Kan en HDD påverka Ljudkort?

Permalänk
Medlem

Kan en HDD påverka Ljudkort?

Jag har sökt lite snabbt på forumet, men ingen verkar ha varit utsatt för samma sak som migsjälv. (Och om det visar sig att alla råkat ut för dig är det helt OK att flama mig )
Men hur som helst:

Nu är det så att jag har 4 st HDD's i min PC. Nämligen på IDE 0:
Western Digital 20Gb 7200 Rpm - Master
[u]Western Digital 80Gb 7200 Rpm - Slave[/u]

Och på IDE 1:

Maxtor gammal 4 Gb - Master
Western Digital 120Gb 7200 Rpm - Slave.

Och som ni ser så är min 2:a disk markerad. Och anledningen till det är att när jag är i windows har jag vissa problem med den disken. Problemet är som följer. Att så fort som min D:\ (Den markerade disken) jobbar, även det allra minsta, så hackar ljudet till. Alltså, säg att jag sitter och lyssnar på lite musik när jag ska kolla efter en fil på min HDD. För varje gång jag bläddrar på disken så hackar ljudet till. Men det allra värsta är att det hackar till även om jag bara surfar. Som om jag nu skulle minimera Swec-rutan så kommer ljudet att göra ett litet hopp.

Så det jag behöver hjälp med nu är att lösa eller eventuellt komma på något som kan bidra till att lösa problemet. Detta problem uppkom helt oväntat från ingenstans och jag har installerat nya drivrutier och nollställt BIOS för att eliminera att det är där problemen ligger.

Mycket tacksam för svar !

//Big_PHat a.k.a Janne

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Hepp här kommer svaret som du letat efter.

Jag tror att disken inte körs på rätt UDMA. Troligen har nått litet fel uppståt och då downgradar windows disken till en lägre säkrare nivå..

Kontrollpanelen -> System - > enhetshanteraren -> IDE/ATAPI Styrenheter -> välj den som disken sitter på -> egenskaper -> Avancerade inställningar -> Aktuellt överföringsläge...

kolla så att den står på det som din disk ska köras i..

OM det är det som är felet finns det mig veterligen bara ett sätt att återställa nivån. Ta bort den aktuella styrenheten i enhetshanterare och boota om datorn så hittas den igen.

Welll.. kanske är nått annat fel ? eller inte....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Toobster:
Du, jag är skyldig dig en bärs! Tackar ödmjukast för hjälpen! Det hjälpte mig väldigt bra. Ett stort tack till dig!!!

//Big_PHat a.k.a Janne

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!