och sedan 1 timme efter att jag kommit hem. Så kanske 2 timmar här nere i söder.
FTPn dog ju självklart vid strömavbrottet, men ingen större skada skedd.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk

När jag var på mallorca var det strömavbrott i typ 10 timmar. Lite jobbigt att vara utan ström och vatten så länge

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

0 minuter här

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det har varit nåt här, inget jag har märkt iaf. Linuxburken funkar som den ska, och i skolan gick datorerna varma hela dan

Bor utanför gbg...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buster
Höra hela salen skrika VA FAN i kör vore en upplevelse..

men detta är lite OT

på dh 99 eller 00 i kupolen Borlänge, så gick strömmen FLERA gånger! det var coolt att höra alla vråla NEJ och FAN!

Visa signatur

Total Annihilation!!

Permalänk
Medlem

fan vad gnälliga ni är!

på vintrarna kan vi ha ström löst i två-tre dagar!

då är det bara att bitai hop och ta på sig något varmt samt hamstra konservburkar

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Fan va ni är *censur*. sitta och gnälla över att era "Tuffa" uptimes försvann i strömavbrottet. Jaja, ni gav mig ett gott skratt, tack.

Permalänk

Jag har klarat mig, men man märker det är problem lite överallt i sverige. Det går skitslött att köra p2p till andra personer lite runt om i landet.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Vad är det för tufft med en massa uptime? Det visar ju bara att man inte underhåller systemet rätt med fixar och uppdateringar.

man använder Linux (Debian) ofta man behöver reboota.. bara efter kerneluppdatering.. Kör man med en stable behöver man aldrig uppgradera kärnan

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem

haha!"Nej min uptime försvann"
"GAAAAAAAAAAAAAAAAAH Nu fick vi inte se på dendär filmen om detdär djuret :/"

Permalänk
Medlem

Ca. 4 timmar utan el, fick iaf sluta 2½ timme tidigare i skolan men vad hjälper det när det inte finns något att göra hemma

Permalänk
Medlem

jag funderar på att skaffa mig ett bilbatteri till en gammal aps-ups som jag har liggandes... det skall bli kul att se om den fungerar (den hittades av mig i en släng-hög på ett företag).

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

På jobbet står det ca 3m² batterier kopplade till UPSen som håller igång larmservrarna och larmsystemet. Räcker ca 10 timmar.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

När vi får strömavbrott snackar vi alltså halva dagar..

Visa signatur

//Mattias

Permalänk

Varför är det så många som oroade sig för sin uptime när det är strömavbott? Har ni verkligen inget bättre för er?
Här var det avbrott i några minuter bara (Linköping). Jag trodde att det var en jordfelsbrytare som löste ut igen (knas med något uttag i någons rum i korridoren tror jag)

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haglund
på dh 99 eller 00 i kupolen Borlänge, så gick strömmen FLERA gånger! det var coolt att höra alla vråla NEJ och FAN!

Och alla apploderade!
det skönaste var att vi hade comradio med oss, som var inställd på crewns frekvens..
vi hörde nån i crewn säga- "alla i security till utgångarna! se till att dom inte stjäl några switchar!!"

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Vad är det för tufft med en massa uptime? Det visar ju bara att man inte underhåller systemet rätt med fixar och uppdateringar.

Ja precis. Jag har aldrig fattat egenvärdet i hög uptime. Min primärdator pendlar vanligtvis mellan 1 och högst 14 dagar i uptime. Sen att jag har en bärbar Tandy 200 med 4,6 år (!) i upptime är en annan sak... Finns inte så mycket att uppdatera på den...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

4,6 år?
jag tror det när jag ser det.
De e ju ffs rekord isf..

btw.. strömavbrott några minuter?
värsta jag vart med om är 9 timmar 48 minuter
gott med pyttipanna på stormkök till lunch och middag
=/

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
4,6 år?
jag tror det när jag ser det.
De e ju ffs rekord isf..

btw.. strömavbrott några minuter?
värsta jag vart med om är 9 timmar 48 minuter
gott med pyttipanna på stormkök till lunch och middag
=/

Den har inga rörliga delar och går på adapter/R6-batterier (AA) och klarar således strömavbrott så det är inte så konstigt med hög "uptime". Enligt specifikationerna ska den klara 20 timmar på batteri, men eftersom batterierna blivit bättre med åren (datorn är från 1985-86) så klarar den rimligtvis närmare 30 timmar.

Edit: Saxat från en tidigare tråd:
"Har en bärbar Tandy 200 från 1985. 8085@4 MHz, 96Kb RAM som också
fungerar som sekundärminne. Ingen hårddisk, fläkt, diskettsation
eller överhuvudtaget rörliga delar.

Roll: Väckarklocka som också räknar primtal.
Uptime: 40511 timmar, eller drygt 4,6 år.

Edit: Nydligen startade jag om den. Nu har den
"bara" ca 1186 timmar uptime, eller 49 dagar."

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Har samma fråga.. varför är alla så fixerade vid lite uptime ? Vad fan spelar det för roll? Min server gick ner vid strömavbrottet, men inte gråter jag för det! Bara skönt för den att få vila lite .. Och jag tänker aldrig skaffa en UPS för typ 1000 spänn bara för att uptimen inte ska brytas..
Här i Motala var det strömavbrott i en timma förresten.. eller ungefär en timma.. jobbar i butik och vi fick stänga under den tiden.. skönt att slippa jobba
Vi hade en kassa med UPS, men den pallade bara runt 20 minuter.. sen dog den också..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |