Permalänk
Medlem

Twinmos winbond ger mig problem...

Har för inte så länge sedan skaffat mig 2st 512MB pc3200 twinmos winbond minnen (CH-5).
Mina inställningar i bios är för tillfället inställda på SPD och kör dem då i 200...

Mitt dilemma är att vissa spel buggar sig, och med alla trådar som döket upp om minnen fick mig att testa dessa med memtest86.
När jag kör minnena i dual channel så får jag ungefär 4800 fel i testerna med 200FSB, sänker jag dock till 166 är det felfritt.
Men när jag sedan kör stickorna var för sig så dyker där inte upp ett enda fel.

sitter med ett asus a7n8x deluxe rev. 2.0

Är det överhuvudtaget möjligt att ta detta på garanti då minnena var för sig inte visar något fel?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

minnena ska klara den hastighet som dom är spec. för.
har du köpt dom som dual-kit eller som separata minnen ?

prova först med att höja minnesspännignen till typ 2.8 och se om det går bättre.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

jag har köpt dem som separata minnen, men kan ine tänka mig att det skulle vara i vägen då det är två identiska minnen, tillockmed serienr är efter varandra.

har visserligen testat att köra dem i 2.7 men får väl testa 2.8 senare idag då.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Du kan inte returnera minnen som funkar på rätt fsb. Det är väl otur/dålig hantering av dig/datorbutik som kan ha gjort det blivit som det blivit.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Du kan inte returnera minnen som funkar på rätt fsb. Det är väl otur/dålig hantering av dig/datorbutik som kan ha gjort det blivit som det blivit.

Men det är ju ändå konstigt att i 166 kan jag köra dual channel utan problem.

dessutom klargjorde jag för försäljaren att jag skulle köra dual channel eftersom jag köpte moderkort och cpu samtidigt.

svårare gör det att försäljaren är en nära vän till mig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

"dessutom klargjorde jag för försäljaren att jag skulle köra dual channel eftersom jag köpte moderkort och cpu samtidigt.

svårare gör det att försäljaren är en nära vän till mig"

----------------------------------------------------------------------------

I såfall borde det väl tvärtom vara ganska smidigt att prata med försäljaren och förklarar situationen så han/hon får förklara vad som är den troliga orsaken eller byta minnestyp.
Inget pinsamt i det.

personligen tycker jag att twinmos 2x256MB 3200 "Single Side" stickorna fungerar bättre med ditt moderkort både vad gäller funktion och överklockning jmfrt med 2x512MB DS stickor, även om man då inte på sikt kan få max minneskapacitet på alla 3 minnesslot.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

jag tänker inte gå under 1GB ram.

nu tänker jag iaf byta det, vilka ramminnen skall jag välja istället då?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

köp till 2x256mb twinmos 3200 dualkit ( slot 2&3 )+ använd ett av dom 512 (slot 1) som du redan har så får du 1G dual eller köp /byt dina 2x512.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Samma problem (nåja prime95 hängde sig efter max 5 minuter oavsett vdimm/timings) hände mig med samma minnen. Har skickat in till komplett på RMA.

Permalänk
Medlem

Twinmos minne

Jag har typ lika problem, har ASUS K8V
Kan bara ha mina TwinMos PC3200 DDR-Dimm 512 MB CL 2.5 i slot 2 och 3 för att burken ska funka. Då går minnena bara i halvfart

Använder jag slot 1 och 3 eller bara ett minne i slot 1 så kan jag inte äns köra memtest utan att det krashar

Ska man skicka tillbaka minnet till kompett då för utbyte ?

Ska man begära en annan sort eller lika ?

MVH

Magnus

Permalänk

HMB, att prime95 stoppar efter 5 min, behöver nödvändigtvis inte innebära minnesfel.
Det kan ibland räcka att höja cpu- och/eller minnesspänning .
kör memtest86 oklockat för att kolla ev. minnesfel.

Sweking - Om du skall vara på den säkra sidan på är det bättre att kolla ASUS hemsidas för vilka minnestyper som ditt moderkort är testade/gpdkända med.
Tyvärr verkade det som om twinmos 512-moduler haft lite kvalitetsproblem på senare tid.
(subjektivt ) - 256 modulerna har funkat bra för mig.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
HMB, att prime95 stoppar efter 5 min, behöver nödvändigtvis inte innebära minnesfel.
Det kan ibland räcka att höja cpu- och/eller minnesspänning .
kör memtest86 oklockat för att kolla ev. minnesfel.

Sweking - Om du skall vara på den säkra sidan på är det bättre att kolla ASUS hemsidas för vilka minnestyper som ditt moderkort är testade/gpdkända med.
Tyvärr verkade det som om twinmos 512-moduler haft lite kvalitetsproblem på senare tid.
(subjektivt ) - 256 modulerna har funkat bra för mig.

Efter ha sysslat med överklockning sen pentium 1 tiden så vet jag nog vad som felar på min egen dator Hur förklarar du att allt fungerar superstabilt med 2st 256mb twinmos original i timings 2-2-2-5 med 2.7V?

Permalänk
Medlem

Jag ringde försäljaren som även är min vän och förklarade mitt dilemma.
fick till svar att han inte orkade ringa och gav mig relevant information och telefon nummret till SMG.
Ringde upp och det hela löste sig, skickar upp mina med posten imorgon.

SMG:s förklaring var att de fått in dåliga batchar under hösten och vintern från twinmos.
någon som kan förklara vad de menade med "batch" ??

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Batch kan man översätta till att det är som leveranser eller omgångar det kommit ut från fabriken.