Permalänk
Avstängd

Temperaturstrul

Så här va:
Jag har köpt ny dator, MSI K8T Neo Fisr2, Amd64 3200+, 1024 kingstonram, burken funkar kanon

Hursomhelst, när jag hade byggt ihop den precis, och bara var inne i bios (innan jag hade installerat nåt os), så kikade jag på temperaturerna, och dom var typ 38-39 cpu, 23-24 case.

Nu, är det typ 40 grader i CASE, och -75 i CPU
och IBLAND byter -75 ut sig med siffror "25"

Med andra ord, temperaturmätningen är pucko, som så många säger att den alltid brukar vara iofs, men jag tyckte det lät så vettigt i början, inte sant?
Nu är det helt stört.

Hur gör ni för o mäta temperatur? Löder ni på massa prylar på kortet med sensorer och grejer eller vadå?

Permalänk
Medlem

en uppdatering av bios brukar fixa sånt tror jag

Visa signatur

xp2500+@2151mhz| MSI k7 via kt3|Gainward Geforce4 Ti4800-se 275/513@300/600|TwinMos 768mb(pc2700)|Maxtor diamond plus 9 80gb|

Permalänk
Avstängd

brukar o brukar.. jag har vart på väg o uppdatera bios, men jag hade lite problem med en diskett just då så det satte p för det, men sen läste jag info om uppdateringarna, och det var inget av intresse som uppdaterades

så om dom inte lagat temperaturmätarna (som jag har svårt att tro alltid ska vara felaktiga på alla moderkort som släpps) utan att tala om det, så hjälper det nog inte

Permalänk
Medlem

ok. jag är inte så bra på detta med sensorer och sånt. Men skaffa en liten sensor som du fäster så nära kärnan som möjligt. Då tycker jag du borde få någolunda bra koll

Visa signatur

xp2500+@2151mhz| MSI k7 via kt3|Gainward Geforce4 Ti4800-se 275/513@300/600|TwinMos 768mb(pc2700)|Maxtor diamond plus 9 80gb|

Permalänk
Medlem

En del program är helt knäppa när det gäller att mäta.. kolla i bios igen om det fortfarande ser bra ut.. de kan åtgärda sådant i biosuppdateringar utan att nämna det, om det nu är sådant fel..
du har inte möjligtvis ett Gigabyte p4-kort? Har ett sådant på jobbet och är likadant det!

Du behöver inte skaffa en extern termometer om du inte är väldigt mån om tempsen, vilket man mest behöver vara om datorn är instabil eller om man vill klocka mkt...

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Avstängd

jo jag hade inte tänkt o skaffa nån extern tempmätare, har inte tänkt o klocka den alls, åtminstone inte nu, men man vill ju kolla så att sakerna inte blir onödigt varma, samt kolla hur mycket en eller två chassifläktar gör, beroende på placering osv osv

har ett msi k8t neo fisr2
grejerna funkar bra iaf, det är ju det viktigaste

men tempsen är helskumma.. ibland visar det 114 plusgrader på cpu
jo tjena

Permalänk
Avstängd

Inget att vara ledsen för, mitt bios visar att processorn ligger på 90(!!!) grader
men den går stabilt som en gris

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler