Permalänk
Medlem

Dammsög fläktar, nu låter de mer

Hej, passade på att rengöra burken från damm, satte damsugarmunstycket intill processor och chassifläkt för att ta bort altt damm där inne.

Nu när jag startar burken igen så låter de mer än tidigare, båda var i stort sett knäpptysta tidigare men nu låter de lite grann (inget vinande ljud dessbättre).

Detta är "#¤%"# störande.

Finns det fler med liknande erfarenheter eller inbillar jag mig bara? Finns det något att göra åt det hela?

Visa signatur

---------------------------------------------
Antec Sonata II, Gigabyte 965-DS4,, Intel Core2Duo 6300, 2x1024mb DDR2, Samsung 250gb HD, Hyundai Q17s TFT, Sapphire 1900XT 256mb, Hauppage 150PVR

Permalänk
Medlem

blir jämt så för mig också när jag rengör.. skitstörande..

Permalänk
Medlem

Man ska inte snurra fläktarna med hjälp av damsugarens sugkraft, man får lätt upp dem i för höga rmp vilket kan skada fläkten, tex. så att att kullager går sönder.

Permalänk
Medlem

sen tror jag inte att du får bort allt damm när du suger så.. kan vara att nån damm "flisa" eller vad man ska säga.. har hamnat så det slår i fläkten eller nåt.. .. sist jag rengjorde min Zalman fläns så var det ett typ 1mm tjockt lager damm.. gick dra bort med fingret jättelätt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Kanske var så att fläkten stod still pga allt damm?

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk

Haha, samma sak hände för mig, ska nog köpa en ny nu, den gamla var iofs inte så tyst. rekomendationer? tror det e chassi fläkten som vibrerar, prova ge datorn en rejäl lusing, då tystnar min fläkt.

Permalänk

nej men sen så är d väl så att dammet sinkar ner fläkten lite så att den får en högre rpm när dammet försvinner ?

Visa signatur

| A64 3000+ | Gigabyte GA-K8NS Pro | 1024 mb DDR Corsair Value Select | Club 3D x800PRO | Compucase CI-6919 | 120 GB 160 GB 160 GB | 10028 @ 3DMark -03 Oklockat www.m0jjen.com

Permalänk
Medlem

Kan ju som sagt vara så att du inte fått bort precis allt damm vilket kan resultera i obalans i fläkten.

Permalänk
Medlem

Alla Har fel =)

Haha, jag tror ingen av er har gissat rätt, tror jag.
Dammet har en ljuddämpande effekt. Det, i samband med att det blir bättre luftflöde ökar ljudvolymen

Och nej, man ska INTE låta en dammsugares sugkraft att spinna upp fläkten. Fläktarna kommer upp i många fler RMP än vad de klarar av, och förstör väldigt lätt kul- eller rullagren.

Ett tips: ta bort det "fina" klistermärket från fläkten. Om möjligt, ta isär fläkten. Det går oftast, man tar bort ett litet plastblock...då kan man ta isär fläkten. Ta då någon form av friktionsolja och droppa i kullagren/rörliga delar. INTE i motorn eller koppartrådslindorna. Testa en olja som heter slick50, bästa oljan för bilar typ. Men symaskinsolja duger nog aldeles utmärkt också. Finns också diverse teflonoljor som är väldigt bra också.

Visa signatur

Orka? :P

Permalänk
Medlem

Man SKA INTE damsuga fläktar.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Re: Alla Har fel =)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rawmeat
..... Fläktarna kommer upp i många fler RMP än vad de klarar av, och förstör väldigt lätt kul- eller rullagren.......

Glidlager?

Edit: och sen när .. låter en fläkt mindre när den har dåligt luftflöde? med massa damm ivägen o.s.v..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Tryckluft, samt att man spärrar fläktarna när man blåser rent.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Antielefant

Japp, tryckluftspray är det bästa.

En burk från Biltema kostar inte många kronor och räcker till många renblåsningar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Re: Alla Har fel =)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rawmeat
Haha, jag tror ingen av er har gissat rätt, tror jag.
Dammet har en ljuddämpande effekt. Det, i samband med att det blir bättre luftflöde ökar ljudvolymen

Och nej, man ska INTE låta en dammsugares sugkraft att spinna upp fläkten. Fläktarna kommer upp i många fler RMP än vad de klarar av, och förstör väldigt lätt kul- eller rullagren.

Ett tips: ta bort det "fina" klistermärket från fläkten. Om möjligt, ta isär fläkten. Det går oftast, man tar bort ett litet plastblock...då kan man ta isär fläkten. Ta då någon form av friktionsolja och droppa i kullagren/rörliga delar. INTE i motorn eller koppartrådslindorna. Testa en olja som heter slick50, bästa oljan för bilar typ. Men symaskinsolja duger nog aldeles utmärkt också. Finns också diverse teflonoljor som är väldigt bra också.

Så har jag gjort med mitt gammla gf2mx massa gånger när det användes. Det började låta som fan var 3e månad. Vara bara att ta isär fläkten och smörja lite så funkade det bra igen.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Dammsuga?

Vad jag hört ska man INTE dammsuga i datorn överhuvudtaget, skapar statisk elektricitet som kan skada kretsarna i minnen, grafikkort mm. Det är ju därför man har ett antistat-band på sig när man byter kort mm.

Permalänk
Medlem

Jo men är man försiktig så skadar det inte ifall inte min och den håller inte jag räkningen på hur många gånger jag har rengort me dammsugare. Men när jag rengör fläktarna så blåser jag bara i den me munnen några gånger så e det rent sen. Och jag tror knappast att den kommer upp i för månge Rpm med munnen:D

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Hedersmedlem

Dammsug för tusan inte i datorn...
Du har tur att inget dog....eller gjorde det?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

du kan ju ha förstörd kullagrerna i fläkten...
ingen smart ide att damsuga en fläkt om man inte håller i rotorbladen.

Permalänk
Medlem

Ojojoj, nu känner jag mig jättedum :-(.

Men men, nu vet jag i alla fall. Ni ska bara veta hur snabbt fläktarna snurrade när jag satte damsugarmunstycket mot dem hehe.

OK, det där med plocka sönder fläktar och köpa specialoljor är inget för mig. Så det blir till att köpa nya fläktar.

Jag behöver 1 x Chassifläkt till Antec Sonata (tror d e 120mm)

och

1 x processorfläkt till Barton XP 2500@3200.

Viktigast av allt är att de är TYSTA

PS: Ingen vattenkylning tack DS:

Visa signatur

---------------------------------------------
Antec Sonata II, Gigabyte 965-DS4,, Intel Core2Duo 6300, 2x1024mb DDR2, Samsung 250gb HD, Hyundai Q17s TFT, Sapphire 1900XT 256mb, Hauppage 150PVR

Permalänk
Medlem

Jag brukar plåsa istället för att suga i datorn, då får man garanterat bort allt gammalt mök som ligger. Bara ställa lådan på balkongen och blåsa på med dammsugarn. Fast alla har väl inte dammsugare med blåsfunktion kanske.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

kyl datorn med dammsugarn vetja
blir iofs inte alltför tyst om ni inte har centraldammsugare då

Permalänk

det är ingen fara att dammsuga fläktarna. En fläkt skadas inte av statisk elektrisitet. Däremot ska man inte gå emot Mobo och alla kretsar som kan finnas där. Men det säger sig självt förståss.

Permalänk
Medlem

Hmm

Jag damsuger inte på komponenterna och alla skadliga delar... Jag tar bara och dammsuger chassit mallt annat går lika bra att blåsa på så försvinner allt damm.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |