Seagate 200 Gb SATA eller ATA???

Permalänk
Medlem

Seagate 200 Gb SATA eller ATA???

Jag har nu bestämt mig för att köpa en 200 Gb Seagate hårddisk men nu kommer ju broblemet om jag ska ta en SATA eller en ATA?

ATA ca 1260kr

SATA ca 1400kr

Nån mer skillnad är överförings hastigheten?

Permalänk
Avstängd

`Tjaa...kablarna är ju mindre...

Permalänk
Medlem

Sök
För övrigt, den enda LIKHETEN i princip är överföringshatigheten(för att överdriva lite) Läs lite mer om det, all info finns redan på forumet.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

Prestandamässing skiljer det inget mellan dom antar jag men ljudnivån är skillnad. SATAn knattrar mer än IDE så jag valde IDE. Om man vill kunna använda IDEn någongång med SATA-kablar så kan man använda en IDE->SATA-konverter, fick med en sådan med mitt Abitkort.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Neee, SATA ska man ha... annars ingen status.
Funderar på 2x200gb Sata till.

Permalänk
Medlem

Jo, men SATA varianterna låter ju mera och är ju inte snabbare.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

sata är framtiden...ata är inte det.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ja, vi vet att SATA är framtiden men han vill antagligen ha den som lagringsdisk och eftersom kortet har 2 IDE & 2 SATA så kan man ha lagrings diskarna på IDEn. Bättre att ha de snabba systemdiskarna på SATA.
Dessutom så väljer man Seagatediskar bl.a. av den anledningen att man vill att de skall vara tysta då skall man inte ha SATA-varianten (OBS, gäller nya 7200.7).

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Var hitta du 200gb seagate sata för 1400??

Permalänk
Medlem

Satakablarna tycker jag är hårda och stela. Men det var en på forumet som sa att det bara är kablarna som moderkortstillverkarna skicka som är så kassa. Jaja, så länge det funkar
Annars har jag väl inte märkt någon prestandaskillnad. Det jag inte gillar med sata-disken är att den knastrar med än PATA-versionen =/

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

så SATA varianten knastrar mer? Är det mycket eller? Någon som kan bekräfta, hade nämnligen tänkt införskaffa 4x160GB eller 4x200GB Seagate Sata diskar till sommaren när jag är rik

Permalänk

SATA är bara jobbigt. Bara att plugga in IDE-diskarna och köra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreas_87_06
så SATA varianten knastrar mer? Är det mycket eller? Någon som kan bekräfta, hade nämnligen tänkt införskaffa 4x160GB eller 4x200GB Seagate Sata diskar till sommaren när jag är rik

Ja de knastrar mer, idle ljudet är dock detsamma. Har byggt ett flertal datorer med just Seagate 7200.7 diskar och har själv några stycken och de enda som knastar är just SATAn av 7200.7.

Du vet väl om att om du skall köra 4st SATA diskar på ditt moderkort så måste du skaffa ett x-tra kontrollerkort.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Avstängd

sata-varianten är inställd på performance, dvs dom hade tidigare ett system på hårddiskarna som tillätt tillomed användaren att ändra denna inställning, och det var antingen ett tyst läge eller ett lite snabbare läge (dock högljuddare, som nu är fallet med sata-varianten! cho)

Permalänk
Medlem

Nej, SATA disken är inte inställd på performance utan AAM-funktionen är avstäng på dem helt. De har tagit bort funktionen att kunna ställa detta pga någon juridisk twist fick jag till svar från en från Seagate när jag mailade dom för ett tag sedan.

Funktionen finns där om man kan och vet hur manipulerar firmwaren i disken.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Ja de knastrar mer, idle ljudet är dock detsamma. Har byggt ett flertal datorer med just Seagate 7200.7 diskar och har själv några stycken och de enda som knastar är just SATAn av 7200.7.

Du vet väl om att om du skall köra 4st SATA diskar på ditt moderkort så måste du skaffa ett x-tra kontrollerkort.

Jodå det vet jag allt.

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt kört SATA!

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Avstängd

Jag hade inte gjort det, än. Den dagen vi kan seriekoppla hårddiskar på sata ska jag fundera på det igen, men nu...nej. Om en produkt är lika snabb, mer ljudlig och dyrare så ser jag väldigt svårt att motivera köpet. Sedan om det är framtiden... vem bryr sig. Det är sata2 isåfall eller? Och då lär det ändå behövas nya moderkort fördet kan väl inte vara mjukvarumässigt styrt.

Permalänk
Medlem

stämmer bra det skillanden är väll 150 mb/s i sata 133mb/s i ata. I praktiken tror jag inte skillnaden blir så stor. Bättre o vänta med sata tills dom kommer med 300 mb/s och 600...men visst har man moddad pc kanske det är inte så kul med fula IDE kablar:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Jo, men SATA varianterna låter ju mera och är ju inte snabbare.

WD´s Raptorserie är snabbare.

Permalänk
Medlem

sumitomo: WD raptor är en helt annan typ av hårddisk tråden handlar om sata elr ata om jag inte tar fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
Neee, SATA ska man ha... annars ingen status.
Funderar på 2x200gb Sata till.

Precis...dom funkar bra (tycker jag iaf)