Permalänk
Medlem

vad i tusan gnisslar?!?

När jag pressar systemet mitt rejält så gnisslar något?, när jag kör det andra torture-testet i prime95 så gnisslar det som satan, i de andra två gnisslar det inte alls.
Det är också i test 2 jag får felmeddelanden när jag klockar.
När jag får fel i prime95 så stänger även 3dmark01 av sig när jag benchar... mest i dragothic-testet. det gnisslar även mer eller mindre i 3dmark01
Nu kör jag min barton i 210x10,5 @ 1,75vcore. minnena i 9-3-2-2.0.
Vad är det som kan vara orsaken till detta gnisslandet???

kylning på mitt 9800pro är arctic coolings tjafs, kylning på cpu är alpha-flänsen med en 80mm-papst kopplad till fläktpwr-tjafset på mitt nf7-s 2.0. (får förresten ingen varvtalssignal).

mkt tacksam för svar.

edit: lite edits

Permalänk
Musikälskare

Låter sjukt kul

Hmm vad kan det vara... kanske prossesorfläkten som är temp styrd och måste jobba hårdare i det testet ?

//flashen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

jag har också tänkt den tanken men den gnisslar med omedelbar verkan, dvs så fort jag drar igång testet så gnisslar det konternuerligt och precis i det ögonblick jag stoppar så slutar det gnissla.

[edit]: nån annan som hr något förslag?, datorn är ej primestabil i 10x217 vare sig jag kör minnena synkat eller osynkat. 10x215 fungerar men ja... det gnisslar som tusan.
hjääääääälp

[edit]: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=15818...
där verkar vara folk som har upplevt samma sak... jag ahr också ett antec truepower.
vad ska man hitta på nu då?

Permalänk
Medlem

Jag kör med CPU Idle... På något sätt så använder det mycket kraft till något när min dator idlar för att få ner temperaturen p CPU:n. Då går fläktarna ner i varv (hör det med) de kan väl va något liknande med ditt problem. Just i de RPM:et som någon fläkt varvar ner till uppstår gnissel?!?!?! KAN va så men jag vet inte.. Bara ett förslag..

Visa signatur

Intel Core2Duo E6400 2.13ghz @ 3.4ghz | Asus P5B-Deluxe | 3GB Corsair TWIN2X PC2-6400 | Gainward 8800GT @ 700 mhz / 2100 mhz |