Ny Barracuda 7200.7 160gb låter konstigt vid idle med jämna mellanrum

Permalänk
Medlem

Ny Barracuda 7200.7 160gb låter konstigt vid idle med jämna mellanrum

som topic, det låter som den läser/skriver ungefär var 30:e sekund och det håller på i 5-10 sekunder när jag inte gör något med datorn (inte använder disken). Jag hör det ganska väl eftersom resten i datorn är väldigt tyst, har inga högljudda fläktar så det är rätt jobbigt att höra krrrrrrrr ljudet :(. Jag har stängt av indexeringstjänsten. Enligt SMART är disken felfri, jag tycker den funkar bra också. Har testat den i HD Tach dessutom. Någon annan med samma problem? Ska disken låta så eller är det något fel på den?

Permalänk
Medlem

Alla i 7200.7 serien låter så, inklusive min. Bara att leva med det.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Medlem

borde det inte gå att stänga av, exakt vad gör den när den håller på så, någon som vet?

Permalänk
Medlem

Är det inte nåt att den flyttar läs och skrivhuvudet eftersom det inte ska ligga på samma plats hela tiden (kan skada disken om det ligger still för länge)..
Tror det är nåt sånt iallafall..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar vara så på Seagates diskar. På alla mina har det varit så (fyra Barracuda IV, två V och en 7200.7).
På alla har det försvunnit av sig självt efter ett par veckor. Tror det är nån kalibrering eller liknande.

Jag skulle returnera disken ifall det inte lägger av inom några veckor.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Har 2 7200.7:or (SATA) och det finns en lösning att få tyst på ljudet. Hämta DTemp (program för temperatur- och hälsokoll för diskar) och välj funktionen "Enable/Disable AutoScan". Jag har provat detta och det löste mina problem. Det känns alltid lite osäkert att göra ett sånt här ingrepp så jag vet inte vad det har för betydelse för diskarna i det långa loppet, men viktigast är att de blir tysta.

Detta är en förklaring om Autoscan från Dtemp:

AutoScan is a SMART feature. If AutoScan enabled, after some time of inactivity your hard drive begin to check itself for errors. I recommend to keep AutoScan DISABLED becasuse there's many hard drives with dangerous errors in this part of firmware.

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Medlem

jag testade med DTemp och försökte disabla AutoScan och det funkade inte, det stog att det blev nått error, kan det ha med att HDD'n är kopplat till controllerkortet? Mina andra diskar som är kopplade till IDE portarna på moderkortet funkade att disabla AutoScan. ska testa att koppla in HDD'n till moderkortet och se om det gör nån skillnad, hoppas det funkar så jag slipper ljudet.

Permalänk
Medlem

Det kan absolut berå på kontrollerkortet, iom att det är en S.M.A.R.T. funktion. Jag kör 2 SATA diskar så jag hade inga problem att ändra det.

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Medlem

Har en Barracuda IV som inte låter ett dugg, nånsin, och en 7200.7 som knastrar lite svagt ibland, men bara då jag gör nåt med disken. Definitivt inget störande iaf, och även jag har en tyst dator i övrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiasen
Det kan absolut berå på kontrollerkortet, iom att det är en S.M.A.R.T. funktion. Jag kör 2 SATA diskar så jag hade inga problem att ändra det.

Själv har jag 1 Seagate SATA och jag får inte Dtemp att fungera alls .. =/.. :(:(

Permalänk
Medlem

Har 2 st SATA från Seagate och ena låter men inte den andra

Ska testa det där progget