Permalänk
Medlem

Serverfråga

Hade tänkt sätta upp en server, men vet inte vad jag ska välja för operativsystem. Vill iallafall ha en server som är stabil och både asp/phpkompatibel. Ska man välja apache och sen försöka hitta något tillägg så asp också fungerar? Har hört att det är ganska krångligt?

Visa signatur

:: joohn-pc ::Abit IC7-max3 / P4 3.0 (800) / Zalman 7000A-CU / Twinmos TwiSTER 2x512 DDR pc3200 cl2/ Hercules 3D Prophet 9800 pro 128 mb / 2x Barracuda 7200.7 120GB S-ATA + 1x Barracuda 7200.7 200 GB = 440 GB - S-ATA - Plextor PX-708A DVD+-RW - Syncmaster 193T

:: joohn-mac :: Powerbook 15'- 1,67 GHz PowerPC G4-processor - 1x1024 MB DDR333-minne - 100 GB Ultra ATA/100 -ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR)

Permalänk
Medlem

Måste du absolut köra ASP skall du välja IIS, då de ASP-kompatibla webservrar som finns är tämligen dåliga.

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk

Ett serveroperativ av Windows modell är ju klart enklast att sätta upp och administrera, säkerhetsmässigt inte heller några problem om du bara vet hur du ska skydda dig (se till att hålla programvarorna uppdaterade samt att ha en rätt konfigurerad brandvägg mm...). Iom Server OS:et så har du då tillgång till Internet Information Server från MS som är en ypperlig webbserver där du även kan lägga in stöd för PHP, MySQL på ett enkelt sätt.

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Medlem

Jag tänkte slå upp en privat webserver, jag har en 100mhz 96mb ram och en 4gb hd på, vilket os ska jag ha på den då om jag vill ha asp och även php?

/icanos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icanos
Jag tänkte slå upp en privat webserver, jag har en 100mhz 96mb ram och en 4gb hd på, vilket os ska jag ha på den då om jag vill ha asp och även php?

/icanos

På den hårdvaran hade jag skippat ASP och satsat på Linux med Apache och PHP. Skulle vilja se en fungerande windows-server på den hårdvaran som klarar av mer än 1 besökare åt gången