Permalänk

Hitta satelituppkoppling

Hej.
En kompis vill ha bredband, dessvärre så bor han i djupaste träsksmåland så adsl eller bbb är bara att glömma.
Nu har han kommit fram till att satelituppkoppling nog är enda allternativet som finns kvar. Är det någon här som har egna erfarenheter av det och vart skulle man i så fall införskaffa det?
Jag lyckades inte ens hitta en återförsäljare på google så man undrar ju om det finns att köpa över huvud taget :rolleyes:.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Tiscali har tvåvägs-satellit. Men den kostar väldigt mycket.

http://www.tiscali.se/privat/satellit/index.php?

Envägs-satellit är inget att börja fundera på ens enligt min mening, då man måste vara uppkopplad med minuttaxa för att kunna skicka data.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

TiscaliSat Basic
Utrustning & Installation
16000 kr
Abonnemang
799 kr / månad

billigt var det ju då inte...
samt:
Datamängdsbegränsning*
1,5 GB per månad

*Datamängdsbegränsningen innebär att varje Kund, inom en period på 4 veckor, skall kunna åtnjuta en garanterad minsta datamängd med upp till angiven maxprestanda. Om du överskrider angiven datamängd inom perioden så kan din trafik tillfälligt komma att prioriteras ner till lägre prestanda. I ett första steg ner till ca 200 kbps, och i ett sista steg ner till ca 64 kbps. Inom en månad prioriteras du sedan tillbaka till ordinarie prestandanivåer. OBS! Datamängdsbegränsningen innebär inte att du stängs av från tjänsten, endast att din surfhastighet tillfälligt bli lägre.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

företaget sirius gör reklam på tv vet jag...googla

Permalänk
Medlem

Finns nog inget att göra ..får vänta till det byggs ut adsl
problemet är ju en returnkanal ..det som man skickar med ..det är svårare att skicka ut i rymden än att ta emot efter du inte behöver nån sändare för att ta emot..det är ju dom är dyra..det behövs väldigt stark effekt för att nå ut i rymden
med andra ord..det är väldigt dyrt och det är nog blilligare att koppla upp sej väldigt länge istället

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamm
företaget sirius gör reklam på tv vet jag...googla

För det första är det Viasat som gör reklam, Sirius är en satellit...
För det andra så är det också en vägs-satellit, vilket innebär att du använder modemet även där.

Visa signatur

N/A

Permalänk

Tackar.
Min polare upplever dock inte uppkopplingstiden med telefon som ett större problem, snarare är det hastigheten (eller snarare bristen därav) som är problemet.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Då kan det ju vara en ide med envägs satellit uppkoppling..han kanske bor själv också så han inte är beroende av telefonen..

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Tackar.
Min polare upplever dock inte uppkopplingstiden med telefon som ett större problem, snarare är det hastigheten (eller snarare bristen därav) som är problemet.

ISDN?

Visa signatur

bite me!!

Permalänk
Medlem

ISDN ligger man ju på max 128k typ vikket inte är allt för snabbt..då är det ju bättre med satellit uppkoppling eller.då man kan komma upp i 2mb..vet inte rikitgt hur snabbt man kan komma upp i men ungeför..
dessutom kommer man ju inte undan minut taxan

Visa signatur

Zibkus