Egen disk för swapfile??

Permalänk
Medlem

Egen disk för swapfile??

Hej!

Har precis beställt ny dator: P4 3,2 Prescott, Ati Radeon 9800XT, 1024 Mb, HD 250 Gb (7200)SATA, Audigy 2 Platinum, DVD 16x + DVD-R/RW Dual. Läste i 'PC för alla' där man testade datorer för max 25.000:-- att två av datorerna hade två hårddiskar varav en var Raptor på 36 Gb och denna användes bara till swapfile.
Har möjlighet att köpa en beg Raptor för 500:-- och undrar nu om ngn på forumet har provat just denna variant??
Finns det ngt bra program som gör automatisk defragmentering när datorn är igång men inte används aktivt.

Permalänk

Finns ingen anledning till att köpa på sig en disk till enbart för swap. Skillnaden är ytterst marginell. Däremot kan det vara läge att köra fast storlek på swappen alt på en egen partition för att slippa fragmentering.

Med 1024MB RAM lär du ändå inte använda den speciellt ofta.

Permalänk
Medlem

Har du en, liten, riktigt snabb disk som swap-disk och en egen IDE-kanal så ökar prestandan...men inte så värst jättemycket..

Själv ska jag trycka in en 10gb nytillverkad disk (från Xbox) som swap-disk för att få till det..

Jag har sett en del server-konfigurationer där dom har en enskild disk som swap, vet inte hur pass normalt det är dock..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Man bör köra swappen på en annan disk än systemdisken. Givetvis har man en egen partition till swappen, så att det inte blir fragmenterat. Swappen sätts till 4 GB minus fysiskt RAM för 32-bitars processorer.

Permalänk
Medlem

Är man riktigt ful så kan man ju köra en RAM-disk och lägga swappen där :rolleyes:.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Är man riktigt ful så kan man ju köra en RAM-disk och lägga swappen där :rolleyes:.

Du menar att det är någon vinst med att göra det? Ge dig.

Permalänk
Medlem

Ang ramdisk, vad finns det för bra program till det?

Visa signatur

Denta

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag använda den snabbare (mindre) disken som systemdisk.
Snabb boot, snabbt system.
Bra att ha systemet på en disk, och alla program och annat på den större. Smidigare.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Är man riktigt ful så kan man ju köra en RAM-disk och lägga swappen där :rolleyes:.

Har du ett program som gör en RAM-disk innan swapfilen skapas? Jag har kört AR-RAMDisk och det fungerar ej att ha swappen på den. Personligen kör jag alltid swapfilen på en annan hårddisk, om man kör på samma partion som systemdisken så förlorar man prestanda när windows väl vill swappa mycket. Det kanske inte ger någon större prestandavinst men om man har flera diskar så är det lika bra att köra så. Även fast man har 1024/2048 i RAM så vill Windows använda swapfil ifall man inte väljer att stänga av den, finns visserligen reigsterhacks för att lagra så mkt av systemet i RAM:et men hur man än gör så används swapfilen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har tidigare kört med två diskar och lagt operativet på "den lilla snabba" för att kunna hålla ett rent Windows, har väl fungerat OK men vissa program har endast gått att installera på "C:" + en del annat trassel. Blev därför sugen på att köra swapfile på egen disk.
Testen i 'PCförAlla' nr 11/jan 2004 blev intressant eftersom av sex testade "superpaket" valde både "Datorbutiken" och "Pyrotech" att ha en separat Raptor för swapfile och det förvånar mig litet eftersom uppdraget från tidningen ju inte var att ta fram en server eller en dedikerad maskin för videoredigering.
Min nya dator blev för dyr men jag tänker ändå råna matkassan på 500:-- och köpa Raptorn av min kompis och se hur det funkar. Tänker nog oxå kontakta ovanstående företag och be dem kommentera konfigurationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Har du ett program som gör en RAM-disk innan swapfilen skapas? Jag har kört AR-RAMDisk och det fungerar ej att ha swappen på den. Personligen kör jag alltid swapfilen på en annan hårddisk, om man kör på samma partion som systemdisken så förlorar man prestanda när windows väl vill swappa mycket. Det kanske inte ger någon större prestandavinst men om man har flera diskar så är det lika bra att köra så. Även fast man har 1024/2048 i RAM så vill Windows använda swapfil ifall man inte väljer att stänga av den, finns visserligen reigsterhacks för att lagra så mkt av systemet i RAM:et men hur man än gör så används swapfilen.

Um va? Du har kunnat slå av swapfilen i ett gäng Windowsversioner?

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goose
Um va? Du har kunnat slå av swapfilen i ett gäng Windowsversioner?

Jepp, men vad jag läst försämrar det prestandan mot att ha den påslagen - fråga mig inte varför.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tjae för att du inte har någon swapfil då kanske?
Så länge du har såpass mycket fysiskt minne att du faktiskt kan slå av swappen (läs: åtmintonde 2GB, men det är ett riktigt minimum) utan att burken blir lidande pga att det blir för lite minne kvar till den så försämrar det inte prestandan, tvärtom, här har du en riktig prestandavinst.

Ovanstående kan jag go i god för då jag kört swaplöst ett bra tag. Det underlättar musikproduktion och även övrigt arbete något enormt.

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk

Det där med att swapfilen blir fragmenterad stämmer inte. Inte när den väl är en enda stor sammanhängande fil. Visst kan swapfilen bli fragmenterad när den skapas. Säg att du får en swapfil på 4 fragment när du ändrat storlek på den. Kör du nu en defragmentering på disken efteråt så kommer swapfilen bli en enda lång fil på hårddisken igen. Har du väl fått den till en stor fil så blir den inte framgmenterad när den används. Windows skriver lite där och lite där inom swapfilen. Swapfilen blir inte fragmenterad. Hur stor den ska vara beror på vad du gör på datorn. Sitter du bara och surfar så räcker det med en liten på kanske några hundra Mb. Har du mycket minne så kan du skapa en ramdisk och använda den som plats för swapfilen fall du nu inte gör något mer än att bara surfa eller spelar lite spel mm. Men sitter du som jag och använder datorn till stora CAD-filer så måste man ha en stor swapfil. Allt bara för att Windows ska kunna få tillgång till så mycket minne som möjligt. Då hjälper det inte med någon RAM-disk.

Sedan säger några att den ska vara statisk för att du ska få bättre prestanda. Det stämmer inte heller. Du ska ha den dynamisk men minsta värdet ska vara så stort så att Windows inte behöver öka den stup i kvarten. Det största värdet sätter du till tex 50% mer än det minsta. Detta bara för att Windows ska kunna expandera swapfilen fall du gör något utöver det vanliga på datorn. Men har du satt swapfilen till statisk så sitter du där och kollar på en error-ruta när swapfilen inte kan expanderas. Har du satt ett minsta-värde tillräckligt stort så kan du se swapfilen som statisk men Windows har möjligheten att expandera den fall det skulle behövas.

Du ska heller inte stänga av swapfilen. Windows är ett OS som använder sig av virutellt minne. Du kan stänga av swapfilen men Windows kommer ändå swappa mot hårddisken. Det som händer när du stänger av swapfilen är att det blir mer IOs mot andra filer på hårddisken som är involverade i swappandet.

Placera swapfilen på den partition som används mest på den minst använda hårddisken. Allt bara för att skriv/läs huvudet ska slippa röra sig så mycket mellan olika partitioner. Har du bara en hårddisk så lägg swapfilen på partitionen där OS:et ligger. På det vanliga IDE-interfacet så kan du inte skriva till två hårddiskar på samma gång. Så ska du lägga swapfilen på en egen hårddisk så placera hårddiskarna på olika IDE-kanaler. Annars kommer du förlora i prestanda. Nu vet jag inte hur det fungerar på SATA. Jag själv kör bara SCSI så jag bryr mig inte så mycket. Så hade jag en Raptor och en 7200 varvare så skulle jag installera både Windows och swapfilen på Raptorn eftersom den är snabbare.

Permalänk
Medlem

vart sjusterar man swapfilen i windows? har glömt av

:EDIT1: WinXP SP1
:EDIT2: hittade, det va inget.

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Jag har en "Temp-partition" på en annan hårddisk än systemhårddisken. Där lägger jag alla tempfiler som swapfil, temporära filer från WinZip m.fl. Snabbar upp systemet helt klart när datorn inte behöver läsa och skriva på samma hårddisk vid uppackning av zip-filer.

Permalänk
Avstängd

va heter programmet man kan göra ramdiskar med??

Visa signatur

barton 2500 1gb ram 9600pro

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne i det här, så har lite funderingar om swapfilen.
Har precis köpt en Maxtor ATA 200 GB och ska partitionera upp den när väl den har installerats inne idatorn. Det jag tänkt:
1 part. för swapfil
1 part. för windows temp, IE 6 cookies/temp, temp filer för zip,rar o.s.v

Resten till lagring, så totalt 3 partitioner.

Mina funderingar är:

1 Swapfil partitionen: ska den part. skapas som 1 part? Har läst att skrivhuvudet läser snabbare vid hddn plattans utkant och om man lägger den som 1 part. eller är det som sista part. som gör skrivhuduen börjar läsa från plattans "utkant"?

2. Finns det nåt sätt att alla program som brukar packas upp på windows temp mapp, ändra/tweaka så i fortsättningen ska packas upp i den nya part. som skapats för win. temp filer?

Tack!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|