Permalänk
Medlem

Defragga i linux?

Behöver man defragga i linux (det behöver man ju göra hela tiden i windos..) Så jag undrade har linux upptäckt nåt botemedel /aka en kontstruktion som fungerar..
eller ska man defragga /åh lidande..

Permalänk
Medlem

Fragmentering sker även under linux olika filsystem.
Dock (tror jag) inte i samma utsträckning som FAT32 eller NTFS.
Enda sättet jag känner till att defragmentera filsystem under Linux är att flytta alla filer från partitionen och sen flytta tillbaka dom.

Permalänk
Hedersmedlem

det var ju ett enkelt och utrymmessparande sätt

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

http://cbbrowne.com/info/defrag.html är väl ett hyfsat svar, sen får väl de som kör reiser etc svara för hur det funkar

Permalänk
Medlem

Om man vill ha lite att läsa om på området, främst för ReiserFS, men gäller nog för de flesta journalförande filsystem (Ext3, FFS, mfl): http://www.informatik.uni-frankfurt.de/~loizides/reiserfs/.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

Läser linux format lite då och då. De sa att linux inte behöver defraggas. Verkar iofs lite väl frälsta av linux men vad jag har hört så är det inte nödvämdigt att defragga med jämna mellanrum som i windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl främst när filsystemet börjar bli fullt som det blir fragmenterat. Och NTFS är inte alls lika illa som FAT. FAT blir ju lätt väldigt fragmenterat. Moderna filsystem försöker ju undvika det.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster