Permalänk
Medlem

En del av ett chassi utan uppgift.

Vad ska denna del av chassie fylla för uppgift?

Den som är mellan där ytterplåten ska sitta och moderkortsplattan ? Har själv ett sådant chassi men ännu inte listat ut vad den lilla plattan gör för något.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Man kanske kan skruva fast fläktar med hjälp av den, och göra hål i ytterplåten?

Visa signatur

Hur övertalar man föräldrar att skaffa snabbare bredband?

Permalänk
Medlem

Eller så blir det gigantiskt hdd-rack om man tycker om att fästa diskarna i ena sidan bara...

Nä, jag gissar bara.

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det en stabilisator för långa PCI kort. Har sett liknande lösningar i flera racklådor.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Hmm, en stabilisator för PCI-kort? Chassit har en uttagbar moderkortsplatta där alla korten åker med. Så jag tror att PCI-korts stabilisatorn är kanske inte riktigt, men det är det bästa tipset hittils. Några mer förslag ?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Skruva loss den och se om det blir nån skillnad?

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Det har jag gjort... Jag tycker bara den är i vägen när man håller på inne i datorn och mixtrar... Den är tillsynes helt utan uppgift i chassit... Ingen skillnad alls gör den för funktionaliteten i själva chassit....

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

vad är det för chassi? ser fint ut

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk

Kanske bara sitter där för att göra chassit mer stabilt...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Kan den inte vara praktisk som kabelränna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske bara är som stabilisering mellan golv och tak i chassit. Hålen finns där för att vikten inte ska bli alltför hög. Min gissning bara.

Permalänk
Medlem

Sitter den framför eller bakom moderkortet när det är monterat?

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Sitter den framför eller bakom moderkortet när det är monterat?

den sitter nog framför moderkortet, en polare hade en sån i sitt chassi, fast av en annan modell, jag tror den var till för att skruva fast en fläkt-tunnel som satt över processorn..

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

Antagligen är det en hållare för fulllängds PCI kort. Jag antar det iaf... Kan inte komma på ngt bättre.

Permalänk
Medlem

Det är ju solklart att det är ett Aluminiumchassi du har och eftersom aluminium inte är så stabilt, väldigt tunnt (därav den låga vikten), så måste man ha en sån där för att chassit inte ska ramla ihop! Många aluminiumchassin har detta.

Visa signatur

Asus P4C800 - P4 2,4 C - 2x512 Twinmos - HIS Excalibur 9700pro - 2 x Seagate 120gb 8mb cache - LiteOn RW - Antec Sonata
http://service.futuremark.com/compare?2k1=6779665

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micro
Det är ju solklart att det är ett Aluminiumchassi du har och eftersom aluminium inte är så stabilt, väldigt tunnt (därav den låga vikten), så måste man ha en sån där för att chassit inte ska ramla ihop! Många aluminiumchassin har detta.

nä det där tror jag inte ett dugg på, hela chassit har ju en ram runt om, sedan ligger på plåten på denna jag tror knappast att den har något med det att göra, och det där med full-längds pci kort.. bygger dom verkligen stöd för detta i så pass nya lådor? jag menar, finns det någon som överhuvudtaget använder fullängdskort nu för tiden i en atx-burk?

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

inte f*n rammlar mitt lianli pc70 i hopp om en fluga landar och den har speciella stöda, liknar vanligt plåt chassi

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga att lådan är av Aluminium. Men metallen är så pass tjock att den väger lika mycket som ett plåtchassi av modell tunnare. Och jag har inte ännu kännt nån instabilitet i själva chassit.

Och angående frågan om var den sitter i förhållande till moderkortet så kan jag säga att den är mellan moderkortet och sidoplåten.

Samtidigt som jag ändå håller på, hur ska jag få väck lacken på lådan? Den har börjat bli alldeles för repig. Jag vill ha ofärgad plåt, alltså som en Lian-Li låda, helt obehandlad. Våtslippapper och Autosol är det bästa jag kan komma på.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av latyrx
nä det där tror jag inte ett dugg på, hela chassit har ju en ram runt om, sedan ligger på plåten på denna jag tror knappast att den har något med det att göra, och det där med full-längds pci kort.. bygger dom verkligen stöd för detta i så pass nya lådor? jag menar, finns det någon som överhuvudtaget använder fullängdskort nu för tiden i en atx-burk?

Tydligen gör de det... det tog ett bra tag för mig innan jag kom fram till varför det var andra fläkthållare i fronten än i resten av lådan på min 7890a.

Förr var fullängdskort rätt så vanligt, har en hög med grafikkort, hårddiskkontrollerkort och annat gammalt skräp som är fullängdskort. Numera så är det mest väldigt avancerade grafikkort och scsi/raidkort som är fullängs.

Voodoo2 var inte så små heller, fast inte riktigt fullängds. Vissa GF4 är inte heller så små.

Fast tittar man på den där lådan så är det nog klippt omöjigt att få in ett fullängdskort utan att skrota några hårddiskhållare.
Plåtbiten i sig är nog mest till för att stabilicera lådan eller möjligtvis för att hindra kort från att hoppa (känns lite långsökt eftersom den ser ut att sitta för långt ifrån).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Tydligen gör de det... det tog ett bra tag för mig innan jag kom fram till varför det var andra fläkthållare i fronten än i resten av lådan på min 7890a.

Förr var fullängdskort rätt så vanligt, har en hög med grafikkort, hårddiskkontrollerkort och annat gammalt skräp som är fullängdskort. Numera så är det mest väldigt avancerade grafikkort och scsi/raidkort som är fullängs.

Voodoo2 var inte så små heller, fast inte riktigt fullängds. Vissa GF4 är inte heller så små.

Fast tittar man på den där lådan så är det nog klippt omöjigt att få in ett fullängdskort utan att skrota några hårddiskhållare.
Plåtbiten i sig är nog mest till för att stabilicera lådan eller möjligtvis för att hindra kort från att hoppa (känns lite långsökt eftersom den ser ut att sitta för långt ifrån).

jo, möjligt men Big_PHat, maila chassi-tillverkaren och fråga? eller har dom inte någon hemsida? jag tror att det är någon slags fläkt-hållaregrej.. men vi kan ju inte göra mer än att spekulera eftersom ingen verkar veta med säkerhet.. och spekulerat har vi ju gjort hela tiden nu, så om du vill ha ett ordentligt svar på vad det verkligen är får du nog ta och maila antingen butiken som lagerhåller lådan eller chassitillverkaren. Posta gärna svaret här sedan.

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

Det roliga är att på www.sunnytec.com finns det ingen mail som man kan maila till, annars skulle jag inte vänt mig till sketna swec:are för råd

Oskar: Plåtbiten sitter alltså ca 5cm ifrån mitt grafikkort när det är installerat. Så vilken stabiliserande egenskap den har för korten vet jag inte, men det är en god tanke.

Jag testade även om den skulle kunna stabilisera hela lådan och jag har kommit fram till: Nej, det kan den nog inte. Den sitter inte "spännd" när man sätter in den i lådan. Och den är alldeles för vek för det. Den böjd väldigt lätt.

Seriöst, jag har ingen aning om vad det kan vara för nåt

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

nej, du får komma på ett bra användningsområde för den helt enkelt.. polaren hade en sån i sin låda som sagt, han sågade itu den och monterade sin takfläkt i rummet på den

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

jag kan ta reda på andvändningsområde om Big_PHat vill säga vad de är för låda?

Visa signatur

:: xp 3000+, Asus a7n8x Deluxe, 2*256mb Samsung pc-3200, Hercules Radeon 9500 pro, IBM 180gxp totalt 300gb ::

Permalänk
Medlem

tror det är ett Sunnytec CA-201A-100

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

Japp,precis ett sådant chassi är det. Fast 105:an då, eftersom att min är blå. Men det har ju ingen som helst relevans.
Hehe, jag tycker att det är skoj att folk vill lösa denna nöt med mig då jag grubblat ett litet tag på detta... Jag lovar att tacka er när jag för Nobel-priset för agtt jag upptäckt ett användningsområde för prylen

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

flugsmälla.. drinkpinne..?

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

Finns en del rackchassin där man kan fästa fler diskar i en sådan plåtbit (?) och få en massa extra plats men det kanske är för tajt i din låda mellan plåtbiten och moderkortet?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det är lite väl tajt mellan, eller, egentligen inte. Det skulle ju gå, men då skulle man inte kunna ha nåt PCI-kort bakom, och då skulle det bli tajt alltså... Mycket möjligt att det är en form av HDD-rack.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Det är hållare för kort. Nån som behöver instruktioner i hur det fungerar ?
Nej, trodde väl inte det, Detta används i nästan alla rackchassin som säljs och är till för att korten inte skall "hoppa ur" under transport.

Bilder ? Bilder ja (Ni får ursäkta om dom är väldigt suddiga, orkade inte anstränga mig

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem

Där ser man. Men jag fick inte med sånna där vita hållare som du visar upp, men nu vet jag iaf vad delen har för uppgift. Tackar tackar, du har nu besparat mig många sömnlösa nätter.

P.S. Vaert får man tag på sådana där ? D.S

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!