Permalänk

Problem Hjälp

Hej!

Ja har ett litet problem eller kanske är den stor vet ej..

När ja spelar spel typ 20min plöstligt så slocknar datan helt och startar om datorn vad är felet är det kanske för att de blir för varmt där nere för ja har bara 1 fläkt som kylar ner processorn? Ja har en Celerion 1,7 128ddr 32grafikkort inbyggt Vet ni vad problemet är så droppa de här är ni snälla

/Magic

Visa signatur

we are not the monkeys but we got the keys

Permalänk
Medlem

Det kan vara temperaturen på processorn. Kontrollera den i BIOS eller via valfritt program.
Kan även vara temperaturen på grafikkortet. Hur man enklast kollar det vet jag inte.
En sista möjlighet är att ditt nätaggregat inte pallar att driva allt.

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk
Medlem

Testa med ett annat RAMminne (Två polare har haft liknande problem, och vet att iaf ENA polarns fel var RAMminnet.)
Låter annars som överhettning...

Men minnes-problem kan det vara... att när spel(som använder mycket minne) inte lyckas komma åt en minnesadress "högt upp" på minnet så crashar datorn.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

Det som Duxus påpekar låter okej. Jag kan inte så jättemycket om datorer (har jag nu förstått *buhuuu*), så jag får lita mig till logiken.

damagicman, skulle du kunna beskriva lite mera vad det är för saker du har i datorn? (Inte dam, utan hur många hårddiskar osv.)

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk

Okey tack

Problemet va att ja har för lite ram minne spelet ja spela kräver typ 256 och ja har 128..

Så ja tänkte köpa lite mer minne men så Noobig som ja är så vet ja inte vilken de ska va ja menar de finns olika DDR Ram minnen typ pc2100 pc333 osv.. Hur får ja reda på det?

/Magic

Visa signatur

we are not the monkeys but we got the keys

Permalänk

slå till med
två st 256mb pc3200. Eller om ditt moderkort inte stödjer Dual så köp en 512mb sticka pc3200

Visa signatur

---------------------------

Permalänk

Så de är pc3200 ?

Visa signatur

we are not the monkeys but we got the keys

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damagicman
Okey tack

Problemet va att ja har för lite ram minne spelet ja spela kräver typ 256 och ja har 128..

Så ja tänkte köpa lite mer minne men så Noobig som ja är så vet ja inte vilken de ska va ja menar de finns olika DDR Ram minnen typ pc2100 pc333 osv.. Hur får ja reda på det?

/Magic

Okej, så det va bara med DET spelet som den startade om lite nu och då?=/
Annars så tror jag att ditt nuvarande minne kanske kan vara trasigt. Du borde testa med ett helt annat minne.

PCxxxx eller snarare DDRxxx-märkningen visar hur hög klockfrekvens minnena garanterat klarar innan dom börjar bugga ut.
Du har en Celeron... så du behöver egentligen inte PC3200-minnen.
Men med tanke på de små skillnaderna i minnespriser idag så kan du ju t.ex. köpa http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=512DDR400
Jag rekommenderar 512MB, mindre är det kan vara lite snålt ibland, men 512MB klarar man sig gott på.

OT:
Btw, borde inte den här tråden flyttas? Har väl inget med lagring att göra?:confused:

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damagicman
Så de är pc3200 ?

Inte säkert men om det är pc2100 eller pc2700 så kommer dina pc3200 köras i rätt hastighet ändå. Värre om det hade varit pc3200 och du hade köpt pc2100 osv. Men om du har lust kan du ju kolla på ramminnet för det står ofta en etikett på det vad det är för något.