Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

ska checka vad det går för. Saken är iaf klar att det kortet kommer sitta i min burk inom en snar framtid

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
PCI-X lär ju inte göra någon skillnad. agp8x är överskattat även idag.

PCI-X är inte samma sak som PCI Express, det är två olika. Men båda finns. Servrar och Apple använder PCI-X medans "PCn" använder PCI Express.

Själv skulle jag gärna ha sett PCI-X istället för PCI Express, men man kan inte få allt.

Men jag håller med om vad du säger.
Inte kommer man behöver PCI Express. AGP 8x räcker som sagt gott och väl.

Helt onödigt att vänta på PCI Express, tycker jag.

Men många hakar ju upp sig på att man alltid ska ha det senaste, oavsett om det i slutändan visar sig vara helt onödigt eller rent ut sagt sämre. Det är bl.a. därför som företagen kan komma med skit som BTX och fortfarande få beröm för det.

Man kan ju undra vad som händer med Apples grafikkort nu. Om det är lätt för ATi och nVidia att göra PCI-X versioner av grafikkorten eller om utbudet kommer att minska?

Permalänk

Jag struntar lite i echos inlägg och väntar på något fint moderkort med PCI Express och 880 varianten. Låter som ett system som kanske inte skulle lagga i BetaField: Vietnam :/

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
PCI-X är inte samma sak som PCI Express, det är två olika.

Ah, brydde mig inte så mycket om dessa nya pci-versioner då jag finner dem föga imponerande. Enda fördelen med deras bandbredd är imo bara till för nätverkskort med gigabit och uppåt

Grafikkort ska hålla sig till agp fortfarande

Sen tycker jag själv att BTX verkar vara bättre utformade med tanke på framtidens värmeutveckling. Både nvidias och Atis nya grafikkort kräver mängder med extraström, och dem ritningar/illustrationer jag sett av btx, bl.a på http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1876&p=2 tycker jag att btx verkar vara en bra idé

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReloadMaster
Jag struntar lite i echos inlägg och väntar på något fint moderkort med PCI Express och 880 varianten. Låter som ett system som kanske inte skulle lagga i BetaField: Vietnam :/

Hur kan ett grafikkort leda till dålig nätverksförbindelse?

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
...X800 Pro stödjer från 256 till 512 Megabyte minne och använder sig av en 256 bitars bred minnesbuss...

Är det bara jag som hänger upp mig på detta att där inte kommer någon variant med endast 128Mb minne -> billigare kort?

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Base
Hur kan ett grafikkort leda till dålig nätverksförbindelse?

Jag vet inte han kanske har dåliga kunskaper eller dylikt

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Personligentycker jag att det känns som om mitt 9800 pro hänger med rätt bra spel än...;o)

Permalänk
Medlem

Det ryktas om att XT versionen ska också ha 512mb eller så är det en special modell av XT.

Och det är mer än bara hastighet i PCI-express, pci-express kan leverara mera ström till grafikkortet än vad AGP kan.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco

X800 SE
$299

X800 Pro
$399

X800 XT
$499

X880 XT
$499

Precis som NVIDIA då -> http://www.theinquirer.net/?article=15292
$399 for the 6800 Ultra and $299 for the non Ultra

Edit, där hade väldigt fel. Jag undrar om ATI tänkt till ordentligt, om siffrorna stämmer kommer ATI vara reserverat rika idioter, medans vettigt folk köper $100 billigare NVIDIA.

Permalänk
Medlem

Tokspännande! Ska bli intressant hur nVidia vs. ATi blir denna gången. Vem som gör bäst kort per krona

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Finns det inga bilder???
Skulle va bra om man slipper de 2 Molex-kontakterna som Nvidia har, men det är ju inte säkert att det blir så...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
PCI-X lär ju inte göra någon skillnad. agp8x är överskattat även idag.

Att slippa all amolex-kontakter kan iofs vara rätt skönt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Finns det inga bilder???
Skulle va bra om man slipper de 2 Molex-kontakterna som Nvidia har, men det är ju inte säkert att det blir så...

http://www.theinquirer.net/?article=15246

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
http://www.theinquirer.net/?article=15246

OMFG

Permalänk
Medlem

Så här säger Terry Makedon (ansvarig för utveklingen av ATI's Catalyst-drivrutiner) i en intervju hos Legit Reviews: http://legitreviews.com/reviews/atiinterview0404/3.html

LR: What, if any, performance difference is there between the early PCI-X graphics cards and today's AGP graphics cards?

Terry: With a native PCI-E implementation there will be a sizeable performance increase in a variety of applications. In the early stages this will be in applications that take advantage of user interaction, such as HD video editing. Gamers will see big benefits in future titles that maximize graphics performance when reading from and writing back to system memory.

ncreased visual performance is a result of the graphics core, the graphics bus , the PCI-E chipset (Grantsdale or Alderwood) and several other factors that must be considered for an apples-to-apples comparison. At the Spring IDF we demonstrated applications running at twice the frame rate with PCI-E.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Var är han MrTT nu?

Om denna nyhet stämmer är hans gamla profesia om att AGP redan ska dö ut inte korrekt då, men det visste ju alla andra.

Han babblade något om att det bästa kortet endast skulle komma till PCI-E. Men aj det gör det ju inte.

By the way:

Prescott+Next gen ATI and Nvidia: Get a Nuclear powerplant as your PSU

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

hmm .....
hoppas mitt antec 550 true contol commer att räcka till

grafikkort : c:a 100-130 watt
prescott : c:a 104 watt
minne : c:a 15 watt / modul
moder kaka : c:a 25 watt
cd/dvd : c:a 20 watt styck
hdd : c:a 25 watt styck
+ alla extra fläcktar osv... osv.

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem

Nu när dessa grafikkort kommer sjunker kanske priset lite mer på ett 9800 Pro så man har råd med ett sådant (om de kommer att finnas kvar). Fattar inte hur man kan ha råd med ett grafikkort för 4-5000:-.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Tror knappast att priset på 9800Pro kommer sjunka så mycket mer, de ligger redan nu på en mycket läg nivå med tanke på prestandan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalmiNio
Var är han MrTT nu?

Om denna nyhet stämmer är hans gamla profesia om att AGP redan ska dö ut inte korrekt då, men det visste ju alla andra.

Han babblade något om att det bästa kortet endast skulle komma till PCI-E. Men aj det gör det ju inte.

By the way:

Prescott+Next gen ATI and Nvidia: Get a Nuclear powerplant as your PSU

1. ATI citat som "With a native PCI-E implementation there will be a sizeable performance increase" "Gamers will see big benefits"
Betyder inget för dig?
2. I juli kommer NV45 som är 3ggr snabbare är 5900 och den kommer bara i PCI-E utförande.
http://www.gzeasy.com/newsphoto/y2k4/03/24/NVIDIA.jpg
3. Om man tittar på NVidias Roadmap hittar man följade modeller:
PCX 6800 Ultra
PCX 6800
PCX 6700
PCX 6300

PCX 5950
PCX 5750
PCX 4300
alla med PCI-E. NV40 blir NVidias sista AGP, sen läggs AGP ner för NVidas del.
NVidia säger att PCI-X är upp till 20% snabbare än AGP.
http://www.nvidia.com/content/pci_e...iles/frame.html

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
1. ATI citat som "With a native PCI-E implementation there will be a sizeable performance increase" "Gamers will see big benefits"
Betyder inget för dig?
2. I juli kommer NV45 som är 3ggr snabbare är 5900 och den kommer bara i PCI-E utförande.
http://www.gzeasy.com/newsphoto/y2k4/03/24/NVIDIA.jpg
3. Om man tittar på NVidias Roadmap hittar man följade modeller:
PCX 6800 Ultra
PCX 6800
PCX 6700
PCX 6300

PCX 5950
PCX 5750
PCX 4300
alla med PCI-E. NV40 blir NVidias sista AGP, sen läggs AGP ner för NVidas del.
NVidia säger att PCI-X är upp till 20% snabbare än AGP.
http://www.nvidia.com/content/pci_e...iles/frame.html

20% snabbare när programmen är optimerade för pci express?

Nvidia som företag får man faktiskt ta med en nypa salt.

Det är en massa hype i gång för att få folk att köpa pci express.

btx, pci express, ddr2 samt nya moderkort m.m..

Utan att vara alltför finurlig är det mer nvidia, intel som verkar vara mer inriktade på att få folk att köpa det DE vill, inte vad konsumenten kanske skulle vilja samt behöva.

Ett av bekymren med kapitalistisk ekonomi med vinstintressen sam aktie ökning som drivmedel.
Ingen riktig balans.

Men men vi får se hur det blir när det är genomfört 2005 och 2006.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Utan att vara alltför finurlig är det mer nvidia, intel som verkar vara mer inriktade på att få folk att köpa det DE vill, inte vad konsumenten kanske skulle vilja samt behöva.

Off topic
Datorbranschen är inte bättre eller sämre än andra branscher vad gäller att pracka på folk sånt de inte egentligen behöver.

En historia som jag hört var att IBM för länge sen sålde radskrivare för lönerapporter.
En modell som kostade 20.000kr skrev 200 rapporter per minut, en dyrare modell som kostade 30.000kr skrev 300 rapporter per minut.
Man kunde också köpa ett uppgraderingskit till den långsammare skrivaren för 10.000kr så att den kom upp i 300 rapporter per minut.
Problemet var bara att när man köpte detta "uppgradering-skit" så kom det en kille från IBM, bytte plats på 2 kugghjul i skrivaren och hips vips så hade man en snabbare skrivare.

Du vet väl vad som styr ens inköp?
Jag gick en gång en säljkurs och kursledaren pratade om MAN modellen.
Att det var
Money=Pengar
Authorize=godkänna
Need=behov
Om man har pengar+godkännande+behov då kan man köpa.

Sen sa kursledaren att det var helt fel, det var WOMAN som styrde.
Want=vilja ha
Override=åsidosätter
Money=Pengar
Authorize=godkänna
Need=behov
Vill man bara ha en sak tillräckligt mycket, då skiter man i om man
har pengarna+har tillåtelse att köpa+har ett behov.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Tycker att 3700 för ett grafikkort är väldigt mycket ändå. Om jag fick bestämma skulle low-end kosta 500-1000 kr, mid-end 1000-1500 och high-end kosta 1500-2000 kr. Fast iofs, om jag fick bestämma skulle alla på vår jord vara jätteglada och ingen svält finnas samtidigt som det är fred på vår jord och alla har varsin iPod-mini mm mm osv osv...

Haha, skönt inlägg

Ser fram emot framtida softmodding äventyr...

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Jag är ny här på forumet, men jag undrar bara om man ska uppgradera till dessa nya kort i höst (sitter med en 9600pro just nu) eller om man ska vänta tills man har köpt amd64 bla?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaphoX
Tror knappast att priset på 9800Pro kommer sjunka så mycket mer, de ligger redan nu på en mycket läg nivå med tanke på prestandan

På en av Sveriges största nätbutiker sänktes priset med ett par hundralappar över påsk - tror att de flesta distributörer och till viss del återförsäljare kommer försöka göra sig av med en rätt stor kvantitet av Radeon 9800 Pro-kort, så det är nog möjligt att priset går ner ytterligare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Base
Hur kan ett grafikkort leda till dålig nätverksförbindelse?

Så ordet lagga måste innebära något med internetanslutningen?

Fan sist jag flög till USA och tillbaka så råkade jag ut för jet-lag.. trodde jag.. men dom har ju inte internet på planet!! Så fel jag hade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muscle
vem köper SE varianten? Måste vara fel troligen 1800

Vem vill inte spara 100 kronor?

Tycker också det verkar jättekonstigt.

"Gamers will see big benefits in future titles that maximize graphics performance when reading from and writing back to system memory."

I framtida spel... Ja, och då har man inte kvar samma gamla grafikkort, nej.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

tur man bara har ett 9200SE, fatta om man får sommar jobb vad man sparat på att inte köpa ett värsting kort;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

fan va nice.. sitter med en dator med pci-x nu men inget annat grafikkort än integrerat ati rage.. kommer att bli brutalt kul när x880 xt släpps
priset svider lite dock.. fast det kostar att ligga på top antar jag =D