Permalänk
Medlem

PTS stoppar JOS MP-300?

Forumet på JensofSweden.com är nedstängt, man kan inte längre aktivera sändaren för MP-300 via den engelskspråkiga supporten och många återförsäljare säljer inte längre MP-300 tillsvidare.
Har PTS (post- och telestyrelsen) klagat på FM-sändaren?

Vad är det som händer?

/Anders

Permalänk
Medlem

Undrar också vad som händer där borta. Antingen flyttar de forumet och försöker fixa deras mail-system för aktivering, eller kanske det är som du säger att PTS har varit på dem.

Permalänk
Medlem

PTS har antagligen stoppat dem, för idag har JOS sagt åt samtliga återförsäljare i Sverige att skicka tillbaka alla MP-300...
Hade tänkt köpa en idag men icke...

Nya ska visst komma (utan FM-sändare) på Måndag.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Löjligt värre, PTS befäster sin ställning som en av Sveriges absolut fjantigaste myndigheter.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Hade precis tänkt att köpa denna mp3spelare, men utan fm-sändare köper jag den troligtvis inte. FM-sändaren var ju det stora pluset!

Permalänk

f-n vad löjligt. Typiskt Sverige att inte tillåta nåt som är så litet.
Tänker inte köpa spelaren längre.

Permalänk
Medlem

Läste man på SIBA eller COMPUTER CITY var ju fm-sändaren det stora dragplåstret. >"JOS MP-300 MED FM-SÄNDARE" Stod det.

Tas fm-sändaren minskas nog försäljningen kraftigt (kan ju vem som helst räkna ut i o för sig=))

Undrar om man kan "importera" den från något grannland?

Permalänk
Medlem

bleh, jag som var sugen på en JoS :/ Får bli en iRiver istället då. Om det inte går att importera lr få tag i nånstans. Grattis till de som köpt. Dessa kommer kunna sälja dyrt på ebay

Permalänk

Det var ju det som var det stora dragplåstret. Nu kan de bara säga at den har en ny design, väger mer, större volym mm jämfört med mp110.
Hoppas at de sänker priset om funktionen försvinner:-)
Jag vägrar at köpa denna bara för löjliga PTS ska förstöra allt, råkigt för JOS men så får det bli.

Permalänk

Varför skulle PTS klaga på just JoS när det säljs liknande apparater lite överallt och har så gjorts i åratal?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr SpruceTwig
Varför skulle PTS klaga på just JoS när det säljs liknande apparater lite överallt och har så gjorts i åratal?

Kanske för att forumet är stängt och att siba inte har spelaren på sin hemsida längre.
De kanske håller på att förhansla med PTS om hur de ska göra eller nåt.

Permalänk
Avstängd

Ladda ner vårt pressmeddelande som går ut imorgon i pressen samt i alla våra kanaler:

http://www.jensofsweden.com/media/MP-300/Pressmeddelande-JOS-...

Vi återkommer med mer information inom kort - håll till godo. Läs gärna pressmeddelandet nogrannt.

Forumet är inte nere på grund av denna anledning utan det rör sig om ett problem med den "provider" som hostar forumet - detta ska även flyttas till våra servrar så vi försöker få det klart så snart som möjligt.

Mvh

Jens of Sweden

Permalänk

detta är SJUKT!! Har änteligen efter svåra sömnlösa nätter bestämt mig föt mp300! Vad gör de då? Jo de plockar bort saken som gjorde att den överlägset vann öve ipod mini och alla andra spelare! Snart startar jag en hata PTS klubb....jag är så j*vla arg på dem!!

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Varför checkade inte ni från början med PTS innan ni började sälja produkten?

Permalänk
Medlem

JOS har ni bara ändrat mjukvaran? Borde man inte bara kunna flasha om den med amerikanska drivrutiner då?

Vore en bra lösning! (som alla skulle gilla)

Permalänk
Medlem

Precis det undrar jag med...

Permalänk
Avstängd

Efter samråd med jurister har vi kommit fram till att MP-300 inte kan betraktas som en tillståndspliktig sändare. PTS har ändå valt att titta på saken och som en försiktighetsåtgärd har vi valt att dra tillbaka enheterna.

Läs detta i pressreleasen:

Oavsett om PTS anser att MP-300 med avaktiverad radiosändare är tillståndspliktig eller inte avser vi inleda ett arbete för att den skall få tillstånd att säljas, då som en aktiv radiosändare. Efterfrågan finns, och med sin reducerade räckvidd stör den ingen, säger Jens Nylander, vd och grundare av Jens
of Sweden, och fortsätter......

Redan kommande vecka finns den nya versionen i butikerna och vi är övertygade att den kommer sälja eftersom den har oslagbart ljud, förmåga att driva stora hörlurar, goda diktafon möjligheter samt line-in för extern stereo mikrofon eller vanliga analoga apparater.

Mvh

Jens of Sweden

Permalänk
Medlem

Så om PTS anser att den var fullt laglig förut, så kommer det ut en ny version med fm-sändare?

JOS Får man fråga hur den är ändrad så att inte fm-sändaren funkar?

(EDIT: Det är just FM-Sändaren som gör den unik, annars så är det stort sätt en iriver 390-t)

(EDIT2: Det står i pressrealesen att den är hårdvaru moddad, men det har jag svårt att tro på)

Permalänk

Till JOS.
Men kan jag fortfarande köpa mp-300 med sädare?
Måste butiken sända tillbaka sina spelare?
Jag menar tex på Dustin så går den fortfarande och köpa!
//Robin

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk
Avstängd

Frågan:
Så om PTS anser att den var fullt laglig förut, så kommer det ut en ny version med fm-sändare?

Det finns tre alternativ:

1)
Om PTS anser att den inte är tillståndspliktig (men inte får användas) så kan produkten finnas som en modell för Sverige och USA - dock ej aktiverad för svenska marknaden.

2)
Om produkten är tillståndspliktig och får tillstånd kan den säljas aktiverad och dessutom användas lagligt i både Sverige och USA

3)
Om produkten är tillståndspliktig och inte PTS ger tillstånd så kommer MP-300 fortsatt att säljas utan stöd för FM-radio-sändning.

Mvh

Jens of Sweden

Permalänk
Medlem

om JOS är smarta så ändrar de avaktiverar det bara sändare i programvaran och sedan om den tilllåts så är det bara uppdatera firmware.

Visa signatur

E

Permalänk
Medlem

Kul att denna diskussion hölls långt innan spelaren ens lanserats, på 64bits.se's forum.
Och Jens gjorde nån jämförelse med bilar som går över 200km/h osv...
För att tillägga lite till den diskussionen, jo du får köra bil över 200km/h i sverige, på bana, och det är ganska många som ägnar sig åt just detta. Men du får inte stå på nån bana och sända fm-radio, visst man kan ju åka till USA och sända lite fm-radio med 1 meters räckvidd...

För er som vill läsa: http://www.64bits.se/nyheter/ktalk/1076079346,97316,.shtml

Visa signatur

MacBook Pro C2D 2.2 GHz - 2048 MB -GeForce 8600M GT 128 MB - 15.4 "

Permalänk
Medlem

Xviz härmapa=) Det var precis det jag föreslog förut

EDIT: Vad tusan att alla är härmapor idag (*host* overdose)

Permalänk

kommer den "nya" mp-300 vara hådvarumoddad? Har VÄLDIGT svårt och tro det.

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Finns ju ställen som (ser ut) att ha den fortfarande i lager, undrar om man ska beställa en. Har lite penga kris nu=(

Overdose, var hittar du den på dustin? Den försvann där för några timmar sedan.

Permalänk
Medlem

Får ju säga direkt att jag har inte en susning om hur mp-300 är uppbyggd.. Men om de nu skall hårdvarumoddas så borde ju allt va uppbyggt på sådant sett att tar man bort några få komponenter så försvinner möjligheten, en sådan komponent kan ju vara antenn eller likande.
Sen e de ju inga problem för JOS-folket att skriva om firmwaren så fm-stöd tas bort helt

EDIT: www.inetdata.se har enligt dagens uppdatering 144 st i butiken och 31 st i webshopen.. Men skulle nog gissa på att dessa försvinner i morgon..

Permalänk

jag vet ett annat ställe men vill inte säga det.... jag tänker beställa den imorren..! MÅSTE bara ha en sån!

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Får ju säga direkt att jag har inte en susning om hur mp-300 är uppbyggd.. Men om de nu skall hårdvarumoddas så borde ju allt va uppbyggt på sådant sett att tar man bort några få komponenter så försvinner möjligheten, en sådan komponent kan ju vara antenn eller likande.
Sen e de ju inga problem för JOS-folket att skriva om firmwaren så fm-stöd tas bort helt

EDIT: www.inetdata.se har enligt dagens uppdatering 144 st i butiken och 31 st i webshopen.. Men skulle nog gissa på att dessa försvinner i morgon..

Tänkte också på inet data, får väl åka dit imorron, och köpa den på öppetköp. Om de inte bara skickar tillbaka dem innan kl 5 imorron.

Permalänk

ifall man bst innan 4 tror ni man får den då?

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av overdose
ifall man bst innan 4 tror ni man får den då?

Fyra i natt? Om JOS har bett alla butiker att skicka tillbaka spelarna så borde de inte finnas kvar imorron, men jag hoppas att inte JOS har så brottom=)